Ny intern harddsik
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-02-10 16:32

Jeg har besluttet at lade Humac sætte ny intern harddsik i min
MacBookPro. De sætter 500 gb i for 2.000 kr. på tre dage. Jeg har ingen
erfaring med at rode med skruetrækkere. Jeg vil gerne betale for den
sikkerhed og garanti, der er forbundet med at få det gjort
professionelt.

Jeg har to eksterne harddiske, hvor jeg vil lave en dobbelt backup af
indholdet. Jeg vil foretage en ny, ren installering af software. Jeg vil
gerne gerne undgå at føre eventuelle opsamlede dårligdomme videre,
overflødig plist og cache og, hvad det nu hedder.

Nu har jeg brug for at vide, hvad jeg skal have med tilbage for at
bevare:

Safaribogmærker

Internetindstillinger

Mailindstillinger

Mailarkiv

Adressebog

Kalender

iTunesarkiv

iWeb-sider

Er det simpelthen et spørgsmål at erstatte Brugere > Mig i den nye
installation?

Angående Windows:

På min nuværende harddisk har jeg Windows og windowsprogrammer liggende
på en selvstændig partition. Det har jeg ikke tænkt mig på den nye
harddisk. Vil det fungere at hive hele denne partition over på en
ekstern harddisk og flytte den tilbage igen påden nye hrddisk?

I hvilken mappe skal Windows og windowsprogrammerne i så fald ligge?

Deler Mac og Windows dokumentarkiver, når programmerne ligger på samme
partition?

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-10 17:44

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> iTunesarkiv
>
> iWeb-sider
>
> Er det simpelthen et spørgsmål at erstatte Brugere > Mig i den nye

du kan bruge migration assistent fra den nye installation til at
overføre din brugerkonto fra backup disken ..

> [...]
>
> I hvilken mappe skal Windows og windowsprogrammerne i så fald ligge?
>
> Deler Mac og Windows dokumentarkiver, når programmerne ligger på samme

brug et værktøj som f.eks. Winclone:

<http://www.twocanoes.com/winclone/>

til at flytte rundt på en windows instalation ..

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-02-10 20:38

> [...]
>
> brug et værktøj som f.eks. Winclone:
>
> <http://www.twocanoes.com/winclone/>
>
> til at flytte rundt på en windows instalation ..

Mange tak
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 20-02-10 15:21

> [...]
> erfaring med at rode med skruetrækkere. Jeg vil gerne betale for den
> sikkerhed og garanti, der er forbundet med at få det gjort

Jeg har skiftet harddisk med 100% succes over 10 gange i MacBooks. Det er
pærenemt, og jeg gør det for en kop kaffe Mht. garanti har jeg kun hørt
om defekte harddiske, som man så får byttet på deres garanti.

Når man kan købe f.x.
http://www.shg.dk/Harddiske/Western-Digital-500-GB-2120189.html
500GB for 514 kr. og skifte den på 10 min + kopiering af software... så
synes jeg at 2.000,- næsten er tyveri.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-02-10 15:23

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Jeg har skiftet harddisk med 100% succes over 10 gange i MacBooks. Det er
> pærenemt, og jeg gør det for en kop kaffe

Nu er der forskel på MacBook's og unibody macbook pro og så en alu
macbook pro ...

enig ... det er en syg pris ...

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 20-02-10 15:27

> Nu er der forskel på MacBook's og unibody macbook pro og så en alu
> macbook pro ...

Ja, det er blevet nemmere
Ved ikke hvilken MacBook Pro der er tale om her, men svært er det ikke.

- Mikael

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-02-10 15:42

> Ja, det er blevet nemmere
> Ved ikke hvilken MacBook Pro der er tale om her, men svært er det ikke.
>
> - Mikael

Jeg så, at der skulle være en vejledning på macfixit eller lignende,
men fandt ikke stedet. Kan nogen give et mere præcist link?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 20-02-10 16:17

> Kan nogen give et mere præcist link?

Præcis hvilken model MacBook?

- Mikael

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-02-10 19:57

> Præcis hvilken model MacBook?
>
> - Mikael
Modelnavn: MacBook Pro
Model-id: MacBookPro3,1
Processornavn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighed: 2.2 GHz
Antal processorer: 1
Antal kerner i alt: 2
L2-buffer: 4 MB
Hukommelse: 4 GB
Bushastighed: 800 MHz
Boot ROM-version: MBP31.0070.B07
SMC-version (system): 1.16f11
Serienummer (system): W87444U7X91
Hardware-uuid: 00000000-0000-1000-8000-001B63AB289F

ATA-bus:

MATSHITADVD-R UJ-857E:

Model: MATSHITADVD-R UJ-857E
Revision: ZA0E
Serienummer:
Udskifteligt drev: Nej
Protokol: ATAPI
Enhedsnummer: 0
Stiktype: Intern
Lav strømtilførsel: Ja
Sluk: Ja

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 20-02-10 22:52

> Modelnavn: MacBook Pro
> Model-id: MacBookPro3,1
> Processornavn: Intel Core 2 Duo
> Processorhastighed: 2.2 GHz
> Antal processorer: 1
> Antal kerner i alt: 2
> L2-buffer: 4 MB
> Hukommelse: 4 GB
> Bushastighed: 800 MHz
> Boot ROM-version: MBP31.0070.B07
> SMC-version (system): 1.16f11
> Serienummer (system): W87444U7X91
> Hardware-uuid: 00000000-0000-1000-8000-001B63AB289F

> [...]

Jeg ku godt nøjes med den almindelige betegnelse/årgang. Nu skal jeg slå det
op, da jeg ikke gider huske den slags i hovedet...

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-02-10 23:11

> Jeg ku godt nøjes med den almindelige betegnelse/årgang. Nu skal jeg slå det
> op, da jeg ikke gider huske den slags i hovedet...

Det eneste man skal huske/vide er Model-id ... og hvis du går efter
årstal så kan man jo tage den forkerte model ..

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-02-10 08:43

> Det eneste man skal huske/vide er Model-id ... og hvis du går efter
> årstal så kan man jo tage den forkerte model ..
>
> /thomas

Ja, det er jo ikke sådan til at vide for lægmænd.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-02-10 16:22

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg så, at der skulle være en vejledning på macfixit eller lignende,
> men fandt ikke stedet. Kan nogen give et mere præcist link?

hvilken præcis model ?

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-02-10 19:57

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-02-10 20:01

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> MacBookPro3,1

<http://www.ifixit.com/Guide/Repair/Installing-MacBook-Pro-15-Inch-Core-
2-Duo-Models-A1226-and-A1260-Hard-Drive-Replacement/670/1>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-02-10 17:43

> [...]

> I hvilken mappe skal Windows og windowsprogrammerne i så fald ligge?
>
> Deler Mac og Windows dokumentarkiver, når programmerne ligger på samme

Hvis du er i Kbh, så ordner jeg det gerne for dig.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-02-10 19:57

> Hvis du er i Kbh, så ordner jeg det gerne for dig.

Jeg bor på Østerbro og tager meget gerne mod tilbudet. Det bliver i
løbet af marts.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt