Gen-registrering
Fra : LasseNC

Dato : 17-02-10 13:51

Hej!

Jeg overvejer at afmelde min MC indtil sommer.

Sidste år fik jeg den synet. Ville jeg skulle til syn med den når jeg
vil have plader på den igen?

Fra : S.B.

Dato : 17-02-10 22:40

"LasseNC" <lassenc@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej!

Jeg overvejer at afmelde min MC indtil sommer.

Sidste år fik jeg den synet. Ville jeg skulle til syn med den når jeg
vil have plader på den igen?

kommer an på hvor gammel den er

Søren

Fra : S.B.

Dato : 17-02-10 22:41

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg overvejer at afmelde min MC indtil sommer.
>
> Sidste år fik jeg den synet. Ville jeg skulle til syn med den når jeg

Men er en stilstandsforsikring da så dyr for dig?
kontra besværet med at aflevere en plade, hente og betale for en ny til
sommer.

Fra : JE

Dato : 20-02-10 00:39

On 17-02-2010 22:40, S.B. wrote:
> [...]
>
> Jeg overvejer at afmelde min MC indtil sommer.
>
> Sidste år fik jeg den synet. Ville jeg skulle til syn med den når jeg

Ikke nødvendigvis - inden for et år senest efter syn uanset alder
skal den mig bekendt ikke synes.

Fra : Armand

Dato : 17-02-10 23:02

LasseNC skrev:
> Hej!
>
> Jeg overvejer at afmelde min MC indtil sommer.
>
> Sidste år fik jeg den synet. Ville jeg skulle til syn med den når jeg
> vil have plader på den igen?

Du har forglemt et par væsentlige detaljer:
Hvornår blev den præcist synet, og hvor gammel er motorcyklen??

Anyhow: Er den under 10 år gammel holder et syn 2 år.
Men er den over 10 år holder det kun ét år og i så fald bliver det
væsentlig hvornår dét syn blev foretaget, derved at modellen skal på
plader inden samme dato igen for at du kan krybe udenom at skulle syne igen.

Der er lige en detalje omkring dét at afmelde:
Der er ikke én eneste forsikring andet end køretøjets kaskoforsikring
der kan dække f.eks. brand eller tyveri, så et afmeldt køretøj er i
praksis uforsikret!

--
Armand.

Fra : S.B.

Dato : 18-02-10 18:31

> [...]
> Der er ikke én eneste forsikring andet end køretøjets kaskoforsikring der
> kan dække f.eks. brand eller tyveri, så et afmeldt køretøj er i praksis

Jeg kunne skubbe min ind i stuen (hvis jeg havde døre der var 125 cm bredde)
og kalde den en pyntegenstand/kunst/stereoanlæg, og så ville den være
forsikret af min indbo.
om man anser en MC for at være kunst, eller den lervase Louise henne på
hjørnet har drejet, gør ingen forskel, forsikringsmæssig.
Man bør dog nok oplyse til dem, at den er en del af indboet.

Søren

Fra : KentBM

Dato : 18-02-10 19:26

Den 18-02-2010 18:31, S.B. skrev:
> [...]
> hjørnet har drejet, gør ingen forskel, forsikringsmæssig.
> Man bør dog nok oplyse til dem, at den er en del af indboet.
Så håber jeg for dig, at du enten bor alene eller, at din MC har større
WAF-faktor end et gammeldags stereo-anlæg.

Eller kan det være, at du finder den ved skraldespanden en dag du kommer
hjem

--

Kent

Fra : S.B.

Dato : 18-02-10 20:26

"KentBM" <kentmagnussenFJ_ERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> WAF-faktor end et gammeldags stereo-anlæg.
>
> Eller kan det være, at du finder den ved skraldespanden en dag du kommer

Mange der har den inde i huset om vinteren, har endda set nogen der har en
vægbeslag de har hængt en Ducati op på
Min kan slet ikke komme ind, den er godt 120 cm over spejlene
Forøvrigt ville min kone ikke kunne smide godt 400 kg MC ud, om hun så
forsøgte, er hun slet ikke stærk nok til

Søren

Fra : Armand

Dato : 19-02-10 00:10

S.B. skrev:

> [...]
> hjørnet har drejet, gør ingen forskel, forsikringsmæssig.
> Man bør dog nok oplyse til dem, at den er en del af indboet.

