Mobil til min far på 66 år
Fra : Peter J

Dato : 14-02-10 23:25

Jeg søger en mobil til min 66-årige far der har følgende egenskaber:

- Forholdsvis store og enkle taster.
- Ingen touch-knapper som han kan komme til at ramme ved et uheld.
- Bluetooth (så den kan bruges håndfri i bilen via tomtom GPS).
- Nemme og enkle menuer der ikke forvirrer mere end de gavner en mand i
den alder.
- Designet behøver, trods kravene, ikke at ligne noget var fremme for 10
år siden.
- Prisen må helst ikke overstige en 500-600 kroner og skal være uden
abonnement (max-pris-kravet kan lempes hvis den helt rigtige model
"kræver" det).

Nogen forslag til en mobil der opfylder ovenstående egenskaber og som
vil passe godt til en 66-årig?

pft.

Peter J

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 15-02-10 00:51

Peter J wrote:
> Nogen forslag til en mobil der opfylder ovenstående egenskaber og som
> vil passe godt til en 66-årig?

Doro laver vist noget i stil med du søger, men om den har blue tooth ved
jeg ikke.

Mvh
Bruno

Fra : Per

Dato : 15-02-10 08:56

Prøv at kigge på disse:
http://www.doro.com/global/businessunit/dorocare/easymobile/mobilephones
Du kan sammenligne de forskellige modeller her:
http://www.doro.com/global/businessunit/dorocare/easymobile/compare_phones

Mvh
Per

"Bruno, Copenhagen - Denmark" <dont_use_this@adress_ever.invalid> skrev i
meddelelsen news:hla29k$n4m$1@news.eternal-september.org...

Fra : Peter J

Dato : 16-02-10 14:05

Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:

> Doro laver vist noget i stil med du søger, men om den har blue tooth ved
> jeg ikke.

De har faktisk Bluetooth og modellen 410 i sort synes jeg godt kunne gå
an designmæssigt. Det viser sig dog, efter at han havde set mig bruge
mit kamera i min mobil til at tage en masse billeder en dag vi var ude
at kigge på sofaer, at han også gerne vil have kamera i den, som Doro
vist ikke har i nogle af deres modeller.

Peter J

Fra : Anders

Dato : 15-02-10 08:08

"Peter J" <peterjusenet@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> "kræver" det).
>
> Nogen forslag til en mobil der opfylder ovenstående egenskaber og som vil

Til prisen, kan du godt glemme det.
Du skal op i en noget højere pris, hvis der skal kunne findes noget nyt.

Alt. find en brugt på brugtmarkedet, men tvivler på om prisen rækker.

Fra : Peter J

Dato : 16-02-10 14:09

Anders skrev:

> Til prisen, kan du godt glemme det.
> Du skal op i en noget højere pris, hvis der skal kunne findes noget nyt.
>
> Alt. find en brugt på brugtmarkedet, men tvivler på om prisen rækker.

Nu søger jeg hverken en iPhone, HTC eller Nexus One til ham.

I stedet søger jeg en mobil, der er enkel og nem at betjene og som ikke
behøver at kunne lave hans aftensmad, vaske bilen og gå tur med hunden.

Det burde nu nok være muligt at finde én, som ikke bliver alt for
hi-tech, men som samtiddig ikke koster en formue.

Peter J

Fra : Jørgen

Dato : 15-02-10 09:01

For et års tid siden havde Doro reklamer i Ældresagens blad. Det var vist
lige den, du efterspørger, og jeg mener, at prisen var en del under det
beløb, du nævner
Jørgen

Fra : Peter J

Dato : 16-02-10 14:10

Jørgen skrev:
> For et års tid siden havde Doro reklamer i Ældresagens blad. Det var vist
> lige den, du efterspørger, og jeg mener, at prisen var en del under det
> beløb, du nævner
> Jørgen

Doro 410, som er den eneste jeg lige umiddelbart synes er "pæn" koster
desværre omkring 1200 kr. Derudover har den ikke kamera, som er et nyt
krav fra hans side :-/

Peter J

Fra : jos

Dato : 15-02-10 11:46

Peter J wrote:
> [...]
> "kræver" det).
>
> Nogen forslag til en mobil der opfylder ovenstående egenskaber og som

Hmmm!

