AMD Phenome ii & AM2+ og AM3 ?
Fra : Jane

Dato : 15-02-10 15:30

Er kommet til at poste dette i ms-windows også

Hej!
Jeg har en Phenome 9500, i et MSI mobo MS7501 ver.2.1, det har chipsæt
AMD780 G/V og det er DDR2 Ram der bruges tillige med det er en AM2+ socket.

Kan jeg få noget ud af, at smide en af de nye Phenome II processorer i
B.kortet og hvilken CPU ville I da foreslå.

Jeg har læst mangt og meget omkring disse ting, men finder hele tiden
forskellige meninger/forklaringer, tilligemed at man selv mister
orienteringen og overblikket, når meningerne er delte.

Men kan man sætte en hvilken som helt Phenome II CPU, i et bundkort der har
kørt den gamle Phenome'gren af processorer, forudsat man overholder det med
X2 og X3 og X4. ?

Jane

Ja undskyld hvis det måske er dumme spørgsmål, men nogle dage mener jeg at
være overbevist om det ene, næste dag har jeg læst noget andet, hvad kan man
gøre andet så, end at spørge ?

Fra : Jens Jensen

Dato : 15-02-10 16:45

Jane skrev den 15-02-2010 15:30:
> Jeg har en Phenome 9500, i et MSI mobo MS7501 ver.2.1, det har chipsæt
> AMD780 G/V og det er DDR2 Ram der bruges tillige med det er en AM2+ socket.

Jeg ved ikke, om MS7501 er en entydig betegnelse for bundkortet. Den
"normale" betegnelse skulle vist stå mellem stikkene til
indstikskortene. Er det mon en af disse:
http://eu.msi.com/index.php?func=prodcpu2&prod_no=1436&maincat_no=1

> Kan jeg få noget ud af, at smide en af de nye Phenome II processorer i
> B.kortet og hvilken CPU ville I da foreslå.

Du kan måske hæve frekvensen fra 2,2 Ghz til 3 GHz med en ny processor,
så den vil nok som udgangspunkt blive tilsvarende hurtigere. Men det er
jo så kun processoren. Mængden af RAM og grafikkortet kan også begrænse
hastigheden. Det afhænger bl.a. af, hvilke programmer du bruger. Hvilke
programmer kører du, når du synes PC'en er langsom? Hvor meget RAM er
der i og hvilket grafikkort er der i?

> Men kan man sætte en hvilken som helt Phenome II CPU, i et bundkort der har
> kørt den gamle Phenome'gren af processorer, forudsat man overholder det med
> X2 og X3 og X4. ?

Hvis processoren er på kortets CPU support liste, er det muligt, ellers
ikke. Det er ligegyldigt med X2, X3 og X4 i den forbindelse.

Fra : Jane

Dato : 15-02-10 17:25

Okay!
Jeg har dette info. fra Everest ultimate K9A2GM / K9A2VM, imellem stikkene
står det jeg skrev MS 7501 ver. 2.1, det er en Aldi'maskine fra Marts 09,
jeg har 8G liggende men jeg kører kun Vista32, så de 4Gb har jeg pillet ud,
de er alle af typen 5300 og den var født med 3Gb. som jeg så pillede ud og
satte nye 4Gb i, det var /er min agt at få en win 64 i på et tipspunkt.
Grafikkortet er et NVIDIA Geforce 9500

Jeg kan så forstå, at det er kortet, der er det springede punkt i denne
forbindelse, men Aldi maskinerne får vist altid et specielt kort fremstillet
? men her er jeg en smule usikker.
Jane

Fra : Jens Jensen

Dato : 15-02-10 18:50

Jane skrev den 15-02-2010 17:24:
> Jeg kan så forstå, at det er kortet, der er det springede punkt i denne
> forbindelse, men Aldi maskinerne får vist altid et specielt kort
> fremstillet ? men her er jeg en smule usikker.

Jeg tror, du har ret. Så jeg tør ikke sige, hvad der er muligt. Søgning
på nettet kan måske give svaret.

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 15-02-10 17:54

Jens Jensen skrev:

> [...]
> hastigheden. Det afhænger bl.a. af, hvilke programmer du bruger. Hvilke
> programmer kører du, når du synes PC'en er langsom? Hvor meget RAM er

Supplerende kan det være værd at spørge om, hvad du gerne vil opnå med
at sætte en anden processor i? - hvilke opgaver du gerne vil kunne løse
hurtigere?