Eller en haveskulptur??

Jeg er bange for at det er noget du bilder dig selv ind.
Forsikringsselskaberne forærer intet væk og hvis motorcyklen fremstår i
komplet stand, vil ethvert forsikringsselskab gøre alt for at forklare
dig at den er et motorkøretøj :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-10 09:22

On Fri, 19 Feb 2010 00:09:38 +0100, Armand wrote:

> Jeg er bange for at det er noget du bilder dig selv ind.

Alt, der kan indregistreres til kørsel på vej _kan ikke_ forsikres som
indbo. Til gengæld er en stilstandsforsikring, til et uregistreret køretøj,
ikke særlig dyr.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Fra : Anders Majland

Dato : 19-02-10 09:25

> Alt, der kan indregistreres til kørsel på vej _kan ikke_ forsikres som
> indbo. Til gengæld er en stilstandsforsikring, til et uregistreret
> køretøj,
> ikke særlig dyr.

Måske også værd at bemærke at reservedele til et motorkøretøj også oftest er
undtaget fra dækning på en indbo forisikring. Så det er ikke nok at splitte
mc'en ad og lægge den i skuffer for at få den dækket ...

/A

Fra : S.B.

Dato : 19-02-10 15:54

> [...]
> er undtaget fra dækning på en indbo forisikring. Så det er ikke nok at
> splitte mc'en ad og lægge den i skuffer for at få den dækket ...

Lad være at fortælle TopDK det, for der gør de det.

Ellers ville det være lidt en stilstand Egeholm og private samlere skulle
have på alle deres udstillede MC'r
Og det er vel også køretøjer? Eller er de bare ikke forsikret?

Søren

Fra : Anders Majland

Dato : 19-02-10 16:11

> Lad være at fortælle TopDK det, for der gør de det.

Som altid med forsikringer - man er nødt til at læse egne vilkår ... Derfor
det OFTEST i mit udsagn ...

> Ellers ville det være lidt en stilstand Egeholm og private samlere skulle
> have på alle deres udstillede MC'r
> Og det er vel også køretøjer? Eller er de bare ikke forsikret?

Mon ikke ervhversdrivende med mere end et par motorkøretøjer er vågne nok
til at få skruet en forsikring sammen der dækker det de har behov for ? Og
de forsikringer kan nemt være meget forskellige fra de standard produkter de
sælger til os private ...

/A

Fra : S.B.

Dato : 19-02-10 21:58

> [...]
> de forsikringer kan nemt være meget forskellige fra de standard produkter

Findes også dem der ikke er erhversdrivende der har små samlinger af MC'r
Har lige snakket med TopDK og jo det kan godt forsikres, kræver dog besøg af
assurandør.
Hvad præmien er, afgøres i de enkelte tilfælde, kommer meget an på under
hvilken forhold de er opbevaret.
Som han sagde, har du 7 mc til at stå i en staldbygning med halm på loftet
og stråtag, så vil det sansynligvis blive væsentlig dyrer end hvis de står i
et aflåst rum i en murstensbygning med alarm.

/S

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 01:00

S.B. skrev:
> [...]
> Har lige snakket med TopDK og jo det kan godt forsikres, kræver dog besøg af

En erhvervsforsikring er mange ting - F.eks. er vores motorcykelklub
forikret qua en erhversforsikring i stedet for en normal indbo- !

> [...]
> og stråtag, så vil det sansynligvis blive væsentlig dyrer end hvis de står i
> et aflåst rum i en murstensbygning med alarm.

Jeg bliver nødt til at skære igennem og retfærdiggøre mit tip om at en
motorcykel er IKKE forsikret på nogen måde hvis man afmelder den :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 00:27

S.B. skrev:
> [...]
> have på alle deres udstillede MC'r
> Og det er vel også køretøjer? Eller er de bare ikke forsikret?

Kan du stave til: E r h v e r v s f o r s i k r i n g ?

--
Armand.

Fra : S.B.

Dato : 20-02-10 08:06

> Kan du stave til: E r h v e r v s f o r s i k r i n g ?
>
> --
> Armand.

Ja og skulle det knibe kan jeg også klappe stavelserne
Men kan du læse?
Små private samlere, er det erhverv? Vidste jeg skulle have droppe Egeholm
da folk stopper med at læse der.

