eksterne harddisk fra Aldi!
Fra : mogens

Dato : 13-02-10 06:42

Aldi har i næste uge tilbud på en ekstern HD på 1 TB.
http://aldi.dk/OFFER_DK_COMP/OFFER_06/OFF02.SHTML
Kan jeg bruge sådan en fætter til min MacMini og min iBook?

Bedste hilsner
Mogens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-02-10 14:50

mogens <maavenz@gmail.com> wrote:

> Aldi har i næste uge tilbud på en ekstern HD på 1 TB.
> http://aldi.dk/OFFER_DK_COMP/OFFER_06/OFF02.SHTML
> Kan jeg bruge sådan en fætter til min MacMini og min iBook?
>
> Bedste hilsner

via USB ja ...

/thomas

Fra : mogens

Dato : 13-02-10 07:02

On 13 Feb., 14:50, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> via USB ja ...
>
> /thomas

Tak for det hurtige svar!
Lige et tillægsspm.
Aldi`s HD, og mang andre) kræver USB2.0
Min MacBook er en halvgammel Intel Core Duo 2GHz
Når jeg går i "Min Mac" står der under USB:

Placering af værtskontrolenhed:   Indbygget USB
Driver til værtskontrolenhed:   AppleUSBUHCI
PCI-enheds id:   0x27c9
PCI-revisions id:   0x0002
PCI-producents id:   0x8086
Busnummer:   0x3d

Det gør mig ikke klog på om den kan connectes med en HD der kører
USB2.0. Kan den det?

Bedste hilsner
Mogens

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 13-02-10 15:09

> Aldi`s HD, og mang andre) kræver USB2.0
> Min MacBook er en halvgammel Intel Core Duo 2GHz

> Det gør mig ikke klog på om den kan connectes med en HD der kører
> USB2.0. Kan den det?

Det kan den sagtens.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-02-10 15:28

> [...]

> PCI-producents id: 0x8086
> Busnummer: 0x3d
>
> Det gør mig ikke klog på om den kan connectes med en HD der kører

USB på Mac har været USB2 siden ... ja ... lang tid.... fleste maskiner
efter oktober 2003 (ca.)

/thomas

Fra : mogens

Dato : 13-02-10 08:11

On 13 Feb., 15:27, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> USB på Mac har været USB2 siden ... ja ... lang tid.... fleste maskiner
> efter oktober 2003 (ca.)
>
> /thomas

Super. tusind tak for svarene.

Mogens

Fra : Per Rønne

Dato : 13-02-10 19:11

mogens <maavenz@gmail.com> wrote:

> Aldi har i næste uge tilbud på en ekstern HD på 1 TB.
> http://aldi.dk/OFFER_DK_COMP/OFFER_06/OFF02.SHTML
> Kan jeg bruge sådan en fætter til min MacMini og min iBook?

Via usb, ja, ikke via eSATA som Apple endnu ikke understøtter.

Bortset fra at den kan klares på en Mac Pro ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-02-10 19:16

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Via usb, ja, ikke via eSATA som Apple endnu ikke understøtter.
>
> Bortset fra at den kan klares på en Mac Pro ...

eller en MacBookr Pro med expresscard slot ..

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-10 17:14

On 2010-02-13 19:16:14 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> eller en MacBookr Pro med expresscard slot ..
>
> /thomas

de der 549 for 1TB er forresten ikke "specielt billigt".. det er
tit/ofte/ind imellem muligt at købe andre diske i samme størrelse til
den pris, eller lidt lavere..
Mener at jeg købte en iomega på 1Tb til 449, for en måneds tid siden..
De har alle USB og går alle i stykker ( kassen ikke hard disken !?) i
løbet af kort tid ( mine gør i hvert fald )

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-10 17:26

On 2010-02-14 17:13:32 +0100, ecozyz said:

> [...]
> De har alle USB og går alle i stykker ( kassen ikke hard disken !?) i
> løbet af kort tid ( mine gør i hvert fald )

ser nu at den har eSata.. så er prisen straks lidt bedre..

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-10 12:52

<ecozyz> wrote:

> ser nu at den har eSata.. så er prisen straks lidt bedre..

Jeg har en sådan harddisk - men her er det eSATA der er gået i stykker.
Porten har ganske simpelt forrykket sig så man ikke kan slutte kablet
til.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-02-10 18:40

ecozyz skrev:

> de der 549 for 1TB er forresten ikke "specielt billigt".. det er
> tit/ofte/ind imellem muligt at købe andre diske i samme størrelse til
> den pris, eller lidt lavere..

For en USB-disk er det vist en ganske rimelig pris i betragtning af at
det ikke er lagersalg via postordre.

Fra : jagge

Dato : 14-02-10 18:22

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Via usb, ja, ikke via eSATA som Apple endnu ikke understøtter.
>
> Bortset fra at den kan klares på en Mac Pro ...

Jeg HÅBer det snart kommer i deres macbook's, det MANGLER til
videoredigering.... Fatter ikke at det kun er en mulighed i den store,
den er bare alt for uhandy ;0)

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-02-10 18:41

jagge skrev:

> Jeg HÅBer det snart kommer i deres macbook's, det MANGLER til
> videoredigering.... Fatter ikke at det kun er en mulighed i den store,
> den er bare alt for uhandy ;0)

Vil du i ramme alvor lave tung videoredigering på en bærbar?

Fra : jagge

Dato : 14-02-10 18:53

> Vil du i ramme alvor lave tung videoredigering på en bærbar?

Bestemt.

Har redigeret HD på min macbook. Det har været tungt, MEN såvidt jeg kan
se er den helt store begrænsning eSATA. Hvis den var tilstede er jeg
sikker på at det ville funge fint.

eSATA ville muliggøre at bruge et lille ekstert raid disk system og så
er jeg overbevist om at det ville funge perfekt.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-02-10 19:06

jagge skrev:

> [...]
>
> eSATA ville muliggøre at bruge et lille ekstert raid disk system og så
> er jeg overbevist om at det ville funge perfekt.

Ud fra min beskedne erfaring med sagen vil jeg mene at det eneste
fornuftige til seriøs brug er en MEGET stor maskine med flere
SATA-diske på hver sin controller, og ALT den ram man har råd til.

Ellers bliver man jo aldrig færdig...

Fra : jagge

Dato : 14-02-10 19:42

> Ud fra min beskedne erfaring med sagen vil jeg mene at det eneste
> fornuftige til seriøs brug er en MEGET stor maskine med flere
> SATA-diske på hver sin controller, og ALT den ram man har råd til.

Både ja og nej.

hvis man kan leve med at komprimeringstrinnet foregår om natten så er
der ingen problemer.

Altså det video jeg roder med er ikke spillefilmslængde, kun 10-15 min
projekter og her går det det fint, eller rettere her ville det gå fint
hvis der var adgang til hurtig disk via eSATA.

Men i princippet har du helt ret. I den virkelige verden hvor jeg ikke
har mulighed for at anskaffe 2 maskiner er det dog en brugbar løsning,
MEN jeg savner den eSATA :0)

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-02-10 21:32

jagge skrev:

> Både ja og nej.
>
> hvis man kan leve med at komprimeringstrinnet foregår om natten så er
> der ingen problemer.

Så er det jo ikke _SERIØS_ brug

> Altså det video jeg roder med er ikke spillefilmslængde, kun 10-15 min
> projekter og her går det det fint, eller rettere her ville det gå fint
> hvis der var adgang til hurtig disk via eSATA.

Nåh, du er bare utålmodig. Brug du dine penge på en lynende hurtig SSD
disk i stedet - så tror jeg du bliver glad.

> Men i princippet har du helt ret. I den virkelige verden hvor jeg ikke
> har mulighed for at anskaffe 2 maskiner er det dog en brugbar løsning,
> MEN jeg savner den eSATA :0)

Mulighed? Det har du vel? Er det ikke mere et spørgsmål om prioritering?

Fra : jagge

Dato : 14-02-10 21:43

> Så er det jo ikke _SERIØS_ brug

Nej der er jo intet seriøst lavet under 15 min længde. Grænsen går ved
præcis 17 minutter ;0).

> Nåh, du er bare utålmodig. Brug du dine penge på en lynende hurtig SSD
> disk i stedet - så tror jeg du bliver glad.

Nej, det er ikke utålmodighed, der er funktionalitet i FCP som fordrer
hurtigt diskarbejde. Måske kan en SSD disk klare det men jeg mener jeg
har læst et sted at de der SSD diske ikke er gode til videored, husker
ikke lige hvorfor. Et problem er dog absolut størrelse.

> Mulighed? Det har du vel? Er det ikke mere et spørgsmål om prioritering?

Næh, det er det egentlig ikke. Jeg kan ikke prioritere mig til en 15 "
macbook pro med eSATA, da den ikke produceres. Det er heller ikke muligt
at prioritere mig frem til maskinen.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-10 21:54

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> Næh, det er det egentlig ikke. Jeg kan ikke prioritere mig til en 15 "
> macbook pro med eSATA, da den ikke produceres. Det er heller ikke muligt

Du kan få fat i den sidste generation Macbook Pro 15" core 2 duo (lige
inden de blev til unibody) .. de har expresscard ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-02-10 14:29

> Du kan få fat i den sidste generation Macbook Pro 15" core 2 duo (lige
> inden de blev til unibody) .. de har expresscard ..

Det er hurtigt, men ikke uden problemer at bruge expresscard.
Mit ExpressCard holdt op med at virke efter den sidste opdatering lige
før Sneleoparden.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : jagge

Dato : 15-02-10 15:02

> Det er hurtigt, men ikke uden problemer at bruge expresscard.
> Mit ExpressCard holdt op med at virke efter den sidste opdatering lige
> før Sneleoparden.

OK det var da surt.

Måske et argument for ikke at købe brugt, men det at de tidligere havde
express card er jo lidt interessant.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-02-10 15:04

> OK det var da surt.
>
> Måske et argument for ikke at købe brugt, men det at de tidligere havde
> express card er jo lidt interessant.

det er ikke noget der tyder på at det er en generelt fejl ... jeg vil
stemple det som et uheldigt sammentræf ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-02-10 15:17

> det er ikke noget der tyder på at det er en generelt fejl ... jeg vil
> stemple det som et uheldigt sammentræf ...

Der er en del på nettet som har oplevet det samme. Svært at vurdere
omfanget. Lidt ligesom med Dash-fly. Mange uheld, men enormt mange
Dash-fly.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-02-10 22:01

jagge skrev:

> Næh, det er det egentlig ikke. Jeg kan ikke prioritere mig til en 15 "
> macbook pro med eSATA, da den ikke produceres. Det er heller ikke muligt
> at prioritere mig frem til maskinen.

Man kan prioritere sig frem til at de indfangede klip kopieres over på
en arbejdsmaskine der kan løfte den opgave man har.

Hvis det er som du beskriver i Final Cut Pro, er en bærbar da vist
ganske enkelt for underdimensioneret til formålet.

Alternativt må du købe en med ExpressCard hul i, og så få et kort til
formålet. Det koster vist en 600 kroner.

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-10 23:16

On 2010-02-14 21:42:30 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> [...]

det har da ikke noget at gøre med om du laver spillefilm på en bærbar (
det gør Regnar grasten og en masse andre forresten ( reconnect media )
( klip i skod SD eller HD kvalitet, forbind til orignial filer ( 2-4K
)igen,vent 1-2 uger på at en 64-128 kerne maskine/netværk/renderfarm
får tænkt det igennem )
> Nej der er jo intet seriøst lavet under 15 min længde. Grænsen går ved
> præcis 17 minutter ;0).

har netop lavet 2x 4 minutter, og rendering på det ene projekt var 20
timer, hver gang jeg klippede lidt ( 7-8 lag pro res HQ )
Jeg klippede en del..

at skyde ud ( det hele foregik på en firekerne 2.66 med raid og 4GB ram
) tog 20 timer, for 4 mintuter
og kun seks timer efter grading.. ( grain er en... )

> [...]
> har læst et sted at de der SSD diske ikke er gode til videored, husker
> ikke lige hvorfor. Et problem er dog absolut størrelse.

ssd er ligegyldig, før den kan flytte 1500 mbit/ ( det kan den ikke !)

Fra : jagge

Dato : 15-02-10 15:04

<ecozyz> wrote:

> [...]
> det gør Regnar grasten og en masse andre forresten ( reconnect media )
> ( klip i skod SD eller HD kvalitet, forbind til orignial filer ( 2-4K

ja det der reconnect trick skal jeg lige have luret af hvordan man gør.
Jeg har prøvet at bruge det ved multicam edit men jeg har ikke lige helt
fundet ud af hvordan. Jeg er amatør og FCP har en lidt stejl
inlæringskurve :0)

Jeg kommer nu ikke over prores 422 i kvalitet, måske lavere til nogle
projekter så på den måde er kravene ikke sindsyge.

MVH

Jakob

Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-10 15:12

<ecozyz> wrote:

> det har da ikke noget at gøre med om du laver spillefilm på en bærbar (
> det gør Regnar grasten..

Nu er det jo ikke Regnar, der sidder med renderingen, vel?

M.

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-10 23:10

On 2010-02-14 19:05:35 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> [...]
> fornuftige til seriøs brug er en MEGET stor maskine med flere
> SATA-diske på hver sin controller, og ALT den ram man har råd til.

du kan sagtens redigere i 2-3 lag pro res HQ ( 220 mbit/s ) på en bærbar..
Bare du ikke bruger for mange effekter..
Har du et eksterns raid ( 4 diske ) ( forbundet "hurtigere" end fw 400,
altså fw 800 express/esata ) kan du godt trække 4-5, måske endda 6 lag
pro ress hq ( det er op imod 1200-1500mbit/s ) på en bærbar

Fra : jagge

Dato : 15-02-10 15:08

<ecozyz> wrote:

> [...]
> Har du et eksterns raid ( 4 diske ) ( forbundet "hurtigere" end fw 400,
> altså fw 800 express/esata ) kan du godt trække 4-5, måske en

OK spændende. Fedt at høre et indlæg fra en der har prøvet :0). Jeg har
fået problemer med multicam edit, og flere spor fra ekstern disk. Jeg
ryger ikke over prores 422 og får ikke brug for mere.

Jeg har præcist tænkt at den største flaskehals var disken og har tænkt
på et caldigit mini raid system. Det hjælper så ikke meget uden eSATA.
Men hvis firewire 800 er godt nok er det selvføligelig interessant.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-10 18:44

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Jeg HÅBer det snart kommer i deres macbook's, det MANGLER til
> videoredigering.... Fatter ikke at det kun er en mulighed i den store,
> den er bare alt for uhandy ;0)

behøver vi virkelig genstarte -den- debat ?

/thomas

Fra : jagge

Dato : 14-02-10 18:53

> behøver vi virkelig genstarte -den- debat ?

Næh men det er en stor mangel. Jeg venter med at købe til det hul bliver
dækket.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-10 19:07

> Næh men det er en stor mangel. Jeg venter med at købe til det hul bliver
> dækket.

jo større og hurtige interne diske de knalder i ... jo mindre bliver
sandsynligheden/nødvendigheden af den slags på bærbare ...

og hvis firewire800 er for langsomt er der jo f.eks. gigabit ethernet
som kan bruges til f.eks. iSCSI hvis man skal have adgang til hurtigt
storage.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-02-10 19:42

Thomas von Hassel skrev:

> og hvis firewire800 er for langsomt er der jo f.eks. gigabit ethernet
> som kan bruges til f.eks. iSCSI hvis man skal have adgang til hurtigt
> storage.

Hvor hurtigt kan iSCSI gøres over gigabit ethernet?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-10 19:56

> Hvor hurtigt kan iSCSI gøres over gigabit ethernet?

100-110 MB/sec. via en god switch eller direkte. (og gode CAT6 kabler)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-02-10 21:34

Thomas von Hassel skrev:

> 100-110 MB/sec. via en god switch eller direkte. (og gode CAT6 kabler)

Virkelig? Har du målt det?

Men det er vel stadig langt under hvad SATA disk_e_ på maskinen selv kan
klare i RAID...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-10 21:43

> Virkelig? Har du målt det?

ja .. med et iSCSI raid i den anden ende ..

> Men det er vel stadig langt under hvad SATA disk_e_ på maskinen selv kan
> klare i RAID...

korrekt ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-02-10 22:03

Thomas von Hassel skrev:

> ja .. med et iSCSI raid i den anden ende ..

Utroligt :)

Kan du anbefale et godt gigabitkort til en stationær Windows-PC, der kan
løfte den slags hastigheder (med passende kabel naturligvis).

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-10 22:04

> Utroligt :)
>
> Kan du anbefale et godt gigabitkort til en stationær Windows-PC, der kan
> løfte den slags hastigheder (med passende kabel naturligvis).

eh .. fisk ... vi kørte det fra MacPro og Intel Xserve maskiner ... :)

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-10 22:08

> eh .. fisk ... vi kørte det fra MacPro og Intel Xserve maskiner ... :)

Ah .. det er sent, vi havde faktisk også et par windows servere ...

Du kan få dedikerede iSCSI HBA's fra bl.a. Qlogic ... men det er ikke
billigt ...

<http://www.qlogic.com/Products/SANandDataNetworking/iSCSIAdapters/Pages
/QLA4050C.aspx>

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-02-10 22:14

Thomas von Hassel skrev:

> Ah .. det er sent, vi havde faktisk også et par windows servere ...
>
> Du kan få dedikerede iSCSI HBA's fra bl.a. Qlogic ... men det er ikke
> billigt ...

Jeg er egentligt ikke interesseret i iSCSI. Bare i at have ordentligt
gigabit i begge ender, så man kan få flyttet nogen filer uden det tager
hele og halve døgn.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-10 22:16

> Jeg er egentligt ikke interesseret i iSCSI. Bare i at have ordentligt
> gigabit i begge ender, så man kan få flyttet nogen filer uden det tager
> hele og halve døgn.

Hvad for noget udstyr ... hvilke diske .. er der switche imellem ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-02-10 22:41

Thomas von Hassel skrev:

> Hvad for noget udstyr ... hvilke diske .. er der switche imellem ?

MacBook - den hvide early 2008 - og en ældre Windows XP stationære. Pt
ingen switch, bare et cat6 kabel.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-10 22:42

> MacBook - den hvide early 2008 - og en ældre Windows XP stationære. Pt
> ingen switch, bare et cat6 kabel.

Gå efter et intel gigabit kort ... så går du ikke helt galt i byen ..

/thomas

Fra : jagge

Dato : 14-02-10 21:45

> og hvis firewire800 er for langsomt er der jo f.eks. gigabit ethernet
> som kan bruges til f.eks. iSCSI hvis man skal have adgang til hurtigt
> storage.

Jeg tror der er en grund til at det er eSATA der er standard i den
henseende.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-10 21:52

> Jeg tror der er en grund til at det er eSATA der er standard i den
> henseende.

"you are preaching to the choir" ... bare fordi jeg (tror at jeg)
forstår Apple og hvorfor de gør/ikke gør visse ting, betyder ikke at jeg
nødvendigvis er enig.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-10 21:53

> Jeg tror der er en grund til at det er eSATA der er standard i den
> henseende.

+ det var bare et muligt alternativ hvis man absolut skal have masser af
storage + hurtigere end FW800 på en bærbar uden mulighed for eSATA.*

/thomas

* fremtiden er forresten (e)SAS ...