Samsung CLX-3175FN virker ikke på Mac
Fra : Ukendt

Dato : 17-02-10 00:53

Hej

Jeg har tilsluttet min Samsung CLX-3175FN til min router, installeret
driversoftwaren på min MacBook Pro med Mac OS X 10.6.2.

Jeg kan ikke printe på den. der kommer en meddelese i printerkø-vinduet
om at den 'søger efter printer.

Jeg kan heller ikke se status på forbrugsstofferne.

Printeren kører perfekt fra 5 stk. Windows XP, Vista og 7 maskiner, og
jeg har Windows XP installeret på Parallels Desktop på min MacBook Pro,
derfra printer den også fint.

Jeg kan pinge printeren fra Mac'en og jeg kan tilgå webinterfacet.

Jeg har deaktiveret firewall'en.

Jeg kan godt scanne over netværket til min Mac.

Hvad er der galt?

Samsungs support siger at jeg skal kontakte Apple, når printeren virker
fra Windows.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-02-10 00:55

Anders Sørensen <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad er der galt?
>
> Samsungs support siger at jeg skal kontakte Apple, når printeren virker

hvordan har du sat den op ? .. IP eller bonjour ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-10 01:00

On 17/02/10 00.54, Thomas von Hassel wrote:

> hvordan har du sat den op ? .. IP eller bonjour ?

Mit statusprogram til printeren siger Bonjour, jeg kan ikke lige se hvor
jeg ændrer det, eller hvad forskellen er.
Uhh, Mac er dejlig, men svær når man er vant til Windows...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-02-10 01:04

> [...]

> jeg ændrer det, eller hvad forskellen er.
> Uhh, Mac er dejlig, men svær når man er vant til Windows...

Bonjour er når mac og printer prøver at finde hinanden "automagisk" ...
du kan istedet bruge IP under System Indstillinger -> Print og Fax -> +
og tampe printeren IP nummer ind.

<http://dl.dropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202010-02-17%20at%2001.03.
17.png>

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-10 01:24

On 17/02/10 01.04, Thomas von Hassel wrote:

> Bonjour er når mac og printer prøver at finde hinanden "automagisk" ...
> du kan istedet bruge IP under System Indstillinger -> Print og Fax -> +
> [...]

Tusind tak, det var nøjagtigt det der skulle til.
Jeg synes det er ringe af Samsung bare at skubbe den videre til Apple.
Og mærkeligt at driveren ikke spørger om det under installationen.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-02-10 01:33

> [...]

> Jeg synes det er ringe af Samsung bare at skubbe den videre til Apple.
> Og mærkeligt at driveren ikke spørger om det under installationen.

hm ja ... bonjour _plejer_ at virke .. men der kan være noget med dit
netværk som forhindrer det. Derudover skal du nu huske at printeren
gerne skal beholde den IP adresse ... og at du skal sætte printeren op
igen hvis den ændrer sig ... det er du ude over med bonjour ...

Og samsung support er komplet spild af tid ... tro mig ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-10 01:36

On 17/02/10 01.32, Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> gerne skal beholde den IP adresse ... og at du skal sætte printeren op
> igen hvis den ændrer sig ... det er du ude over med bonjour ...

Printeren har fast IP-adresse, tildelt af DHCP-serveren, sådan kan jeg
nu bedst li' det.

> Og samsung support er komplet spild af tid ... tro mig ...

Det har jeg fundet ud af.

Jeg tror til gengæld sagtens at Apple-care kunne have guidet mig.

Fra : Jon

Dato : 17-02-10 07:17

Anders Sørensen <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> wrote:

> Printeren har fast IP-adresse, tildelt af DHCP-serveren,

Da er den vel neppe fast? En DHCP-server kan i prinsippet tildele ny
adresse til printeren neste gang den starter. Da er du like langt. Hvis
det er nok IP-adresser på ditt nett (det vil det oftest være på et
privat hjemmenett), vil du /sannsynligvis/ få samme adresse ved neste
oppstart, men ikke garantert. En statisk adresse (manuelt knottet inn i
printeren) ville vært det beste her, når bonjour ikke virker.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-10 07:29

Jon skrev:

> [...]
> oppstart, men ikke garantert. En statisk adresse (manuelt knottet inn i
> printeren) ville vært det beste her, når bonjour ikke virker.

