Spise blomsterblade?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 11-02-10 08:51

Hej med jer

Sidst vi holdt en lettere fugtig efter-nytårsmiddag var der en af
deltagerne, der på et tidspunkt begyndte at spise af de gule tulipaner, der
så fint stod i vasen på bordet. Jeg blev nysgerrig og spiste også et af
blomsterbladene, og det viste sig, at de smager som friske grønne ærter -
rigtig lækkert

Vi kom bagefter (næste dag...) til at snakke om, hvilke blomster man
egentlig kan spise hhv. IKKE bør spise.
Er der nogen af jer der har dyrket denne hobby...?

--
Hilsen Jakob

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-02-10 18:53

Jakob Griffel skrev:

> Er der nogen af jer der har dyrket denne hobby...?

Dyrket og dyrket…

Som teenager spiste jeg [og nogle af mine venner] en del tulipaner,
både stængel og blomst — det smagte godt, men jeg har ikke rigtigt
brugt det senere.

Af andre spiselige blomster kan jeg umiddelbart nævne hjulkrone
(Borago officinalis) og tallerkensmækker (Tropæolum majus), foruden
kandiserede violer (som vel osse kan spises ukandiserede).

Nåja, og så hyldeblomster dyppet i beignetdej og fritteret. Det
samme med græskarblomster (man kan putte et stykke ost ind i blomsten
inden man dypper den i dejen).

Blomkål, broccoli o.lign. gælder ikke rigtigt i denne sammenhæng, vel?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 11-02-10 19:02

Hej Jakob

> Er der nogen af jer der har dyrket denne hobby...?

Nogen gør, vi har et eller andet sted stående en bog
der hedder "Spis dit ukrudt", om den indeholder
tulipaner husker jeg ikke, men roser og mange andre
blomster og planter fra haven indeholder den.

--
Mvh Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-02-10 20:07

Jakob Griffel wrote:

> Er der nogen af jer der har dyrket denne hobby...?

Friske skud af skvalderkål smager rigtigt godt og kan bruges præcis som
spinat.

Nyudsprungne bøgeblade er også fine i fx salater.

Morgenfruer kan spises; dens kronblade giver det røde indhold i
forskellige teer, fx mangothe.

Tallerkensmækker er allerede nævnt, men man kan også spise frøene, de
kan fx syltes som kapers, eller tørres og kværnes i stil med peber.

Rosenblade laver man olie af som giver en helt særlig smag til
orientalske retter (især desserter).

Osv osv!

Martin