MS Windows
briani 27239
Langsom windows 7
Fra : Ole Klitgaard

Dato : 10-02-10 23:51

Jeg har store problemer med hastigheden i windows 7.
Starten er langsom. Når den endelig efter ca 5-10 min. er faldet til ro kan
man lave lidt, men det går for det meste meget meget, langsomt.

Det startede ellers god. Jeg købte en ny harddisk, satte den i min 3 år
gamle computer, installerede windows 7 Pro. Den virkede særdeles findt fra
november til for 14 dage siden. Før kørte jeg med windows Vista.

Men, for ca 14 dage siden gik hastigheden pludselig ned til snegletempo,
efter genstart. Ingen ny hardware - men måske en opdatering fra windows
update.

Jeg har prøvet meget, intet har hjulpet.
Her er lidt af hvad jeg har prøvet:

1. Checked harddisken, med program fra Seagate, der booter i dos, ingen
problemer. Crystaldiskinfo melder ingen fejl. Disk test program viser fin
disk ydelse.
Men, harddisken lyder ikke normal, den giver en klikkende lyd (som kan
mærkes ved berøring af harddisken), ca 1 gang i sekundet, undtagen ved
intensive diskoperationer, så lyder den normalt kortvarigt. Den kører stort
set konstant, bedømt på at harddisk lampen lyser næsten hele tiden, og temp.
kommer op på 50 grader, selv med åbent kabinet.
2. RAM tester program - ingen fejl.
3. Hvis jeg kobler den gamle harddisk på systemet, med windows Vista, er der
ingen hastighedsproblemer.
4. Prøvet et utal af indstillinger i computerens Bios. Før windows 7 blev
installeret har jeg opdateret bios til nyeste version.
5. Geninstalleret win 7. Uændret problem.
6. Ved boot i safe mode, stopper indlæsningen af driverfiler ved
CLASSPNP.SYS, i ca 1 min inden indlæsningen fortsætter.
7. PÅ nettet har jeg søgt efter CLASSPNP.SYS - det lader til at mange har
lignende problemer, med en masse løsningsforslag - intet har dog hjulpet i
mit tilfælde. Jeg har skiftet filen ud med andre versioner (ved at boote fra
en Ubunto disk), ingen virkning.
8. Kørt programmet ressouceovervågning. Det eneste påfaldende er værdierne
for harddisken, at " % længste aktive tidsrum", meget af tiden står på 100
%, samtidig med at I/O står på 0 eller lav værdi.
9. Slået indeksering fra.
10. installeret alle de nyeste drivere.
11. Kørt windows update.
12. Kørt windows installations diskens renoveringsprogram mange gange.

Computercomponenter:
Asus P5B
Intel Core 2 Duo Processor E6600
3 MB RAM (Kingston)
ASUS skærmkort EN7600GS
Seagate Barracuda 1,5 TB, ST 31500341AS

Noget der har gode ideer ?

m.v.h.
Ole Klitgaard

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-02-10 00:15

"Ole Klitgaard" <ole.klitgaard@dadlnet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> stort set konstant, bedømt på at harddisk lampen lyser næsten hele tiden,
> og temp. kommer op på 50 grader, selv med åbent kabinet.

En harddisk må ikke klikke. Det er sidste punkt inden den afgår ved døden.
Tyder på et defekt læsehoved.
Prøv med en anden harddisk og se, om ikke problemet forsvinder.

Kurt

Fra : Ole Klitgaard

Dato : 11-02-10 07:49

Tak for svaret.

Jeg har selv haft samme fornemmelse, men jeg har måske troet lidt for blindt
på harddisk test-værktøjerne.
Jeg prøver en ny harddisk.

m.v.h.
Ole

Fra : Jan

Dato : 12-02-10 09:45

> En harddisk må ikke klikke. Det er sidste punkt inden den afgår ved døden.
> Tyder på et defekt læsehoved.
> Prøv med en anden harddisk og se, om ikke problemet forsvinder.
>
> Kurt

Hejsa.

Det må de godt, termisk tilpasning, SCSI gør det ofte, nogle SATA
ligeså, har 8 WD diske som gør det lige efter opstart, og har gjort det
siden de blev monterede, de er nu 4 år gamle, og gør det 24/7.

Pas på med firmware opdatering, hvis du prøver at opdatere en allerede
"gyldig" firmware, resikerer du at stå med et død drev.

Jeg har selv 4 ST31500341AS, med Firmware: CC1H samt to stk Model:
ST3500418AS, med Firmware: CC35, prøver du at opdatere dem, går det
galt, jeg mener det er nogle år siden at Seagate havde de problemer, og
har ikke hørt om det for nyligt, med nyere drev,

Mvh Jan

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 11-02-10 19:54

Ole Klitgaard formulerede spørgsmålet:
> Seagate Barracuda 1,5 TB, ST 31500341AS
Har du checket serial nummer på deres hjemmeside, om det er en af de HD
der skal have firmware opdatering.

Prøv at starte check her:
http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?DocId=207931&NewLang=en

Så vidt jeg husker har Seagate haft nogle voldsomme problmer med noge
af deres HD i den størrelse.

--
-- Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Ole Klitgaard

Dato : 13-02-10 22:36

Hej

Jeg havde prøvet at opdatere firmwaren, men det viste sig at den ikke skulle
opdateres (den har firmware CC1H).

Men jeg fik købt en ny harddisk (Western Digital, WD1002FBYS 1 TB) og har nu
installeret windows 7 og alle programmerne igen. Nu kører det bare derudaf,
med fuld fart.
Det underlige er at, jeg nu da jeg har sat den "gamle" Barracuda på som
ekstra drev - nu klikker den ikke længere, og jeg har endda ikke
reformatteret den endnu (jeg skulle lige have kopieret data over).

m.v.h.
Ole Klitgaard