ER5 motor i GPZ500S
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 20-02-10 13:43

Svigersønnen har aflivet motoreren i kone`s GPZ500S

Jeg har købt en næsten ny ER5 (2005) motor i tyskland incl. ledningsnet
og tændbox, hørte motoreren køre før jeg købte.

Har nu puttet motoreren i GPZ'en, ændret ledningsnet, men kan ikke få
gnist på tændrøret, er løbet lidt tør for ideer, er der nogen der kan
hjælpe vidre ?

Billeder
ER5 ledningsnet
http://img38.imageshack.us/img38/9189/er5ignitionsystemschema.png
GPZ500S ledningsnet
http://img198.imageshack.us/img198/7599/gpz500ignitionsystemsch.png
GPZ500S med ER5 ledningsnet
http://img96.imageshack.us/img96/1919/gpz500ignitionwither5sy.png

Målinger se sidste billede (alle taget på CDI`ens stik)

Modstand pick up mellem BK og Y = 420 ohm (ifølge manual skal denne være
mellem 300-400 Ohm så det må være OK)

Der er målt 12V på BR/W + BK/R + GY, så det må også være OK, jeg har på
BK/R prøvet med både 12V og "svævende"

Der er minus på BK/Y

Forbindelse fra BK/W og G er ohm'et til tændspole, forbindelsen er OK
Har chekket tændspolernes primær og sekundær spoler og de måler OK i
følge manualen.

Jeg er i tvivl om hvorledes Sidestand og Starter lockout (koblings
håndtag) og Neutral Switch fungere, er der nogen der kan foreklare det ?

Hvad har jeg overset ?

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-02-10 15:27

On Sat, 20 Feb 2010 13:42:48 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:

Hej Dan.

Overlevede svigersønnen?

Nu skriver du ikke om der er manglende gnist eller manglende start.
Du skal måske have byttet ledningerne til tændspolerne G+BK.
Der er ingen der siger at ledningsfarverne passer "lige over".
Pil tændrørene ud og se efter om der er gnist i dem.

(Hvis du er i tvivl --- Bed svigersønnen putte en finger i tændhætten
og tryk på knappen )

>Målinger se sidste billede (alle taget på CDI`ens stik)
>
>Modstand pick up mellem BK og Y = 420 ohm (ifølge manual skal denne være
>mellem 300-400 Ohm så det må være OK)

Det må være OK, selv om PU'en kan være polet forkert.
Den burde kunne starte med den "fejl", selv om den nok ikke går ret
godt.

>Der er målt 12V på BR/W + BK/R + GY, så det må også være OK, jeg har på
>BK/R prøvet med både 12V og "svævende"

Med den test burde det også være OK nok.

>Der er minus på BK/Y

OK.

>Forbindelse fra BK/W og G er ohm'et til tændspole, forbindelsen er OK
>Har chekket tændspolernes primær og sekundær spoler og de måler OK i
>følge manualen.

OK.

>Jeg er i tvivl om hvorledes Sidestand og Starter lockout (koblings
>håndtag) og Neutral Switch fungere, er der nogen der kan foreklare det ?

Det er jeg også noget i tvivl om, men du kan hjælpe mig til
forståelse:
Mål lige frigearskontakten --- Lægger den stel på LG i frigear?
Mål også "sidestand" switchen --- Lægger den stel på Y/G med benet
ude?

>Hvad har jeg overset ?

Foreløbigt ikke noget, telefonen er opfundet

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Knud Dam

Dato : 20-02-10 15:41

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> (Hvis du er i tvivl --- Bed svigersønnen putte en finger i tændhætten
> og tryk på knappen )

; - )

KD

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 20-02-10 18:12

Steen Gruby skrev:
Hej Steen

> [...]

> Der er ingen der siger at ledningsfarverne passer "lige over".
> Pil tændrørene ud og se efter om der er gnist i dem.

Tændrørerne er ude og der er ingen gnist på nogen af dem

> Det må være OK, selv om PU'en kan være polet forkert.

Hvordan polet forkert, er der en diode i den ?
Er det ikke "bare" en sensor som f.eks en Reed kontakt ?

Målinger kommer senere i dag

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-02-10 18:32

On Sat, 20 Feb 2010 18:11:54 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
> [...]

OK.

>Hvordan polet forkert, er der en diode i den ?
>Er det ikke "bare" en sensor som f.eks en Reed kontakt ?

Nix - Det er Ørsteds ældgamle princip med spolen og magneten -
Grundlaget for al moderne elektro.

PU'en er en spole viklet op omkring en jernkærne der er påskruet en
magnet.
Når du så fører et stykke metal (svinghjulets loop) forbi kærnen
ændres magnetfeltet og der induceres en elektrisk puls i spolen -
Ganske som en generator.
Afhængigt af hvorledes du måler på spolen vil du måle først en positiv
puls og derefter en negativ ditto.
Hvis du vender instrumentet vil du først måle en negativ og derefter
en positivt gående puls.