Jeg fyldte 66 forleden, og går og overvejer om jeg ikke skal forære mig selv
en iPhone til erstatning for min SE790i ;(
nb - samtale/abonementforbrug er ~200 årligt
finn

Fra : Anders

Dato : 15-02-10 11:54

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selv en iPhone til erstatning for min SE790i ;(
> nb - samtale/abonementforbrug er ~200 årligt

Havde det ikke været for prisen, så havde jeg også købt mig en, men syntes
en pris på den anden side af 5K er i overkanten.

Fra : jos

Dato : 15-02-10 21:47

Anders wrote:
> "jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse

> Havde det ikke været for prisen, så havde jeg også købt mig en, men
> syntes en pris på den anden side af 5K er i overkanten.

Nu forsøgte jeg mig bare med lidt sarkasme, omkring aldersdiskrimination -
en speciel mobil som vil "passe godt til en oldsag på 66" !!??!!
- mor på 84 brugte en alm. nokia i flere år, og da hun døde, overtog far
på 86 den. Han havde aldrig haft en mobil i hænderne før, men lærte det på
en månedstid. - Det var lettere end den trådløse, som holdt forbindelse hvis
han glemte at lægge på

finn

Fra : Peter J

Dato : 16-02-10 14:08

jos skrev:

> Nu forsøgte jeg mig bare med lidt sarkasme, omkring aldersdiskrimination -
> en speciel mobil som vil "passe godt til en oldsag på 66" !!??!!

Sarkasme er fint, men hvis du læser mit indlæg igen, så vil du opdage,
at jeg ingen steder antyder at 66 år = oldsag. Det er udelukkende noget
DU tænker, blot fordi jeg nævner hans alder. Egenskaberne som jeg
efterlyser var baseret på de erfaringer jeg har gjort mig, når jeg har
set ham håndtere sin nuværende mobil.

Peter J

Fra : jos

Dato : 16-02-10 17:14

Peter J wrote:

> [...]
> jeg efterlyser var baseret på de erfaringer jeg har gjort mig, når
> jeg har set ham håndtere sin nuværende mobil.

Ok godt ord igen - det var ikke ment personligt, mere at du fik det til at
lyde som vi 66+ årige er oldsager
- nu kom der så også noget med kamera ind, så der er jo ingen grund til at
nævne at Doro har en betjeningsvenlig med kun 5 knapper, 1 stor til "ta'
telefon" og fire lidt mindre placeret i et vist mønster, som
prekonfigureres til 4 faste opkald :>)

finn

Fra : J.K.Arning

Dato : 16-02-10 08:55

On 2010-02-15 11:45:50 +0100, jos said:

> [...]
> selv en iPhone til erstatning for min SE790i ;(
> nb - samtale/abonementforbrug er ~200 årligt

Du antyder altså at 66 årige godt kan finde ud af alt det her nymodens teknik?

Du har ret, jeg syntes også det er morsent som velmenende "børn" tænker
om deres aflagte 66 årige forældre.

Jeg har set mange 60 - 70 - 80 årige anskaffe sig mobiltelefoner,
bærbare PC`er og mobile bredbånds løsninger til sommerhuset, flere har
stået overfor en stejl indlæringskurve men de er storforbrugere idag.

Teknikken er ikke vanskelig at anvende, manualerne kan være svære at
forstå, men det kan der findes andre løsninger på.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-02-10 09:42

J.K.Arning skrev:

> Teknikken er ikke vanskelig at anvende, manualerne kan være svære at
> forstå, men det kan der findes andre løsninger på.

Ja, man kan gøre som flertallet og lade være med at læse dem.

--
Bertel

Fra : Peter J

Dato : 16-02-10 14:18

J.K.Arning skrev:

> Du har ret, jeg syntes også det er morsent som velmenende "børn" tænker
> om deres aflagte 66 årige forældre.

Det er lidt pudsigt, som ordene bliver lagt i munden på mig, blot fordi
jeg skrev hans alder.

> Jeg har set mange 60 - 70 - 80 årige anskaffe sig mobiltelefoner,
> bærbare PC`er og mobile bredbånds løsninger til sommerhuset, flere har
> stået overfor en stejl indlæringskurve men de er storforbrugere idag.

