Netværk...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-02-10 20:13

Jeg har her i eftermiddags haft en 15" 2.2ghz MBP på 'besøg' for at
opdatere både OS X 10.5.x og WinXP Pro...

Jeg kunne godt installere fra HD intern/ekstern, men det var komplet
umulig at få den på netværket både lokalt og på internet. - Alle
indstillinger så umiddelbart ud til at være sat korrekt.

Mit netværk kan godt se maskinen - både OS X og Windows, og MBP'en kunne
også se mine maskiner, men skabe kontakt - niet.!

Da jeg i sin tid satte den op, var der ingen problemer, - så hvad kan
det skyldes?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-02-10 20:26

> [...]
> også se mine maskiner, men skabe kontakt - niet.!
>
> Da jeg i sin tid satte den op, var der ingen problemer, - så hvad kan

"Se" ? .. hvordan ?

Og vi har vist tidligere været inde på at dit netværk er mystisk ... fik
den en IP adresse som passer med hvad dine andre maskiner har ? ...
hvliken gateway ?... DNS oplysninger ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-02-10 20:35

Thomas von Hassel wrote:

> "Se" ? .. hvordan ?

Dukker op i venstre side af et Finder vindue sammen med de andre
maskiner og netværksprinter.

> Og vi har vist tidligere været inde på at dit netværk er mystisk ... fik
> den en IP adresse som passer med hvad dine andre maskiner har ?

Ja.

> hvliken gateway ?... DNS oplysninger ?

Ikke helt med... - Det hele er sat til DHCP + Automatisk.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-02-10 20:53

> [...]
> maskiner og netværksprinter.

> Ja.

> Ikke helt med... - Det hele er sat til DHCP + Automatisk.

Jeg vil gerne vædde på at dit netværk er Knold og Tot.

Hvordan er dt netværk sat op?

Har du statisk IP eller dynamisk?

Hvilken router har du på og hvem er din ISP?

Hvor stort er dit DHCP scope?

Har du noget udstyr med fast IP adresse?

og så videre.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-02-10 21:03

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Jeg vil gerne vædde på at dit netværk er Knold og Tot.
>
> Hvordan er dt netværk sat op?
>
> Har du statisk IP eller dynamisk?

Erik har i hvertfald sin Mac Pro direkte på Internettet.

Der er altid spændende detaljer :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-02-10 21:07

> Erik har i hvertfald sin Mac Pro direkte på Internettet.

nå ja .. det er rigtigt ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-02-10 21:40

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg vil gerne vædde på at dit netværk er Knold og Tot.

Jeg foretrækker Asterix.

> Hvordan er dit netværk sat op?

DHCP + Automatisk

> Har du statisk IP eller dynamisk?

Dynamisk herfra og til Stofas server, fast IP fra Stofa og videre ud.
Det er nødvendigt med den 25mbits linie, jeg har.

> Hvilken router har du på og hvem er din ISP?

Highspeed specialmodem leveret af StofaNet + en IOGear gigabit ethernet
switch foran modem, så alle lokale enheder går gennem switchen, før de
går ud af huset.

> Hvor stort er dit DHCP scope?

??

> Har du noget udstyr med fast IP adresse?

Ja, en Brother netværksprinter.

> og så videre.

Ikke forstået? - Alle mine maskiner - MacPro, 2x MDD + PB G4 - går fint
på internet. Alle kan se og tilgå hinanden på kryds og tværs - både i OS
9.2.x, 10.4.x og 10.5.x. Alle kan gå på internet hver for sig eller
samtidig.

MBP'en kører 10.5.8 + Parallels Desktop 3.x + XPPro SP3. Netværk sat til
DHCP + Automatisk (både i OS X og XP). Har én fast IP til
netværksprinter (samme model som min, men ikke samme IP). Har
kontrolleret netværksindst., ingen sammenfaldende IP adresser udover den
subadresse, 255.255.0.0, der skal være der og samme subadresse, som alle
mine maskiner også har og skal have iflg. Stofas opsætning.

Og kan tilføje, at MBP'en aldrig har været på deres eget netværk (TDC
YouSee bredbånd), da den først og fremmest bruges i undervisningsbrug på
specialkurser. De skal på et tidspunkt have sat et rigtigt netværk op
derhjemme, men det har vi ikke haft tid til endnu, da jeg skal have en
anden til at hjælpe med det rent praktiske.

Jeg må indrømme, jeg har 'konen i huset' mistænkt for at pille, hvor hun
ikke skal... Hun er desværre noget handicappet efter en blodprop som
36-årig..., så hun husker ikke altid, hvad hun gør, eller hvordan hun må
eller absolut ikke må gøre.

Det er ihvertfald besynderligt, at den pure nægter at gå på både lokalt
netværk og internet, _efter_ hun har fået den hjem til sig selv, og jeg
så får den herind til opdatering...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-02-10 20:55

> Dukker op i venstre side af et Finder vindue sammen med de andre
> maskiner og netværksprinter.

> Ja.