En hurtigere processor er nemlig ikke nødvendigvis det, der giver det
største løft i ydelse - det komer helt an på, hvilke opgaver computeren
skal løse. Fx er harddisken ofte så stor en flaskehals, at en 35%
hurtigere processor alligvel ikke kan udnyttes - i så fald vil en
SSD-disk forbedre den samlede ydelse langt mere, eventuelt blot som
systemdrev.

Kim

Fra : Jane

Dato : 15-02-10 18:02

Hej Kim!
Jeg har selv tænkt på det med et SSDdrev som system drev, men jeg har også
læst et par test, i et af 2 blade 'Alt om Data' eller 'PC'planet', hvor det
menes efter nogle afprøvninger & tests, at man endnu ikke får ret meget ud
af disse drev endnu.?
men min HD er dog 2x500Gb,, hvoraf der er Vista på det ene og den
gratis'version af Win7 på det andet.

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 15-02-10 20:20

Jane skrev:

> [...]
> også læst et par test, i et af 2 blade 'Alt om Data' eller PC'planet',
> hvor det menes efter nogle afprøvninger & tests, at man endnu ikke får

Nu kan der være stor forskel på SSD-drev også, men ser man på SSD-drev
som fx Intel X25-M eller Kingston V+, så har de AFAIR
læse-skrive-hastigheder i omegnen af 230/180 MB/s, hvor selv en hurtig
traditionel harddisk som Western Digital VelociRaptor ligger på omking
120MB/s.

Konkret betyder det, at opstart af Windows eller programmer ofte vil
kunne reduceres til 1/3-1/4 af tiden med SDD.

Med andre opgaver er det sværere at sige noget generelt, fordi det
afhænger meget af, hvordan data behandles, hvor meget der konret læses
og skrives til disken: Tiden på nogle opgaver vil kunne op til halveres,
men omvendt vil der kunne findes senarier, hvor en traditionel disk vil
kunne overhale en SDD-disk marginalt. I forhold til overall performance
er der dog ingen tvivl om at SDD er en markant forbedring.

Du skriver intet om, hvad det er for opgaver, du gerne vil kunne løse
hurtigere, men hvis du trykker ctrl-alt-delete og finder fanen 'Ydeevne'
vil du kunne se, hvor meget dine belastende opgaver udnytter din CPU og
på den måde kan du enkelt danne dig et løst indtryk af om det er CPU'en
eller harddisken som er flaskehalsen: Hvis CPU-brug ligger tæt på 100%
er det nok CPU'en, hvis den ligger væsentligt under, så er det nok
harddisken.

Kim

Fra : jk

Dato : 16-02-10 09:30

On Mon, 15 Feb 2010 15:30:12 +0100, "Jane" <jornhansen2@gmail.com>
wrote:

> [...]
>kørt den gamle Phenome'gren af processorer, forudsat man overholder det med

Det må være sådan een Phenom, du har:
http://products.amd.com/en-US/DesktopCPUDetail.aspx?id=20

altså 2,2 GHz X4 (Quad) og 95 watt.

Jeg bruger selv (i et lignende bundkort fra gigabyte) en 905e

Det er X4 (Quad) 2,5 GHz og 65 watt.

Den bruger væsentlig mindre, da det er en 45 nm teknik.
http://www.tweak.dk/review/AMD_Phenom_II_X4_905e/986/1/1

Dernæst burde du sætte noget mere ram i igen (8 Gb) og bruge et 64
bits styresystem. F.eks. windows 7 64bits, eller ubuntu 64.
Sidstnævnte er min favorit, men det kommer an på, hvad du vil bruge
den til, måske.

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx%3Fsp%3Dall&pid%3D575127

mvh

John

Fra : Jane

Dato : 16-02-10 19:46

Hej
John iflg. dit eget link her
http://www.tweak.dk/review/AMD_Phenom_II_X4_905e/986/1/1

fremgår det også langt nede i teksten, at de nye Phenom II processorer alle
er bagud kompatible med AM2+ soklerne, i samme artikel (tror det står
øverst) er der fremtrukket model 940 black edition, hvilken jeg har
foretrukket lige fra første færd, men hvis vi ser bort fra det, hvordan skal
jeg udtrykke det, kan selv de største, nyeste for lige trække en streg, af
den nye type Phenome II processorer, der er lavet til AM3, så umiddelbart
bruges i et mobo, der kun har AM2+ ? det må være essensen af mine sp.mål ?

