Friskrøgede makreller
Fra : jos

Dato : 17-02-10 17:22

Er imho en rigtig forårsspise med nye kartofler, smeltet smør og persille!

Nu har jeg lige hentet fem, lidt for tidligt ifh. til årstiden, så er der
nogen bud på hvordan de ellers kan serveres?

finn

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-02-10 21:29

jos <jos@her.dk> skrev i en meddelelse
4b7c17b0$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Er imho en rigtig forårsspise med nye kartofler, smeltet smør og
> persille!

Hmm. Makrel er da en sommerspise - er det ikke? Makrellen dukker op i danske
farvande omkring Skt. Hans, og forsvinder igen i løbet af september/oktober.
Men makrel kan selvfølgelig fanges i Atlanterhavet resten af året.

Og et lille sidespring: Vi havde tidligere en særlig stamme af tun, der
fulgte med makrellen ind i danske farvande. Det gav et helt eventyrligt
big-game-fiskeri i "gamle dage" i Øresund, når tunen trak igennem. Denne
stamme er desværre for længst opfisket (den sidste blev vistnok fanget sidst
i '50'erne), men der er fanget enkelte tun i garn nu og da siden hen. Måske
vi er heldige, den dukker op igen?

Jeg har været så priviligeret at fange tun (bluefin) i Det Indiske Ocean, og
efterfølgende fået den serveret som sashimi samme aften. Dét er stort. Og
det var - uden sammenligning - den stærkeste sportsfisk, jeg nogen sinde har
haft på krogen.

> Nu har jeg lige hentet fem, lidt for tidligt ifh. til årstiden, så er
> der nogen bud på hvordan de ellers kan serveres?

Desværre ikke. Som du selv er inde på. Noget med nye kartofler, gerne vendt
i olivenolie og alskens former for krydderurter.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : jos

Dato : 18-02-10 19:03

> Desværre ikke. Som du selv er inde på. Noget med nye kartofler, gerne
> vendt i olivenolie og alskens former for krydderurter.
Ok, det blev så lidt selvkomponeret:

en god blank ris kogt med lidt strimler forårsløg, gul/rød peberstrimler,
lidt safran og en skefuld god olie.
serveret som rede for de rengjorte makrelstykker, og et glas mørk øl til

Man glemmer bare sneen!

finn

Fra : Max

Dato : 19-02-10 01:39

Hej jos

> Nu har jeg lige hentet fem, lidt for tidligt ifh. til årstiden, så er
> der nogen bud på hvordan de ellers kan serveres?

Man piller kødet af skindet og steger det på panden
så det får en sprød skorpe, og så persillesovs og
kartofler til.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-02-10 11:52

In news:4b7c17b0$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
jos <jos@her.dk> typed:
> [...]
> Nu har jeg lige hentet fem, lidt for tidligt ifh. til årstiden, så er
> der nogen bud på hvordan de ellers kan serveres?

Røget makrel er for mig en gudespise.

Jeg foretrækker dog et stykke dejligt kernerugbrød med røget makrel,
mayonnaise og hakket purløg. Jeg bryder mig ikke så meget om det når
makrellen er opvarmet, men det er jo en smagssag.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats