Serviceintervaller
Fra : Olfert

Dato : 10-02-10 14:35

Jeg er den lykkelige ejer af en Suzuki DL650. Et lykkeligt forhold bortset
fra de korte serviceintervaller. Er 6000 km mellem hvert eftersyn ikke lige
i underkanten?
Det forekommer mig at jeg i UK fik oplyst at Suzuki generelt kørte 12000 km
mellem eftersynene. Man får jo den skumle mistanke at forhandlerne lokalt
tager røven på os.
Min gamle Honda CBR 900 kørte da 12000 km mellem eftersynene og den var da
en hel del hurtigere. At skifte til Honda for at spare penge virker da
underligt. Eller er det mig der er ved at blive en smule sær på mine gamle
dage?

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-02-10 15:41

"Olfert" <nix@noway.dk> writes:

> Jeg er den lykkelige ejer af en Suzuki DL650. Et lykkeligt forhold bortset
> fra de korte serviceintervaller. Er 6000 km mellem hvert eftersyn ikke lige
> i underkanten?

Det var helt almindeligt for mine tidl. cykler (XT600Z, YZF600R,
R6-2000), men for min Retter er serviceintervallet sat op til 10000km.

> Det forekommer mig at jeg i UK fik oplyst at Suzuki generelt kørte 12000 km
> mellem eftersynene. Man får jo den skumle mistanke at forhandlerne lokalt
> tager røven på os.

Billige cykler, men hyppige og dyre services? tjah, det lyder ikke så
usandsynligt scenarie i mine ører

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Armand

Dato : 10-02-10 16:12

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Det var helt almindeligt for mine tidl. cykler (XT600Z, YZF600R,
> R6-2000), men for min Retter er serviceintervallet sat op til 10000km.

I forlængelse af konspirations-tankerne, kan man jo tænke at dét er
grunden til at man droppede den gamle 5-ventiler, der havde 50.000km
mellem ventil-service'ne :-/

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-02-10 20:13

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> I forlængelse af konspirations-tankerne, kan man jo tænke at dét er
> grunden til at man droppede den gamle 5-ventiler, der havde 50.000km
> mellem ventil-service'ne :-/

Retteren har da 42000km(?!) interval på ventilservice, og den er
5-ventilet

Kai

Fra : Armand

Dato : 11-02-10 03:09

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Retteren har da 42000km(?!) interval på ventilservice, og den er
> 5-ventilet

Skrev du da ikke lige 10.000km?

--
Armand.

Fra : Søren Larsen

Dato : 11-02-10 22:33

Armand skrev:

> Skrev du da ikke lige 10.000km?

Service hvert 10.000 km men kun ventiljustering for hver 4,2 service.
Det må vel være sådan, selv om det er et underligt skævt tal.

/Søren

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 13-02-10 02:21

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Skrev du da ikke lige 10.000km?

Jo :) Men service manualen foreskriver noget andet end owner's manual.

Kai

Fra : TWL

Dato : 11-02-10 06:31

Olfert wrote:
> [...]
> en hel del hurtigere. At skifte til Honda for at spare penge virker da
> underligt. Eller er det mig der er ved at blive en smule sær på mine gamle

Du skal ikke skifte til Honda med den begrundelse.
Min CBF600 skal også til service for hver 6000 km.

Thomas

Fra : Anders Majland

Dato : 11-02-10 07:40

> Du skal ikke skifte til Honda med den begrundelse.
> Min CBF600 skal også til service for hver 6000 km.

Måske serviceintervaller blot ikke er blevet en konkurrenceparameter som for
biler hvor markedsføringsafdelingerne har forlangt lange intervaller - og
som nogen gange er blevet sat ned igen ... PSA koncernen har f.eks sat
intervallet ned for flere af dieselmotorne fra 30000km til 20000km. Peugeot
har så også fornyligt skrevet at man i danmark skal følge "strengt
eftersynsprogram" der i manualen er beskrevet som kørsel i strenge
klimatiske forhold. Det gør at samme 1,6hdi nu skal til service hver 15000km
hvor den for få år siden skulle til service hver 30000. (stadig hvert år)

Min gamle yamaha xtz har også 6000km mellem hvert olieskift, men meget af
det andet arbejde har meget længere intervaller. F.eks ventiljustering. Nu
kan jeg ikke huske om det er 42000km der er intervallet der, da de fleste er
enige om at det har vist sig for langt og man bør kontrollere det tidligere.

Nu skifter jeg så olien hver 6000 - better safe than sorry. Men det har nok
ingen betydning om den kører lidt længere.

Olfort, hvor meget kører du om året ? Måske du bare skulle nøjes med et
skift om året

XT'en som er den mc jeg har kørt længst på skiftede jeg også hver 6000km med
en fuldsyntetisk olie. Måske overkill både i interval og oliekvalitet men
prisforskellen på olien er ikke stor (fra louis). Og den motor blev da
brugt... Pendling på tværs af landet gjorde at de fleste ponyer skulle af
stald ganske ofte ... Den havde gået 67000km mens jeg havde den og havde
ikke noget olieforbrug af betydning. Men 11 olieskift kostede mig jo også
kun olien og filtre. Hvis man tager på værksted for det havde prisen jo
været en ganske anden ....

