BMW RR
Fra : Ukendt

Dato : 19-02-10 17:58

Sku egenligt hurtigt at sådan en bette fjeder kan bevæge sig

http://www.youtube.com/watch?v=VSDa-EUT3ZE&feature=player_embedded

PE

Fra : Brian Sørup

Dato : 19-02-10 21:27

"P.E." <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i meddelelsen
> Sku egenligt hurtigt at sådan en bette fjeder kan bevæge sig
>
> http://www.youtube.com/watch?v=VSDa-EUT3ZE&feature=player_embedded

Det er da mindst ligeså imponerende at hver gang fjederen har taget en tur
op og ned, har stemplet taget to ture......
--
Brian Sørup
Ex 1991 Honda VFR 750F

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 00:44

Brian Sørup skrev:

> "P.E." <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i meddelelsen

> Det er da mindst ligeså imponerende at hver gang fjederen har taget en
> tur op og ned, har stemplet taget to ture......

- - - Og at derimellem har hele cyklus'en, á indsugning antænding og
forbrænding, for endelig at blive pumpet ud, foregået. Hvilket jég
faschineres mest ved

--
Armand.

Fra : Per

Dato : 20-02-10 08:49

Armand wrote:

> - - - Og at derimellem har hele cyklus'en, á indsugning antænding og
> forbrænding, for endelig at blive pumpet ud, foregået. Hvilket jég
> faschineres mest ved

Og som en anden skriver: tænk på en Suzuki GSX-250R - der kan drejes op til
over 17.000 omdr/min. Endda uden Desmo . det er helt vanvittigt at det kan
lade sig gøre....

/ PEr

Fra : Henning P.

Dato : 20-02-10 09:31

Ak ja...det var tider da man havde en GSXR250
17000 omdr, men der skete stadig ikke en dyt
Måske var det fordi jeg vejede 100 kg..Haha....

Nej så havde jeg mere held med min Blackbird.
Men jeg havde Suzukien fra ny. Har stadig brochuren og kvitteringen på den.
Det var vist i 1991 den kom til Danmark.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 20-02-10 19:53

Brian Sørup <camaropower454@hotmail.com> writes:

> "P.E." <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i meddelelsen

> Det er da mindst ligeså imponerende at hver gang fjederen har taget en
> tur op og ned, har stemplet taget to ture......

Det som undrer mig mest er at BMW bruger vippearme under knasten -
troede at det var noget gammeldags outdatet skidt.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 20:35

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Det som undrer mig mest er at BMW bruger vippearme under knasten -
> troede at det var noget gammeldags outdatet skidt.

Det er lidt frem og tilbage:
F.eks var Ur-Kawa'en, Z1/900 med direkte tråd på ventilen og udvendigt
liggende shims; sidenhen blev shimsene minimeret og lagt under
knastfølgeren men i 80erne blev servicevenlighed et punkt i designet,
hvorved at GPZ'erne fik Y-formede vippearme med stilleskruer, der fint
klarede selv GPZ'ens mer-omdrejninger. Med henblik på yderligere
omdrejninger begyndte man på GPX-motorerne at minimere vippearmene til
små firkantede 'bananer'. Sidenhen endda uden decideret aksel at dreje om.
Senere overtog shims'ene igen - Denne gang som små kopper der fixerede
sig selv direkte på ventilstammen men samtidig krævede en vippearm for
at undgå knastens sideværts påvirkning. Fidusen skulle være at shims'en
var lettere end en stilleskrue hvilket atter forbedrede
omdrejningsmulighederne. Ang. servicevenlighed kunne man komme til
shimsen ved at forskyde vippearmen sideværts.
I den forbindelse er det sært at Kawasaki atter er tilbage ved shims
under knastfølgeren (á ZX14) :-/

Jeg har ikke så meget overblik over knast/ventil designet på BMW's
firecylindrede gennem tiden, men på S1000-videoen ser det ud til at
geometrien i knast/vippearm giver et højere ventilløft og en længere
åbningstid; måske at dét er deres argument :-/

--
Armand.

Fra : Jens Hansen

Dato : 20-02-10 22:13

"P.E." ...
> Sku egenligt hurtigt at sådan en bette fjeder kan bevæge sig

Det kan laves uden fjeder og lidende
(Tak til Wankel)
http://www.youtube.com/watch?v=6BCgl2uumlI&feature=related

Den har en " sjov" lyd på sådan en Suzuki Re5
http://www.youtube.com/watch?v=82rBqkoYsds&feature=related

Hilsen Jens

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 22:28

Jens Hansen skrev:

> Den har en " sjov" lyd på sådan en Suzuki Re5
> http://www.youtube.com/watch?v=82rBqkoYsds&feature=related

Hæ!
Lige min boldgade: Youtube ér et stærkt overset lydarkiv!

For lige at pippe med:
<http://www.youtube.com/watch?v=Utxo9r6j3M8>

--
Armand.

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 21-02-10 00:37

Armand skrev:

> Hæ!
> Lige min boldgade: Youtube ér et stærkt overset lydarkiv!
>
> For lige at pippe med:
> <http://www.youtube.com/watch?v=Utxo9r6j3M8>

Pip med moderne udgave af ovenstående
http://www.youtube.com/watch?v=4eJ4LHhfzsE&feature=related

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Armand

Dato : 21-02-10 19:51

Dan "748" Dethlefsen skrev:

> Pip med moderne udgave af ovenstående
> http://www.youtube.com/watch?v=4eJ4LHhfzsE&feature=related

Og den rigtig onde: Den 4-dobbelte Mazda Endurance-wankel:
<http://www.youtube.com/watch?v=Go3Fgd1wgic>
Klippet er langt men er valgt fordi det starter med en vild warm-up som
ligefrem får de tilstedeværende til at klappe af fryd - Spol derefter
frem til 7:30!

--
Armand.