Osso buco - jeres bedste opskrift
Fra : Heidi

Dato : 13-02-10 10:32

Menuen står på osso buco i morgen - det er første gang jeg skal prøve at
lave det, så selvom jeg sagtens kan finde masser af opskrifter på
nettet, vil jeg gerne have jeres bud på den bedste afprøvede version.

Tilbehøret skal efter planen være ris, no-knead brød fra www.kvalimad.dk
og gremolata. Er der noget jeg har glemt?

--
Heidi

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 13-02-10 13:19

Heidi skrev:
> [...]
>
> Tilbehøret skal efter planen være ris, no-knead brød fra www.kvalimad.dk
> og gremolata. Er der noget jeg har glemt?

Hej Heidi

Vi laver det tit og følger ikke nogen bestemt opskrift. I reglen gør vi
noget a'la dette

1) skær lidt i kanten på hver skive (den seje hinde) så kødet kan udvide
sig under tilberedningen.

2) Brun kødet af på hver side i en sauterpande

2) Kom alle skiverne i en stor stegegryde. Tilsæt nu det du har lyst til !
   - Feks. Løg, hvidløg, bladselleri, gulerødder, laurbærblade,
tomater, et skvæt rødvin, en stor stængel rosmarin, peberkorn          osv osv

3) Kog 2 1/2 - 3 timer

Når vi spiser det er det med kartoffelmos, ris eller pasta.
Vi kommer som regel en "gremolatta" ovenpå ved servering. Det pepper det
op og giver det en dejlig friskhed, hvor det uden godt kan blive lidt
tungt.

Gremolata: riv lidt citronskal, bland det med hakket persille og en
smule revet hvidløg. Drysses udover hver portion ved servering.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Gremolata)

Hilsen Jesper

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 13-02-10 20:02

Den 13-02-2010 10:31, Heidi skrev:

> Tilbehøret skal efter planen være ris, no-knead brød fra www.kvalimad.dk
> og gremolata. Er der noget jeg har glemt?

Jeg synes, det er fælt at spise ris til. Autentisk er brød eller
ingenting, måske en salat ved siden af. Gremolata er et must. Nogle
spiser risotto til.

Den oprindelige osso buco var "hvid" dvs. på kalvefond elle hvidvin og
urter (løg, gulerod og bladselleri) med forskellige krydderier som
laubærblade og evt. timian. Særligt uden for Italien er en "rød" variant
med rødvin (eller oksefond) og tomat blevet populær. Efter min mening er
det en anakronisme at spise gremolata til en tomatiseret osso buco.

Jeg er i øvrigt begyndt at bruge saks til rigtig meget i kødkøkkenet,
efter jeg stod i lære hos en romersk mamma. Også til osso buco, det er
dæleme hurtigt at klippe hinden igennem et par gange, når man bruger en
saks.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : AJ

Dato : 14-02-10 14:39

"Heidi" <nospam@hejdi.dk> skrev i en meddelelse

> Tilbehøret skal efter planen være ris, no-knead brød fra www.kvalimad.dk
> og gremolata. Er der noget jeg har glemt?

Gremolata, det lyder spændende og skal afprøves, hvad kan man ellers servere
det til?

Osso buco laver jeg ca som Jesper

--
Stor hilsen AJ

Fra : Bjarne Holm Lorenzen

Dato : 16-02-10 09:39

Hej Gruppe

Jeg må hellere starte med at tilstår at jeg er på tomat holdet når jeg
laver osso buco.

Min erfaring er at man får det bedste resultat med nogle gode tykke
skiver kalveskank, gerne 3 - 4 cm tykke, og ikke de "rugbrøds tynde
skiver" man kan købe i supermarkedet.

Ellers er ingredienserne:
Blad selleri
Gulerødder
Løg
Selleri
Hvidløg
Hvidvin
Kalvefond
Hakkede dåse tomater

Alle rødderne hakkes meget fint, på den måde er de med til at "jævne"
braseringslagen.

Tilbehøret her i huset er Risotto ala milanese. Fruen har ikke risotto
på favorit kortet, så hun får som regel en mos på forskellige rødder.

Og så selvfølgelig ikke at forglemme Gremolata, det hører sammen med
Osso Buco, på sammen måde som friske jordbær og fløde hører sammen :)

Just my 2 cent

/Bjarne

Fra : Heidi

Dato : 17-02-10 18:06

Heidi wrote:
> [...]
> nettet, vil jeg gerne have jeres bud på den bedste afprøvede version.
>
> Tilbehøret skal efter planen være ris, no-knead brød fra

Tak for svarene. Det endte med en rød version med både tomater og
rødvin, OG gremolata som tilbehør. Det grønne fyld blev gulerødder, løg,
hvidløg, pastinak og persillerødder (jeg havde ingen bladselleri).
Den endte med at stå og simre i næsten 4 timer fordi jeg kom til at
falde i søvn, så kødet var i hvert fald mørt
Jeg ved ikke om retten som helhed sådan var det helt vilde sus, men nu
er det prøvet, og der er rester i fryseren til en dag hvor det skal være
nemt.

--
Heidi