Nyopstået mappe "private" i f.m. TM.
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 16-02-10 16:31

Hejsa.

Jeg har fået ny større HD i min MBP. Jeg anvendte TM til at gendanne min
maskine, og det virker bare perfekt.
Men i den forbindelse er der opstået en mappe "private" der viser sig på
min HD. Den fylder godt 5 GB og indeholder en masse mapper/filer med
meget tekniske navne.
Ved emneinfo er der ingen oplysninger om hvor mappen er, men går jeg
bagud i TM oplyses placering til min externe HD for TM - men den ligger
altså på min HD.
Det er kun en lille uge siden jeg fik den nye HD, og i den forbindelse
tømte jeg min externe HD for TM, og startede på ny.
I TM bagud fylder mappen kun godt 100 MB. Der er pt. 6 back up på TM.

På min iMac findes der ikke nogen "private" nogen steder - der har jeg
så endnu ikke anvendt TM til at gendanne.

Bare nysgerrig. Hvad er det for en størrelse der er dukket up. Er det
noget jeg bare skal lade være, måske slette eller?.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-02-10 16:37

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>
> Bare nysgerrig. Hvad er det for en størrelse der er dukket up. Er det
> noget jeg bare skal lade være, måske slette eller?.

ser det ca. sådan ud:

<http://dl.dropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202010-02-16%20at%2016.35.
45.png>

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 16-02-10 18:27

Hej Thomas

> <http://dl.dropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202010-02-16%20at%2016.35.
> 45.png>

Ja - og oprettelsesdatoen er den dag hvor jeg genetablerede maskinen via
TM.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-02-10 20:10

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Hej Thomas

> Ja - og oprettelsesdatoen er den dag hvor jeg genetablerede maskinen via
> TM.

men den ligger i "/" ? .. hvis ja, så er det en system mappe som normalt
er skjult ...

/thoms

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 17-02-10 08:27

> men den ligger i "/" ? .. hvis ja, så er det en system mappe som normalt
> er skjult ...

Ja det gør den. Hvordan kan jeg skjule den igen - jeg kan forstå, at det
ikke er noget jeg skal fjerne.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-02-10 08:43

> Ja det gør den. Hvordan kan jeg skjule den igen - jeg kan forstå, at det
> ikke er noget jeg skal fjerne.

prøv at se om en gang "reparer tilladelser" i Disk værktøj ikke kan fixe
det. Du skal endelig ikke begynde at slette mappen ...

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 17-02-10 09:47

> prøv at se om en gang "reparer tilladelser" i Disk værktøj ikke kan fixe
> det. Du skal endelig ikke begynde at slette mappen ...

Det hjalp ikke.

Nej, jeg skal hok lade den være i fred.

Michael C.

Fra : Esben

Dato : 19-02-10 01:00

> men den ligger i "/" ? .. hvis ja, så er det en system mappe som normalt
> er skjult ...

Så skjuler man den vel igen, men hvordan nemmest? en Ressource editor?
eller en gylden Terminal kommando?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-10 01:12

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Så skjuler man den vel igen, men hvordan nemmest? en Ressource editor?
> eller en gylden Terminal kommando?

du skal have fat i et 3. party program til at skjule den ... eller håbe
at næste system update fixer det som en "bivirkning"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-02-10 11:06

Thomas von Hassel wrote:

> du skal have fat i et 3. party program til at skjule den ... eller håbe
> at næste system update fixer det som en "bivirkning"

Hvorfor?

Er det ikke et spørgsmål om at ændre ejer/gruppe?

Hvad er ejer/gruppe nu?

--
Peter Farsinsen
peter@farsinsen.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-10 11:07

Peter Farsinsen <peter@farsinsen.dk> wrote:

> Hvorfor?
>
> Er det ikke et spørgsmål om at ændre ejer/gruppe?
>
> Hvad er ejer/gruppe nu?

nu er det et stykke tid siden jeg sidte har skullet rode med det .. men
det er et "invisible" bit der bliver sat, men der er ikke noget
indbygget værktøj ud over installeren som kan sætte det bit ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-10 11:26

Hej,

> det er et "invisible" bit der bliver sat, men der er ikke noget
> indbygget værktøj ud over installeren som kan sætte det bit ...

