En lille, uvidenskabelig undersøgelse
Fra : Jens Bruun

Dato : 07-02-10 11:41

Jeg er storforbruger af basilikum, men har af én eller anden grund lidt
svært ved at holde liv i netop denne krydderurt. Jeg køber derfor rigtig
mange små potter med basilikum, da de sjældent holder mere end et par dage,
når jeg først har bragt dem hjem.

Men basilikum er selvfølgelig ikke bare basilikum, så jeg har for
eksperimentets skyld købt basilikum fra flere forskellige supermarkeder (og
grønthandlere), og haft dem stående under helt samme vilkår, og resultatet
er klart og entydigt:

Basilikum, købt i Aldi, holder længst (og er forøvrigt også billigst). Aldis
basilikum (der vist produceres i Tyskland) forekommer kraftigere og mere
robust end basilikum fra f.eks. Coop, Føtex/Bilka og Superbest.

NB: Min "undersøgelse" omhandler alene standard-basilikum i vinterhalvåret.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-02-10 12:07

Jens Bruun skrev:

> Jeg er storforbruger af basilikum, men har af én eller anden
> grund lidt svært ved at holde liv i netop denne krydderurt.

Har du mulighed for at sætte potterne udenfor? Hvis jeg har basilikum
i potter på køkkenbordet holder de ganske rigtigt ikke længe, men sætter
jeg potten på altanen kan jeg plukke blade hele sommeren.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-02-10 12:21

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
hkm6sd$sfp$1@zdani.szn.dk

> Har du mulighed for at sætte potterne udenfor?

Ja.

> Hvis jeg har basilikum
> i potter på køkkenbordet holder de ganske rigtigt ikke længe, men
> sætter jeg potten på altanen kan jeg plukke blade hele sommeren.

Jeg får dyr i mine, når de står på (sydvendt) altan. Mine bedste resultater
i sommerhalvåret er faktisk, når jeg stiller dem i en nordvendt vindueskarm,
hvor vinduet står vidt åben hele døgnet (soveværelset )

Jeg bliver bare SÅ misundelig, når jeg ser, hvordan andre kan drive
basilikumplanter frem, der bliver 1m høje og har blade som små tallerkener.
Og i Egypten, Sharm El Sheikh, hvor jeg var i julen, brugte de basilikum (en
flerårig type) som buske på det lokale marked. Jeg kunne ikke holde fingrene
for mig selv, og måtte røre ved dem hele tiden, så jeg kunne nyde én af mine
favoritdufte.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Heidi

Dato : 07-02-10 12:15

Jens Bruun wrote:
> [...]
> Føtex/Bilka og Superbest.
> NB: Min "undersøgelse" omhandler alene standard-basilikum i

Jeg har næsten altid samme problem - det er lykkedes nogle få gange at
få en potte til at holde i flere uger, ellers er de tit slatne, næsten
inden man er nået hjem.
Jeg vil prøve Aldis igen ved lejlighed og se om det holder stik med dit
tip.

--
Heidi

Fra : Gert Krabsen

Dato : 07-02-10 12:33

Heidi skrev:

> [...]
> inden man er nået hjem.
> Jeg vil prøve Aldis igen ved lejlighed og se om det holder stik med dit tip.

Basilikum er meget følsom over for kulde, så mit gæt vil være, at den
har fået kuldechok - om det er på vej til forretningen eller når I tager
den hjem er svært at sige.

Står den i køkkenvinduet, og der luftes ud i koldt vejr kan det være nok
til at slå den ud af kurs, om ikke ihjel..
Vi er stort se holdt op med at købe dem i den kolde årstid - desværre..

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-02-10 17:15

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i meddelelsen

> Basilikum er meget følsom over for kulde, så mit gæt vil være, at den har
> fået kuldechok - om det er på vej til forretningen eller når I tager den
> hjem er svært at sige.

Det er helt sikkert kulden, der er problemet. Og det kan det i øvrigt også
godt være om sommeren, fordi de ofte ryger på køl i forretningen eller under
transport.
En jordtemperatur på under en 12-13 grader er nok, så undgå at vande dem med
iskoldt vand.

> Står den i køkkenvinduet, og der luftes ud i koldt vejr kan det være nok
> til at slå den ud af kurs, om ikke ihjel..
> Vi er stort se holdt op med at købe dem i den kolde årstid - desværre..

Vi køber men som regel sørger vi for at bruge dem lige så snart de første
blade begynder at krølle. I øvrigt deler vi også erfaringen med at Aldis har
den har en høj overlevelsesrate.
Det er forresten ganske let at så dem i en potte med ganske alm. pottemuld.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
http://album.boegh.net

Fra : Niels

Dato : 07-02-10 04:45

On Feb 7, 11:41 am, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> når jeg først har bragt dem hjem.
>
> NB: Min "undersøgelse" omhandler alene standard-basilikum i vinterhalvåret.

Basilikum skal vandes "nedefra" og må ikke få træk. Basilikums
stængler rådner ved overgangen mellem jord og luft, hvis den vandes
ovenfra. Jeg har alle mine krydderurtet samlet i en flad skål, men
stadig i den potte, som de blev købt i. Det ser forresten også pænt
ud. Gi' dem et skvæt gødning en gang i mellem.

Et sted i verden må basilikum jo stamme fra. Men hvor det regner
nedefra og aldrig blæser, ved jeg ikke

--
Niels

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-02-10 08:04

Den 07-02-2010 11:41, Jens Bruun skrev:

> [...]
> mange små potter med basilikum, da de sjældent holder mere end et par dage,

Husk, at når du køber en potte basilikum i supermarkedet, består den af
20-30 planter/skud, der er presset sammen i en meget lille potte næsten
uden jord. Dette vil i alle tilfælde medføre relativt hurtig død, uanset
hvor godt, man passer det. Hvis du har mod på det, burde du kunne få det
til at lykkes i en altankasse i sommerhalvåret ved at dele skudene med
fingrene og plante dem hver for sig i stiklingejord. Hver gang, du
nipper af et skud, deler planten sig og busker dermed. Sådan bliver en
potte basilikum til en hel altankasse - men indrømmet, tålmod må der til.

I øvrigt findes der forskellige typer mere grove basilikum. For nogle år
siden fik jeg købt mig en eller anden art prydbasilikum med røde, mere
spidse blade, som satte smukke blomster. Den overvintrede (!) og blev
meget stor og var nærmest ikke til at slå ihjel. Og så smagte den
(modsat hvad man måske skulle tro) godt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-02-10 18:06

Jens Bruun skrev:
> [...]
> robust end basilikum fra f.eks. Coop, Føtex/Bilka og Superbest.
>
> NB: Min "undersøgelse" omhandler alene standard-basilikum i vinterhalvåret.

Min erfaring er, at uanset hvor købt - så længe det hele tiden står
med fødderne i vand (undervandes)holder det fra juli til jan. i en
vinduskarm i et køkken ikke opvarmet fra andet en madlavning - hvis det
altså ikke spises op forinden.

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html