Næsten alle tændsystemer arbejder på den positive puls, så det er
vigtigt at ledningerne er vendt rigtigt således at boksen ser det den
gerne vil have.
Nogle bokse er så fine at de anvender den negative puls under start,
idet den i regelen falder ca. 5 grader før top, altså perfekt lav
tænding i startøjeblikket.

Det kan være den funktion BK/R hjælper boksen til at forstå - Det kan
du blæse en høj hat, det skal nok virke alligevel.

Hvis ledningerne til PU'en vender forkert er du ikke i tvivl når
motoren først kører.

>Målinger kommer senere i dag

Takker ærbødigst.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 21-02-10 00:08

Steen Gruby skrev:

> Takker ærbødigst.

Så nu har jeg været en tur i værkstedet, dog desværre uden det store
held, det viker stdigvæk ikke ØV

Det du bad om

Mål lige frigearskontakten --- Lægger den stel på LG i frigear?
- Der er gennemgang i switch i frigear
- Når MC`en er i gear er der igen gennemgang

Mål også "sidestand" switchen --- Lægger den stel på Y/G med benet
ude?
- Når sidebenet er oppe er switchen afbrudt
- Når sidebenet er nede/ude er switchen sluttet
- Der er kun 2 ledninger på sidestøtte benet BK/Y og BK/R, Der er byttet
om på SideStand switch og Starter lockout switch på diagrammet

Koblingshåndtag (ledninger Y/G og LG)
Når Koblingshåndtag er aktiveret/trukket er switchen afbrudt
Når sidebenet er uaktiveret/sluppet er switchen sluttet

Jeg har lavet et billede hvor man bedre kan sammenligne "Starter
Lockout" GPZ500 mod ER5

http://img8.imageshack.us/img8/4784/gpz500ander5starterlock.png

Jeg er efterhånden ret sikker på at problemet ligger i at der er 3
ledninger til Koblingshåndtaget på GPZ500 og kun 2 på ER5.
Men jeg mangler lige at forstå hvorledes "Starter Lockout" virker før
jeg kan ændre ledningsnettet korrekt. !!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg målte/afprøvede også et par andre ting

Dioder er ok, måler ca. 0,61-0,62V over disse den ene vej og intet den
anden vej
De dioder der sidder i ER5 ledningsnettet måler lidt mindre, ca.
0,58-0,59V men det har vel ingen betydning ?

GY svæver nu ingen ændring

Målt på tændspoler
Primær 2,9 / 3,0 Ohm (service manual 2,5-3,5 ohm)
Sekundær 18,7 / 18,5 Kohm (service manual 12-18 Kohm)
Går det ?

Målt på Pickup
420 ohm (service manual 360-540 ohm)
Prøvet at bytte ledning til pickupen, ingen ændring

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-02-10 00:24

On Sun, 21 Feb 2010 00:07:31 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
> [...]

>- Der er gennemgang i switch i frigear
>- Når MC`en er i gear er der igen gennemgang

Det ser ud til at passe med mine forestillinger, men jeg er i tvivl..
For at gøre det kort, så prøv først at stelle W/R, og derefter at lade
den svæve.

Hvis det ikke ændrer på noget er jeg blank.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 21-02-10 00:47

Steen Gruby skrev:
> [...]
> den svæve.
>
> Hvis det ikke ændrer på noget er jeg blank.

Det vil jeg gøre, men det bliver først søndag aften, har desværre ikke
tid før !!!!!!!!!

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 21-02-10 19:56

Steen Gruby skrev:
> [...]
>>
> Det ser ud til at passe med mine forestillinger, men jeg er i tvivl..
> For at gøre det kort, så prøv først at stelle W/R, og derefter at lade

Jeg kunne tænke mig at vide hvordan du tro det virker, er det en
stømkredsløb eller spændingkredsløb ?

Hvad bliver der sendt ud af W/R, 12 VDC ikke også "måler" IC´en på om
der forbliver forbrugt størm smt hvor meget eller ........ ?

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-02-10 20:13

On Sun, 21 Feb 2010 19:55:57 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:

Hej Dan.

>Jeg kunne tænke mig at vide hvordan du tro det virker, er det en
>stømkredsløb eller spændingkredsløb ?

Det er svært at sige uden at kunne komme tættere på.
Desuden kan den "kasse" i hvilken dioderne er tegnet indeholde alle
mulige overraskelser i form af udokumenterede kredsløb, relæer mm.

De tre tegnede dioder udgør en or gate med "0" (0v) aktiv indgang og
ditto udgang.
Lige gyldigt hvilken af dioderne der lægges til stel vil den fælles
udgang også gå på "0".

Hvis du vender den til positiv logik vil det være en and gate hvor
alle skal være på "1" (+12v) for at tillade at udgangen går på "1" via
en pull up modstand.

