tandpine i en tand med guldkrone....
Fra : uh

Dato : 12-02-10 10:35

.....min tandlæge siger der er caries under den og anbefaler at kronen vippes
af, caries fjernes (bores væk) tanden rodbehandles og efter nogen tid igen
kronen på.

Er det mon den optimale løsning, eller bør man undlade rodbehandlingen og
nøjes med at fjerne caries og så sætte kronen på igen? Man kunne vist også
fjerne caries ved at bore igennem kronen oppefra....så vidt jeg forstod.

Jeg lider af tandlægeskræk og vil helst overstå det hele hurtigst muligt,
men vil også gerne have behandlet tanden bedst muligt. Har hørt fra anden
side at man helst ikke skal rodbehandle (dræbe nerven), da det så bliver en
død tand, som ikke får den blodgennemstrømning osv., som bevarer
sundheden/(livet) bedst i tanden.

Nogen som har forstand på de dele? evt. egne erfaringer?

Mvh uh

Fra : Rado

Dato : 17-02-10 10:39

On Fri, 12 Feb 2010 10:34:42 +0100, "uh" <uh@forum.dk> wrote:

> [...]
>fjerne caries ved at bore igennem kronen oppefra....så vidt jeg forstod.

Det lyder lidt underligt at han vil rodbehandle hvis der endnu ikke er
reelt hul i tanden (betændelse i nerven / tandpine).

Det er altid bedst at undgå rodbehandling, dels fordi det svækker
tanden, dels fordi der altid er en vis risiko for at der senere går
betændelse i knoglen som rødderne sidder i, og så skal tanden ud (i
nogle tilfælde kan den dog reddes med en operation hvor man borer ind
til rodspidsen).

> [...]
>side at man helst ikke skal rodbehandle (dræbe nerven), da det så bliver en
>død tand, som ikke får den blodgennemstrømning osv., som bevarer

Tandlæger har ofte forskellige meninger om hvad der er bedst. Jeg
ville nok spørge en anden tandlæge - det bedste er nok at få en tid
til en undersøgelse hos en sådan og så lade ham selv finde problemet
og høre hvad han anbefaler. Uden at fortælle om din nuværende tandlæge
og hans forslag, hvis de nu skulle kende hinanden. Ellers er han måske
ikke helt uvildig i sin vurdering.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : uh

Dato : 22-02-10 18:33

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i

> Det lyder lidt underligt at han vil rodbehandle hvis der endnu ikke er
> reelt hul i tanden (betændelse i nerven / tandpine).

Hej Rado. Tak for din respons. Jeg _har_ netop haft tandpine, hvor også
nerven lod sig mærke - smertejag. Har været hos tandlægen som borede/caries
væk under kronen - nedefra - så jeg slap for at få kronen af. Jeg håber det
nu holder, han kunne ikke garantere at alt var væk, men det resterende
virkede hårdt, så han mente det. Desværre var han nødt til at fylde "sølv" i
den, husker ikke hvorfor, men en teknisk forklaring om at plast ikke duede
på det sted.

> [...]
> betændelse i knoglen som rødderne sidder i, og så skal tanden ud (i
> nogle tilfælde kan den dog reddes med en operation hvor man borer ind

Ja, det var også hvad jeg fik at vide af andre, så nu er jeg altså så klog.
Har en anden tand, som blev rodbehandlet af en anden tandlæge - på samme
klinik - han havde store problemer med at rodbehandle den - finde nerverne -
eller kanalerne - var det vist. Den har vist sig at forårsage en tandbyld
jævnligt, vel en gang mdl gnsnitligt. Hvad kan man mon forvente med den? Det
gør ikke ondt, men er vel uholdbart.

Det har du nok også ret i.
mvh uh

Fra : Rado

Dato : 27-02-10 14:38

On Mon, 22 Feb 2010 18:32:44 +0100, "uh" <uh@forum.dk> wrote:

> [...]
>den, husker ikke hvorfor, men en teknisk forklaring om at plast ikke duede

OK. Testede han om nerven stadig var i live? Det kan man gøre ved at
sende strøm igennem tanden. Eller bore i den uden bedøvelse.

> [...]
>jævnligt, vel en gang mdl gnsnitligt. Hvad kan man mon forvente med den? Det

Hvis ikke den kan reddes med en rodspidsoperation, så bør den hives
ud. Det er ikke godt at gå rundt med en betænd tand, de her
betændelsesbakterier udskille nogle giftstoffer der cirkulerer rundt i
blodet hele tiden. Jeg gjorde det selv på et tidspunkt, i en længere
periode, og jeg kunne mærke det påvirkede mig både fysisk og psykisk.

Fra : Otto

Dato : 20-02-10 16:23

Den 12-02-2010 10:34, uh skrev:
> [...]
> sundheden/(livet) bedst i tanden.
>
> Nogen som har forstand på de dele? evt. egne erfaringer?

Man må formode, at tandlægen véd bedst og har erfaringen, der må jo være
en grund til, at du har en krone på den tand. Det lyder heller ikke
urimeligt at rodbehandle. Jeg har selv en meget dygtig tandlæge, og det
er jeg meget glad for, for man kan jo ikke selv tage stilling til det
problem.

Mvh. Otto

Fra : uh

Dato : 22-02-10 18:41

"Otto" <ottostiedl@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Tak for din respons Otto. Desværre har jeg ikke selv udelukkende gode
erfaringer med tandlæger. Havde for år tilbage en tandlæge, som gerne ville
tjene hurtige penge, så hun opfandt huller og foretog behandlinger, som
viste sig at være overflødige.

Jeg lærer af mine erfaringer, desværre er de af og til dyrekøbte, så jeg vil
også gerne lære af andres, derfor mit indlæg.

mvh uh

Fra : Peter Nicolaysen

Dato : 26-03-10 16:59

"uh" <uh@forum.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> sundheden/(livet) bedst i tanden.
>
> Nogen som har forstand på de dele? evt. egne erfaringer?

Er det ikke billigere og bedre med keramik/composit end guld?

Pnic/Allah-25-04-1973-Taurus/WalnutTreeBorn
http://tinyurl.com/y9bsn2h , http://tinyurl.com/ydnohlo
http://tinyurl.com/ydbqkpr , http://tinyurl.com/ycupe27
Nordea konto nummer: 9266-8967125572