> Ikke helt med... - Det hele er sat til DHCP + Automatisk.

hvis han har indtastet DNS servere manualt vil de "override" de af DHCP
serveren tildelte ... brug terminal eller netværk utlility til at lave
et par DNS opslag og se om den kommer med fornuftige svar.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-02-10 21:45

Thomas von Hassel wrote:

> hvis han har indtastet DNS servere manualt vil de "override" de af DHCP
> serveren tildelte ... brug terminal eller netværk utlility til at lave
> et par DNS opslag og se om den kommer med fornuftige svar.

Hverken 'han' eller 'hun' har gjort noget af den slags, da de så absolut
kun er brugere og stort set intet kendskab har til systemopsætning. - Og
ja, jeg har checket alle indstillingerne under 'Netværk' og 'Deling'.
Der er kun tomme felter udover den IP, der kommer i DHCP. - Og som jeg
lige har svaret Jesper, så har de endnu ikke haft den på internettet
derhjemme. - Så enten har hun eller en anden pillet ved et eller andet,
dér, hvor hun går til genoptræning. - Det er ihvertfald besynderligt, at
den ikke vil noget som helst netværk, _efter_ de har fået den hjem til
dem selv...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-02-10 21:50

> [...]
> dér, hvor hun går til genoptræning. - Det er ihvertfald besynderligt, at
> den ikke vil noget som helst netværk, _efter_ de har fået den hjem til

Dit netværk er så åndsvagt sat op (og det er ligesåmeget Stofas skyld
...) at det er svært at fejlsøge uden at have fingrene i maskinen. Og at
de kører med offentlige IP adresser gør det ikke nemmere .. mon ikke
bare Stofas DHCP ikke vil kendes ved din "gæste" maskine ?

Kan du lave DNS opslag ?

Må jeg endnu engang anbefale at du får smidt en firewall foran og kører
med private IP adresser på dit netværk ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-02-10 22:28

Thomas von Hassel wrote:

> Dit netværk er så åndsvagt sat op (og det er ligesåmeget Stofas skyld
> ..) at det er svært at fejlsøge uden at have fingrene i maskinen. Og at
> de kører med offentlige IP adresser gør det ikke nemmere ..

Ærlig talt kan jeg ikke se noget 'åndssvagt' i at sætte en switch mellem
modem og maskiner... Jeg kontrollerede at alle netværksindst. stod til
DHCP + Auto, smed et kabel på, genstartede - her - MacBook Pro'en og
startede SeaMonkey og loggede på Stofa. - Intet skete mht. MBP'en -
heller ikke med Safari istedet for SeaMonkey. Prøvede så det samme med
mine egne - ingen problemer, de loggede fint på...

> mon ikke bare Stofas DHCP ikke vil kendes ved din "gæste" maskine ?

Mon ikke, man så bare laver en 'Refresh' på IP adressen? - Det hjalp
bare ikke...

> Kan du lave DNS opslag ?

Faktisk har jeg aldrig pillet eller skrevet noget som helst DNS, så her
er jeg blank...

> Må jeg endnu engang anbefale at du får smidt en firewall foran og kører
> med private IP adresser på dit netværk ...

Stofa påstår, jeg er bag en firewall med den måde, de styrer
højhastighedslinierne på. Passer det, vil det være spild af penge...

Men det bør altså stadig ikke påvirke, at jeg pludselig ikke kan få den
maskine på nettet, jeg tidligere har haft kørende - upåklageligt andda.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-02-10 22:34

> Ærlig talt kan jeg ikke se noget 'åndssvagt' i at sætte en switch mellem
> modem og maskiner...

Nej ... men jeg vil sætte en NAT router eller helst en rigtig firewall
imellem ..

> [...]
> heller ikke med Safari istedet for SeaMonkey. Prøvede så det samme med
> mine egne - ingen problemer, de loggede fint på...

hvormange IP adresser har du hos stofa ... mon ikke du bare er "løbet
over" dit max ?

> Mon ikke, man så bare laver en 'Refresh' på IP adressen? - Det hjalp
> bare ikke...

> Faktisk har jeg aldrig pillet eller skrevet noget som helst DNS, så her
> er jeg blank...

derfor er det stadig vigtigt at vide om den er på nettet men bare fejler
i DNS opslag ... det kan da ikke skade at prøve ?!

> Stofa påstår, jeg er bag en firewall med den måde, de styrer
> højhastighedslinierne på. Passer det, vil det være spild af penge...

det er du ikke ..

> Men det bør altså stadig ikke påvirke, at jeg pludselig ikke kan få den
> maskine på nettet, jeg tidligere har haft kørende - upåklageligt andda.

nej, men det er unægtiligt nemmere når man selv styrer sit netværk fra
routeren og indefter istedet for at lade Stofa håntdede f.eks. DHCP
tildeling ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-02-10 23:13

Thomas von Hassel wrote:

> Nej ... men jeg vil sætte en NAT router eller helst en rigtig firewall
> imellem ..