Det er han såmænd også selv. Jeg gav ham og min mor en bærbar i
julegave, og sørme om de ikke kunne finde ud af at se et misset afsnit
af Livvagterne via DR's hjemmeside og endda koblet på tv'et :)

Men derfor ser jeg stadig ingen grund til, at han skulle købe en mobil
på størrelse med en tændstikæske, med taster så små, at kun teenageres
fingre passer, med en skærm med så meget bling bling, at det vigtigste
let forsvinder og med funktioner som mangfoldige, at han alligevel
opgiver at finde ud af at se den mms som barnebarnet sendte til ham.

> Teknikken er ikke vanskelig at anvende, manualerne kan være svære at
> forstå, men det kan der findes andre løsninger på.

Og her har han såmænd 4 børn, som ofte og glædeligt er trådt til når
teknikken har drillet. Jeg har fx ofte guidet ham igennem
computerproblemer via telefonen.

Peter J

Fra : simon

Dato : 15-02-10 12:00

Peter J skrev:
> [...]
> "kræver" det).
>
> Nogen forslag til en mobil der opfylder ovenstående egenskaber og som

Hej.
Har din Far nogensinde haft en mobil før?
Hvis ikke, så bør den være så enkel som mulig,
og der findes flere, der opfylder de egenskaber
du efterlyser.
F.eks. en sådan:
http://www.elgiganten.dk/product/tele-gps/mobiltelefon-uden-abonnement/NOK2680BLUEND/nokia-2680
til 549 kr.
Den har bla. bluetooth.
Om tastaturet er stort nok, er svært at svare på, men du kunne jo
prøve at kikke i en telebutik og se modellen.
For mit eget vedkommende kan jeg godt lide store taster (er selv 68 år
og har haft mobil siden de kom frem), men har dog også en touch-telefon
- Nokia 5800, som jeg sagtens kan skrive sms-er på - men alt er jo
relativt fra person til person.
mvh
simon
--
www.erling-simonsen.dk

Fra : Anders

Dato : 15-02-10 12:16

"simon" <nyhed.fjern.2010@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> har haft mobil siden de kom frem), men har dog også en touch-telefon -
> Nokia 5800, som jeg sagtens kan skrive sms-er på - men alt er jo relativt

Der er måske en mulighed i en SE W910, men den er vidst udgået, derimod er
der en del til salg på bl.a. G&G i det prisleje der søges.

Problemet kan være tasternes størrelse....

Fra : simon

Dato : 15-02-10 12:42

Anders skrev:
> [...]
> der en del til salg på bl.a. G&G i det prisleje der søges.
>
> Problemet kan være tasternes størrelse....

Ja, måske, men der er jo et hav af mobiler, der kan bruges,
det bedste er, at man går til en telebutik for at kikke.
Den ideelle er jo nok denne:
http://www.mtpdata.dk/mobiltelefoner/doro/phoneeasy-410gsm-brugervenlig-mobiltelefon-doro.html
men prisen (
/simon

Fra : Anders

Dato : 15-02-10 13:06

> Ja, måske, men der er jo et hav af mobiler, der kan bruges,
> det bedste er, at man går til en telebutik for at kikke.
> [...]

Bruger selv en SE W995 og den har rimelige store taster, men så er der
prisen.

Men en W910 burde kunne dække behovet, hvis man ser bort fra tasterne, og
den er tilmed billig at få som brugt.

Fra : Peter J

Dato : 16-02-10 14:35

simon skrev:

> Ja, måske, men der er jo et hav af mobiler, der kan bruges,
> det bedste er, at man går til en telebutik for at kikke.

Det har jeg også opfordret ham til. Og så har jeg givet ham nogle
punkter som han bør være opmærksom på.

> Den ideelle er jo nok denne:
> http://www.mtpdata.dk/mobiltelefoner/doro/phoneeasy-410gsm-brugervenlig-mobiltelefon-doro.html

Havde den haft kamera (ved godt det ikke var med i mit første indlæg),
vil jeg mene den havde været ideel og så er det også en mobil som han
kunne være bekendt rent udseendemæssigt. Doros andre modeller ligner
mere den fake-mobil som min 1-årige nevø render rundt med :)

> men prisen (

Jeps

Peter J

Fra : Peter J

Dato : 16-02-10 14:32

Anders skrev:

> Der er måske en mulighed i en SE W910, men den er vidst udgået, derimod er
> der en del til salg på bl.a. G&G i det prisleje der søges.

Jeg tror han helst vil købe en ny mobil, men foreslaget er givet videre.

