Dele internetforbindelse uden FW
Fra : Niels

Dato : 17-02-10 11:20

Jeg har en iMac med en 3 transportabel dims i til internetforbindelse.
Jeg vil ofte gerne på nettet fra min MacBook samtidig. Så kobler jeg
op med FW-kabel, men det er jo lidt bøvlet, hvis jeg vil på mens jeg
laver mad eller er i soveværelset.

Så vidt jeg kan greje, byder Apple ikke på en mulighed for at dele
internetforbindelsen trådløst. Findes der en "Work Around" på det?

Jeg har købt en "Aztech 4-Port Wireless-N Router" med "HSPA Support
for 3G Mobile Broadband" (således lyder den mundrette
modelbetegnelse), hvor jeg kan plugge dimsen ind, men det er noget
upålideligt skidt, som hele tiden brækker ned, selvom den er
firmwareopdateret til sidste nye skrig.

--
Niels

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-10 19:22

Niels skrev:

> Så vidt jeg kan greje, byder Apple ikke på en mulighed for at dele
> internetforbindelsen trådløst. Findes der en "Work Around" på det?

Du kan lave et ad-hoc trådløst netværk så din MacBook kan koble sig på
iMacen trådløst, og så kan internetforbindelsen være delt dér

Fra : Niels

Dato : 17-02-10 11:37

On Feb 17, 7:21 pm, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> Du kan lave et ad-hoc trådløst netværk så din MacBook kan koble sig på
> iMacen trådløst, og så kan internetforbindelsen være delt dér

Øhm, hvordan gør man det? Har du et link? Eller orker du ligefrem at
forklare det?

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-02-10 20:06

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Øhm, hvordan gør man det? Har du et link? Eller orker du ligefrem at
> forklare det?

<http://dl.dropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202010-02-17%20at%2020.05.
11.png>

og følg instrukserne..

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-10 20:09

Niels skrev:

> Øhm, hvordan gør man det? Har du et link? Eller orker du ligefrem at
> forklare det?

I din Airportikon oppe ved uret (ligner en kvart skydeskive) er der et
punkt "Opret netværk...". Prøv det :)

Fra : N/A

Dato : 18-02-10 18:04

Fra : N/A

Dato : 17-02-10 20:09

Fra : Niels

Dato : 17-02-10 12:21

On Feb 17, 8:06 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> <http://dl.dropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202010-02-17%20at%2020.05.
> 11.png>
>
> og følg instrukserne..

Tak. Jeg kan ikke umiddelbart få det til at fungere (der er noget med
nogle "channels"), men jeg vil læse på lektien og så evt. vende
tilbage med mere kvalificerede spørgsmål.

--
Niels

Fra : Niels

Dato : 17-02-10 12:27

> I din Airportikon oppe ved uret (ligner en kvart skydeskive) er der et
> punkt "Opret netværk...".  Prøv det :)

Tak. Jeg prøver at blive klogere.

--
Niels

Fra : Niels

Dato : 18-02-10 08:02

> I din Airportikon oppe ved uret (ligner en kvart skydeskive) er der et
> punkt "Opret netværk...".  Prøv det :)

Men Thorbjørn, det skal vel gøres på iMac'en, som har plugget 3-dimsen
ind, og så er Airport ikke aktiv.

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-10 16:22

> Men Thorbjørn, det skal vel gøres på iMac'en, som har plugget 3-dimsen
> ind, og så er Airport ikke aktiv.

du kan vel aktivere airport ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-02-10 18:04

Niels skrev:

> Men Thorbjørn, det skal vel gøres på iMac'en, som har plugget 3-dimsen
> ind, og så er Airport ikke aktiv.

Så må du gøre det aktivt. Vend den om - på EN eller anden måde er du
nødt til at snakke med din iMac så DEN kan snakke med 3 på dine vegne.
Det kræver ligesom at der er noget netværk i luften.

Prøv du nu bare at lave et ad-hoc netværk og så del det i
systemindstililnger.