Man kan bruge SetFile til at sætte/fjerne usynlighed. Programmet er på
Mac OS X installationsskiven, men er ikke installeret som standard
(installer Xcode for at få det med).

For at få /private til at være skjult igen kører man følgende i terminalen:

sudo /Developer/Tools/SetFile -a V /private

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-10 12:20

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
>
> For at få /private til at være skjult igen kører man følgende i terminalen:
>
> sudo /Developer/Tools/SetFile -a V /private

jep ... men den er jo ikke installeret som default ..

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-10 12:53

Hej,

> jep ... men den er jo ikke installeret som default ..

Ja, det var jo det, jeg skrev.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 19-02-10 22:35

Hejsa

> Man kan bruge SetFile til at sætte/fjerne usynlighed. Programmet er på
> Mac OS X installationsskiven, men er ikke installeret som standard
> (installer Xcode for at få det med).

Det virker lidt "farligt" for mig, men er det sikkert ikke. På den anden
side, det var da rart, at noget der skal være usynligt også er det.
Jeg har fundet Xcode, og den vil installere Essentials (tvunget), System
Tools og UNIX Dev Support som valgfrit men anbefalet.

Skal jeg bare lade installere og

> For at få /private til at være skjult igen kører man følgende i terminalen

er det den i hjælpeprogrammer? køre denne ordre?

> sudo /Developer/Tools/SetFile -a V /private

Du kan godt høre, at jeg ikke er nogen ørn til "maskinsnak".

Michael C.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-10 22:53

Michael Corfitsen skrev:

> er det den i hjælpeprogrammer? køre denne ordre?

Opdagede lige at private også er synlig her. Det er egentlig ok for mig
for så kan man navigere derned med Finderen. For almindelige brugere
tror jeg behovet er begrænset.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-10 22:55

> Det er egentlig ok for mig
> for så kan man navigere derned med Finderen.

det kan du også uden at den er synlig ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-10 23:05

Thomas von Hassel skrev:

> det kan du også uden at den er synlig ...

Sikkert. Men ikke helt så nemt.

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-10 00:31

Hej,

> Det virker lidt "farligt" for mig, men er det sikkert ikke. På den anden

Næh, det er ikke farligt.

> Skal jeg bare lade installere og

Ja - forstår dog ikke, at du er interesseret i at bruge al den tid på
sådan noget.

> er det den i hjælpeprogrammer? køre denne ordre?

Terminal.app, ja.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 20-02-10 08:19

> Ja - forstår dog ikke, at du er interesseret i at bruge al den tid på
> sådan noget.

Det kan der være noget om. Uden at låse op med adm. kan jeg hverken
skrive eller andet med /private-indhold (tom mappe -tftpboot- kan jeg
godt jonglere med), så jeg burde vil ikke uforvarende kunne lave ulykker
med /private.
Jeg skal bare se bort fra denne mappes eksistens.

Michael C.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-02-10 19:01

Jens Kristian Søgaard wrote:

> [...]
>
> For at få /private til at være skjult igen kører man følgende i terminalen:
>
> sudo /Developer/Tools/SetFile -a V /private

Man piller kun i metadata (med V optionen i al fald), der har betydning
for om en fil vises i Finder - right?

Jeg har et par konfigurationsfiler i ~/ som jeg virkelig ikke synes skal
ligge lige dér, men programmerne der er afhængige af dem, vil ikke lade
mig ændre placeringen. Har prøvet at skjule filerne, hvilket ser ud til
at virke fint, men det er dog rart nok at vide, hvad der i virkeligheden
sker ;)

--
Peter Farsinsen
peter@farsinsen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-10 11:21

Hej,

> Man piller kun i metadata (med V optionen i al fald), der har betydning
> for om en fil vises i Finder - right?

Man piller kun i filens metadata, ja. Om der er andre programmer end
Finder der bruger den oplysning til noget, ved jeg ikke. Jeg kender ikke
selv andre programmer, der bruger det til noget.

Det er en særlig Mac-ting, så de unixoide programmer vil jeg være ganske
rolig ved at bruge det overfor.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-02-10 11:27

> [...]
> Finder der bruger den oplysning til noget, ved jeg ikke. Jeg kender ikke
> selv andre programmer, der bruger det til noget.