Altså - 'modem' -> 'NAT' -> 'switch' -> 'computere'/'printer'?

Og hvis jeg skulle skifte min gigabit switfch ud med en gigabit
NAT/router, så véd du vel også, hvad en sådan min. 8-12 ports vil koste?
- Jeg er ikke millionær...

> hvormange IP adresser har du hos stofa ... mon ikke du bare er "løbet
> over" dit max ?

Ubegrænset, men max. 5 stk. samtidig.

> derfor er det stadig vigtigt at vide om den er på nettet men bare fejler
> i DNS opslag ... det kan da ikke skade at prøve ?!

Nu er den så hentet igen, så lige nu har jeg ikke mulighed for det. Men
da jeg prøvede med Safari, kom den med en melding noget i retning af, -
"...Denne computer har ikke forbindelse til din udbyder. Kontakt din ISP
for nærmere information og vejledning..." - Så det giver vel sig selv,
der ikke var 'hul' igennem...

> det er du ikke ..

Hm, hvem skal jeg egentlig tro på... dig eller Stofas tekniker? - (ikke
deres support, - den er meget svingende i kvalitet...) - Du påstår, jeg
ikke er bag en firewall, han påstår, jeg er bag en firewall....

> nej, men det er unægtiligt nemmere når man selv styrer sit netværk fra
> routeren og indefter istedet for at lade Stofa håntdede f.eks. DHCP
> tildeling ....

Muligvis, - det er ulig lettere med automatisk DHCP, - og jeg får jo
altså stadig af og til andre end mine egne maskiner på mit netværk. -
Selvom jeg ikke længere får betaling for det, jeg laver, så hjælper jeg
gerne synshæmmede venner og bekendte...

Og de maskiner skal altså have adgang til at kunne gå 'ud af huset' uden
videre, når der skal køres opdateringer. - Systemopdateringer har jeg
altid liggende, men ikke nødvendigvis til de øvrige programmer...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-02-10 23:21

> [...]
>
> Og hvis jeg skulle skifte min gigabit switfch ud med en gigabit
> NAT/router, så véd du vel også, hvad en sådan min. 8-12 ports vil koste?

du behøver da ikke en gigabit router ... du skal bare have en simpel NAT
router som du sætter imellem dit modem og din switch ...

> Ubegrænset, men max. 5 stk. samtidig.

og hvis Stofas DHCP har en aktiv lease på 5 så kommer du jo ikke på med
den 6. vel ?

> [...]
> "...Denne computer har ikke forbindelse til din udbyder. Kontakt din ISP
> for nærmere information og vejledning..." - Så det giver vel sig selv,

men ikke nøjagtig hvorfor ... derfor spørger jeg efter at du laver et
> [...]

> deres support, - den er meget svingende i kvalitet...) - Du påstår, jeg
> ikke er bag en firewall, han påstår, jeg er bag en firewall....

Hvis du var bag en effektiv firewall burde jeg ikke kunne se at du
f.eks. kører VNC/Screen Sharing med mindre du har fået mappet port 5900
til din maskine ..

> [...]
> videre, når der skal køres opdateringer. - Systemopdateringer har jeg
> altid liggende, men ikke nødvendigvis til de øvrige programmer...

nu vrøvler du .... du kører naturligvis din egen DHCP, nemmst på din
NAT/Firewall på det interne ben ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-02-10 23:25

> du behøver da ikke en gigabit router ... du skal bare have en simpel NAT
> router som du sætter imellem dit modem og din switch ...

og det nemmeste er faktisk at finde en trådløs router og så slå det
trådløse fra hvis man ikke har brug for det ... f.ek.s en Airport
Extreme. (og der får du faktisk 3 gigabit porte)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-10 00:32

Thomas von Hassel wrote:

> og det nemmeste er faktisk at finde en trådløs router og så slå det
> trådløse fra hvis man ikke har brug for det ... f.ek.s en Airport
> Extreme. (og der får du faktisk 3 gigabit porte)

Tja, du véd vist også godt, jeg ikke vil ha' trådløst inden for mine
døre - uanset hvor hurtigt, det måtte være. - Jeg har ### bøvl nok, når
naboen er hjemme, hvis jeg har glemt at slukke for det interne i
PowerBook'en, - så har jeg al hans revl til at blokere.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-10 00:41

> [...]
> naboen er hjemme, hvis jeg har glemt at slukke for det interne i
> PowerBook'en, - så har jeg al hans revl til at blokere.

du har da en powerbook .. der er da trådløs i den ?

og du læser igen kun det du vil, jeg skrev jo at du kan disable den
trådløse radio helt. se billlede hjer:

<http://dl.dropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202010-02-22%20at%2000.39.
43.png>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-10 00:59

Thomas von Hassel wrote:

> du har da en powerbook .. der er da trådløs i den ?

Ja, og det er normalt slået fra, men aktiverer sig selv efter hver ny
opdatering fra Apple - temmelig irriterende...

