Organisering af podcasts
Fra : Henrik Enslev

Dato : 15-02-10 23:20

Hej

Jeg undrer mig over hvordan jeg kan undgå at iTunes selv organiserer
numre. Nu har jeg hentet podcasts til min datter fra dr.dk/oline, men se
om den ikke organiserer de enkelte historiers kapitler i en anden orden
end den DR har. Så falder historien jo fra hinanden når man hører den på
bilturen. Nu sidder jeg og navngiver A_xxx, B_yyy etc, men det kan da
ikke være Apples mening om brugervenlighed??

Jeg håber jeg har overset en banalitet

Vh Henrik

--
Henrik Enslev (2500)
henslev snawel a gmail punktum com

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-02-10 23:25

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> [...]
> bilturen. Nu sidder jeg og navngiver A_xxx, B_yyy etc, men det kan da
> ikke være Apples mening om brugervenlighed??

så skal du flytte dem fra podcast op til alm. musik.

<http://dl.dropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202010-02-15%20at%2011.23.
40%20PM.png>

og bruge track nr. til at styre rækkefølge.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 16-02-10 01:08

> så skal du flytte dem fra podcast op til alm. musik.
>
> <http://dl.dropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202010-02-15%20at%2011.23.
> 40%20PM.png>
>
> og bruge track nr. til at styre rækkefølge.

Tak for det. Jeg har hentet tre historier, og de to opfører sig godt,
når jeg følger anvisningen. Den tredie står i rigtig rækkefølge i den
spilleliste jeg har oprettet, men de står reciprokt når jeg overfører
dem til min iPod (512 kb mini). Det billede du lægger en link til viser
nogle indstillingsmuligheder som ikke er i min iTunes (ver. 9)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-02-10 07:51

> [...]
> dem til min iPod (512 kb mini). Det billede du lægger en link til viser
> nogle indstillingsmuligheder som ikke er i min iTunes (ver. 9)

det er også version 9 .... hvilke ?

/thomas

Fra : Henrik Enslev

Dato : 16-02-10 12:33

> det er også version 9 .... hvilke ?
>
> /thomas

9.0 (70)

Vh henrik

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-02-10 12:35

> 9.0 (70)

....... hvilke indstillinger du mangler ...

/thomas

Fra : Henrik Enslev

Dato : 16-02-10 23:38

> ...... hvilke indstillinger du mangler ...
>
> /thomas

Der mangler måske ikke nogle, men det ser helt anderledes ud. Det er en
gammel Shuffle og sys 10.4 måske derfor?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-02-10 23:39

> Der mangler måske ikke nogle, men det ser helt anderledes ud. Det er en
> gammel Shuffle og sys 10.4 måske derfor?

iTunes 9 er iTunes 9 ... og hvilken iPod der skulle være i spil burde
være ligemeget ... det er jo info på filerne under "Music" eller
"Podcast" jeg viser..

/thomas

Fra : Henrik Enslev

Dato : 16-02-10 23:55

> iTunes 9 er iTunes 9 ... og hvilken iPod der skulle være i spil burde
> være ligemeget ... det er jo info på filerne under "Music" eller
> "Podcast" jeg viser..
>
> /thomas

Ja novice er jeg, nu har jeg også fundet det panel, tak til dig
Jeg har også fundet et panel hvor jeg kan indstille 1 af 12, 2 af 12
etc, men sgu ikke om det påvirker rækkefølgen i ipod ;-(

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-02-10 23:56

> Ja novice er jeg, nu har jeg også fundet det panel, tak til dig
> Jeg har også fundet et panel hvor jeg kan indstille 1 af 12, 2 af 12
> etc, men sgu ikke om det påvirker rækkefølgen i ipod ;-(

hvis iPod'en står til alm. play og ikke står til shuffle så ja ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-10 23:32

Henrik Enslev skrev:
> [...]
> om den ikke organiserer de enkelte historiers kapitler i en anden orden
> end den DR har. Så falder historien jo fra hinanden når man hører den på

Det er sikkert fordi den afspiller nyeste først.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-02-10 01:05

Henrik Enslev wrote:
> [...]
> bilturen. Nu sidder jeg og navngiver A_xxx, B_yyy etc, men det kan da
> ikke være Apples mening om brugervenlighed??