Jane

Fra : Jens Jensen

Dato : 16-02-10 20:38

Jane skrev den 16-02-2010 19:46:
> [...]
> streg, af den nye type Phenome II processorer, der er lavet til AM3, så
> umiddelbart bruges i et mobo, der kun har AM2+ ? det må være essensen af

Det afhænger ene og alene af BIOS-en. Hvis processoren er på listen dur
det, ellers ikke. Dine bundkort ser ikke ud til at have køleplader på
strømfosyningen, og så vil jeg nok undgå de mest strømslugende
processorer og ikke gå højere end 95 W.

Fra : jk

Dato : 17-02-10 13:19

On Tue, 16 Feb 2010 19:46:21 +0100, "Jane" <jornhansen2@gmail.com>
wrote:

> [...]
>bruges i et mobo, der kun har AM2+ ? det må være essensen af mine sp.mål ?

Den 905e har en memory controller (det er indbygget i cpu'en):

Integrated 144-bit DDR2/DDR3 Memory Controller

der er kompatibel med både og. AM3 er med DDR3 ram og derfor kan
CPU'er for AM3 ikke anvendes, med mindre de er af denne hybride type.

CPU'en er ikke flaskehals i en computer til det jeg laver. Så jeg
værdsætter også lavt effektforbrug. Det opnår man ved at benytte en
finere trådet proces. 905e er 45 nm og bruger 65 watt. Din nuværende
er 65 nm og bruger 95 watt.

mvh

John

Fra : Jens Jensen

Dato : 17-02-10 15:22

?

Fra : Jane

Dato : 19-02-10 09:30

Hej igen!
Jeg kan godt se i Joblisten/ processer & ydeevne, at selve CPU'en
overhovedet ikke har travlt, når jeg køre et par åbne side (læser bare på
dem) og sideløbende med, kopiere en DVD in i HD'en ligger procenten på
mellem 4-8 sjældent på 12, hukommelsen på 1,24-2,5 Gb, jeg har min sidefil
sat til 4048/8096, jeg har isat 4Gb fysiske RAM i en 32-Vista, kan dette
gøres bedre, jeg syntes ikke maskinen er særlig hurtig, det skal nok lige
tilføjes så, at naturligvis er den opdatet & virusfri, samt defragtmenteret,
før dette skrives ?

Jane

Fra : Jens Jensen

Dato : 19-02-10 12:01

Jane skrev den 19-02-2010 09:29:
> jeg har isat 4Gb fysiske RAM i en 32-Vista,
> kan dette gøres bedre,

Nej, ikke med 32 bit Vista.

> jeg syntes ikke maskinen er særlig hurtig,

Jeg går ud fra, at du har checket, at internetforbindelsen ikke er
synderen. Nogle gæt:

1. Der er noget galt med harddisken.
2. Malware belaster processoren, men tidsforbguet bliver ikke
registreret. Jeg ved ikke, om den slags malware findes.

Har du overvejet at formatere og geninstallere Windows?

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 19-02-10 14:18

On Fri, 19 Feb 2010 09:29:37 +0100, "Jane" <jornhansen2@gmail.com>
wrote:
> [...]
>... jeg syntes ikke maskinen er særlig hurtig, det skal nok lige
>tilføjes så, at naturligvis er den opdatet & virusfri, samt defragtmenteret,
Prøv det udmærkede program 'Performance test'
http://www.passmark.com/download/pt_download.htm
kan prøves gratis i 30 dage.

Det giver dig en god vurdering af maskinens ydeevne.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Jane

Dato : 19-02-10 22:56

Erik Hej

Jeg glemte vist at skrive, at maskinen kun er 10 måneder gammel, og jeg har
formateret den en gang, mest fordi en frisk maskine en nu noget helt
særligt.

Jeg prøvede den samme test for nogle måneder siden af samme grund kan jeg jo
ikke prøve den igen (30 dages reglen), den gav dette resultat i Vista'delen
501,,, og i Win7'delen opnåede den 677,8
Disse tal er jo ikke overvældende

Fra : N/A

Dato : 20-02-10 00:49

Fra : Jane

Dato : 20-02-10 00:49

Kom desværre til at skrive det sidste tal forkert, dette er de rette point,
af performance'testen

> 1. gang på et tidpunkt i aug /09 opnåede maskinen 501 point
> 2. gang efter en geninstall af Vista 730
> 3. gang så igår 19.02.2010 758

Jane