> og du læser igen kun det du vil, jeg skrev jo at du kan disable den
> trådløse radio helt. se billlede hjer:
>
> <http://dl.dropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202010-02-
> 22%20at%2000.39.43.png>

Og det samme vil garanteret ske, når der kommer nye opdateringer, og så
kommer problemerne igen, hvis jeg ikke hele tiden husker at kontrollere,
det er slået fra...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-10 01:08

> Ja, og det er normalt slået fra, men aktiverer sig selv efter hver ny
> opdatering fra Apple - temmelig irriterende...

og udseævanligt ...

> Og det samme vil garanteret ske, når der kommer nye opdateringer, og så
> kommer problemerne igen, hvis jeg ikke hele tiden husker at kontrollere,
> det er slået fra...

sjovt nok er det kun dig der har den slags problemer ... jeg har været
steder i det indre Århus eller i Kbh hvor jeg fra min maskine har kunnet
se 10-20-30 forskellige trådløse netværk .. og har stadig uden problemet
kunne komme på det netværk jeg skulle ...

Selv her i et søvnigt villakvarter kan jeg på en god dag se 5-6 netværk

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-10 02:39

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> kunne komme på det netværk jeg skulle ...
>
> Selv her i et søvnigt villakvarter kan jeg på en god dag se 5-6 netværk

Tja, jeg kender en del her i området, der har de samme problemer - bl.a.
også boligforeningskontoret. - Men du bruger nok heller ikke netværk,
hvor du har 4 antenner til både mobil, taxa og andet (form. Falck) inden
for en afstand af under 75m.

IT&Telestyrelsen har været her og målt ud, og de påstår, der er
'usædvanlig aktivitet i området'. TDC og Sonofon siger det samme. 3G
nægter at reagere trods gentagne henvendelser fra både IT&Telestyrelsen,
boligforeningen og os beboere. De har ganske enkelt ikke svaret på en
eneste henvendelse efter, de fik lov til at opsætte antennen... - Og de
betaler åbenbart for godt til, at boligforeningen vil kræve antennen
fjernet igen...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-10 00:05

Thomas von Hassel wrote:

> du behøver da ikke en gigabit router ... du skal bare have en simpel NAT
> router som du sætter imellem dit modem og din switch ...

Hm, måske, men alligevel skal den være temmelig meget hurtigere end
selve forbindelsen. - Jeg har tidl. haft en alm. 10/100mbits switch, og
det har givet problemer, hvis jeg har haft alle 5 IP igang samtidig.

> og hvis Stofas DHCP har en aktiv lease på 5 så kommer du jo ikke på med
> den 6. vel ?

Nej, men det er sjældent, jeg har mere end 3 på nettet samtidig - 2x Mac
+ min XP, så der bør jo så være 2 'ledige'...

> men ikke nøjagtig hvorfor ... derfor spørger jeg efter at du laver et
> DNS opslag ...

Det kan jeg jo ikke, når jeg ikke har maskinen...

> Hvis du var bag en effektiv firewall burde jeg ikke kunne se at du
> f.eks. kører VNC/Screen Sharing med mindre du har fået mappet port 5900
> til din maskine ..

Jeg har overhovedet ikke rørt ved screen sharing og har heller aldrig
brugt det.

?? - Den forstår jeg faktisk ikke...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-10 00:10

> Hm, måske, men alligevel skal den være temmelig meget hurtigere end
> selve forbindelsen. - Jeg har tidl. haft en alm. 10/100mbits switch, og
> det har givet problemer, hvis jeg har haft alle 5 IP igang samtidig.

eh .. du har da kun 25Mbit downstream fra stofa ...

> Nej, men det er sjældent, jeg har mere end 3 på nettet samtidig - 2x Mac
> + min XP, så der bør jo så være 2 'ledige'...

Nu ved jeg ikke hvor lang lease tid stofa kører med ... men den kan vel
også blive forvirret ..

> Det kan jeg jo ikke, når jeg ikke har maskinen...

og hvordan skal jeg vide det ... men det er så et hint til en anden gang

> Jeg har overhovedet ikke rørt ved screen sharing og har heller aldrig
> brugt det.

Når du ikke har styr på hvilke services du kører på dine maskiner er det
endnu mere dumt at du ikke har en firewall foran ..

> ?? - Den forstår jeg faktisk ikke...

Du får én offentig IP adresse fra Stofa .. den får din router/firewall
.... internt bruger du private IP adresser 192.168.x.x eller 10.x.x.x ...
som du selv kan tildele enten fast eller via din egen DHCP server som du
kan køre på routeren ...

Så kan du jo have mange mange maskiner på netværket hvis du har lyst til
det ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-10 00:55

Thomas von Hassel wrote:

> eh .. du har da kun 25Mbit downstream fra stofa ...

Ja, og efter min regnestok skulle det give 3,125 megabyte, men jeg
ligger ofte langt over 4,5 megabyte, når jeg har 2 maskiner til at
downloade samtidig.

