skærm kalibrering?
Fra : Ukendt

Dato : 11-02-10 14:59

Nogle der har brugt de der spyder til noget?
Virker de?
Og er det "reelt" målrettet print, eller kan de bruges til andet ?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-02-10 15:16

<ecozyz> wrote:

> Nogle der har brugt de der spyder til noget?
> Virker de?
> Og er det "reelt" målrettet print, eller kan de bruges til andet ?

Man kan jo starte med at spørge: hvad vil du opnå ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-10 16:44

On 2010-02-11 15:16:14 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Man kan jo starte med at spørge: hvad vil du opnå ?
>
> /thomas

og det vil jeg da gerne svare på..
jeg har en bærbar 17 tommer anti/ikke glas (?) late 2008, en ny (skod)
samsung skærm, og en lidt ældre ( hæderlig ) phillips skærm.
alle er LCD, og jeg klipper HD video og redigerer analoge 6K pixel
fastbilleder på alle tre.
vil gerne have et billede til at se "ens ud" på alle tre skærme.
Farvetoner, gradueringer og "look" etc.

Ville ydermere gerne kunne finde et "gennemsnits" look som jeg "ved"
får billedet til at se "rimeligt ens ud" på alle andre skærme.
( Ikke print )

bruger
Combustion der supporterer LUT, Final Cut der ikke gør, og endelig
Light Room der kan håndtere/forstå ICC profiler.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-02-10 16:48

<ecozyz> wrote:

> [...]
> Combustion der supporterer LUT, Final Cut der ikke gør, og endelig
> Light Room der kan håndtere/forstå ICC profiler.

ok .. jammen så kan du med fordel profilere skærmene med f.eks. en
Spyder eller en EyeOne Display. Du får dem nok ikke til at stå 100% ens
men da bedre end ingenting ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-02-10 18:04

Thomas von Hassel wrote:

> ok .. jammen så kan du med fordel profilere skærmene med f.eks. en
> Spyder eller en EyeOne Display. Du får dem nok ikke til at stå 100% ens
> men da bedre end ingenting ...

Jeg arbejder ikke med grafik/video (og ved heller ikke noget om det),
men blev træt af billedet på min Samsung skærm og købte derfor en billig
Spyder. Billedet bliver mærkbart bedre og farverne på min MacBook og
Samsung skærmen minder meget mere om hinanden (selvom de ikke er helt
identiske).

Vær opmærksom på at softwaren der følger med Express versionen af Spyder
(hvis den stadig sælges) kun understøtter én skærm.

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-10 19:09

On 2010-02-11 18:03:38 +0100, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> [...]
>
> Vær opmærksom på at softwaren der følger med Express versionen af
> Spyder (hvis den stadig sælges) kun understøtter én skærm.

Den jeg har kig på , er den der kan flere skærme ( hedder vist spyder3
pro eller deromkring ) koster cirka 1500 kroner
Kan se at deres studio kit, har den samme måler, og en masse features
målrettet tryk..

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-10 19:09

On 2010-02-11 16:48:25 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> ok .. jammen så kan du med fordel profilere skærmene med f.eks. en
> Spyder eller en EyeOne Display. Du får dem nok ikke til at stå 100% ens
> men da bedre end ingenting ...
>
> /thomas

Havde heller ikke forventet "mirakler", bare .. sådan cirka.. noget jeg
kan stole på..
Bruger pt, grå skala kort, farve skala kort colorbar og et par BBC HD
"skærme" EBU norm og et enkelt "printkort" fra en lokal foto
forretning, der pringer hos color gruppen..
Det går pænt, men jeg kan bare mærke når jeg intensivt roder med
billeder, og "vil" at de skal blive som jeg har tænkt det, er det
nødvendigt med lidt mere end "øjemål"..

Fra : Kurt Brixen

Dato : 11-02-10 18:53

On 2010-02-11 14:58:55 +0100, ecozyz said:

> Nogle der har brugt de der spyder til noget?
> Virker de?
> Og er det "reelt" målrettet print, eller kan de bruges til andet ?

Jeg har købt en Eye-One display 2 her:
http://shop.colourconfidence.com/index.php

Koster 147 pund i dag.

Grunden til det blev Eye-One er at jeg kendte både den og programmet
Eye-One Match fra arbejdet (typograf) og ikke ville til at lære at
bruge en anden.
--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-10 19:11

On 2010-02-11 18:53:04 +0100, Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> said:

> [...]
>
> Grunden til det blev Eye-One er at jeg kendte både den og programmet
> Eye-One Match fra arbejdet (typograf) og ikke ville til at lære at

tak, tjekker..

Fra : Kurt Brixen

Dato : 11-02-10 20:12

On 2010-02-11 19:10:54 +0100, ecozyz said:

> tak, tjekker..

Jeg tjekkede lige prisen på den Spyder 3 Pro, du skrev om - den koster
975 kr. hos colourconfidence (mod din pris på 1500 kr.)

Men tjek også denne pakke:
http://shop.colourconfidence.com/product.php?xProd=1780&xSec=10210

Jeg ved så ikke hvilken der er bedst af Eye-One display 2 og Spyder 3 pro.

Men den bedste der denne:
http://shop.colourconfidence.com/product.php?xProd=2078
- sættet indeholder i1Pro, som kan måle både skærm og print.
Hvis du ikke har brug for at måle print, så mener jeg at Eye-One
display 2 er den rigtige.
Jeg kalibrerede farveprinteren på arbejdet med i1Pro.
Til skærmene er det nok med Eye-One display 2.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-02-10 10:53

On 2010-02-11 14:58:55 +0100, ecozyz said:

> Nogle der har brugt de der spyder til noget?
> Virker de?
> Og er det "reelt" målrettet print, eller kan de bruges til andet ?

Og lige et tip vedr. kalibrering:
Hvis du har Adobe Gamma, skal den fjernes, da den konflikter med kalibreringen.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-02-10 11:21

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Og lige et tip vedr. kalibrering: Hvis du har Adobe Gamma, skal den
> fjernes, da den konflikter med kalibreringen.

velkommen til 1997 ?

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-02-10 12:09

On 2010-02-12 11:20:41 +0100, Thomas von Hassel said:

> velkommen til 1997 ?
>
> /thomas

Ha ha - er det så længe siden den forsvandt.

Da jeg selv begyndte at kalibrere min hjemmepc var der Adobe Gamma på
den - sikkert fra en ældre Photoshop. Jeg brugte Adobe CS2 på den pc.
Så der kan godt ligge en overgemt Adobe Gamma.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-02-10 12:19

> [...]

> den - sikkert fra en ældre Photoshop. Jeg brugte Adobe CS2 på den pc.
> Så der kan godt ligge en overgemt Adobe Gamma.

ikke under OS X .. det er en gammel OS 9 ting ..

/thomas