Bogkrig?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-10 17:02

Hørte i Radioavisen P1 - svjh. i går eftermiddags engang, mens jeg tog
mig en 'skraber' og en omgang varmepude på ryggen, - at der
tilsyneladende allerede er ved at udbryde en 'bogkrig' mellem Amazon og
iBooksStore. - Amazon skulle have nedsat priserne til det halve på visse
forfattere og bøger fra visse forlag. - Og det skulle være for
forfatttere og forlag, Apple allerede har indgået aftale med til salg
gennem iBooksStore, hvorefter flere af disse amerikanske forlag skulle
have opsagt aftalen med Amazon og direkte forbudt Amazon at fortsætte
salget af disse forfatteres/forlags bøger - både e-bøger og hardcopy. -
Bl.a. skulle det dreje sig om Barnes&Nobles, Penguin m.fl....

Har prøvet at søge lidt rundt på de store avisers hjemmesider og via
Google, men der kommer ikke rigtig noget frem udover, at nu er der
'Spring sales' hos den og den boghandler, og '...get 10% off on books
right now' hos andre boghandlere.

Nogle, der kan be-/afkræfte, at en 'bogkrig' er på vej?

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-02-10 00:28

> Nogle, der kan be-/afkræfte, at en 'bogkrig' er på vej?

Jeg tror det er denne sag der er blevet henvist til:

http://techcrunch.com/2010/01/31/amazon-caves-to-macmillans-ebook-pricin
g-demands/

Det har ikke noget med Apples kommende iBookstore at gøre. Men man kan
godt se ligheder i denne sag mellem Amazon og forlagene og så sagen der
var mellem Apple og pladeselskaberne. Både forlag og pladeselskaberne
vil ha' mulighed for at sælge de nye varer dyrt. De er imod den
enhedspris som Apple ville ha' i ITMS og Amazon i kindle-bookstore. Og
det ser ud til at musik- og bogudgiverne vinder. Men man siger jo også
at "content is king"

Synes iøvrigt der er en "sjov" tendens til at US-historier som indtil
videre er fuldstændig ligegyldige i EU får lov til at fylde meget i den
danske presse for tiden. Hvad skal vi bruge det til?

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-02-10 01:14

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> enhedspris som Apple ville ha' i ITMS og Amazon i kindle-bookstore. Og
> det ser ud til at musik- og bogudgiverne vinder. Men man siger jo også

Hm, måske, måske ikke. Jeg tør ikke sige hverken for eller imod, da jeg
kun var halvvågen. - Men der var noget mere i dag i 'Skønlitteratur
på P1' her i eftermiddags. Den fik jeg heller ikke hørt, da der kom en
og forstyrrede mig. - Men den kan da hentes som podcast...

> Synes iøvrigt der er en "sjov" tendens til at US-historier som indtil
> videre er fuldstændig ligegyldige i EU får lov til at fylde meget i den
> danske presse for tiden. Hvad skal vi bruge det til?

Det kan da godt synes lidt uvæsentlig sådan lige ved første øjekast, men
i og med, at udviklingen på e-bogsmarkedet jo kommer derovre fra, så må
det jo nødvendigvis også få betydning her, dels når selve apparaturet
kommer på markedet, dels når de danske forlag går med på e-bogs dillen.
- Men vi skal jo lige have apparaterne til at kunne læse dansk først...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-02-10 18:09

> - Men vi skal jo lige have apparaterne til at kunne læse dansk først...

Læse dansk!? Det må du selv stå for med en Kindle og en iPad, men det er
vel også ok når der nu er tale om en _bog_

--
Mvh Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-02-10 00:33

> Bl.a. skulle det dreje sig om Barnes&Nobles, Penguin m.fl....
>
> Har prøvet at søge lidt rundt på de store avisers hjemmesider og via
> Google, men der kommer ikke rigtig noget frem

Det er forlaget Macmillan det drejer sig om, så hvis du søger på
"amazon macmillan" får du en million, milliard hits ;-

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-02-10 01:55

Martin Bredthauer wrote:

> Det er forlaget Macmillan det drejer sig om, så hvis du søger på
> "amazon macmillan" får du en million, milliard hits ;-