Jeg vil skyde på at det er det første der er tilfældet.

>Hvad bliver der sendt ud af W/R, 12 VDC ikke også "måler" IC´en på om
>der forbliver forbrugt størm smt hvor meget eller ........ ?

Strøm er det bestemt ikke, så det må være spændingen der er
udslagsgivende.
Indgangen på tændboksen detekterer formentlig logisk "0" for alt under
2 volt, og logisk "1" for noget der ligner 8volt og derover.
Men husk - det er et gæt.

Prøv at lade W/R hænge i luften og mål spændingen på den - Det vil
give et fingerpeg.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 21-02-10 23:18

Steen Gruby skrev:
> [...]
> Indgangen på tændboksen detekterer formentlig logisk "0" for alt under
> 2 volt, og logisk "1" for noget der ligner 8volt og derover.

OK forklaring

> Prøv at lade W/R hænge i luften og mål spændingen på den - Det vil
> give et fingerpeg.

Når W/R svæver
Tænding ON = 10,7 V
Tænding OFF = 0 V
Batteri spænding = 12,3 V

Der kommer ingen gnist hvis W/R ligges til stel (-) ej heller hvis den
svæver.

Er problemet overhovdet Starter Lockout kredsløbet ?

Kan der være nogle ting på de andre funktioner/forbindelser vi har overset ?

Er der nogen der har en ER5 jeg kan teste min tændboks på ?

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-02-10 00:16

On Sun, 21 Feb 2010 23:18:22 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:

Hej Dan.

>Der kommer ingen gnist hvis W/R ligges til stel (-) ej heller hvis den
>svæver.

Det var ikke godt.

>Er problemet overhovdet Starter Lockout kredsløbet ?

Efter det du har prøvet er det et fornuftigt spørgsmål.
Svaret må være nej.

>Kan der være nogle ting på de andre funktioner/forbindelser vi har overset ?

Orla påpegede den forbindelse der hedder GY.
Den ender normalt "nowhere", pg den er pillet af.
Så er der BK/R der normalt kun spænding gennem startknappen.
Prøv at forbinde den rigtigt så den får spænding som på din ER5.
Det byrde tage 5 min.

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 22-02-10 23:10

Steen Gruby skrev:

Sammenfatning:

Billeder
ER5´erens tændingsnøgle
http://img189.imageshack.us/img189/8009/er5ignitionkeyschematic.png
ER5 ledningsnet
http://img38.imageshack.us/img38/9189/er5ignitionsystemschema.png
GPZ500S ledningsnet
http://img198.imageshack.us/img198/7599/gpz500ignitionsystemsch.png
GPZ500S med ER5 ledningsnet (det er denne der henvises til)
http://img96.imageshack.us/img96/1919/gpz500ignitionwither5sy.png

BK/Y(ER5 Tændboks)-BK/Y(GPZ):
Forbundet til stel/minus, OK

G/BK(ER5 Tændboks)-W/R(GPZ):
Når den svæver er der 10,7V på denne det må være OK.
Der kommer ingen gnist hvis W/R ligges til stel (-) ej heller hvis den
svæver. !!!!
Konklusion Starter Lock-out kredsløb virker som det skal.

BR/W(ER5 Tændboks)-R(GPZ):
+12V, OK

BK/R(ER5 Tændboks):
Skal forbindes til start knap, afprøves snarest

G(ER5 Tændboks)-G(GPZ) og BK/W(ER5 Tændboks)-BK(GPZ):
Til tændspole, hvad skal man måle her når der sendes "signal" til
tændspolen ?

G/W(ER5 Tændboks):
Svæver, skal på ER5 forbindes til en omdrejningstæller, har det nogen
betydning at den svæver ? Hvilken "påvirkning" har en omdr. tæller på
denne udgang ?

GY(ER5 Tændboks):
Svæver, det må også være OK

BK & Y(ER5 Tændboks) og BK/R & Y(GPZ):
Pickup, der er målt korrekt modstand, så delvis OK
Hvilket signal vil der være her når motoreren drejer ?

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-02-10 23:38

On Mon, 22 Feb 2010 23:10:00 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:

Hej Dan.

>BK/Y(ER5 Tændboks)-BK/Y(GPZ):
>Forbundet til stel/minus, OK

OK.

> [...]
>svæver. !!!!
>Konklusion Starter Lock-out kredsløb virker som det skal.

Ud fra det du har beskrevet og en granskning af diagrammerne er det
også min opfattelse.

>BR/W(ER5 Tændboks)-R(GPZ):
>+12V, OK

OK.

>BK/R(ER5 Tændboks):
>Skal forbindes til start knap, afprøves snarest

Det er det eneste jeg kan forestille mig.

>G(ER5 Tændboks)-G(GPZ) og BK/W(ER5 Tændboks)-BK(GPZ):
>Til tændspole, hvad skal man måle her når der sendes "signal" til
>tændspolen ?