Og hertil kommer så, at Stofa , - efter hvad jeg har fået at vide, -
arbejder på, at alle skal have 50mbit eller 100mbit inden for det næste
godt et års tid.

> Nu ved jeg ikke hvor lang lease tid stofa kører med ... men den kan vel
> også blive forvirret ..

En gang imellem ville det være rart, om du kunne bruge danske udtryk
fremfor engelsk og ikke først til at finde ud af, hvad det betyder i IT
sammenhæng! - Men bortset fra det, så står den til '0' (nul), hvilket
betyder, at jeg beholder samme IP, sålænge der ikke er problemer hos
Stofa, der kræver genstart af deres system.

> og hvordan skal jeg vide det ... men det er så et hint til en anden gang

Jeg har faktisk tidligere skrevet, at den er hentet igen.

> Når du ikke har styr på hvilke services du kører på dine maskiner er det
> endnu mere dumt at du ikke har en firewall foran ..

Når jeg sætter en maskine op og ikke rører ved noget udover at slutte
den til og sørge for, den står som aktiv, så regner jeg med, at div.
indstillinger står bedst mulig, og så piller jeg ikke ved dem!

> [...]
> kan køre på routeren ...
>
> Så kan du jo have mange mange maskiner på netværket hvis du har lyst til

Det kan jeg nu stadig, men kun have 5 på internet ad gangen. - Og
desuden mister jeg al support fra Stofa, hvis jeg gør, som du foreslår...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-10 01:06

> [...]
>
> Og hertil kommer så, at Stofa , - efter hvad jeg har fået at vide, -
> arbejder på, at alle skal have 50mbit eller 100mbit inden for det næste

altså stadig ingen grund til at din router skal køre gigabit ....

> [...]
> betyder, at jeg beholder samme IP, sålænge der ikke er problemer hos
> Stofa, der kræver genstart af deres system.

Det er et helt almindelig udtryk ... men så skal jeg jo til at slå op om
der findes en dansk equivalent ...

Hvor ser du at den står til "0" ?

> [...]
> den til og sørge for, den står som aktiv, så regner jeg med, at div.
> indstillinger står bedst mulig, og så piller jeg ikke ved dem!

det er en meget naiv indstilling når du sidder på det åbne internet uden
firewall foran ..

Og her er hvad Stofa selv skriver:

11. Sidder jeg bag en firewall, når jeg er koblet op via Stofas
bredbånd?

Nej, ønsker du en firewall, kan vi tilbyde dig Stofa SafeSurf. Stofa
SafeSurf er en sikkerhedspakke, som, udover en firewall, indeholder
mange nyttige sikkerhedsprodukter til din computer. Læs mere om Stofa
SafeSurf her.

> Det kan jeg nu stadig, men kun have 5 på internet ad gangen. - Og
> desuden mister jeg al support fra Stofa, hvis jeg gør, som du foreslår...

det gør du da ikke ... de skal da stadig supportere deres udstyr til og
med deres eget modem ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-10 02:27

Thomas von Hassel wrote:

> altså stadig ingen grund til at din router skal køre gigabit ....

Måske ikke, men kommer vi på 100mbit til samme pris som 25mbit, så
skifter jeg omgående, og kører jeg så med flere maskiner på samtidig,
kan der jo komme 'flaskehalse' et eller andet sted, og det gider jeg ikke...

> Det er et helt almindelig udtryk ... men så skal jeg jo til at slå op om
> der findes en dansk equivalent ...
>
> Hvor ser du at den står til "0" ?

Fik det at vide af teknikeren, at jeg ville beholde samme adresse, hvis
jeg satte min idealtid til '0' - altså lig med 'always on' - 'altid aktiv'.

> det er en meget naiv indstilling når du sidder på det åbne internet uden
> firewall foran ..

Nå, nu er det også galt... Det er jo åbenbart ligegyldigt, hvad jeg gør,
så er det ikke rigtig i dine øjne.! - Du påstår jævnligt, at jeg
'piller' ved både det ene og andet, og det er galt, og det er altså også
galt, når jeg ikke gør noget.!

> [...]
> SafeSurf er en sikkerhedspakke, som, udover en firewall, indeholder
> mange nyttige sikkerhedsprodukter til din computer. Læs mere om Stofa

Det kan kun bruges med Windows systemer - ikke til Mac. Og jeg vil ikke
betale for noget, der alligevel ikke vil virke...

Minimumskrav til computeren
* Styresystem: Windows 98,Windows ME,Windows 2000,
Windows XP, Windows Vista
* Hardware krav: En prosessor på 1 GHz.
* Bruger du Windows 98/ME, skal din computer have
128 MB ram, bruger du Windows 2000/XP/Vista skal
din computer have 256 MB ram.

> det gør du da ikke ... de skal da stadig supportere deres udstyr til og
> med deres eget modem ...