Og skær du bare igennem alt det du vil, i din verden er det sikkert sådan og
det skal det også have lov til at være.
Generelt kan alt forsikres, som du vil have det, bare du vil betale prisen.

/S

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-10 09:55

On Sat, 20 Feb 2010 08:05:34 +0100, S.B. wrote:

> Og skær du bare igennem alt det du vil, i din verden er det sikkert sådan og
> det skal det også have lov til at være.
> Generelt kan alt forsikres, som du vil have det, bare du vil betale prisen.

Og derved er vi tilbage ved, som jeg kender det fra de selskaber jeg har
været forsikret i, (Nye danske Lloyd, Baltica, Tryg-Baltica, Topsikring,
Thisted Amt), ingen af dem dækker din motorcykel under indbo, end ikke
under særligt indbo. Det har været nøjagtigt det samme med alle de
forsikringssælgere, der har været inden for døren. Ingen vil dække
uregistrerede køretøjer under indbo. Der skal tegnes separat forsikring for
uregistrerede køretøjer.

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 18:37

S.B. skrev:

> Og skær du bare igennem alt det du vil, i din verden er det sikkert sådan og
> det skal det også have lov til at være.

Selvom jeg godt kan være noget af en reglement-rytter indimellem regner
jeg så langtfra mig for at være en stivstikker!
Til gengæld er det vist dig der er ved at gå i selvsving over et emne
der endda springer topic :-|

Lasse spørger til hvor længe han mon kan tilade sig at afmelde sin
motorcykel, og dét er der vel en grund til (á bortrejse; aktuel
økonomisk krise eller andet?) Og jég minder ham i den forbindelse om den
umiddelbare forskel á ingen dækning på nogen af familiens forsikringer,
hvilket du ikke kan modsige rigtigheden af!
Taget i betragtning af at Lasse fravælger at stilstandsforsikre til
trods for hvor billigt det i grunden er, lyder det usandsynligt at andre
krumspring er nærliggende og i den forbindelse er det vel uskyldigt at
minde ham om at modellen ikke er umiddelbart forsikret imod de problemer
som selv en 'sovende' motorcykel kan stå overfor :-|

--
Armand.

Fra : S.B.

Dato : 20-02-10 19:16

> [...]
> minde ham om at modellen ikke er umiddelbart forsikret imod de problemer
> som selv en 'sovende' motorcykel kan stå overfor :-|

Er ikke ved at gå i selvsving, men hvis du vil overbevises om det modsatte,
så skal jeg finde et telefonnummer på en som ikke bor så langt herfra.
Han har en komplet af goldwings, fra 1000 ccm op til 1500 ccm sidst jeg
talte var der 9, og alle uden plader på, og så en 1800 med plader, som han
triller rundt på.
De står alle i en tilbygning til stuehuset, er ekstremt velholdte, manden er
ikke selvstændig, og har ingen cv nummer.
hvorfor lyder det urealistisk for mig at de ikke skulle være forsikret, ved
ikke hvad værdien er, men tvivler på han giver dig dem hvis du skriver en
check på 500.000 kr.
Siger ikke det er billigere at forsikre en MC på den måde, siger bare det
kan lade sig gøre.

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 20:10

S.B. skrev:

> De står alle i en tilbygning til stuehuset, er ekstremt velholdte, manden er
> ikke selvstændig, og har ingen cv nummer.

Du læste ikke at jeg skrev at erhvervsforsikring mere er et begreb end
noget det kun kan hæftes på en erhvervsdrivende, således er klubbens
'indboforsikring' i realiteten en erhvervsforsikring!

--
Armand.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 20-02-10 10:22

Armand skrev:

> [...]
> Der er ikke én eneste forsikring andet end køretøjets kaskoforsikring
> der kan dække f.eks. brand eller tyveri, så et afmeldt køretøj er i

En anden detalje:
Uanset hvor gammel cyklen er, så skal den til syn hvis pladerne har
været afmonteret mere end et år.
Jeg har selv lige været gennem møllen.
Jeg har en cykel stående der er 4 år gammel og har kørt 430 km ialt.
Den har nu stået uden plader i 3 år og skulle have plader på igen.
Der var bare ikke noget at gøre. - Den skulle til syn!