/A

Fra : Bo

Dato : 11-02-10 19:33

Yep, CBF600 '06 (karburatormodellen) skal til serviceeftersyn hver 6000 km.

Det kan ikke være noget som de danske forhandlere har fået indført, da
serviceintervallerne er
angivet i instrukltionsbogen, som ikke er trykt specielt til det danske marked.
Generelt sikrer
producenternes deres forhandleres indtjening ved at sige "xxxx km. eller mindst 1
gang årligt".
For mange fritids-MC-kørere betyder det præcis 1 gang årligt, uanset om
serviceintervallet er
sat til 6000, 10000 eller et højere antal km. for den pågældende model.

Yamaha, der yder 5 års garanti motor, elektronik og gearkasse, kræver f.eks. at
alle service er
overholdt - og de har sikkert også klausulen med "mindst en gang årligt, uanset
antal kørte km".

/Bo

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 11-02-10 22:12

Den 11-02-2010 19:32, Bo skrev:
> [...]
> alle service er
> overholdt - og de har sikkert også klausulen med "mindst en gang årligt, uanset

. . . og alle service skal jf. Yamaha foretages på autoriseret
værksted - ikke helt lovmedholdeligt :-\

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Anders Majland

Dato : 12-02-10 10:35

> . . . og alle service skal jf. Yamaha foretages på autoriseret værksted -
> ikke helt lovmedholdeligt :-\

Der er ikke tvivl om at de ikke kan kræve det for at man bibeholder den
2årige reklamationsret.

Men er den ikke stadig mere speget hvilke betingelser de må stille for en
5års garanti ?

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-02-10 12:11

Anders Majland skrev:

> Der er ikke tvivl om at de ikke kan kræve det for at man bibeholder den
> 2årige reklamationsret.
>
> Men er den ikke stadig mere speget hvilke betingelser de må stille for
> en 5års garanti ?

- jeg anser værdien af restgarantien for at være lavere end det jeg kan
spare ved at servicere selv nu hvor TDM'en er 3,5 år.

--
vh
Torben

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 12-02-10 05:51

Olfert skrev:
> [...]
> en hel del hurtigere. At skifte til Honda for at spare penge virker da
> underligt. Eller er det mig der er ved at blive en smule sær på mine gamle

6000 km er da rigtig flot.
På min vintercykel, en Geely Grand Puma, skal der skiftes for hver 1000 km.
Godt nok skal der kun skiftes 0,8 liter og filteret, som kun kan opfange
skruer, bolte og evt. løse tandhjul, skal kun renses.
Så du har ingen grund til at klage.

Hilsen Matthias

Fra : Hekto

Dato : 12-02-10 02:25

On 12 Feb., 05:51, "Matthias H. Matthiessen" <matthies...@dioder.dk>
wrote:
> [...]
> Godt nok skal der kun skiftes 0,8 liter og filteret, som kun kan opfange
> skruer, bolte og evt. løse tandhjul, skal kun renses.

Ja, hvad gør man ikke for at fastholde de kære kunder, der så gerne
vil have 'Garanti'.
Garanti for at få lavet fabrikkens små forglemmelser og lidt for
hurtige justeringer. Til gengæld kommer man til at betale kassen for
nogle eftersyn der måske endda er af dårlig kvalitet.

Jeg vil hellere købe en brugt cykel og så lave det hele selv, og man
kan lave ganske store/dyre reparationer for det beløb der ellers vil
forsvinde som serviceomkostninger og værditab. Selvfølgelig må man jo
erkende at ikke alle kan/vil og foretrækker at betale sig fra det
hele, og det er vel så også OK.

Man kan jo også benytte sig af tilbudet om garanti i et år eller måske
to, og så droppe resten. Dels er det ofte i starten der er
småproblemer og dels er der sikkert en aftrapning af hvad
garantiordningen dækker efterhånden som årene går.

--

/Hekto

Fra : Anders Majland

Dato : 12-02-10 10:45

> [...]
> småproblemer og dels er der sikkert en aftrapning af hvad
> garantiordningen dækker efterhånden som årene går.

Kører man mange km på f.eks en yamaha xtz660 kan det måske godt svare sig
med en garanti. Det er jo lidt som med forsikringer at man ikke håber at få
brug for den, men en encylindret kunne jo godt gå hen og få nykker inden 5år

http://www.yamaha-motor.dk/bruger_info/garanti/5_aars_garanti.jsp

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 12-02-10 16:42

Hekto skrev:

> [...]
> småproblemer og dels er der sikkert en aftrapning af hvad
> garantiordningen dækker efterhånden som årene går.

Jeg skifter altid selv, for ellers ville det da blive alt for dyrt.
Og med så få km. mellem skiftene når man jo næsten kun hjem før man skal
afsted til forhandleren for at få skiftet igen.
Nu er det vel nok også sjældent at motoren går i stykker på grund af
manglende olieskift. Det er vel nok snarere på grund af manglende olie
hvis endelig det sker.
Hvis man bare har den allermindste smule tekniske evner, så kan man
sagtens selv skifte olie og filter og så lade forhandleren klare de
større serviceeftersyn.

Hilsen Matthias

Fra : N/A

Dato : 12-02-10 16:42