Tilsætningsstoffer anvendt.
Fra : K.

Dato : 20-02-10 07:59

Jeg er begyndt at se en ny trend brede sig i de forskellige
supermarkeder, og slagtere. Ofte sidder der en mærkat på mad produktet
hvor der bare står ''Tilsætningsstoffer anvendt''. Kan det virkelig
passe at de må undlade at skrive hvilke tilsætningsstoffer de bruger?
Jeg spurgte i en delitasse i en føtex i dag, og de sagde at de
overholder fødevarestyrelsens regler på området. Og at jeg bare kunne
henvende mig hvis jeg gerne ville vide hvad der er i. Det synes jeg så
er en anelse irreterende at skulle gøre med hver eneste produkt, og
det ville slagter/deli'en nok også synes hvis jeg rent faktisk stod og
insisterede på det.

Hvis det er rigtigt at fødevarestyrelsen har lavet regler der går væk
fra en lang tradition, der krævede fuld deklaration på fødevarer,
synes jeg godt nok ikke at de gør forbrugerne nogen tjeneste på det
her område, tværtimod.

Hvad synes i?

Fra : RHjorth

Dato : 20-02-10 09:20

> [...]
> fra en lang tradition, der krævede fuld deklaration på fødevarer,
> synes jeg godt nok ikke at de gør forbrugerne nogen tjeneste på det

Der er en række producenter (f.eks. bagere, slagtere) der er fritaget
for deklarationslovgivningen af praktiske grunde; det gav måske mening
engang hvor man med sikkerhed vidste at et brød kun bestod af mel,
vand og gær og en slagter kun slagtede kød, men nu til dags er det
ikke længere helt tidssvarende.

Jeg kender ikke reglerne i detaljer, men kontakt evt. din lokale
fødevareregion?