Opladning af ny telefon?
Fra : Klaus G.

Dato : 09-02-10 20:48

Hej.

Når man køber en ny telefon, så anbefales det at den sidder i opladeren i
12-24timer alt efter producent. Men efter en time eller to, så lyser/blinker
den altid "fuld opladt". Hvorfor anbefaler man så at de skal sidde så længe
i laderen? Og har det overhovedet nogen praktisk virkning og ikke bare en
teoretisk virkning? :)

Har i evt. nogle egne erfaringer på området?

--
Klaus G.

Fra : Jørgen

Dato : 09-02-10 22:13

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og ikke bare en teoretisk virkning? :)
>
> Har i evt. nogle egne erfaringer på området?

*********************
Jeg stillede det samme spørgsmål her den 6. januar, og jeg fik svarene:
1) NiCd er de allerældste batterityper. De skal fyldes godt op den første
gang, og de må ikke "sjatlades" bagefter. De er i dag meget sjældne.
2) Ni/metalhydrid er en nyere type. De er ikke så kritiske.
3) Den type, der er almindelig i dag er Lithiumbatterierne. De behyver ikke
at lades mere end de 1½-2 timer, til laderen giver signal. De må gerne
sjatlades bagefter.

Mvh Jørgen

Fra : Jørgen

Dato : 10-02-10 08:53

> [...]
> 3) Den type, der er almindelig i dag er Lithiumbatterierne. De behyver
> ikke at lades mere end de 1½-2 timer, til laderen giver signal. De må

********************

Læs BT:

http://www.bt.dk/digital/saadan-lader-du-mobilen-op-rigtigt

MVH

Fra : Anders

Dato : 12-02-10 07:48

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> ********************
>
> Læs BT:
>
> http://www.bt.dk/digital/saadan-lader-du-mobilen-op-rigtigt
>
> MVH

Punkt 2 passer ikke, for man må gerne lade batteriet løbe helt tør engang
imellem, det skulle forlænge levetiden.

Fra : Per

Dato : 13-02-10 15:29

Det er rigtig (Nimh og Nicd), bare ikke med Lithium (Lion) batterier.
Lithium batterier tager temmelig meget skade af en 100% afladning.
Sjatladning er en rigtig god ide med Lithium, det er med til at holde
batteriet i form.

Mvh
Per

Fra : Anders

Dato : 13-02-10 16:47

"Per" <fnullergoeg@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Lithium batterier tager temmelig meget skade af en 100% afladning.
> Sjatladning er en rigtig god ide med Lithium, det er med til at holde

Har tit afladet min gamle mobil, og det tog den ingen skade af, den begyndte
at lade, lige så snart jeg satte stikket i laderen.

Fra : Per

Dato : 09-02-10 22:18

Disse skrøner hører fortiden til, da alle telefoner brugte NiMH eller Nicd,
men med de nye lithium typer er sagen faktisk lige modsat.
Se http://mobilsiden.dk/?aId=10663
og
http://mobilsiden.dk/?aId=10666

Så skulle den vist være aflivet