Lyd når iMac tændes
Fra : BorreBoy

Dato : 21-02-10 08:11

Hejsa.

Jeg har fået en iMac. Når computeren tændes, kommer der en meget høj "lyd",
formodentlig for at indikere at jeg har tændt den...
Hvordan deaktiveres den?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-02-10 08:47

BorreBoy skrev:
> Hejsa.
>
> Jeg har fået en iMac. Når computeren tændes, kommer der en meget høj
> "lyd", formodentlig for at indikere at jeg har tændt den...

En af dem her? Det er opstartslyden :)

Nogen speciel grund til du slukker, og ikke bare sætter i dvale?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-02-10 08:51

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> En af dem her? Det er opstartslyden :)

http://www.youtube.com/watch?v=By1Jb13QYb8
http://www.youtube.com/watch?v=8IKQzstz77E&NR=1

Man skal jo huske det hele.

Fra : BorreBoy

Dato : 21-02-10 09:28

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen

> http://www.youtube.com/watch?v=By1Jb13QYb8
> http://www.youtube.com/watch?v=8IKQzstz77E&NR=1

Tror ikke det er nogle af dem.

Det er ca. 2 sekunder efter der trykkes på power knappen. Altså intet med
operativsystemet.

Fra : Morten Lind

Dato : 21-02-10 10:41

> Man skal jo huske det hele.

Hæ, hæ..."Som en albatros i modvind - man skal huske at præsentere sig".

M.

Fra : Palle

Dato : 21-02-10 10:32

In article <4b80dc6a$0$282$14726298@news.sunsite.dk>,
"BorreBoy" <thomas@xxxborre.in> wrote:

> Hejsa.
>
> Jeg har fået en iMac. Når computeren tændes, kommer der en meget høj "lyd",
> formodentlig for at indikere at jeg har tændt den...
> Hvordan deaktiveres den?

Googlede lidt og der er MANGE hits

En af dem var f.eks.:

http://www.tech-recipes.com/rx/2721/os_x_disable_mac_startup_sound/

--
Med venlig hilsen / Best regards
Palle

Fra : Morten Lind

Dato : 21-02-10 10:43

Palle <palle@ducktrucks.dk> wrote:

> http://www.tech-recipes.com/rx/2721/os_x_disable_mac_startup_sound/

Hæ - der skrives, at klokken har været der siden OS 9, tsk...

M.

Fra : BorreBoy

Dato : 21-02-10 14:34

"Palle" <palle@ducktrucks.dk> skrev i meddelelsen

> Googlede lidt og der er MANGE hits
>
> En af dem var f.eks.:
>
> http://www.tech-recipes.com/rx/2721/os_x_disable_mac_startup_sound/

Jeg har prøvet at Google uden held.
Til info kører jeg Win 7 (har også kørt MacOS). Jeg kan dog ikke forestille
mig lyden afhænger af styresystem, da den som sagt kommer 2 sekunder efter
power on.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-02-10 14:44

> [...]

> mig lyden afhænger af styresystem, da den som sagt kommer 2 sekunder efter

korrekt .. "start bong lyden" er bare et tegn på at alt hardware check
er gennemført korrekt ...

/thomas

Fra : BorreBoy

Dato : 21-02-10 14:46

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> korrekt .. "start bong lyden" er bare et tegn på at alt hardware check
> er gennemført korrekt ...

Kan den ikke deaktiveres?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-02-10 15:10

BorreBoy <thomas@xxxborre.in> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Kan den ikke deaktiveres?

Jeg gad nok ikke bøvle med at slå den fra .. men du kan prøve at boote
ind i OS X og installere denne:

<http://www5e.biglobe.ne.jp/~arcana/StartupSound/BETA/index.en.html>

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 21-02-10 15:54

> Jeg gad nok ikke bøvle med at slå den fra .. men du kan prøve at boote
> ind i OS X og installere denne:
>
> <http://www5e.biglobe.ne.jp/~arcana/StartupSound/BETA/index.en.html>
>
> /thomas

Eller systemindstillinger>lyd>Styrke på lyd ud>Lydløs (Husk at sætte
tilbage, når du _vil_ høre lyd igen).

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-02-10 15:56

> Eller systemindstillinger>lyd>Styrke på lyd ud>Lydløs (Husk at sætte
> tilbage, når du _vil_ høre lyd igen).

eller stik et par hovedtelefoner i stikket ...

/thomas

Fra : BorreBoy

Dato : 21-02-10 16:48

"Morten Lind" <mortenlind@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Eller systemindstillinger>lyd>Styrke på lyd ud>Lydløs (Husk at sætte
> tilbage, når du _vil_ høre lyd igen).

Om jeg sætter mit operativsystem på lydsløs, eller afinstallerer lyddrivere,
påvirkere ikke denne hardware tjek lyd, der kommer lang tid før
operativsystem indlæses.
Forslag om høretelefoner dur heller ikke, da jeg gerne vil høre alle andre
lyde.

Jeg kan forstå det ikke er muligt at deaktivere lyden, og takker for al
hjælpen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-02-10 16:58

BorreBoy wrote:

> [...]
> andre lyde.
>
> Jeg kan forstå det ikke er muligt at deaktivere lyden, og takker for al

Jo, det er /måske/ muligt....

Psst 2.1.1 (freeware)
mute your startup chime or adjust its volume
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25458

Men jeg kan ikke garantere, den vil virke på de nye iMacs eller med
SnowLeopard.

mvh. Erik Richard

Fra : Jonas Jalling

Dato : 21-02-10 18:38

BorreBoy skrev:
<snip>
> [...]
> andre lyde.
>
> Jeg kan forstå det ikke er muligt at deaktivere lyden, og takker for al

Du har jo fået løsningen serveret på et sølvfad!
Start dit system op i OSX, installer denne:
<http://www5e.biglobe.ne.jp/~arcana/index.en.html>
og deaktiver startlyden der.

Det er ikke umiddelbart muligt at deaktivere den via. Windows.

Mvh Jonas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-02-10 18:40

BorreBoy <thomas@xxxborre.in> wrote:

> Jeg kan forstå det ikke er muligt at deaktivere lyden, og takker for al
> hjælpen.

det er muligt .. du skal bare boote den op i OSX og installere det
foreslåede program

/thomas

Fra : BorreBoy

Dato : 24-02-10 18:22

> det er muligt .. du skal bare boote den op i OSX og installere det
> foreslåede program

Det virker. Tak for det

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-02-10 20:58

BorreBoy <thomas@xxxborre.in> wrote:

> Om jeg sætter mit operativsystem på lydsløs, eller afinstallerer lyddrivere,
> påvirkere ikke denne hardware tjek lyd, der kommer lang tid før
> operativsystem indlæses.

Men div. softwareløsninger går vist også ud på at snakke med Mac'ens
BIOS (er det ikke EFI det hedder på en Intel Mac?) og få slukket eller
skruet ned for opstartslyden.

--
Mvh Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 21-02-10 17:12

> Om jeg sætter mit operativsystem på lydsløs, eller afinstallerer
> lyddrivere, påvirkere ikke denne hardware tjek lyd, der kommer lang tid
> før operativsystem indlæses.

Sådan kan man ellers på en Macbook, men fruen meddeler mig at det ikke er
muligt på hendes iMac, så det er nok forbeholdt de transportable modeller.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."