De tal du nævner gælder ved omregistrering. Altså cyklen står med plader på.
Hilsen Matthias

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 18:45

Matthias H. Matthiessen skrev:

> [...]
> Der var bare ikke noget at gøre. - Den skulle til syn!
>
> De tal du nævner gælder ved omregistrering. Altså cyklen står med plader

Sure?
Det er helt ukendt for mig.
Umiddelbart ville jeg tro at baggrunden for dit syn ville være at din
motorcykel er faldet ind under fænomænet at selvom reglerne dækker 0-5
år og 5-10 år, så bliver biler førstegangs-indkaldt til periodisk syn på
4 års dagen: På samme måde er din motorcykel over denne 4-års dag og har
tillige været afmeldt over 2 år :-/

--
Armand.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 20-02-10 21:07

Armand skrev:

> [...]
> år og 5-10 år, så bliver biler førstegangs-indkaldt til periodisk syn på
> 4 års dagen: På samme måde er din motorcykel over denne 4-års dag og har

Nu er der ikke periodisk syn på motorcykler, så det kan ikke betyde
noget om den har stået i godt ét år eller 4 år uden plader.
Som de fleste tyder reglerne, så skal den ikke til syn før den fylder 5 år.
Men som jeg skrev før, så gælder det kun ved omsyn. Skal der plader på
efter mere end et års henstand, så kræves syn.
Matthias

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 21-02-10 08:45

> [...]
> år og 5-10 år, så bliver biler førstegangs-indkaldt til periodisk syn på
> 4 års dagen: På samme måde er din motorcykel over denne 4-års dag og har

Fandt lige dette link:
http://www.fstyr.dk/da-DK/Syn/Registreringssyn/Registreringssyn%20-%20hvornaar.aspx

Det omtaler biler, men det gælder også for motorcykler.
Hilsen Matthias

Fra : Armand

Dato : 21-02-10 19:31

> Fandt lige dette link:
> http://www.fstyr.dk/da-DK/Syn/Registreringssyn/Registreringssyn%20-%20hvornaar.aspx

Confirmed!

--
Armand.
(man skal lære mens man har lever)

Fra : Grunnet

Dato : 21-02-10 10:40

> [...]
> og 5-10 år, så bliver biler førstegangs-indkaldt til periodisk syn på 4
> års dagen: På samme måde er din motorcykel over denne 4-års dag og har

Det var også nyt for mig, men Matthias har jo ret.
Jvfr. Bekendtgørelse om registrering af motorkøretøjer §18 stk. 2 skal et
køretøj der har været afmeldt i MINDRE END 1 ÅR ikke synes såfremt det
opfylder de tidsangivelser vi normalt henviser til og som du beskriver
ovenfor.
Hvilket jo må betyde, at har køretøjet været afmeldt MERE end et år SKAL det
synes.

Hele bekendtgørelsen kan læses her:

Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Hekto

Dato : 19-02-10 03:29

On 18 Feb., 19:25, KentBM <kentmagnussenFJ_...@gmail.com> wrote:
> [...]
> WAF-faktor end et gammeldags stereo-anlæg.
>
> Eller kan det være, at du finder den ved skraldespanden en dag du kommer

Man har jo altid diskuteret hvad kunst er, så det må jo bero på
egerens opfatelse af hvad der er værs at se på ... Kronhjort eller
Ducati!

Sidstnævnte kan selvfølgelig godt komme op at hænge over sofaen; men
der det ny nødvendigt?

--

/Hekto
http://hekto.dk/PICTURES/stueduc.JPG

Fra : Motortosse - Mads

Dato : 20-02-10 14:49

Bare lige for at blande mig lidt, så kan man sagtens forsikre såvel
indregistrede som ikke indregistrede motorcykler, dele hertil og
værktøj som en tillægsforsikring til indbo forsikringen. (hos
vendsyssel forsikring) Det tog assurandøren 5 min og en opringning til
cehfen, så havde jeg 200.000 kr forsikring af motorcykler, dele og
værktøj. årlig præmie 2000 kr, og en selvrisiko på 3000 kr pr
motorcykel, og ditto på det samlede værktøjs og dele. det rigtigt gode
var at den dækkede indregiistrede motorcykler, så enduro og
offroaderne var også inkluderet.
Så man kan altså godt udvide begrebet "indbo"