Korrekt, men som det er nu, får jeg også support, hvis jeg fx. ikke kan
få Firefox til at virke. - Altså mister jeg al support foran modemet -
eller bagved afhængig af synsvinklen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-10 11:38

> [...]
> så er det ikke rigtig i dine øjne.! - Du påstår jævnligt, at jeg
> 'piller' ved både det ene og andet, og det er galt, og det er altså også

At lukke øjnene og tro at standard indstillingerne er "gode nok" er ikke
hvad jeg vil kalde "rettidig omhu"

> [...]
> * Hardware krav: En prosessor på 1 GHz.
> * Bruger du Windows 98/ME, skal din computer have
> 128 MB ram, bruger du Windows 2000/XP/Vista skal

Ja, det er en software firewall .... min pointe er at Stofa ikke har en
"central" firewall eller lign. til at beskytte deres kunders netværk ...

> Korrekt, men som det er nu, får jeg også support, hvis jeg fx. ikke kan
> få Firefox til at virke. - Altså mister jeg al support foran modemet -
> eller bagved afhængig af synsvinklen...

Jeg kan ikke forestille mig at Stofa uder den slags systemsupport ...
men hvis det passer, hvorfor tog du ikke fat i Stofa med det samme da du
ikke kunne få den maskine på nettet ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-10 17:16

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg kan ikke forestille mig at Stofa uder den slags systemsupport ...
> men hvis det passer, hvorfor tog du ikke fat i Stofa med det samme da du
> ikke kunne få den maskine på nettet ?

Selvfølgelig fordi de ikke er Stofa kunder...

mvh. Erik richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-10 17:21

> Selvfølgelig fordi de ikke er Stofa kunder...

Det er sku da ligemeget når det er en maskine som sidder på _dit_
netværk og har problemer ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-02-10 02:03

Erik Richard Sørensen skrev:

> Hm, hvem skal jeg egentlig tro på... dig eller Stofas tekniker? - (ikke
> deres support, - den er meget svingende i kvalitet...) - Du påstår, jeg
> ikke er bag en firewall, han påstår, jeg er bag en firewall....

Tro du på Thomas:

Host 56346fc7.rev.stofanet.dk (86.52.111.199) appears to be up ... good.
Interesting ports on 56346fc7.rev.stofanet.dk (86.52.111.199):
Not shown: 992 closed ports
PORT STATE SERVICE VERSION
22/tcp open ssh OpenSSH 5.2 (protocol 2.0)
88/tcp open kerberos-sec Mac OS X kerberos-sec
311/tcp open ssl/unknown
|_ SSLv2: server still supports SSLv2
445/tcp filtered microsoft-ds
631/tcp open ipp CUPS 1.3
1080/tcp filtered socks
3031/tcp open appleevents Apple Remote Events
5900/tcp open vnc Apple remote desktop vnc
1 service unrecognized despite returning data. If you know the serv

Stofas firewall blokerer sikkert for port 25 men resten er der fint hul
igennem til.

Hvis du ikke tror på det, skal du bare oplyse brugernavn og adgangskode
til dit delte skrivebord, så er det bare gå på via VNC.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-10 02:52

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Tro du på Thomas:
>
> [...]
> Stofas firewall blokerer sikkert for port 25 men resten er der fint hul
> igennem til.

Som jeg har svaret Thomas, kan det ikke bruges med Mac.

> Hvis du ikke tror på det, skal du bare oplyse brugernavn og adgangskode
> til dit delte skrivebord, så er det bare gå på via VNC.

Synes du selv, det er særlig smart at opgive sådanne opl. i et åbent
forum? - Jeg har én gang tidligere bedt dig om at undlade den slags, men
det er du åbenbart totalt ligeglad med. Så vær venlig fremover at
undlade den slags!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-02-10 03:20

Erik Richard Sørensen skrev:

> Som jeg har svaret Thomas, kan det ikke bruges med Mac.

Det firewallprodukt som du har omtalt er Windowssoftware.

Det har ikke en dyt at gøre med hvad en NAT-router kan beskytte dig mod.

> [...]
> forum? - Jeg har én gang tidligere bedt dig om at undlade den slags, men
> det er du åbenbart totalt ligeglad med. Så vær venlig fremover at

Problemet er at her er en af de ting hvor den viden du har opsamlet
gennem årene er grundlæggende, tænderskærende forkert. Beklager.

Mht offentliggørelsen så er det også en af de ting du ikke har forstået
ordentligt. Man kan ikke leve skjult på Internettet bare man ikke siger
til nogen hvad nummer man har. Der er bot-nets der systematisk afsøger
alle IP-numre for svagheder fra en ende af og udnytter dem de finder.

Eksempelvis er mit eksterne IP-nummer 80.167.223.65, og det står OGSÅ i
de indlæg jeg skriver. Det må du gøre med hvad du har lyst til. Kan du
se pointen?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-10 12:01

> Eksempelvis er mit eksterne IP-nummer 80.167.223.65, og det står OGSÅ i
> de indlæg jeg skriver. Det må du gøre med hvad du har lyst til. Kan du
> se pointen?

og mit:

83.93.53.44

/thomas

Fra : N/A

Dato : 22-02-10 14:28

Fra : N/A

Dato : 22-02-10 14:28

Fra : N/A

Dato : 22-02-10 11:19

Fra : N/A

Dato : 22-02-10 11:19

Fra : N/A

Dato : 22-02-10 11:19

Fra : N/A

Dato : 22-02-10 11:19

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-10 01:48

On Feb 22, 2:52 am, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> forum? - Jeg har én gang tidligere bedt dig om at undlade den slags, men
> det er du åbenbart totalt ligeglad med. Så vær venlig fremover at

ehrem … når din maskine står åbent på den måde så er "all bets" off …
enhver med nmap og lidt googleling kan finde de oplysninger blot ved
at hvive dit IP nummer ud af dine indlæg ..

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-10 01:49

On Feb 22, 2:38 am, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> IT&Telestyrelsen har været her og målt ud, og de påstår, der er
> 'usædvanlig aktivitet i området'. TDC og Sonofon siger det samme. 3G
> nægter at reagere trods gentagne henvendelser fra både IT&Telestyrelsen

Selskabet hedder "3" .. og ikke 3G …

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-02-10 12:37

Thomas von Hassel <darxmac@gmail.com> writes:

> Selskabet hedder "3" .. og ikke 3G …

Faktisk hedder de Hi3G Denmark ApS

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-10 12:40

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Faktisk hedder de Hi3G Denmark ApS

ja, men det er der ingen der kan udtale ... :)

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-10 01:55

> [...]
> forum? - Jeg har én gang tidligere bedt dig om at undlade den slags, men
> det er du åbenbart totalt ligeglad med. Så vær venlig fremover at

Og så en helt anden ting. Du poster et indlæg med et spørgsmål og når
vi så prøver at hjælpe, og i samme ombæring påpeger svagheder eller
uhensigtsmæssigheder i din opsætning, så er du pludselig blevet
ekspert igen …

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-10 11:19

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> vi så prøver at hjælpe, og i samme ombæring påpeger svagheder eller
> uhensigtsmæssigheder i din opsætning, så er du pludselig blevet

Nej, det er jeg ikke! Men det er fuldstændig irrelevant i et helt åbent
forum at offentliggøre både hvilke porte, jeg har åbne, og hvilke IP
adresser min computer bruger, Jeg véd udmærket, hvor let/svært det er at
finde ud af den slags oplysninger, så det behøves ikke at blive gjort
endnu lettere ved at alle data gives videre i et pivåbent forum!

Og ja, jeg har stillet et spørgsmål om vel at mærke en anden maskine end
mine, og så forventer jeg, at evt. svar omhandler lige præcis _den_
maskine og ikke blot bliver drejet over til, at det er mig og mit
system, der er noget galt med. - Og slet ikke, når jeg samtidig har
skrevet, at jeg har haft andres maskiner på mit lokale netværk _uden_
problemer!

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 22-02-10 11:19

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-10 03:23

On Feb 22, 11:19 am, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> finde ud af den slags oplysninger, så det behøves ikke at blive gjort
> endnu lettere ved at alle data gives videre i et pivåbent forum!

Det bliver ikke mere åbent end at du poster på usenet … det står i
headeren i plain tekst ...

> [...]
> system, der er noget galt med. - Og slet ikke, når jeg samtidig har
> skrevet, at jeg har haft andres maskiner på mit lokale netværk _uden_

Og vi prøver at spørge ind til om der evt. er problemer med dit
netværk. F.eks. om Stofa ikke tildeler maskinen et korrekt IP nummer.
Og når man beder dig om at teste de mest almindelige ting, f.eks. om
du kan pinge eller lave DNS opslag så er det heller ikke godt nok.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-10 14:28

Thomas von Hassel wrote:

> Det bliver ikke mere åbent end at du poster på usenet … det står i
> headeren i plain tekst ...

IP adressen står der ja, men dælme ikke hvilke porte, der er åbne!

> [...]
> Og når man beder dig om at teste de mest almindelige ting, f.eks. om
> du kan pinge eller lave DNS opslag så er det heller ikke godt nok.

Du skal åbenbart have det skåret ud i jernbeton. - ALLE DE ALMINDELIGE
STANDARD TING ER AFPRØVET, _FØR_ JEG POSTEDE HER! - præcis som beskrevet
med kontrol af alle IP numre, kontrol af netværksindstillinger, refresh,
genstart for at få ny IP osv.osv., så synes jeg ærlig talt, det er ret
besynderligt at få at vide, at det er mine maskiner og netværk, der er
problemet, når _samtlige_ mine egne maskiner ingen problemer har eller
andre maskiner, der tilsluttes samme netværk, men kun lige præcis _den_
her 2.2ghz MBP.

Jeg er altså ikke helt nybegynder, selvom du gerne vil få det til at se
sådan ud. Jeg har skrevet indtil flere gange, at de dybere lag i netværk
ikke just er mit speciale, men jeg kan altså stadig godt sætte et ganske
almindeligt kablet netværk op, så det (normalt) fungerer!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-10 14:39

> IP adressen står der ja, men dælme ikke hvilke porte, der er åbne!