Fedt. Så er der ryddet op i 'Home' - det er lækkert.

> Det er en særlig Mac-ting, så de unixoide programmer vil jeg være ganske
> rolig ved at bruge det overfor.

Programmerne ser som sagt også ud til at virke fint, selvom jeg har
skjult filerne. Irriterende idé at de ikke gemmer filerne i
~/.etelllerandet/, så de kun kan ses via Terminalen.

--
Peter Farsinsen
peter@farsinsen.dk

Fra : Jon

Dato : 16-02-10 18:26

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> På min iMac findes der ikke nogen "private" nogen steder - der har jeg
> så endnu ikke anvendt TM til at gendanne.

Det har du nok. Katalogen (=mappen) /private/ finnes på alle Macer, men
er vanligvis ikke synlig. Her er en katalogliste fra Terminal på min
egen Mac på rotnivå, "ls" med opsjonene "-Al", som betyr "Vis alt (også
usynlige), med detaljer (dato, rettigheter, etc.)":

drwxrwxr-t 35 root admin 1258 Feb 13 10:07 .
drwxrwxr-t 35 root admin 1258 Feb 13 10:07 ..
-rw-rw-r--@ 1 admin admin 6148 Feb 16 06:59 .DS_Store
drwx------ 3 root admin 102 Feb 4 23:09 .Spotlight-V100
d-wx-wx-wt 2 root staff 68 Feb 4 22:37 .Trashes
-rw-r--r-- 1 root wheel 0 Feb 4 22:37
..com.apple.timemachine.supported
srwxrwxrwx 1 root admin 0 Feb 12 18:45 .dbfseventsd
drwx------ 16 root admin 544 Feb 16 07:51 .fseventsd
-rw------- 1 root wheel 65536 Feb 4 23:08 .hotfiles.btree
drwxr-xr-x@ 2 root wheel 68 Sep 24 2007 .vol
drwxrwxr-x+ 53 root admin 1802 Feb 16 07:50 Applications
-rw-r--r--@ 1 root admin 1024 Feb 6 00:51 Desktop DB
-rw-r--r--@ 1 root admin 2 Feb 6 00:51 Desktop DF
drwxr-xr-x 4 jon admin 136 Feb 6 12:29 Documents
drwxrwxr-t+ 51 root admin 1734 Feb 6 12:50 Library
drwxr-xr-x@ 2 root wheel 68 Sep 23 2007 Network
drwxr-xr-x 4 root wheel 136 Feb 5 00:37 System
drwxr-xr-x 6 root admin 204 Feb 5 18:37 Users
drwxrwxrwt@ 6 root admin 204 Feb 16 07:51 Volumes
-rw-r--r--@ 1 jon admin 80 Feb 13 10:07 appletfile.props
drwxr-xr-x@ 40 root wheel 1360 Feb 5 00:10 bin
drwxrwxr-t@ 2 root admin 68 Sep 23 2007 cores
dr-xr-xr-x 2 root wheel 512 Feb 12 18:43 dev
lrwxr-xr-x@ 1 root admin 11 Feb 4 22:40 etc -> private/etc
dr-xr-xr-x 2 root wheel 1 Feb 12 18:43 home
-rw-r--r--@ 1 root wheel 10367028 Jul 16 2009 mach_kernel
-rw-r--r--@ 1 root wheel 10822172 Jul 16 2009 mach_kernel.ctfsys
dr-xr-xr-x 2 root wheel 1 Feb 12 18:43 net
drwxr-xr-x@ 6 root wheel 204 Feb 4 22:50 private
drwxr-xr-x@ 66 root wheel 2244 Feb 5 08:07 sbin
lrwxr-xr-x@ 1 root admin 11 Feb 4 22:40 tmp -> private/tmp
drwxr-xr-x@ 9 root wheel 306 Feb 5 00:08 usr
lrwxr-xr-x@ 1 root admin 11 Feb 4 22:40 var -> private/var

Som du ser, står "private" som nummer fem nedenfra. Det er helt
standard. Den inneholder massevis av alle de ting som "unix-delen" av
styresystemet skal ha for å fungere.

Spørsmålet her er "hvorfor er /private så blitt synlig?", ikke "hvor
kommer /private fra?". Den har nemlig vært der hele tiden.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc