Hjelm, hvilken ?
Fra : Fiberen

Dato : 14-02-10 10:21

Ja jeg står jo og nok skal købe min første mc til sommer, og skal lige have
en hjelm inden jeg kommer ud og prøver. Tøjet køber jeg først bagefter
... Det jeg ønsker i en hjelm, er selvfølgelig er den er sikker, gerne
støjsvag, og gerne med solskærm indbygget, så det kan slåes ned over visir
når det kræves. Gerne at den ikke dugger under kørsel også.. Er der ellers
andre smarte ting jeg burde holde øje med ?? Design, farver, mønster, mærke
osv er ligemeget.. Den skal være god og sikker
Send gerne link, til en evt hjelm.. Pris : Tjaa, det der kræves, men billig
er godt

Fra : Henning P.

Dato : 14-02-10 11:04

Jeg har haft gode erfaringer med SHARK hjelme.
Jeg havde 2.
En til 4495,- og en til 2495,-
Den billige var den jeg startede med, men efter at have købt den dyre, så må
jeg indrømme at den var som silke indvendigt i forhold til den billigere
hjelm.
men begge fungerede godt (ved ikke hvordan de fungerer ved styrt, da jeg
ikke har prøvet).

HK

Fra : Dak

Dato : 14-02-10 11:33

> Send gerne link, til en evt hjelm.. Pris : Tjaa, det der kræves, men
> billig er godt

Hvis du leder efter billige hjelme så findes de ikke billigere end
f.eks. caberg just one plus eller rhyno modellen.

Har haft begge og er glade for dem fordi jeg har kunne erhverve dem for
mindre end 1400kr på det danske marked. Kan fås helt nede til ca. 700kr
på nettet.

Og prisen er vigtig som start da du uundgåelig vil komme til at tabe din
hjelm! og når man taber en hjelm så skal den udskiftes(siger de fleste).
Og hvis du bruger 4-6000kr på en high-end model så vil du nok ærgre dig
ekstra meget når du(eller en anden der vil se den) taber den.

Så mit råd er at starte i den billige ende da dit valg af motorcykel
ikke er truffet endnu samt at det vil være din første mc(som du i øvrigt
også vil tabe/styrte på).

hjelme mm. købes på nettet f.eks. hos louis.de.

--
Dak
"Honda CBR600F3 '96"

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 14-02-10 12:02

Dak skrev:

> [...]
> også vil tabe/styrte på).
>
> hjelme mm. købes på nettet f.eks. hos louis.de.

Jeg ville så vente med at købe hjelmen til jeg havde cyklen.
Så tager du en tur på din egen cykel med forskellige hjelme før du
køber. Derved finder du ud af hvilken hjelm der er dejlig støjsvag.
Hvis ikke forhandleren vil lade dig få en prøvetur, så find en anden
forhandler.

Og køb aldrig en hjelm på nettet uden først at have prøvet den.

Det er skide ærgerligt at købe en fin hjelm der ikke passer eller støjer
vildt meget.
Hilsen Matthias

Fra : Henning P.

Dato : 14-02-10 13:48

Nu skal man ikke gå og tænke på at man taber den og NEJ man ærgrer sig IKKE
når man giver 4500,- for en hjelm.
Du får hvad du betaler for kvalitetsmæssigt.
Men det er nok fordi Dak lader hjelmen hænge på cyklen ved Zoo og de bliver
stjålet, at han køber billigt bras..

Husker jeg rigtigt??

Fra : Dak

Dato : 15-02-10 14:59

Henning P. skrev:
> Nu skal man ikke gå og tænke på at man taber den og NEJ man ærgrer sig IKKE
> når man giver 4500,- for en hjelm.

Jo man vil da ærgre sig når man taber den? og da det er hans første møde
med en hjelm så synes jeg da hellere ikke man skal sige til manden at
han skal starte rolls royce hjelme modellerne men derimod de billigere
og så bevæge sig imod de helt dyre. han har jo ikke noget
sammenligningsgrundlag at starte med. Så det du synes er en ting kan
manden jo synes er noget andet. F.eks. du kan li at at hjelmen sidder
tæt(og som den skal) men manden(Fiberen) måske får kronisk hovedpine
hvis hjelmen sidder normalt(og dette opdages først efter længere tids
kørsel efter købet og opdages ikke ved prøvekørsel). Så derfor skal han
ud og købe en ny og større hjelm efter kort tid.

> Du får hvad du betaler for kvalitetsmæssigt.

Ja det kan godt være men så afhænger det jo af kørselsbehov osv. Hvis du
skal køre bane, ned til bageren om søndagen, på arbejde, hel års
kørsel osv.

> Men det er nok fordi Dak lader hjelmen hænge på cyklen ved Zoo og de bliver
> stjålet, at han køber billigt bras..
>
> Husker jeg rigtigt??

Godt husket. Men nu synes jeg da ikke at Caberg hjelme (Just one plus &
Rhyno) ligefrem er billig bras så den må du ha på egen kappe. Men da
forsikringen nu dækker/dækkede det fulde beløb så kan ikke lige se
hvorfor det lige skulle hænge sammen?

Ja jeg køber dem i mellem prisklassen men aldrig dem som ikke er
godkendt til mc til <7-900kr.

--
Dak
"Honda CBR600F3 '96"

Fra : S.B.

Dato : 15-02-10 16:53

> Ja det kan godt være men så afhænger det jo af kørselsbehov osv. Hvis du
> skal køre bane, ned til bageren om søndagen, på arbejde, hel års kørsel
> osv.

dvs at det er usansynligt der sker noget alvorligt fordi man bare kører til
bageren hver søndag?
Gad vide om samme regel gælder for brug af sikkerhedsselen.

Havde en ide om at man lige så godt kunne slå sig ret hårdt på korte ture
som på de lange, men måske tager jeg fejl

Søren

Fra : Dak

Dato : 15-02-10 17:42

> dvs at det er usansynligt der sker noget alvorligt fordi man bare kører til
> bageren hver søndag?
> Gad vide om samme regel gælder for brug af sikkerhedsselen.

Tror vi taler om 2 forskellige slags kvalitet. Jeg taler om der er
aftagelige inderfoer, udluftningshuller osv. ikke crashtest kvalitet.

--
Dak
"Honda CBR600F3 '96"

Fra : Armand

Dato : 16-02-10 04:20

S.B. skrev:

> [...]
>
> Havde en ide om at man lige så godt kunne slå sig ret hårdt på korte ture
> som på de lange, men måske tager jeg fejl

Efter sigende skulle størstedelen af ulykker ske indenfor en radius af
4km fra ens hjem eller arbejdsplads, eller på vejen mellem disse to!
Og når man tygger lidt på'ed, så er det jo egentlig indenfor dét område
at man kører mest, hvorved at statistikken ikke er så tosset endda.
På den anden side, så beskriver det netop hvor vigtigt det er ikke lige
at køre til bageren uden hjelm og i shorts

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 17-02-10 12:49

Dak wrote:

> aldrig dem som ikke er godkendt til mc til <7-900kr.

Hvad er det for nogen hjelme du tænker på? Har du et link til én?

/jim

Fra : S.B.

Dato : 17-02-10 16:21

"Jim Andersen" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det for nogen hjelme du tænker på? Har du et link til én?
>
> /jim
fx.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3507666378&n=1945182903&pn=1945186504

/Søren

Fra : Anders Majland

Dato : 17-02-10 16:36

> http://www.thansen.dk/product.asp?c=3507666378&n=1945182903&pn=1945186504

citat:"Hjelmen er godkendt til motorcykel og er derfor også velegnet til
knallert- og scooterkørere. "

Fra : S.B.

Dato : 17-02-10 22:39

> citat:"Hjelmen er godkendt til motorcykel og er derfor også velegnet til
> knallert- og scooterkørere. "

Muligt, men de glemmer at oplyse under hvilken krav den er godkendt, ikke
noget om det er ece 22, og netop den hjelm kiggede jeg på i efteråret som
gave til en der skulle til at køre knallert, og der var ingen godkendelses
mærker nogen steder, dengang

og hvis man gider læse igennem hvad krav der skal opfyldes for at få en
hjelm godkendt, så vil jeg vove den påstand at den murespand jeg har i
skuret, på mange punkter også kunne blive det

læs bare igennem, kun 130 sider

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r022r4e.pdf

Så at T Hansen siger den er godkendt, er ikke det samme som den i mine øjne
er det, fx. at den skulle kunne holde til 3 kg falder en meter ned, er ikke
et krav som er svær at opfylde.

Fra : Armand

Dato : 18-02-10 00:36

S.B. skrev:
> [...]
> gave til en der skulle til at køre knallert, og der var ingen godkendelses

Selv knallerthjelme skal være ECE022-godkendte, så det er vel dét der
siges, blot med andre ord :-/

De 600,- kr's T-Hansen hjelme vi har købt til vores lokale RR-projekt
har alle godkendelser isyet foret, så jeg tror ikke på at Tanten sælger
ikke ECE022-hjelme :-|

> [...]
> er det, fx. at den skulle kunne holde til 3 kg falder en meter ned, er ikke

Vrøvl!
Ingen hjelme bliver fremstillet markant bedre end godkendelsen (hvornår
har du senest hørt en fabrikant reklamere med at déres hjelm var
sikrere?) og der er gennem standardens mere end 20-årige eksistens ikke
fra nogen side givet udtryk for at hjelme ikke klarer deres opgave i
givne situationer :-|

Hjelmens primære funktion er at beskytte mod kraniebrud og
hjernerystelse og ved et almindeligt nedslag på plan asfalt klarer
inderhjelmen (á 'flamingo'-plasten) det kriterie alene - Yderskallen er
dels uundværlig af hensyn til slid og brug, men beskytter derudover også
mod skarpe objekters indtrængen gennem inderhjelmens bløde 'flamingo'.
Omkring sidstnævnte opgave er eksotiske fibre nok bedre end plast, men
dét udnyttes til at gøre materialet så meget tyndere at der opnåes en
vægtbesparelse trods samme slag-egenskaber som plast, så bild ikke dig
selv ind at hjelme med yderskal af selv de mest eksotiske materialer er
sikrere :-|

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-02-10 08:35

S.B. wrote:

> Muligt, men de glemmer at oplyse under hvilken krav den er godkendt,

Det er naturligvis under de krav den danske lovgivning stiller.
Det er det eneste der giver mening, og det den almindelige forbruger vil
forvente.

Det er da ikke Oluf ude på Tantens lager der sidder og siger
"Har klistermærker med korslagte knogler på? Check, hjelmen godkendt til mc.
Hmm... Tøsefarvet?!? Ikke godkendt ! Kun til knallert."

/jim

Fra : S.B.

Dato : 18-02-10 11:56

> [...]
> mc.
> Hmm... Tøsefarvet?!? Ikke godkendt ! Kun til knallert."

Så kan man jo undre sig over hvorfor racerkører ikke bare bruger en T Hansen
model, mange af dem har jo i forvejen et ret stram budget

Fra : Armand

Dato : 18-02-10 15:20

S.B. skrev:
> "Jim Andersen" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Så kan man jo undre sig over hvorfor racerkører ikke bare bruger en T Hansen
> model, mange af dem har jo i forvejen et ret stram budget

Racing-reglementet foreskriver Double-D ring -lås og dém ser man kun på
hjelme der netop sigter mod racing-segmentet, hvor touring-køberne (á
mængden) går efter komfortable klik-låse!
Det skulle derved undre mig om TanteHansen har nogen med DD-ring :-/

--
Armand.

Fra : Western

Dato : 19-02-10 18:06

"Armand"
> Racing-reglementet foreskriver Double-D ring -lås og dém ser man kun
> på hjelme der netop sigter mod racing-segmentet,

Du ser vist ikke mange racerkørere med en Shoei Multitech! Det er en
klaphjelm, og den er med DD-ring.

--

Leif Westen

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 00:45

Western skrev:
> "Armand"
>
> Du ser vist ikke mange racerkørere med en Shoei Multitech! Det er en
> klaphjelm, og den er med DD-ring.

OK!
Dén må så være undtagelsen der bekræfter reglen!

--
Armand.

Fra : Johnny Hansen

Dato : 20-02-10 10:04

> OK!
> Dén må så være undtagelsen der bekræfter reglen!
>
> --
> Armand.

Har denne hjelm og er meget glad for den - selvom jeg måske ikke ligner en
fra racing-segmentet

Fra : Anders Majland

Dato : 22-02-10 20:03

> Du ser vist ikke mange racerkørere med en Shoei Multitech! Det er en
> klaphjelm, og den er med DD-ring.

Mine første hjelme (80'er knallert undtaget) var alle med en eller anden
variant af en kliklås. Jeg var fejlagtigt af den opfattelse at det det var
det nemmeste at bruge.

Men jeg har i nogle år haft en nolan hjelm med DD-ringe. På den ene ring
sidde en lille rød flap. For at tage hjelmen af hiver man bare i den og
remmen er løs nok til at man kan tage hjelmen af uden at trækken remmen ud
af DD'erne. Flappen er så lille at det ikke kan gøres med handsker på. Men
den anden vej kan jeg stramme remmen med handsker på og er sikker på at den
er strammet nok hver gang.

En af mine tidligere hjelme (en caberg et-eller-andet unlimited klaphjelm)
have en kliklås men hvor remmen havde det med at løsne sig. Så i forhold til
den er de andre med mikro-klik klart bedre (altså dem der klikker sig ind
til de er spændt nok), men jeg finder DD'en nemmere at bruge.

/A

Fra : Jim Andersen

Dato : 01-03-10 11:16

S.B. wrote:
> Så kan man jo undre sig over hvorfor racerkører ikke bare bruger en T
> Hansen model, mange af dem har jo i forvejen et ret stram budget

Jeg tror en racerkører vil køre med hvilken som helst godkendt hjelm, hvis
der følger en sponsorkontrakt med.
Så det er nok fordi Tanten ikke bruger penge på sponsorater.

/jim

Fra : Armand

Dato : 17-02-10 18:58

S.B. skrev:
> "Jim Andersen" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> fx.
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=3507666378&n=1945182903&pn=1945186504

Hvis dén sidder bedre på lige netop dit kranium end nogen anden hjelm,
er den i praksis sikrere end nogen anden. Så at udelukke alene den på
prisen er en stor fejl :-|

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-02-10 14:57

Den 14-02-2010 10:20, Fiberen skrev:
> [...]
> sikker
> Send gerne link, til en evt hjelm.. Pris : Tjaa, det der kræves, men

Der er ingen eksplicit sammenhæng mellem sikkerhed, og pris på hjælme...
Heller ikke i forhold til støj - da en væsentlig del af støjen opstår
som en funktion af hjælmens udformning, motorcyklens udformning, din
højde og sidde stilling, og givet også en lang række andre faktorer.

Det vigtigste overhovedet (fik du den? ) er at hjælmen passer til dit
hoved!

Prøv nogle forskellige ved en forhandler, og tag den der sidder bedst -
husk den skal klemme "noget" om hovedet, tag godt fat i hjælmen og prøv
om du kan dreje den rundt på hovedet, det må du ikke kunne.

Der hvor prisen slår igennem er på "gadgets" og komfort.

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Fiberen

Dato : 14-02-10 17:18

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> du kan dreje den rundt på hovedet, det må du ikke kunne.
>
> Der hvor prisen slår igennem er på "gadgets" og komfort.

Nu skal det siges at jeg regner med at købe en ordenlig hjelm, prismæssigt
ligger jeg nok mellem 2500 - 6000kr, jeg regner ikke med at tage den .
Og den skal holde i nogle år, mindst 5.. Og jeg vil have en kvalitetshjelm,
med et solvisir der kan slåes ned under kørsel,. Det har jeg set fandtes.
Jeg bor lidt ude på landet, og kommer sjældent til byen, så jeg har slet
ikke set udvalget endnu i en forretning, men ville gerne høre jeres
erfaringer, så jeg vidste lidt om hvilken jeg skulle gå efter FIBER

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 14-02-10 19:14

"med et solvisir der kan slåes ned under kørsel,. Det har jeg set fandtes"

Schubert S1 Pro har jeg. Den er støjsvag. Men den passer desværre ikke
ret godt til mit hovede, så den er til salg Hvis det var noget. Den
har næsten ikke kørt...

--
Mvh.
Henrik Nielsen

Fjern de 2 x'er ved svar på mail

Fra : S.B.

Dato : 14-02-10 23:07

"Henrik Nielsen" <henrikx@xforum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Schubert S1 Pro har jeg. Den er støjsvag. Men den passer desværre ikke ret
> godt til mit hovede, så den er til salg Hvis det var noget. Den har

Schubert S1 kan anbefales, har den selv og ud af de 4 hjelme jeg har haft er
den absolut den bedste, og den har solvisir

Billige hjelme kan du købe ved T Hansen, men jeg har en gulvspand du kan få
til den ½ pris, og beskyttelsen er nogenlunde det samme.
Schubert hjelme kan man forøvrigt få lov at prøve ved forhandleren.

Henrik, hvad størrelse er din Schubert hjelm? Mangler muligvis en mere i
familien

Søren

Fra : frølårsraketten

Dato : 15-02-10 11:07

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev

> Billige hjelme kan du købe ved T Hansen, men jeg har en gulvspand du kan
> få til den ½ pris, og beskyttelsen er nogenlunde det samme.

Sådan noget sludder!

De seneste 6-7 år har jeg brugt en hjelm fra THansen, der kostede 600 på
tilbud. Den har alle godkendelser og var testvinder i FDM's blad Motor. Den
er relativ støjsvag, har fin pasform og nye visirer koster kun 100 kr.

Pierre

Fra : Armand

Dato : 17-02-10 12:21

frølårsraketten skrev:

> .........og nye visirer koster kun 100 kr.

= ét af de tungere argumenter!!

Netop visir-prisen er årsagen til at jeg gjorde op med mit årelange
forhold til AGV i sommers.
Selvom visiret har vist sig ganske ridsefast og derved varigt har det en
temmlig spinkel konstruktion af hængslet der gør det endog meget let at
skade til ubrubrugeligspunktet. Og med priser á 1/3 af hvad man kan
finde en komplet hjelm til på nettet valgte jeg at gå på jagt efter en
anden hjelm istedet og endte med en HJC fra Karla ved Scandinavian
Center, hvor jeg også købte mig et ekstra visir á 120,-kr med, med det
samme!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 15-02-10 12:05

S.B. skrev:

> Billige hjelme kan du købe ved T Hansen, men jeg har en gulvspand du kan få
> til den ½ pris, og beskyttelsen er nogenlunde det samme.

Here we goes again!

Der findes ikke hjelme der er specifikt bedre end den norm de skal
overholde, dette incl. plasthjelme.
Samtlige hjelmtests jeg har læst igennem de seneste 30 år bekræfter
dette og faktisk var der engang en plasthjelm der var testens bedste i
diciplinen 'køre panden ind i en oplukket lastvognsdør'!

Prismæssigt er der således heller ikke mere sikkerhed at købe sig til,
end den give nuance man vil kunne se udfra en aktuel hjelmtest.
Høje priser beskriver blot eksotiske materialer; hidsige lakeringer;
tekniske løsninger (hvoraf mange yderigere medfører mere larm) og ikke
mindst mode!
En passende historie om emnet er at den seneste(?) BMW-hjelm (á
sædvanlig pebret BMW-merpris) faldt helt igennem den første hjelmtest
den blev udsat for.

Det er let at lade sig imponere af en lakering eller teknisk detalje som
f.eks. det nævnte solvisir, men der er ofte gener at tage i ed ved
sådanne detaljer. Især klaphjelme, der umiddelbart virker praktiske og
bærer et præg af ultimativ-hed over sig eftersom politiet bruger dem,
overrasker mange negativt efter køb: De er generelt mere støjende og
markant tungere

Det er med andre ord en jungle at finde rundt i og deri ligger mit råd
om at købe billigt men godt siddende og sidenhen få et overblik over
markedet med egne øjne!

--
Armand.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 16-02-10 22:39

> Henrik, hvad størrelse er din Schubert hjelm? Mangler muligvis en mere i
> familien

Det er en str. 62. Så det er en af de store Men den fejler intet.
Jeg har orignal kasse og "hjelmpose".

Fra : Armand

Dato : 14-02-10 17:33

Fiberen skrev:
> [...]
> kørsel også.. Er der ellers andre smarte ting jeg burde holde øje med ??
> Send gerne link, til en evt hjelm.. Pris : Tjaa, det der kræves, men

Det med solbrillen indsnævrer valget meget, så medmindre dine øjne
vitterligt er meget lys-irritable ville jeg umiddelbart fravælge den
detalje i første omgang. På den anden side så er et mørkt visir IKKE et
alternativ hvis der blot er en lille mulighed for at du kommer til at
køre efter mørkets frembrud (vær sikker på at man kører næsten 24-7 på
sin første motorcykel!!!).

Der er ingen fohold mellem pris og sikkerhed og den største sikkerhed
beror på hjelmens pasform i forhold til dit(!) hoved, så prøv dig bare
frem blandt de billigst forekommende hjelme til der er én der bare
sidder som fod i hose!
T-Hansen har et bredt udvalg og er rimelig allestedsnærværende, så dét
vil være et oplagt sted at starte.
For lige at vende tilbage til det med sollyset, så få testet alle hjelme
for brug (incl. af/på -tagning med handsker (under kørslen))!

Det der efterfølgende kommer til at ske er at du på din nykøbte
motorcykel og ditto hjelm, vil komme rundt blandt ligesindede og
derigennem få et bedre indtryk af hvilken motorcykel endsige hjelm der
vil være den ultimative for dig ved næste køb, hvorfor det er udemærket
at spare pengene til den tid!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 14-02-10 21:45

Armand skrev:

> For lige at vende tilbage til det med sollyset, så få testet alle hjelme
> for brug (incl. af/på -tagning med handsker (under kørslen))!

Test for brug af solbriller, drejede ovenstående amputerede sætning sig om!

--
Armand.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-02-10 22:07

> Test for brug af solbriller, drejede ovenstående amputerede sætning sig
> om!
>
> --
> Armand.

Åh - sådan...fik ellers lige lidt billeder i hovedet af en gammel kammerat,
der fortalte følgende:
På landevejen med ca 80 (jo - det var dengang en tunet knallert kunne noget)
fik han en bi ind imellem hjelm og øre.
Da han er allergisk overfor bistik var der kun een ting at gøre: slip styret
og få hjelmen af !
Og det gik faktisk uden at udvikle sig til en større ulykke

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : SørenJensen

Dato : 15-02-10 08:18

"Fiberen" <nope@email.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> farver, mønster, mærke osv er ligemeget.. Den skal være god og sikker
> Send gerne link, til en evt hjelm.. Pris : Tjaa, det der kræves, men
Prøv Louis.de deres lagersalg.

Fik selv en shubert klaphjem med indbygget solvisir til 2.200.

Fra : Jim Andersen

Dato : 15-02-10 09:56

Fiberen wrote:
> Ja jeg står jo og nok skal købe min første mc til sommer, og skal
> lige have en hjelm inden jeg kommer ud og prøver. Tøjet køber jeg
> først bagefter

Er du lige gået på kur, eller hvorfor venter du med tøjet?

>.. Det jeg ønsker i en hjelm, er selvfølgelig er den er sikker

Det er de (næsten) allesammen.

> , gerne støjsvag,

Schubert.

> og gerne med solskærm indbygget, så
> det kan slåes ned over visir når det kræves.

Schubert og Caberg.

Du kan dog også få en lille solskærm til montering "inde i" (næsten) alle
hjelme der skulle kunne give næsten samme effekt.

> Er der ellers andre smarte ting jeg burde holde
> øje med ??

Lukkemekanisme. Jeg sværger til kviklås, andre til D-ringe.

/jim