Det kan kun måles med et oscilloscope.
På det tidspunkt hvor tændingen fyres, slipper (åbner) en transistor i
tændboksen, og spændingen går fra 0 volt til 12 volt i en puls.
Efter en kort tid trækker transistoren atter spændingen til 0 volt.
Tiden fra transistoren lukker til den igen åbner og der fyres en gnist
kaldes Dwell time - Det er den tid spolen får til at oplade et
energilager så der er energi til den næste gnist.
Hvis du kigger i dette skrift:
http://www.ducati.dk/teknik/MC_taending.pdf fig 8.4.2 kan du se
pulsforløbet.

Ingen ---- så vidt jeg ved

>GY(ER5 Tændboks):
>Svæver, det må også være OK

OK.

>BK & Y(ER5 Tændboks) og BK/R & Y(GPZ):
>Pickup, der er målt korrekt modstand, så delvis OK
>Hvilket signal vil der være her når motoreren drejer ?

Vi skal igen tilbage til oscilloscopet for at måle på det.
hvis du kigger i samme skrigt fig. 8.4.3 vil di se PU'en på den ene
stråle og tændingen på den anden.
Der har du billedet ved idle, hvor du i billedets venstre kant
(triggerpunktet) har PU'ens positive puls, og omkring den negative
flanke har tændingstidspunktet på den anden stråle.
Det er det delay du har mellem høj og lab tænding, her godt 30 grader
ved 1500 RPM.

Hvis du tager billedet i fig. 8.4.4 har du tændingstidspunktet ved
4000 RPM.
Du kan her se at tændingstidspunktet nu er rykket frem til at være
sammenfaldende med PU'ens positive flanke.
Det er den interne regulering i boksen der står for den forskydning.

På de billeder er der også spændingsangivelser på PU'en.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 23-02-10 22:51

Steen Gruby skrev:

> [...]
> kaldes Dwell time - Det er den tid spolen får til at oplade et
> energilager så der er energi til den næste gnist.

Jeg har et ældre scope, det er godt nok mange år siden jeg har brugt
det, men jeg vil tro at det virker endnu.
Måler man mellem de 2 ledninger der går ned til pickup`en eller i
forhold til stel/minus ?

> [...]
> Det er den interne regulering i boksen der står for den forskydning.
>
> På de billeder er der også spændingsangivelser på PU'en.

Man skal måle mellem signal ledning og stel/minus ikke ?

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-02-10 22:57

On Tue, 23 Feb 2010 22:51:21 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:

Hej Dan.

>Man skal måle mellem signal ledning og stel/minus ikke ?

Det er muligt at den ene ledning på PU'en er stellet i tændboksen, men
langt fra sikkert.
Det kan du måle med et ohmmeter.

Du skal måle med scopet over PU'en der hvor du måler 3-400 ohm.
Hvis den ene side har fat i stel, så sæt stelledningen fra scopet på
den side der vender mod stel.

Jeg plejer at presse et par nåle gennem ledningerne til den operation.
Det ødelægger ikke noget.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 24-02-10 23:25

Steen Gruby skrev:

> Du skal måle med scopet over PU'en der hvor du måler 3-400 ohm.
> Hvis den ene side har fat i stel, så sæt stelledningen fra scopet på
> den side der vender mod stel.

Billeder
Opdateret diagram
http://img31.imageshack.us/img31/1919/gpz500ignitionwither5sy.png
Måling på Pickup signal
http://img705.imageshack.us/img705/9383/gpz500ignitionwither5sy.jpg

Det hjalp ikke at lægge BK/R på Start knappen, øv
Der er signal fra pick-up'en ca. +- 4-5V.
Der var som forventet intet signal til tændspolerne

Flere ideer ?

Der vel kun tilbage at teste om min ER5-box virker på en ER5-MC, hvis
den virker skal der så tages en masse målinger !!!

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-02-10 23:38

On Wed, 24 Feb 2010 23:25:11 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:

Hej Dan.

>Billeder
>Opdateret diagram
>http://img31.imageshack.us/img31/1919/gpz500ignitionwither5sy.png

Tjeh, det kan jeg ikke se nogen fejl på.

>Måling på Pickup signal
>http://img705.imageshack.us/img705/9383/gpz500ignitionwither5sy.jpg

Det ser normalt ud.

>Det hjalp ikke at lægge BK/R på Start knappen, øv
>Der er signal fra pick-up'en ca. +- 4-5V.
Det er rigeligt til at det skulle virke.

>Der var som forventet intet signal til tændspolerne
>
>Flere ideer ?

NIX!

>Der vel kun tilbage at teste om min ER5-box virker på en ER5-MC, hvis
>den virker skal der så tages en masse målinger !!!

Det ville jeg også i dit sted gøre på nuværende tidspunkt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 25-02-10 06:24

Dan "748" Dethlefsen skrev:

> [...]
>
> Det hjalp ikke at lægge BK/R på Start knappen, øv
> Der er signal fra pick-up'en ca. +- 4-5V.
> Der var som forventet intet signal til tændspolerne

Glemte forresten at spændingen falder til 9-10V når starteren kører
rundt (motor uden tænrrør i), man kan køre meget meget længe på
starteren (der er ikke lykkes mig at tømme batteriet på en aften)

Ovenstående er vel normalt ikke (har aldrig målt på det før)

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-02-10 07:09

Dan "748" Dethlefsen wrote:

> Ovenstående er vel normalt ikke (har aldrig målt på det før)

Det er det sikkert - men har du mulighed med at bakke batteriet op med
en startet MC eller bil, så eliminerer du da mistanken - eller også
starter den bare

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-10 06:39

> [...]
> er ikke lykkes mig at tømme batteriet på en aften)
>
> Ovenstående er vel normalt ikke (har aldrig målt på det før)

Helt normal spænding under start.
Hvis du går hel kold, kommer du med mcen og Knud og mig
fikser den
Hygge PD CBR1100t

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-10 07:22

On Mon, 22 Feb 2010 23:10:00 +0100, Dan "748" Dethlefsen wrote:

> BK/R(ER5 Tændboks):
> Skal forbindes til start knap, afprøves snarest

Har de mon været så smarte, at tændboksen slet ikke starter op før at
starterknap aktiveres ? Det kan næsten ikke passe, for så vil det jo være
umuligt at løbe mc-en igang. :-/ Eller man skulle isåfald holde
starterknappen nede samtidig.

Men ja, tjek det ud, og lad os høre.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-02-10 19:59

On Tue, 23 Feb 2010 07:21:54 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

> [...]
>starterknap aktiveres ? Det kan næsten ikke passe, for så vil det jo være
>umuligt at løbe mc-en igang. :-/ Eller man skulle isåfald holde

Det kan jeg næppe tro, men der kan være flere "skjulte" features.

Det kan tænkes at startertasten hjælper boksen med at blive på lav
tænding i startøjeblikket - Det vil næppe skade.
Så er der en mulighed for at boksen overvåger om starteren hænger og
derved laver lock out - Det vil blokere for tændingen.

Jeg har en grimmer oplevelse med en tændboks fra Kawa.

En knallert der ikke kan tage omdrejninger lige gyldigt hvad man gør.
Alt har været prøvet, også en ny tændboks.
Svaret viste sig at være en frigearskontakt der var kortsluttet.
Det var ikke blevet opdaget da motoren var monteret andet stel, og
frigearslampen ikke monteret.
Boksen virkede således, at med knallerten i frigear var
omdrejningsbegrænseren aktiv ved et rimeligt lavt omdrejningstal -
Muligvis for at modvirke "tyskerbrændere" (Krumtapsræs).

Jeg er meget skeptisk når jeg omgås MC elektronik

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Knud Dam

Dato : 22-02-10 18:33

"Dan "748" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der har en ER5 jeg kan teste min tændboks på ?

Hej Dan.

Pernille's ER5 fra '99 er solgt; men vi kan sagtens komme til at prøve
tændboksen på den.

Du vil jo nok hellere finde en lidt tættere på; men giver bare lyd, hvis det
er interessant.

Mvh.

KD

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 22-02-10 23:11

Knud Dam skrev:
> [...]
> tændboksen på den.
>
> Du vil jo nok hellere finde en lidt tættere på; men giver bare lyd, hvis det

Tak, det er noteret

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : jopa

Dato : 21-02-10 11:45

Dan "748" Dethlefsen skrev:

OT Dan check lige din hjemmeside
Dette websted (www.dethlefsens.dk) er blevet anmeldt som et
angrebswebsted og er blokeret jævnfør dine sikkerhedsindstillinger.

--
Mvh. John Paulsen

www.wordpresstema.dk

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 21-02-10 20:00

jopa skrev:
> Dan "748" Dethlefsen skrev:
>
> OT Dan check lige din hjemmeside
> Dette websted (www.dethlefsens.dk) er blevet anmeldt som et
> angrebswebsted og er blokeret jævnfør dine sikkerhedsindstillinger.

Hej "Jopa"

Jeg er godt klar over det, hver gang jeg laver en rep. på siden, går der
kun 3-7 dage så er den hakket igen, er nødt til at have en nyere version
af softwaren på hjemmeside men har ikke haft tid endnu ;-(

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : jopa

Dato : 21-02-10 20:40

Dan "748" Dethlefsen skrev:

> Jeg er godt klar over det, hver gang jeg laver en rep. på siden, går der
> kun 3-7 dage så er den hakket igen, er nødt til at have en nyere version
> af softwaren på hjemmeside men har ikke haft tid endnu ;-(

ok

--
Mvh. John Paulsen

www.wordpresstema.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 21-02-10 21:53

"jopa" <admin@jp-web.invalid> wrote in message

> ok
>
> --
> Mvh. John Paulsen
>
> www.wordpresstema.dk

Næh - det er sgu egentligt ikke OK :o/
Ku de unger ikke finde noget fornuftigt at lave ?
I min ungdom borede vi knallerter i stedet - det generede da ikke andre
mennesker

Men helt alvorligt: mon ikke der ku gøres noget ved Dan's hjemmeside, så den
ikke er så let tilgængelig ?

