Holdbarhed optøet oksemørbrad
Fra : Kim Jensen

Dato : 20-02-10 13:44

Hej!

Jeg har taget en oksemørbrad ud af fryseren og ladet den tø op i
køleskabet siden igår. Nu er mine gæster desværre blevet forhindret i at
komme pga. vejret og en hel oksemørbrad er lidt rigeligt at konsumere
for to i husstanden.

Hvor lang tid kan den nu optøede mørbrad holde sig i køleskabet hvis jeg
fx skærer den til bøffer i takt med vi kan nå at bruge den?

Er det bedst af tilberede den helt i dag (på en eller flere måder) og så
evt. nedfryse nogle af de tilberedte ting til senere genopvarmning?

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Hauge

Dato : 20-02-10 13:45

Kim Jensen skrev:
> Hvor lang tid kan den nu optøede mørbrad holde sig i køleskabet hvis jeg
> fx skærer den til bøffer i takt med vi kan nå at bruge den?

Hvorfor ikke bare skære den ud, og løsfryse de udskårne bøffer som i
ikke bruger i dag?

Mvh Hauge

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-02-10 13:54

On Sat, 20 Feb 2010 13:45:11 +0100
Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Hvorfor ikke bare skære den ud, og løsfryse de udskårne bøffer som i
> ikke bruger i dag?
>
> Mvh Hauge

sikkert fordi mange er bange for at genfryse madvarer.

kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-02-10 15:41

Kim Jensen <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse
4b7fd900$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Hvor lang tid kan den nu optøede mørbrad holde sig i køleskabet hvis
> jeg fx skærer den til bøffer i takt med vi kan nå at bruge den?

Hvis den ikke er helt optøet, så smid den dog i fryseren igen. Ellers kan
den fint holde mindst en uge i køleskabet. Lugt til den, og overvej at lade
være med at spise den, når den begynder at lugte.

> Er det bedst af tilberede den helt i dag (på en eller flere måder) og
> så evt. nedfryse nogle af de tilberedte ting til senere genopvarmning?

Nej. Det slipper du ikke godt fra. Oksemørbrad bliver hurtigt noget tørt
stads, når det genopvarmes.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Jensen

Dato : 20-02-10 20:31

Jens Bruun wrote:
> Hvis den ikke er helt optøet, så smid den dog i fryseren igen. Ellers kan
> den fint holde mindst en uge i køleskabet. Lugt til den, og overvej at lade
> være med at spise den, når den begynder at lugte.

Tak for svarene til jer alle.

Jeg endte med at skære nogle bøffer af den og smide dem tilbage i
fryseren. Resten (cirka halvdelen) blev helstegt i ovnen, og dét der
ikke blev spist bliver til luksuspålæg de næste par dage

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-02-10 20:34

Kim Jensen <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse
4b803880$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Resten (cirka halvdelen) blev helstegt i ovnen, og dét der
> ikke blev spist bliver til luksuspålæg de næste par dage

Lav verdens bedste biksemad én af dagene. Husk lidt "billigt" kød
(=medister) også.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Mogens

Dato : 20-02-10 21:59

Jens Bruun wrote:
> Kim Jensen<kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse
> 4b803880$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Lav verdens bedste biksemad én af dagene. Husk lidt "billigt" kød
> (=medister) også.

Jeg er i samme situation. Købte for en uge siden en 1,5kg's oksemørbrad
på Tenerife til 24 Euro, så den smed jeg i fryseren dernede, og derefter
i kufferten på vejen hjem. Da jeg var hjemme var den begyndt at blive
blød (ca. 0 grader), så den røg i køleskabet.

Da den er deklareret med holdbarhed til 15. marts går jeg ud fra at
nedfrysning til -10 grader og efterfølgende opvarmning til +5 grader
ikke påvirker den deklarerede holdbarhed i negativ retning.

Påregner at tilberede den førstkommende weekeend.

Det burde vel være o.k.?

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-02-10 22:51

Mogens <no@mail.com> skrev i en meddelelse
4b804d0c$0$275$14726298@news.sunsite.dk

> [...]
> ikke påvirker den deklarerede holdbarhed i negativ retning.
>
> Påregner at tilberede den førstkommende weekeend.

Ja for pokker da. Og er den vakuumpakket, så holder den endnu længere.

Bare lad være med at skære den i mindre stykker, da det "speeder" processen
op.

Og husk på, at din næse er det bedste redskab, når du skal vurdere den
slags. Selv, når den begynder at lugte, bliver I ikke syge, så jeg vil tro,
I uden problemer kan spise af den også den 20. marts

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Jensen

Dato : 20-02-10 22:52

Jens Bruun wrote:
> Lav verdens bedste biksemad én af dagene. Husk lidt "billigt" kød
> (=medister) også.

Helt sikkert! Det har jeg også gjort før; men jeg kan nu ikke undgå at
skamme mig bare lidt når jeg spiser biksemad med oksemørbrad

(men det gør jeg nu næsten alligevel altid når jeg spiser biksemad - for
det er nu godt nok en fantastisk - og sikkert stærkt undervurderet -
spise

Fra : Max

Dato : 20-02-10 23:09

Hej Kim

> (men det gør jeg nu næsten alligevel altid når jeg spiser biksemad -
> for det er nu godt nok en fantastisk - og sikkert stærkt
> undervurderet - spise

Du skal ikke skamme dig, på en sejltur hjem fra Marstal engang, ja
der fik vi biksemad lavet på krondyrryg, og det smagte også rigtigt
godt.

Ps: jeg passer altid på ikke at stege oksekød for længe når det
puttes i biks, gris kan klare lang stegning, men okse ikke.

--
Mvh Max