Passer ikke - kun 114.000. - Men det ser ud til, der virkelig er
udbrudt krig nu. I den anden artikel, du henviste til, skulle Amazon
have indvilget i at prissætte på samme måde som øvrige bøger/e-bøger,
men nu kan man slet ikke købe bøger fra Macmillan gennem Amazon.

http://mashable.com/2010/02/04/amazon-macmillan-war/

...Helt ærlig, så ville jeg ikke have spor imod, at Amazon fik en
gevaldig tryner. De er næsten værre end M$'s politik... Jeg har flere
gange lagt mærke til, at Amazon sælger varer - både nye og brugte - især
inden for foto, hvor priserne ligger over de priser, som er de normale
priser på både US-baserede og UK-baserede webbutikker. - Forrige år,
hvor jeg købte nyt digicam, havde jeg bestemt mig til et Canon A-720 med
et Olympus SP-570 som alternativ. Begge kostede i butikker her i byen
lige omkr. de 3300kr. vejledende. Canons A-720 var så på tilbud til
1995kr., så jeg bestilte et hos MidtData.

3 uger efter fik jeg besked fra MidtData, at kameraet ikke længere kunne
skaffes, men at de kunne få fat i et gennem Amazon UK til 3495kr.
leveret direkte fra England. A-720s normalpris i England var ca.
2300Dkr. inkl. porto fra en af de store ´fotoforretninger i London. -
Jeg har så senere fået at vide fra en ubekræftet kilde, at Amazon havde
købt hele lageret af A-720 op fra Canons EU lager. (A-720 var en
europæisk modelbet., - hedder noget andet i USA/Japan...). Dvs., at
Amazon nu spinder guld på at have købt op og nu sælger til overpris. -
Jeg kunne godt købe en brugt A-720 'factory refurbished' hos dem til de
ca. 2300Dkr..

- Samme politik med Olympus SP-570 og SP-510 - bortset fra, det var en
'factory refurbished', de kunne levere til ca. 2900Dkr.. Beskeden på
deres webstore var, at 'new, sold out from manufacturer'. '??' - Faktisk
ringede jeg til Olympus og spurgte, om både SP-510, SP-560 og SP-570 var
udgået, men det var de ikke. Jeg skulle blot gå til min fotohandler, så
kunne de levere, hvilken model jeg ønskede i løbet af 2 dage, hvis han
ikke havde dem på lager ...

Jeg gik så en tur om til min fotohandler og kiggede på SP serien. - Jeg
syntes det var lidt for dyrt at give 3395kr. for en SP-570, så jeg
'nøjedes' med en SP-510, som de havde på 'ugetilbud' til 1495kr. - dog
uden XD kort. - Mærkeligt nok markedsføres begge modeller stadig her i
landet, og nu også igen i den engelske Amazon, men til næsten ens
priser... - Jeg forstår ganske enkelt ikke Amazons politik. De tjener
åbenbart både på gynger og karusseller...! - At jeg så nu har solgt
min SP-510 til fordel for en Canon DSLR, er så en helt anden sag...

Nu er der måske nogen, der sidder og tænker, hvad jeg egentlig vil med
det her... Jeg vil ganske enkelt sige, at man skal se sig ualmindelig
godt for, når man handler på nettet - også hos rimelig kendte
netbutikker. - Man kan blive snydt, så vandet driver, hvis man ikke
passer på og ser sig godt for - set lidt i relation til Bingo Foto og de
indlæg herom i tråden omkring str. på lydfiler..

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-02-10 18:09

> Passer ikke - kun 114.000. -

Hvad er det for en søgemaskine du bruger. I hvert fald ikke Google, som
på første side melder:

Søgeresultaterne 1 - 10 ud af ca. 7.470.000 for amazon macmillan. (0,17
sekunder)

> [...]
>
> http://mashable.com/2010/02/04/amazon-macmillan-war/
>
> ...Helt ærlig, så ville jeg ikke have spor imod, at Amazon fik en

Du er ikke opdateret. Amazon har fået en på trynen. Følg første link på
Googles søgning:

http://www.business.dk/tech-mobil/amazon-og-macmillan-slaas-om-priser-e-
boeger

--