De fleste DHCP-servere kan hjernevaskes til altid at give samme
IP-nummer til en given MAC-adresse. Mon ikke det er det Anders har gjort?

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-10 10:49

On 17/02/10 07.28, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> De fleste DHCP-servere kan hjernevaskes til altid at give samme
> IP-nummer til en given MAC-adresse. Mon ikke det er det Anders har gjort?

Det er lige hvad jeg har.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-02-10 08:43

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> [...]
> oppstart, men ikke garantert. En statisk adresse (manuelt knottet inn i
> printeren) ville vært det beste her, når bonjour ikke virker.

du kan låse et IP nummer til en bestemt MAC adresse i de fleste DHCP
servere ...

/=thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-02-10 12:51

> du kan låse et IP nummer til en bestemt MAC adresse i de fleste DHCP
> servere ...

Men det er nemmere at bare give den en statisk IP udenfor scopet.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-02-10 12:53

> Men det er nemmere at bare give den en statisk IP udenfor scopet.

mjae .. måske .. jeg kan godt lide at styre ting centralt ... + jeg
slipper for at rende rundt til diverse dimser hvis den skal ændres ..

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-10 12:56

On 17/02/10 12.52, Thomas von Hassel wrote:

> mjae .. måske .. jeg kan godt lide at styre ting centralt ... + jeg
> slipper for at rende rundt til diverse dimser hvis den skal ændres ..

Sådan ka' jeg også bedst li' det.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-02-10 14:47

Anders Sørensen <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> wrote:

> Sådan ka' jeg også bedst li' det.

Printeren kan da tilgåes via en browser, så mere centralt kan det da
ikke blive?!

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-02-10 12:50

> [...]

> Jeg synes det er ringe af Samsung bare at skubbe den videre til Apple.
> Og mærkeligt at driveren ikke spørger om det under installationen.

Hvis det er en netværksfætter, så skal den have en fast IP adressen uden
for dit DHCP scope ellers kan du ikke styre dit netværk.

Find ud af hvilket scope du har - fx. 10.0.1.1 og find så ud af hvilke
adresser der tildeles automatisk. Det er standard fra 2 - 200 hvis du
har en Apple base.

Tilgå din printer via en browser og sæt den så til fx. 10.0.1.210

I printer opsætningen vælger du så den IP adresse og det kan andre på
netværket også gøre.

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-10 00:58

On 17/02/10 00.52, Anders Sørensen wrote:
> Hej
>
> Jeg har tilsluttet min Samsung CLX-3175FN til min router, installeret
> driversoftwaren på min MacBook Pro med Mac OS X 10.6.2.

Btw: Det er denne multiprinter:
http://www.samsung.com/dk/consumer/computer-peripherals/printers/laser-printers/SCX-4623FN/SEE/index.idx?pagetype=prd_detail&returnurl=

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-10 01:03

On 17/02/10 00.52, Anders Sørensen wrote:
> Hej
>
> Jeg har tilsluttet min Samsung CLX-3175FN til min router, installeret
> driversoftwaren på min MacBook Pro med Mac OS X 10.6.2.
For syv sytten da, det er ikke godt at skrive og se curling og være
søvnig samtidig. Det er denne printer:
http://www.samsung.com/dk/consumer/computer-peripherals/printers/laser-printers/CLX-3175FN/SEE/index.idx?pagetype=prd_detail&tab=features

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-02-10 01:05

Anders Sørensen <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> wrote:

> For syv sytten da, det er ikke godt at skrive og se curling og være
> søvnig samtidig.

Jeg er glad for det ikke bare er mig ... !

/thomas