Ideer til at stimulere hunden
Fra : Peter Michael Jensen

Dato : 03-08-01 22:31

Jeg efterlyser nye lege til mig og min schæfertæve Kelly.
Eller tips til bøger/links.
Det vi gør:
Jeg gemmer hundekiks hjemme.
Gemmer bolden eller en pind i skoven.
Løbe efter bolden er det bedste, men også efter pinde.
Hvis jeg selv gemmer mig, bliver hun stresset, så det gør jeg ikke.
Kelly synes også om at få fat i en pind/bold ,der ligger oppe på noget
højt, eller på anden måde indviklet at få fat i, så det er lidt svært. Så er
hun rigtig stolt.
Og så selvfølgelig de almindelige ture, uden underholdning. Hvor vi slapper
af, og hun kan snuse.
Men jeg ville gerne have flere gode lege til fælles fornøjelse.
Venlig hilsen Tine

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-08-01 12:27

"Peter Michael Jensen" <sods@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg efterlyser nye lege til mig og min schæfertæve Kelly.

Tja jeg er i forvejen ved at lave en liste over de aktiviteter jeg
laver med mine hunde og du får lige nogle af dem ...

Hjælpe med at lægge vasketøj på plads ... dvs. vovse bærer de sokker
og trusser jeg lægger sammen fra stuebordet hvor jeg står og lægger
tøj sammen og ind på min seng

få fat i nogle hylstre fra film ruller lav et lille hul i låget ...
læg en godbid i en af dem og grav dem så lidt ned -- så kun det
øverste af låget er synligt (er i niveau med jorden) og lad så hunden
søge og finde netop den rulle hvor godbidden er i ...

det samme søgearbejde kan gøres hvis du har nogle urtepotter af
plastic stil dem op i en række eller en cirkel og læg så under en af
dem en godbid og lad så hunden søge ...

Gå en tur i skoven og saml med en plasticpose kogler ... (du må ikke
røre dem) når du kommer hjem lægger du koglerne frem ... stadig uden
at røre .. dog må du når du lægger dem frem røre ved en af dem ... og
lad så hunden bruge næsen til at finde netop den du har rørt ved.

Vi har en sjov øvelse som især Sandra holder meget af .. jeg gemmer
dens krus i haven og under kruset er der en godbid ... Sandra skal nu
finde kruset, få godbidden listet ud under kruset, tage kruset med hen
til mig, hvor Sandra får endnu en godbid inden jeg beder den lægge
kruset ind på f.eks min seng eller sofaen eller hvor jeg nu synes ...

Læg en godbid under f.eks en skål eller en dyb tallerken og lad hunden
selv finde ud af at få godbidden ud ...

God beskæftigelse ligger der i at lade hunden spise sin mad enten ved
at strø den ud over hele græsplænen eller over gulvet i hele huset ...
eller lade den spise maden (tørfoder enten fra en plastic
sodavandsflaske eller en busterterning .. alle delene er næsearbejde
og enormt trættende for hunden ...

lær hunden at hente ting til dig .. Sandra kommer med den af mine
astmaspray hvergang jeg hoster eller beder den om at hente sprayen til
mig ....

Lær den at samle ting op du taber på gulvet ...

Tja faktisk er det kun fantasien der sætter grænser for hvad man kan
bruge som leg og aktivering af hunde

En ting mine hunde elsker er også et besøg på en legeplads der jo
byder af masser af udfordringer .. bildæk der er gravet ned på
højkant kan både bruges til at springe over og kravle under ... vippe
og kanten rundt om sandkassen som ballancebom og i legehuse af
forskellige højder med en rampe op får hunden brugt muskler ...
hængebroer er også en udfordring for hunden ... og en skovtur byder
jo på masser af væltede træstammer eller træstuppe der alle kan bruges
kreativt på en eller anden måde ...

Ja det var så lige nogle forslag som du måske kan bruge ...

havengoddaghilsfra Ami

Fra : Pia

Dato : 04-08-01 12:40

> Hjælpe med at lægge vasketøj på plads ... dvs. vovse bærer de sokker
> og trusser jeg lægger sammen fra stuebordet hvor jeg står og lægger
> tøj sammen og ind på min seng

er de så ikke temmelig slimede bagefter?

:Pia og slubreMax

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-08-01 13:00

"Pia" <cantering@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> er de så ikke temmelig slimede bagefter?

Jo det hænder sig da ... men det var nu mest i starten de var rigtig
slimede og våde og jeg lever med at der sommetider er et par der lige
skal vaskes om ... hunden elsker den øvelse og det er vel hovedsagen

nuerdetgåturtidhilsenfra Ami

Fra : Lars

Dato : 07-08-01 17:23

Hej Tine

Marie Hansson har udgivet en bog, der hedder "Min bedste ven".
Den er fyldt med gode øvelser.
Du skal nok på biblioteket efter den, da jeg mener at have hørt, at den er
udsolgt fra forlaget (Eliasens forlag)

Hilsen Lars

Fra : Lars Bach

Dato : 14-08-01 20:14

Hej.
Kan din hund alm. agility???
Vi laver alle mulige øvelser med vores. med at "Rulle" Lægge kiksen gå langt væk
og vente lidt og så sige værsgo' osv.
Det synes han bare er godt.
mvh Mai

Peter Michael Jensen skriver:

Fra : Søren Petersen

Dato : 15-08-01 13:39

Jeg synes det er vildt sjovt at lære hunden alle mulige sjove ting (så har
jeg også noget at blære mig med)

Ved kommandoen "cirkus" sætter han sig på bagpartiet med forpoterne væk fra
jorden. Med tiden har jeg så lært ham at gøre det fra afstand.

Man kan også lære hunden at hente ens sko/indesko - lære den at bære varer
hjem fra købmanden.

En anden sjov ting er at lære hunde at spille død. Jeg bruger kommandoen
"bang" - så er det også lidt sjovere. Når den så har lært at ligge på siden,
så kan man sidenhen lære den at den ikke må vifte med halen (det gør en død
hund jo ikke) og til sidst kan man lære den at pive mens den ligger der. Det
ser evig skægt ud - og folk bliver hurtig imponeret (det er jo også fedt at
kunne vise sig over for andre folk, hehe). Det tager sin tid, men det er
hyggeligt - husk at rose når den gør det rigtigt. Øvelsen med at lade halen
ligge stille er ret svær - da den jo stadig skal være glad......... (selvom
den er død, hehe).

Lær hunden at gå mellem benene når du går - det ser vildt fedt ud når det
begynder at gå hurtigt. Min hund er helt vild med det. Når jeg så står
stille så går den i 8-tal mellem benene - med samme kommando som ved gang -
det kan den sagtens finde ud af.

Hvis du er igang med havearbejde og skal have grene flyttet - jamen så lad
hunden hjælpe dig - den vil synes det er så herligt at hjælpe dig. Også når
du har købt ind - så find nogle ting som hunden kan bære (lad nu være med at
forsøge dig med mælk og æg osv.) De ting som den ikke rigtig kan have i
munden, putter du bare i en pose - så bærer den selvfølgelig posen. Det kan
godt tage lidt længere tid at slæbe ting ind - men til gengæld er det
sjovere og hunden nyder det.

Jeg har også lært min hund at bære ting fra en person til en anden, det være
sig alt muligt, lige fra solbriller til hundekiks (man skal nok ikke starte
med hundekiks - det er ret svært).

Som der er skrevet før, så findes der mange ting som man kan finde på, kun
fantasien sætter grænser.

God fornøjelse

Mvh.
Søren Petersen