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : jopa

Dato : 21-02-10 22:53

Jesper Hedegaard skrev:

> Men helt alvorligt: mon ikke der ku gøres noget ved Dan's hjemmeside, så
> den ikke er så let tilgængelig ?

Jo han kunne slette hvad der ligger på serveren og lægge noget nyt op
der er virusfrit Men mon ikke han har check på det.

--
Mvh. John Paulsen

www.wordpresstema.dk

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 21-02-10 23:12

jopa skrev:

> Jo han kunne slette hvad der ligger på serveren og lægge noget nyt op
> der er virusfrit Men mon ikke han har check på det.

Det var planen, vil installere Joomla, men det kræver lige at jeg finder
et par (eller 3-4) afteners tid, og de er der bare ikke i øjeblikket.
Men jeg finder nok noget tid iløbet af de næste 1-2-3 måneder

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 22-02-10 23:09

"Dan "748" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> wrote in message

> [...]
> et par (eller 3-4) afteners tid, og de er der bare ikke i øjeblikket.
> Men jeg finder nok noget tid iløbet af de næste 1-2-3 måneder

Jamen jeg er såmænd ikke i tvivl om at der er styr på det - blir bare så
arrig når jeg støder på hackere.
En stor del af Dan's fritid går jo med at rydde op efter dem - i stedet for
at være på 2 hjul.
Og hvad får en hacker egentlig ud af at spolere en privat hjemmeside ?
Det kan da ikke være særligt spændende at sidde på et mørkt værelse og være
stolt af sit hacker-værk - helt alene !?

Næh - en ulovlig knallert var sgu mere spændende

Fra : HKL

Dato : 23-02-10 20:44

"Dan "748" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> skrev i en meddelelse
news:4b81afae$0> Det var planen, vil installere Joomla, men det kræver lige
> [...]
> et par (eller 3-4) afteners tid, og de er der bare ikke i øjeblikket.
> Men jeg finder nok noget tid iløbet af de næste 1-2-3 måneder

Hej Dan

Det kan du da ikke finde ud af, så vidt jeg husker havde du ikke data som
speciale, så hold du dig hellere til tændingssystemet på konens GPZ/ER

/HKL, ZX10R - TS185ER

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 23-02-10 21:21

HKL skrev:
> [...]
>>

> Det kan du da ikke finde ud af, så vidt jeg husker havde du ikke data som
> speciale, så hold du dig hellere til tændingssystemet på konens GPZ/ER

Hej Henrik

Det kan godt være at jeg "kun" havde data, men til gengæld var jeg ædru

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : HKL

Dato : 23-02-10 21:26

> Hej Henrik
>
> Det kan godt være at jeg "kun" havde data, men til gengæld var jeg ædru
>

> --
> Dan "748" Dethlefsen
> 748 - KLR250 - GPZ500S
> www.dethlefsens.dk
> www.robertsmc.dk

UPS.........

/HKL, ZX10R - TS185ER

Fra : Armand

Dato : 21-02-10 19:16

Dan "748" Dethlefsen skrev:

> [...]
> Men jeg mangler lige at forstå hvorledes "Starter Lockout" virker før
> jeg kan ændre ledningsnettet korrekt. !!!!!!!!!!!!!!!!!

Det store af det hele er at hvis blot du er sikker på at der er
gennemgang i én af kredsløbene, så skulle lock-out'et ikke træde ind!
Det er lettere at sikre sig gennemgangen ved at kortslutte ved et af
stkkene og derved omgå risikoen for en defekt kontakt!

Jeg stak diskret til nødstoppen hvilket du ikke svarede på, så nu bliver
jeg lige nødt til at spørge dig direkte:
Det skulle vel ikke være en forglemt nødstop??

--
Armand.

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 21-02-10 19:58

Armand skrev:

> Jeg stak diskret til nødstoppen hvilket du ikke svarede på, så nu bliver
> jeg lige nødt til at spørge dig direkte:
> Det skulle vel ikke være en forglemt nødstop??

Du må ikke spørge diskret, det misser jeg for tit

Og ja Kill-switchen står på run, ellers ville der ikke være spænding på
på R.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-10 18:02

On Sat, 20 Feb 2010 13:42:48 +0100, Dan "748" Dethlefsen wrote:

> Hvad har jeg overset ?

BK/R skal kun have + 12 volt ved aktivering af startknappen.