Hvad forskel gør det ... åbne porte er åbne porte ... der er nemmere
måder at undersøge den slags på end at læse på usenet.

Prøv at installere en packet sniffer på din maskine og se hvor mange
gange i sekundet en eller anden zombie-maskine scanner din maskine for
at se hvilke porte der er åbne.

> [...]
> ikke just er mit speciale, men jeg kan altså stadig godt sætte et ganske
> almindeligt kablet netværk op, så det (normalt) fungerer!

Fordi hvis du har chekket alle disse ting og det stadig ikke virker så
må der jo være noget andet galt. Mit gæt er stadig at den hænger på
stofa ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-02-10 19:19

> [...]
>
> Fordi hvis du har chekket alle disse ting og det stadig ikke virker så
> må der jo være noget andet galt. Mit gæt er stadig at den hænger på

Eriks netværk er en lækkerbidsken for en netværkshaj............ og
samtidig et mareridt, da han garanteret pille i det igen.

Som jeg skrev i et andet indlæg så er det garanteret Knold og Tot og
efter at have læst indlægggene, så ville det bedste Erik kunne gøre,
være at hyre en til at sætte det hele korrekt op.

Erik har så mange meningen om alle mulige produkter og det har han
åbenbart også om netværk - selvom det tydeligt skinner igennem at han er
spejlblank.

Erik! Gør nu som både Hassel og Thorbjørn siger - de er begge helt
kompetente i netværk.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 24-02-10 00:15

> Eriks netværk er en lækkerbidsken for en netværkshaj............ og
> samtidig et mareridt, da han garanteret pille i det igen.

Som jeg har gjort både dig og Thomas opmærksom på flere gange, så har
jeg ikke rørt ved noget som helst!

> [...]
>
> Erik har så mange meningen om alle mulige produkter og det har han
> åbenbart også om netværk - selvom det tydeligt skinner igennem at han er

Nævn blot _én_ gang, hvor jeg hævder, jeg er netværksekspert? - Det kan
du ikke, da jeg aldrig har hverken sagt eller skrevet det! - Men jeg kan
sætte et alm. std. netværk op, så det virker!

> Erik! Gør nu som både Hassel og Thorbjørn siger - de er begge helt
> kompetente i netværk.

Det er muligt, de er det, men jeg er ikke interesseret i at have noget
sat op her i huset, jeg ikke selv kan styre eller har styr på!

Og jeg synes, det er temmelig besynderligt, at I altid er nogle stykker,
der hele tiden er ude på at mistænkeliggøre de ting, jeg laver dels med
mine egne maskiner, dels over for de handicappede, jeg normalt hjæper. -
Og når jeg så stiller et spørgsmål om en maskine, der end ikke er min,
så skal I nok sørge for, at det kommer til at dreje sig om både mig og
mine opsætninger fremfor det spørgsmål, der bliver stillet. Det hører
ganske enkelt ingen steder hjemme!

Og så kan jeg lige tilføje, at jeg i går og i dag har haft yderligere to
andre maskiner på nettet *UDEN* problemer, og at jeg har haft en snak
med en af mine venner, der er uddannet Cisco netværksadmin, og han kan
heller ikke.

SÃ¥ et eller andet helt rivendes galt er der med den MBP, og jeg er bange
for, - som jeg allerede har antyhdet, - at der er en eller anden, der
har pillet ualmindelig godt og grundigt ved den, når hun har haft den
med på det genoptræningskursus, hun går på, - men desværre formentlig
hende selv, men bare ikke kan huske det...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-02-10 08:44

> Som jeg har gjort både dig og Thomas opmærksom på flere gange, så har
> jeg ikke rørt ved noget som helst!

hvilket i sig selv er skræmmende ...

> Nævn blot _én_ gang, hvor jeg hævder, jeg er netværksekspert? - Det kan
> du ikke, da jeg aldrig har hverken sagt eller skrevet det! - Men jeg kan
> sætte et alm. std. netværk op, så det virker!

Et netværk hvor du sætter en simpel NAT router foran din
internetforbindelse er stadig "et standard netværk"

> Det er muligt, de er det, men jeg er ikke interesseret i at have noget
> sat op her i huset, jeg ikke selv kan styre eller har styr på!

Det ligner ikke dig ikke at vllle sætte dig i noget ... og det er jo
ikke fordi det vi foreslår er raketvidenskab, bare et venligt råd om at
dit nætværk som det er sat op nu ikke er sikkert ...

> [...]
> så skal I nok sørge for, at det kommer til at dreje sig om både mig og
> mine opsætninger fremfor det spørgsmål, der bliver stillet. Det hører

Når du kommer med så vage fejl beskrivelser så må vi jo gætte... du
kunne jo poste f.eks. screenshots nøjagtig hvordan de forskellige
settings ser ud, logfiler, forsøge DNS opslag, pinge din upstream router
etc. etc.

/thomas