Nej, du har ikke overset noget. Og det er heller ikke iTunes, der er
noget galt med. Derimod laver DR nogle ualmindeligt tåbelige 'tags',
hvor de ofte navngiver et kapitel fx. som "01 Kapitel 1-2", "o1 Kapitel
3-4" - eller - "FØRSTE KAPITEL", "ANDET KAPITEL", "01 TREDIE KAPITEL",
og i og med, iTunes sorterer alfabetisk med tal først, vil det første
eksempel vises korrekt, mens det andet eksempel vil vises - 1: "01
TREDIE KAPITEL", 2: "ANDET KAPITEL", 3: "FØRSTE KAPITEL". - Ja, jeg har
også lige hentet de to sidste lydbøger fra Oline til et par af mine
venner. - Og jeg fatter ikke, hvorfor de ofte skriver det hele med
store bogstaver...

Går du ind og åbner filerne med en editor ala Amadeus eller Audacity vil
det ofte være sådan, at i 'Track'/'Spor' vil der stå '01' uanset, om det
er kapitel 1 eller 25.

Nu henter jeg også andre ting til mit eget 'bibliotek', og er det
serier, hvor der er forskellige titler på de enkelte dele uden
fortløbende nummerering, sidder jeg ganske enkelt med DRs hjemmeside
åbent og kontrollerer, hvilken uds., der kommer som nr. 1, 2, 3 osv og
indsætter så '01', '02', '03' foran titlen på selve podcasten eller
kapitlet i en lydbog. - Har jeg god tid, åbner jeg filen og indsætter
det i tags også og arkiverer ændringer. - I det tilfælde er det så
underordnet, om der er indsat nummerering foran titlen, hvis mp3
afspilleren kan læse og afspille efter tags, så bliver de afspillet i
korrekt rækkefølge. Men kan afspilleren ikke afspille efter tags, skal
man indføe en nummerering foran titlen i den rigtige rækkefølge...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Enslev

Dato : 16-02-10 23:38

> [...]
> korrekt rækkefølge. Men kan afspilleren ikke afspille efter tags, skal
> man indføe en nummerering foran titlen i den rigtige rækkefølge...

Hej Erik

Jeg har prøvet at ændre titlerne til 01 02 etc, men iTunes ændrer dem
bare tilbage igen til 01 01 01 etc. Hvordan / hvilket program ændrer du
tags i?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-02-10 23:39

> Hej Erik
>
> Jeg har prøvet at ændre titlerne til 01 02 etc, men iTunes ændrer dem
> bare tilbage igen til 01 01 01 etc. Hvordan / hvilket program ændrer du
> tags i?

brug iTunes .,,, æble+I og udfyld track nummer .... efter at du har fået
dem rykket fra podcast til musik

/thomas

Fra : Henrik Enslev

Dato : 17-02-10 00:03

> brug iTunes .,,, æble+I og udfyld track nummer .... efter at du har fået
> dem rykket fra podcast til musik
>
> /thomas

Har jeg prøvet, påvirker ikke spillelisten i ringeste måde. I iPod har
de et nummer under en lille blå prik, nr 1 -- xx. De numre er åbenbart
tildelt nummeret af itunes, for hvis jeg trykker på kolonnen, kommer de
i omvendet rækkefølge. Det jeg gerne vil ha, hvis den ikke kan fatte, at
jeg vil høre kapitel 2 før kapitel 3 er en rigtig gammeldags macmåde,
hvor jeg manuelt placerer numrene med musen i den rækkefølge jeg vil
høre dem, og så de blir på deres plads.
Måske er der et lille flueben et sted jeg har glemt at slå fra?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-02-10 00:07

> [...]
> høre dem, og så de blir på deres plads.
> Måske er der et lille flueben et sted jeg har glemt at slå fra?

Dvs. du har lavet en playlist og trukket dine podcast filer derned ?

Der kan du jo bare drag n droppe rækkefølgen ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-02-10 00:13

> Dvs. du har lavet en playlist og trukket dine podcast filer derned ?
>
> Der kan du jo bare drag n droppe rækkefølgen ...

dvs. du opretter en playlist i iTunes på mac'en og det er _den_ du skal
synce til iPod'en ...

/thomas

Fra : Henrik Enslev

Dato : 17-02-10 00:18

> Dvs. du har lavet en playlist og trukket dine podcast filer derned ?
>
> Der kan du jo bare drag n droppe rækkefølgen ...
>
> /thomas

Du har ret, det kan jeg gøre, men når jeg kopierer listen over i ipod
blir den igen reciprok, det er for øvrigt altid nr 1 til 12 i listen på
iPod, det kunne jo ligesågodt være nr 65 til 77, hvis ikke det er fordi
den husker at have set de numre før...