Prøv at lade GY være uden forbindelse til +

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 20-02-10 18:15

Orla Pedersen skrev:

> BK/R skal kun have + 12 volt ved aktivering af startknappen.

Er jeg også kommet frem til, men hvorfor ?
Da den finesse ikke er der ikke på GPZ`en har jeg prøvet med både 12V og
"intet", men indtil vidre lader det ikke til at betyde noget !!!!

> Prøv at lade GY være uden forbindelse til +

Prøver jeg gerne, men hvorfor mener du det vil betyde noget ?

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-02-10 18:21

On Sat, 20 Feb 2010 18:15:16 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:

Hej Dan

>Prøver jeg gerne, men hvorfor mener du det vil betyde noget ?

Orla har fat i den lange ende.
Jeg ville også formode at den skulle have +12v, men prøv at gøre som
Orla siger.

Jeg var måske for omstændig i mine spørgsmål.
Prøv at lade W/R hænge i luften eller læg den på stel.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 20:07

Steen Gruby skrev:
> .
> Prøv at lade W/R hænge i luften eller læg den på stel.

Hæ!
En ægte helgardering

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-02-10 20:35

On Sat, 20 Feb 2010 20:06:44 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Hæ!
>En ægte helgardering

Det skal ikke nægtes, men da jeg ikke aner hvad stilling de kontakter
står i i "neutral" nægter jeg at udtale mig katagorisk.

Men lad os nu tage din logik i beskrivelsen af startspærresystemets
virkemåde.
Hvis kontakten til frigearet også driver en indikatorlampe kan vi gå
ud fra at den er sluttet i frigear, og altså trækker ledningen W/R til
stel gennem en af dioderne.
Koblingen ("Starter Lockout") lægger stel på når den er trukket, altså
vil den lægge stel på W/R når koblingen er trukket, uafhængigt af
frigearsindikatoren.
Sidestøttebenet lægger stel på lampen når det er ude, og dermed IKKE
stel på W/R gennem en diode.
Hvis støttebenet er inde lægger det stel på W/R gennem en af dioderne
hvis knallerten står i frigear, ellers ikke.

Det giver følgende ligning.
Motoren kan startes hvis:
Sidestøttebenet er inde eller sidestøttebenet er ude og den står i
frigear, eller koblingen er trukket.

Det giver så også at hvis motoren startes med koblingen trukket og at
sidestøttebenet er ude vil motoren dø når koblingen slippes

Ud fra den logik skal W/R kunne stelles hvis man er i tvivl om
hvorvidt startspærrekredsløbet er i orden.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 20-02-10 20:27

Steen Gruby skrev:
> Orla har fat i den lange ende.
> Jeg ville også formode at den skulle have +12v, men prøv at gøre som
> [...]

Det kunne se ud til at Orla har ramt hovedt på sømmet

Det ved vi løbet af 1-2 timer når jeg har været en tur i værkstedet

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 19:55

Dan "748" Dethlefsen skrev:

Hvordan kan man aflive sådan en GPZ500?
Glemme olieniveau'et?

> Jeg er i tvivl om hvorledes Sidestand og Starter lockout (koblings
> håndtag) og Neutral Switch fungere, er der nogen der kan foreklare det ?
>
> Hvad har jeg overset ?

Måske netop det med starter-lockout'ene - hvortil også nødstop hører! (?)
Det er endog meget sandsynligt at 500'eren er identisk med min gamle
GPZ900 á:
Systemet er serieforbundet med nødstop-kontakten og som sådan skal der
være gennemgang i mindst én af kontakterne for at du kan starte:
- Koblingen (á trukket)!
- Frigearet (á lys i lampen for do.)
- Sidestøtteben (á kontakten påvirket så støttebens-lampen(?) slukkes)

Bemærk at støttebens-kontakten er tre-polet og altså tænder enten for
tændingen eller for lampen, så at lampen slukker betyder ikke
nødvendigvis at lock-out kontakten fungerer!
Safeplay under fejlsøgningen vil være at kortslutte alle tre ved stikket
(sådan kørte jeg den sidste halvdel af mit ejerskab af 900'eren, derved
at netop dén kontakt nærmest er en servicedel der skal skiftes hvert
andet øjeblik), hvorved at lockout'en er kortsluttet så du ikke behøver
bekymre dig over de to andres funktion!

Jeg scanner lige kredsløbet fra min 900'er manual og mailer dig!

--
Armand.

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 20-02-10 20:19

Armand skrev:
> Dan "748" Dethlefsen skrev:
>>
> Hvordan kan man aflive sådan en GPZ500?
> Glemme olieniveau'et?

Jeg ved det ikke, den gamle havde kun kørt ca. 15.000 km, og var umulig
at få gang igen, den skamlede og bankede som en gammel kælling når man
trykkede på start knappen Nåede at chekke karburator + tænding +
knaster + generator (det normale GPZ problem) samt en masse andre
småting, men jeg kunne ingen fejl finde, jeg tro at der er røget et
krumptapsleje og den var IKKE kørt tør for olie.

