Jeres bedste is?
Fra : RHjorth

Dato : 18-02-10 01:02

Hey

Selvom det er koldt udenfor, kan man godt snakke om og nyde en
fantastisk is; måske blot i lidt mindre portioner.

Hvad er den bedste is som I har smagt eller lavet?

Som jeg har skrevet et andet sted, er det den tunge cremede
chokoladeis - men jeg går også pt. og leger med tanken om en "brunet
smør" is, men en flødeis med flere citrusfrugter i kan også være godt.

Fra : Henning P.

Dato : 18-02-10 13:27

Kanel-is fra en is-bar på hjørnet af Mørdrupvej og Strandvejen i Espergærde,
men de har den ikke mere, desværre.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-02-10 17:24

Den 18-02-2010 09:02, RHjorth skrev:

> Hvad er den bedste is som I har smagt eller lavet?

Mine yndlingsis er fra mine favorit-isbarer i Rom. Zabaglione er en
favorit, Zuppa Inglese en sikker runner up. Med andre ord: Jeg elsker is
med sprut i.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : RHjorth

Dato : 18-02-10 10:27

On Feb 18, 1:26 pm, "Henning P." <G...@Grip.now> wrote:
> Kanel-is fra en is-bar på hjørnet af Mørdrupvej og Strandvejen i Espergærde,
> men de har den ikke mere, desværre.

Uha, ja - kanel-is er overraskende god! (også min kanel-is)

Hvis du har ismaskine, giver jeg dig gerne en opskrift?

Fra : Henning P.

Dato : 19-02-10 16:00

Jeg overvejer at købe en, så jeg vil da meget gerne bede om opskriften

Fra : RHjorth

Dato : 18-02-10 10:31

> Mine yndlingsis er fra mine favorit-isbarer i Rom. Zabaglione er en
> favorit, Zuppa Inglese en sikker runner up. Med andre ord: Jeg elsker is
> med sprut i.

Ja, du har helt ret - Zuppa Inglese er nogle gange en fantastisk is
(den findes jo i lidt mange variationer); den skriver jeg på min to-do
liste - tak :)

Fra : RHjorth

Dato : 19-02-10 13:15

On Feb 19, 4:00 pm, "Henning P." <G...@Grip.now> wrote:
> Jeg overvejer at købe en, så jeg vil da meget gerne bede om opskriften

Damn :)

Jeg bruger Thermomix, konsistensmidler og en PacoJet, så jeg må
hellere lave en forenklet version:

Kanelis, Renés opskrift:
4 æggeblommer
1 æg
40 g. fl invertsukker (eller glukose)
2,5 spsk. stødt kanel
1 knsp salt
70 g. lys rørsukker
300 g. piskefløde
380 g. letmælk

pisk æggeblommer, æg og invertsukker/glukose godt sammen
giv mælk, fløde, salt og kanel et opkog og tilsæt forsigtigt
æggemassen under grundig piskning
tilbage i gryden og varm massen forsigtigt op mens du rører hele
tiden, til massen begynder at blive cremet
afkøles og køres i en ismaskine

Fra : Henning P.

Dato : 20-02-10 00:39

Hvad e´menes med "fl" ?

Fra : thl

Dato : 20-02-10 01:01

"Henning P." <Get@Grip.now> skrev i en meddelelse

> Hvad e´menes med "fl" ?

Flydende?

Fra : Henning P.

Dato : 20-02-10 01:36

Tak tak.

Fra : RHjorth

Dato : 20-02-10 09:36

On Feb 20, 1:36 am, "Henning P." <G...@Grip.now> wrote:
> Tak tak.

Sorry, ja, flydende invertsukker eller glukose
Og kan du ikke finde det, så erstat det med sukker

nogle ville mene at en anelse vanillie også er god sammen med kanel,
dit valg - men jeg vælger at være puritansk :)

du kan også erstatte sukkeret med mørk rørsukker og dermed få et touch
karamelsmag i kanelisen, hvilket heller ikke er helt fjollet :)

/René

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-02-10 01:44

On 18 Feb., 09:02, RHjorth <renehjo...@gmail.com> wrote:
> Hey
>
> Selvom det er koldt udenfor, kan man godt snakke om og nyde en
> fantastisk is; måske blot i lidt mindre portioner.
>
> Hvad er den bedste is som I har smagt eller lavet?

Hjemmelavet chokolade / chili is

--
Christian