Fra : Henrik Enslev

Dato : 17-02-10 00:47

> [...]
> blir den igen reciprok, det er for øvrigt altid nr 1 til 12 i listen på
> iPod, det kunne jo ligesågodt være nr 65 til 77, hvis ikke det er fordi

Tilføjelse, når jeg så trykker på pilen ved den blå prik kommer de
faktisk i rigtig rækkefølge, men men men så bliver resten af indholdet
på ipod også vendt, ogh de historier der stod rigtigt står så pludseligt
på hovedet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-02-10 00:57

> [...]

> faktisk i rigtig rækkefølge, men men men så bliver resten af indholdet
> på ipod også vendt, ogh de historier der stod rigtigt står så pludseligt

nu er jeg nok lige så forvirret som du sikkert er .. kan du ikke smide
nogen screenshots af hvordan det ser ud .. bare så vi snakker om det
samme ...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-02-10 02:12

Thomas von Hassel wrote:

> nu er jeg nok lige så forvirret som du sikkert er .. kan du ikke smide
> nogen screenshots af hvordan det ser ud .. bare så vi snakker om det
> samme ...

Jeg tror nok, jeg har forstået Henrik... De numre, der før vistes fra
nr. 12-01 vendes, så de efter ny sync står fra nr. 01-12, mens de numre,
der allerede findes på iPod'en ændres fra 01-12 to til 12-01.

Jeg har selv haft det problem, hvis jeg har oprettet spillelister i både
iTunes, VLC på Mac'en eller iTunes WinAmp på XP. Det skyldes ganske
enkelt, at DR har indtastet forkerte tags i form af 'auto-tagging', der
ikke tilføjer 'track number'/'spor nummer', men kun en 'track ID' = '01
+ titel'. Tilføjes ID'en istedet til titlen - '01+titel', '02+titel'
osv., samt '01', '02' i feltet til 'track'/'nummer', vil det blive
registreret korrekt. - Og så er det i øvrigt fuldstændig ligegyldigt
hvilket nummer, man giver filen i spillelisten eller fil-mappen.

For ikke så længe siden hentede jeg et krimi-hørespil i 4 afsnit, hvor
titlerne var angivet som -

01 Afsnit 1 af 4
01 Afsnit 2 af 4
01 Afsnit 3 af 4
01 Afsnit 4 af 4

- arkiverede som en spilleliste... Startede afspilning i iTunes (for
engangs skyld), hvorefter de pludselig stod sådan -

Synlig titel: Titel i tags: Sporfeltnr.
01 Afsnit 2 af 4 (Andet afsnit) (01)
01 Afsnit 4 af 4 (Fjerde afsnit) (01)
01 Afsnit 1 af 4 (Første afsnit) (01)
01 Afsnit 3 af 4 (Tredie afsnit) (01)

- hvilket jeg fandt ud af ved at åbne filerne i Amadeus. Jeg rettede
tags til

Synlig titel: Titel i tags: Sporfeltnr.
02 Afsnit 2 af 4 (02 Andet afsnit) (02)
04 Afsnit 4 af 4 (04 Fjerde afsnit) (04)
01 Afsnit 1 af 4 (01 Første afsnit) (01)
03 Afsnit 3 af 4 (03 Tredie afsnit) (03)

- hvorefter både iTunes og senere VLC Mac/Win viste

Synlig titel: Titel i tags: Sporfeltnr.
01 Afsnit 1 af 4 (01 Første afsnit) (01)
02 Afsnit 2 af 4 (02 Andet afsnit) (02)
03 Afsnit 3 af 4 (03 Tredie afsnit) (03)
04 Afsnit 4 af 4 (04 Fjerde afsnit) (04)

- og blev afspillet i korrekt orden... - Bøvlet, men den eneste måde at
få det til at virke 100% korrekt på...

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 10-03-10 00:26

Fra : N/A

Dato : 10-03-10 00:26

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-02-10 01:42

Henrik Enslev wrote:

> [...]
> høre dem, og så de blir på deres plads.
> Måske er der et lille flueben et sted jeg har glemt at slå fra?

Nej, der er ikke nogen flueben, der skal fjernes. - Det er et problem,
fordi iTunes+iPod syncher efter de _internje_ tags i filerne. De kan
ikke ændres i iTunes, men skal åbnes i en audio editor som fx. Amadeus
II, Amadeus Pro eller Audacity.

