stor telefonregning
Fra : Jørgen

Dato : 08-02-10 17:40

Jeg har et mobilabonnement, only 99. De sender regninger hver måned, og på
den sidste var en post på 200 kr. Jeg ved godt, det er meget lidt, men det
er uventet. På samme dag har jeg haft 3 GPRS-samtaler.

Jeg har klaget og fået svar. Der er ingen tvivl om, at det er noget jeg selv
har lavet. Men hvordan? Jeg ringede til TDC og spurgte, og jeg tror, damen
gjorde sit bedste for at forklare mig det. Jeg forstod ikke et kvæk. Min
telefon er Nokia 6110 Navigator. Hun sagde jeg skulle undgå "track ID". Jeg
undersøgte telefonen bagefter, men den har ikke noget Track ID.

Denne GPRS kan også komme i brug med MMS beskeder. Men der indeholdt
regningen "3 afsendte MMS'er". Det var 7,50 kr, og det er helt forventet.
Hvordan kan jeg risikere, at MMS'er til 2.50 kr pludselig belaster GPRS?

Jeg har læst en masse på Nettet om GPRS og forstår det ikke. Jeg behøver at
vide, hvad jeg gør, der kan give mig ekstraregninger. Næste gang, det
uventede sker, er det måske 20.000 kr Eller mere.

Hvis jeg ikke får klaring på detteher, må jeg gå tilbage til taletidskort,
for der kan der vel ikke komme ekstraregninger? Eller kan der?

Jørgen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-10 17:58

Jørgen skrev:

> Jeg har et mobilabonnement, only 99. De sender regninger hver måned, og på
> den sidste var en post på 200 kr. Jeg ved godt, det er meget lidt, men det
> er uventet. På samme dag har jeg haft 3 GPRS-samtaler.

GPRS afregnes hos min udbyder (Telmore) med 8 kr. pr. Mbyte. På
den måde kan en regning hurtigt løbe op.

Jeg ved dog ikke hvad en GPRS-samtale er.

> Denne GPRS kan også komme i brug med MMS beskeder. Men der indeholdt
> regningen "3 afsendte MMS'er". Det var 7,50 kr, og det er helt forventet.
> Hvordan kan jeg risikere, at MMS'er til 2.50 kr pludselig belaster GPRS?

MMS og sms afregnes til fast pris uanset hvordan de
transporteres, så de giver ikke anledning til uventede regninger
(hvis man ikke sender en overtakseret besked).

> Jeg har læst en masse på Nettet om GPRS og forstår det ikke.

Jeg ved ikke meget om GPRS ud over at det er hurtigere end GSM og
derfor bruges til internettrafik. Der findes hurtigere
protokoller idag (3g).

> Hvis jeg ikke får klaring på detteher, må jeg gå tilbage til taletidskort,
> for der kan der vel ikke komme ekstraregninger?

Næ, men de kan løbe ud på få minutter midt i en samtale hvis du
laver noget der koster vildt. Hvor sjovt er det?

Du skal da have hittet ud af hvorfor det blev dyrt denne her
gang, og så skal du undgå det en anden gang.

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-02-10 21:39

> Jeg ved ikke meget om GPRS ud over at det er hurtigere end GSM og
> derfor bruges til internettrafik. Der findes hurtigere
> protokoller idag (3g).

3G data forbrug vil dog figurere på regningen som GPRS forbruget, hos de
fleste udbydere.

- Chano ANdersen

Fra : Anders

Dato : 08-02-10 19:04

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis jeg ikke får klaring på detteher, må jeg gå tilbage til taletidskort,
> for der kan der vel ikke komme ekstraregninger? Eller kan der?

De første 30,- er dit abbonement.

Så du må kunne se, hvad du har foretaget dig for de sidste 170,- på din
regning.

Har du den ikke, så kan du sikkert få den hos TDC.

Fra : Lars Raaby

Dato : 08-02-10 20:30

Den 08-02-2010 17:39, Jørgen skrev:
> [...]
> telefon er Nokia 6110 Navigator. Hun sagde jeg skulle undgå "track ID". Jeg
> undersøgte telefonen bagefter, men den har ikke noget Track ID.

På din regning vil du kunne se hvad pengene er brugt til.
Bruger du din GPS i telefonen?
Det kan være her at problemet er.

--
http://lars.raaby.dk
Venlig Hilsen

Fra : Jørgen

Dato : 08-02-10 21:35

På din regning vil du kunne se hvad pengene er brugt til.
Bruger du din GPS i telefonen?
Det kan være her at problemet er.

******************************

Regningen indeholder alt, hvad jeg er vant til at finde. Det er abonnement,
opkald, samtaler og SMS'er.

Derudover er der en enkelt linie, der hedder
GPRS Samtaler - 3 Dataforbrug................. pris 208,11

Alt det andet kender jeg. Det er kun dene ene post vedr. GPRS

Det er muligt, jeg har haft GPS'en tændt ved en fejltagelse i bukselommen.
Jeg anede ikke, at det kostede ekstra at bruge den. Det er aldrig lykkedes
mig at finde ud af at bruge den, og på min nye mobil skal jeg ikke have GSP.
Den har altid ærgret mig, for den skulle bruges udendørs, og der forhindrede
solen altid, at jeg kunne se noget på displayet.

Jørgen

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-02-10 21:46

Den 08-02-2010 21:35, Jørgen skrev:
> Derudover er der en enkelt linie, der hedder
> GPRS Samtaler - 3 Dataforbrug................. pris 208,11
>
> Alt det andet kender jeg. Det er kun dene ene post vedr. GPRS

Der er tale om ALLE former for dataforbrug på mobilen (Undtaget lige det
der bruges til at transportere SMS'er og MMS'er)

Hvis du har brugt internet funktionerne på telefonen, f.eks. købt
ringetoner, eller musik numre, kan regningen hurtigt løbe op. Det samme
hvis du checker e-mail på mobilen, eller bruger mobilen som modem til
computeren.

Det er umuligt for din udbyder at oplyse hva' du har lavet på nettet.
(De kan stensikkret finde nogle data for din net brug, men må kun
udlevere dem mod en retskendelse.)

Du kan dog prøve at kigge i din telefons browser, og se hvad der kan
være tale om..

En anden mulighed (Som dog ville være fejlposteret) kan være video
samtaler, de koster ofte en krone eller mere, per minut.

- Chano Andersen

Fra : Jean

Dato : 08-02-10 22:08

Chano Andersen skrev:
> ringetoner, eller musik numre, kan regningen hurtigt løbe op.

Dog er TDC Play gratis at downloade.

Mvh Jean.

Fra : Chano Andersen

Dato : 09-02-10 07:51

Den 08-02-2010 22:07, Jean skrev:

> Dog er TDC Play gratis at downloade.

Lige som visse ting købt via links på Telenors E-Go portal.. Undtagelser
er der rigtigt nok en del af.

- Chano Andersen

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 09-02-10 17:19

"Jean" <ask@me> skrev i en meddelelse
> Dog er TDC Play gratis at downloade.

Men desværre takseres nogle kunder alligevel for brugen og trafikken ved
brug af TDC PLAY. Om det kan gøre sig gældende her, ved jeg dog ikke.

Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-10 00:02

Chano Andersen skrev:

> [...]
> ringetoner, eller musik numre, kan regningen hurtigt løbe op. Det samme
> hvis du checker e-mail på mobilen, eller bruger mobilen som modem til

Det koster ingenting at tjekke mail (1-2 øre for en normal mail).

> Det er umuligt for din udbyder at oplyse hva' du har lavet på nettet.
> (De kan stensikkret finde nogle data for din net brug, men må kun
> udlevere dem mod en retskendelse.)

Det har du misforstået. De må kun udleveres til *tredjemand* mod
en retskendelse.

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 09-02-10 07:52

> Det koster ingenting at tjekke mail (1-2 øre for en normal mail).

Hvis du checker hvert minut, hele døgnet, eller er i udlandet, bliver
det hurtigt MEGET. Ligsom det nemt bliver meget, hvis man samtidig har
telefonen til at hente al mail ned.

> Det har du misforstået. De må kun udleveres til *tredjemand* mod
> en retskendelse.

De tekniske data som logges, er der ret stramme regler for, ikke engang
kundeservice må have adgang til dem, og dermed kan de heller ikke bare
udlevere dem til kunden.

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-10 10:10

Chano Andersen skrev:

> Hvis du checker hvert minut, hele døgnet, eller er i udlandet, bliver
> det hurtigt MEGET. Ligsom det nemt bliver meget, hvis man samtidig har
> telefonen til at hente al mail ned.

Åh ja, men hvis man tjekker manuelt et par gange i døgnet som jeg
gør når jeg ikke er hjemme, så er det ikke noget der kan mærkes.

(selv hvert femte minut vil blive en belastning)

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-02-10 21:50

Fra : Anders

Dato : 09-02-10 06:23

"Chano Andersen" <sunsite092009@chanoandersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En anden mulighed (Som dog ville være fejlposteret) kan være video
> samtaler, de koster ofte en krone eller mere, per minut.

Musik er stadigvæk gratis hos TDC !

Fra : Chano Andersen

Dato : 09-02-10 07:53

Den 09-02-2010 06:23, Anders skrev:
> Musik er stadigvæk gratis hos TDC !

Kun hvis du henter fra TDC-Play.

- Chano Andersen

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-02-10 21:42

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvis jeg ikke får klaring på detteher, må jeg gå tilbage til taletidskort,

Lyder fornuftigt. Det bruger jeg også. Det kan ikke ske noget vildt
regningsmæssigt, hvis telefonen bliver hugget

> for der kan der vel ikke komme ekstraregninger? Eller kan der?

Kun hvis du "tanker op" via nettet. Man skal købe et almindeligt
taletidskort i DårligBrugsen eller et andet kortsalgs-sted, så kan du højst
miste det du har på taletidskortet.

Hilsen Åge

Fra : Jean

Dato : 08-02-10 22:07

Jørgen skrev:
> Hvis jeg ikke får klaring på detteher, må jeg gå tilbage til taletidskort,
> for der kan der vel ikke komme ekstraregninger? Eller kan der?

Hvis du kun skal bruge MMS, SMS og samtaler... og ikke skal gå på nettet. Så
ringer du bare 80 80 80 20, og får lukket for adgangen til nettet, så får du
ikke regninger på den del. Spærrigen er gratis.

Mvh Jean.

Fra : Jørgen

Dato : 08-02-10 23:18

> [...]
> Så ringer du bare 80 80 80 20, og får lukket for adgangen til nettet, så
> får du ikke regninger på den del. Spærrigen er gratis.

Det forslag fik jeg også i telefonen. Dog sagde damen, at MMS også blev
lukket af
Jørgen

Fra : Jean

Dato : 08-02-10 22:15

Jørgen skrev:
> Jeg har et mobilabonnement, only 99.

Er du ude over bindingen kan du ligeledes be' om abonnementet MaxOne.

0 kr. i abonnement og minimumsforbrug - spar 30 kr.
Spar 10 øre pr. minut.

Mvh Jean.