> Problemet kan være tasternes størrelse....

Til gengæld er den, så vidt jeg kan se, helt fri for touchknapper, og
det mener jeg vil være en fordel.

Peter J

Fra : Anders

Dato : 16-02-10 16:05

> [...]
>
> Til gengæld er den, så vidt jeg kan se, helt fri for touchknapper, og det

Har selv en W995, og den har de samme dejlige taster som på W910'eren.

Og jeg har problemer med små taster ala T700'eren.

En anden ting der også kunne være relevant er, at man ikke skal låse
tastaturet, for den gør den selv, når man lukker skydedelen ned.

Fra : Peter J

Dato : 16-02-10 14:28

simon skrev:

> Hej.
> Har din Far nogensinde haft en mobil før?

Han havde faktisk mobil før mig (vil tro han fik sin første i 98 eller
deromkring), så svaret må være ja. Men han er stadig på det stadie, hvor
sms'er fx ikke er en integreret del af det at have mobil. Mener han
skrev sin 4 sms nogensinde her for en uges tid siden :)

> [...]
> Om tastaturet er stort nok, er svært at svare på, men du kunne jo
> prøve at kikke i en telebutik og se modellen.

Den ser ganske fornuftig ud og jeg har giver forslaget videre. Desværre
har den de her 4 touch-knapper ("tag telefon", "læg på" samt de 2
menuknapper) og de sidder faretruende tæt på den firkantede
navigeringsknap. Det var netop disse touch-knapper som jeg gerne vil
forsøge at undgå, da jeg selv kan blive lettere hidsig, når jeg har
skrevet en lang besked for så derefter at se den slettet, fordi jeg kom
til at snitte én af touchknapperne.

Det er muligvis noget han kan leve med, men det kræver nok ganske
rigtigt, at han ser den i en fysisk butik. Det har jeg så foreslået ham.

Peter J

Fra : Peter J

Dato : 16-02-10 14:46

Peter J skrev:
> [...]
> - Prisen må helst ikke overstige en 500-600 kroner og skal være uden
> abonnement (max-pris-kravet kan lempes hvis den helt rigtige model

Mit indlæg kom sig af, at han havde set mig bruge min mobil via deres
gps til håndfrit opkald. Det var jo smart. Derudover havde han set mig
bruge min mobil til at tage billeder af forskellige sofaer en dag vi var
ude at sondere dét terræn.

Derfor kommer lige et ekstra krav:

- Mobilen skal have kamera (men intet krav om super billedkvalitet)

Han havde så set nogle kø-tilbud på forskellige mobiler. Nogen af dem
måtte jeg udelukke med det samme, da det var rene touch-telefoner (det
_ved_ jeg at han ikke ville kunne affinde sig med). Tilbage stod så
nogle Nokia-modeller:

Nokia 2700, Nokia 2720, Nokia 2730 som er på tilbud i henholdsvis Bilka
og Elgiganten.

De har alle problemet med de 4 touchknapper omkring den firkantede
styreknap, mens jeg ikke helt kan bedømme, om tasteturene bliver for små.

For at undgå at han skulle købe en mobil som han ville blive træt af,
skrev jeg mit indlæg. Det er så blevet lidt misforstået af nogle som om
jeg mener min far er en oldsag, fred være med det, men mine intensioner
var såmænd blot, at han køber en mobil som han også bliver glad for.

Peter J

Fra : Simon

Dato : 17-02-10 16:24

> [...]
> "kræver" det).
>
> Nogen forslag til en mobil der opfylder ovenstående egenskaber og som vil

Jeg kan anbefale en LG kf300.
Den har meget store taster og kan sættes til meget stor font.
Derudover har den kammera, BT, radio og en masse andet men man behøver jo
ikke at sætte sig ind i alle funkrioner hvis ikke behovet er til det.
Den står til ca. 1050 kr.
--
/Simon

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-10 01:20

Den 17/02-2010 klokken 16:24, skrev
"Simon" <sb@invalid.dk>
i <4b7c0a25$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> [...]
> har den kammera, BT, radio og en masse andet men man behøver jo ikke at
> sætte sig ind i alle funkrioner hvis ikke behovet er til det. Den står

Ja den er lækker.
Fik selv én i julegave af min søn.
(Jeg er fyldt 75 år).

Med venlig hilsen,