Det er det letteste i Amadeus II, hvor man blot trækker hver enkelt fil
til programikon, så den åbnes, bruger 'Save As'. Da det er mp3 filer,
vil arkivformat stå til mp3. Klik på 'Settings' og vælg 'Tags'. Her
ændrer du så de forskellige tags, som de skal være med titel, album,
track osv.. Brug gerne også '01', '02' osv. i titelfelt. Til højre i
'Comments' kan du så skrive fx. 01/12, 02/12, 03/12 osv., gemme
ændringer og gemme fil.

Hvis det kun er lydbøger/historier kan det godt være en fordel at sætte
bitrate ned 64kbps mod de normale 128kbps, DR bruger. - Det giver mere
plads til flere historier på en iPod...

Fremgangsmåden er den samme i Audacity, - åbne filen, Gem som,
Indstillinger i arkiveringsvinduet -> tags og indtaste i rækkefølge.

Uanset om du bruger Amadeus eller Audacity er det et lidt langsommeligt
arbejde, men når først, det er lavet, er det ligegyldigt i hvilken
rækkefølge, de kommer til at ligge i en playliste.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 10-03-10 00:26

Fra : Gunnar

Dato : 09-03-10 15:57

On 17 Feb., 02:11, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~- Skjul tekst i anførselstegn -

Jeg ved ikke om det er for sent at blande mig i diskussionen, men jeg
har også været gennem de samme trængsler som Jer. Jeg har løst
problemet ved, i iTunes, at markere samtlige filer i en given lydbog.
Herefter højreklikkes på musen og der vælges "Konverter ID3 koder" >
ID3 koder > v. 2.4 > OK
Herefter skal samtlige spornumre ændres til den rigtige rækkefølge,
hvis ikke det er gjort allerede - ala spor 1 af 153 - spor 2 af 153
o.s.v.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-10 00:26

Gunnar wrote:

> [...]
> Herefter skal samtlige spornumre ændres til den rigtige rækkefølge,
> hvis ikke det er gjort allerede - ala spor 1 af 153 - spor 2 af 153

Det er én måde - vel at mærke, hvis ID tags er indtastet korrekt fra
første færd. Men det er desværre ikke altid, DR gør det. - Lige nu
henter jeg den nye del II af "For Enhver Pris". Indtil nu har samtlige
de 4 tilgængelige afsnit haft ID kode '01' i track under ID tags. - Det
betyder fx., at du ikke kan se, hvilke af de to "Del 13" og "Del 14",
der er den første, medmindre du samtidig kigger på upload dato.

...Og så lige en lille note til, når du/man selv indtaster track/spor
nummer, så brug altid 01, 02 osv. til og med 09. Nogle afspillere kan
ikke finde ud af at '2' kommer før '11', men registrerer dem lige før
det tlg. tital - altså 2 lige før 20, 3 lige før 30 osv..

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-10 08:29

> [...]
> betyder fx., at du ikke kan se, hvilke af de to "Del 13" og "Del 14",
> der er den første, medmindre du samtidig kigger på upload dato.

Efter som de hedder 13 og 14 i titlen er det vel ikke det store problem
?

> [...]
> ikke finde ud af at '2' kommer før '11', men registrerer dem lige før
> det tlg. tital - altså 2 lige før 20, 3 lige før 30 osv..

hvilke ?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-10 10:49

Thomas von Hassel wrote:

> Efter som de hedder 13 og 14 i titlen er det vel ikke det store problem
> ?

Ja, men 2x 13, der begge hedder '01' i tags, siger mig, der er noget galt...

> hvilke ?

På Mac - Audion, SoundApp Reborn, Toast Mediaplayer, Cog, VLC, MPlayer
Extended m.fl., - på Windows stort set alle undtagen iTunes.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-10 11:02

> Ja, men 2x 13, der begge hedder '01' i tags, siger mig, der er noget galt...

der er kun 2 afsnit ... 13 og 14 i det feed jeg kan se ...

> På Mac - Audion, SoundApp Reborn, Toast Mediaplayer, Cog, VLC, MPlayer
> Extended m.fl., - på Windows stort set alle undtagen iTunes.

ok .. den køber jeg så ikke, men jeg har bedre ting at gøre end at
tilbagevise dine mærkelige påstande.

/thomas

Fra : N/A

Dato : 10-03-10 00:26