Fra : N/A

Dato : 18-02-10 22:39

Fra : Niels

Dato : 18-02-10 13:55

> [...]
> Det kræver ligesom at der er noget netværk i luften.
>
> Prøv du nu bare at lave et ad-hoc netværk og så del det i

Når jeg har 3Connect kan jeg ikke samtidig have aktiv Airport. Det
betyder f.eks. også, at jeg ikke kan printe, når jeg er connected til
nettet via 3. Så er jeg nødt til at disconnecte min 3 og aktivere min
Airport.

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-10 22:07

> [...]
> betyder f.eks. også, at jeg ikke kan printe, når jeg er connected til
> nettet via 3. Så er jeg nødt til at disconnecte min 3 og aktivere min

eh ... ok .. jeg har lavet nøjagtig det nummer et par gange på mit gamle
arbejde da strømmen røg og vi ikke noget internet havde ... de vi alle
havde bærbare kørte vi videre på batterier med min maskine med et 3
Modem og airport deling til de andre ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-02-10 22:39

Niels skrev:

> [...]
> betyder f.eks. også, at jeg ikke kan printe, når jeg er connected til
> nettet via 3. Så er jeg nødt til at disconnecte min 3 og aktivere min

Ok, det vidste jeg ikke. Hvordan kan det nu være?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-10 22:41

> Ok, det vidste jeg ikke. Hvordan kan det nu være?

det er muligt at det er 3's lorte program der fucker ... så skal man
bare aktivere forbindelsen manuelt via Netværks Pref. Pane ...

/thomas

Fra : Niels

Dato : 19-02-10 02:12

On Feb 18, 10:41 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> det er muligt at det er 3's lorte program der fucker ... s skal man
> bare aktivere forbindelsen manuelt via Netv rks Pref. Pane ...
>
> /thomas

Det ene udelukker det andet. Slår jeg AirPort til inde i Network Prefs
logger min 3-forbindelse uaf. Når jeg connecter til 3 ryger min
AirPort. HUAWEI Mobile hos 3 er ganske rigtigt noget lort.

Men tak til dig og Thorbjørn for indsatsen.

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-10 10:14

> [...]

> AirPort. HUAWEI Mobile hos 3 er ganske rigtigt noget lort.
>
> Men tak til dig og Thorbjørn for indsatsen.

også hvis du ikke bruger 3Connect programmet ?

/thomas

Fra : N/A

Dato : 20-02-10 20:53

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-02-10 20:53

J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:

> This is a multi-part message in MIME format.
>
> ----------------2057761851251719955

> Kors hvor svært kan det være ..

..... meget åbenbart idet jeg skrev noget a la nedenstående i går ...

Fra : Niels

Dato : 19-02-10 02:38

> også hvis du ikke bruger 3Connect programmet ?

Jamen så har jeg ikke nogen internetforbindelse at dele ud af...

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-10 10:50

> Jamen så har jeg ikke nogen internetforbindelse at dele ud af...

du kan oprette forbindelsen til 3 modem _uden_ 3Connct ... i System
Indstillinger -> Netværk.

Du skal sikkert oprette en ny netværks port, klik på "+" og find noget
på listen der ligner noget a la Huwai... og sæt

*99#

som telefonnumer og lad alt andet være blankt ..

klik så "connect" og se om du ikke kommer på

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-10 11:05

> [...]
>
> *99#
>
> som telefonnumer og lad alt andet være blankt ..
>
> klik så "connect" og se om du ikke kommer på

hvis jeg husker ret så skifter 3Connect programmet til en anden
"Location" .. hvilket er pisse irriterernde da f.eks. VPN er bundet op
på location

/thomas

Fra : Niels

Dato : 19-02-10 11:29

> hvis jeg husker ret så skifter 3Connect programmet til en anden
> "Location" .. hvilket er pisse irriterernde da f.eks. VPN er bundet op
> på location

Det er nemlig lige det, det gør. Det er meget irriterende. Hvis jeg
ikke var et høfligt menneske, ville jeg kalde det for noget fucking
forpulet lort.

--
Niels