Fik en komplet ER5 motor i DE der har kørt under 4000 km (den ser ud som
ny) for 420 euro incl. tændboks + karburator + ledningsnet + tændspoler
+ ensretter + kædekit en masse andre småstumper. Så derfor blev det
denne løsning.

Desuden har jeg solgt den gamle GPZ motor for et sæt dæk og nogle andre
småting til min KLR

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 20-02-10 20:23

Armand skrev:

> [...]
> bekymre dig over de to andres funktion!
>
> Jeg scanner lige kredsløbet fra min 900'er manual og mailer dig!

Scan er modtaget tak for det, det ligner GPZ`en til forveksling

Ovenstående er også hvad jeg ca. er kommet frem til, på min KLR (1/4
GPZ900) kører jeg også med kortsluttet kontakt til side støttebenet.

Det jeg savner er en elektrisk forklaring, jeg kan anvende til at måle
udfra, jeg forstår ikke rigtig den elektriske funktion

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 20:47

Dan "748" Dethlefsen skrev:

> .....på min KLR (1/4 GPZ900)

En KLR 225ccm ??

--
Armand.

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 21-02-10 20:01

Armand skrev:

> En KLR 225ccm ??

KLR250 så kun ca. 1/4 GPZ900

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Armand

Dato : 21-02-10 20:13

Dan "748" Dethlefsen skrev:

> KLR250 så kun ca. 1/4 GPZ900

Ifølge den stråtækte må det da være 1/4 GPZ1000RX :-/

Men når man ved at den er samtidig med 900'eren, må det jo egentlig være
den senere RX'ere der er 4 X KLR250

--
Armand.

Fra : Grunnet

Dato : 25-02-10 07:23

"Dan "748" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Har nu puttet motoreren i GPZ'en, ændret ledningsnet, men kan ikke få
> gnist på tændrøret, er løbet lidt tør for ideer, er der nogen der kan

Jeg skal ikke gøre mig klog på det elektriske, men et "lille dumt" spøgsmål:
Det er vel ikke et "dødt" NGK tændrør du forsøger med ?

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Armand

Dato : 25-02-10 18:26

Grunnet skrev:
> "Dan "748" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg skal ikke gøre mig klog på det elektriske, men et "lille dumt" spøgsmål:
> Det er vel ikke et "dødt" NGK tændrør du forsøger med ?

Shit!
Jeg er ved at blive gammel - Dét spørgsmål har jeg ellers nærmest haft
monopol på hidtil

Til Dan: Test med enden af tændkablet mod et sikkert stelpunkt og se om
dét giver gnist!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-02-10 19:59

> Jeg skal ikke gøre mig klog på det elektriske, men et "lille dumt" spøgsmål:
> Det er vel ikke et "dødt" NGK tændrør du forsøger med ?

Det virker lidt suspekt hvis de begge er døde samtidigt ifbm.
overflytningen af motoren. Den burde vel have givet en enkelt prut eller
flere fra sig inden de er helt døde.

På den anden side, så er det hurtigt at tjekke, så det kan man lige så
godt få overstået. Men han har jo tjekket om der er gnist i dem ved at
lægge tændrøret til stel, og hvis man løfter lidt på den, så skal der
springe en gnist mellem tændrørets yderkappe og stelpunktet ligegyldigt
om de er kortsluttede eller ej.

Mvh. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 25-02-10 21:18

Martin Sørensen skrev:

> Det virker lidt suspekt hvis de begge er døde samtidigt ifbm.
> overflytningen af motoren. Den burde vel have givet en enkelt prut eller
> flere fra sig inden de er helt døde.

Jeg har oplevet flere firecylindrede der ikke engang slog en prut inden
alle tændrør var druknet, så muligheden foreligger!
Især hvis det er månedgammelt bensin der har ligget i karbunaderne ved
opstart - Men mon ikke at bensinen er løbet ud under motor-ombytningen
hvorved at det har været frisk bensin der stod for forbrændingen :-/

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-02-10 21:26

On Thu, 25 Feb 2010 21:18:23 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej,

> [...]
>opstart - Men mon ikke at bensinen er løbet ud under motor-ombytningen
>hvorved at det har været frisk bensin der stod for forbrændingen :-/

Det er muligt at tændrørene er druknet, men det er ikke årsagen.
I skal lige huske at Dan har målt pulsen fra PU'en, og den er i orden.
Samtidig er der målt på output fra boksen til tændspolen, og her er
der ikke noget liv.
Der er ingen styring af tændspolerne

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 26-02-10 00:28

Steen Gruby skrev:
> [...]
> I skal lige huske at Dan har målt pulsen fra PU'en, og den er i orden.
> Samtidig er der målt på output fra boksen til tændspolen, og her er

OK!
Jeg var faret vil i alle ledningsdesignationerne

--
Armand.