Printerproblem, HP LaserJet 4050N
Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-10 22:04

Min HP LaserJet 4050N vil pludselig ikke længere printe.

Jeg får følgende fejlmeddelelse på samtlige maskiner:

=
Udskriver 'Microsoft Word - Løgstrup og teodice.doc.'
Kan gendannes: Netværksværten '192.168.1.36' er i brug; prøver igen om 5
sekunder...
=

Er der nogen der har en idé om hvad der kan være galt, og hvor man
eventuelt kan få den repareret?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-02-10 22:38

Per Rønne skrev:
> [...]
> sekunder...
> =
>
> Er der nogen der har en idé om hvad der kan være galt, og hvor man

Sluk den maskine der har fået tildelt 192.168.1.36, og gå så enten over
til DHCP over hele linien, eller ryd op i dine faste IP-adresser.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-10 23:34

> Sluk den maskine der har fået tildelt 192.168.1.36,

Det er altså printeren, der er født med et ethernetkort ...

> og gå så enten over til DHCP over hele linien, eller ryd op i dine faste
> IP-adresser.

Men jeg kan naturligvis fra en PC forsøge at skrive ud gennem
parallelporten. Det må så vente til i morgen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-10 00:25

Per Rønne skrev:

> Det er altså printeren, der er født med et ethernetkort ...

Den beklager sig over at der er en ANDEN dims på netværket der har
snuppets dens ip-nummer.

Sluk DEN maskine.

Rådet gælder stadig.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-10 05:04

> Den beklager sig over at der er en ANDEN dims på netværket der har
> snuppets dens ip-nummer.
>
> Sluk DEN maskine.

En kort undersøgelse viste at du har ret.

> Rådet gælder stadig.

Og jeg må stadig vente til i morgen; der er åbenbart mere galt her, men
jeg trænger til at sove.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-10 06:04

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> En kort undersøgelse viste at du har ret.

> Og jeg må stadig vente til i morgen; der er åbenbart mere galt her, men
> jeg trænger til at sove.

Ja, så er jeg vågen igen [og det viste sig at MacSOUP først sendte mit
svar om morgenen alligevel!].

Nu udskriver printeren igen, og det var rigtigt at der var tale om
IP-fejl. Men det var mere kompliceret end jeg en sen nattetime lige
kunne overskue. Jeg måtte få printeren til at skrive konfigurationen ud,
og minsandten om ikke IP-nummeret var blevet ændret til 192.168.1.37,
mens jeg stadig i computernes opsætning regnede med 192.168.1.36.

Så nu gik jeg ind i routerens opsætning og satte 192.168.1.37 fast til
printerens MAC-adresse. Samtidig sikrede jeg så mit trådløse netværk
bedre ved at sikre at kun godkendte MAC-adresser kunne komme på, min
iPhone, min MacBook [i øjeblikket lettere defekt; jeg skal vist have
udskiftet startknappen] og min MacMini.

Så jeg takker for hjælpen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 08-02-10 19:14

"Per Rønne" wrote:

-snip

> [...]
> bedre ved at sikre at kun godkendte MAC-adresser kunne komme på, min
> iPhone, min MacBook [i øjeblikket lettere defekt; jeg skal vist have

En lille kommentar:

Jeg håber ikke, at de godkendte MAC-adresser er den enste måde, du har
sikret dit trådløse netværk på?
For det er forholdsvis nemt at omgå i sig selv, hvis nogen vil ind på dit
netværk.

Det eneste rigtig sikre, er brug af WPA eller WPA2 med et godt password.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-10 07:04

Henrik Stavnshøj <hesta@nospam.dk> wrote:

> En lille kommentar:
>
> Jeg håber ikke, at de godkendte MAC-adresser er den enste måde, du har
> sikret dit trådløse netværk på?

Det er det naturligvis ikke.

> For det er forholdsvis nemt at omgå i sig selv, hvis nogen vil ind på dit
> netværk.
>
> Det eneste rigtig sikre, er brug af WPA eller WPA2 med et godt password.

Jeg bruger et løsen jeg kan /huske/.

I øvrigt er netværkets rækkevidde ikke så stor at det er tilgængeligt
»på gaden«; jeg må faktisk bruge et accesspoint i den spisestue, jeg
også bruger som kontor, for at have det til rådighed også her. Man ville
dog nok kunne få adgang til det i opgangen [bor på 3. sal], i
nabolejligheder - og i den tomme lejlighed under mig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-02-10 00:11

Per Rønne wrote:

> I øvrigt er netværkets rækkevidde ikke så stor at det er tilgængeligt
> »på gaden«;

Jo, hvis du ikke bruger crappy antenner..

Brug WPA2 (AES) og en passphrase bestående af 63 tilfældigt generede
tegn. Selvfølgelig genereret lokalt, og ikke på en eller andet webside
som tilbyder at lave en tilfældig passphrase til dig.

--
Jesper Lund

Fra : Per Rønne

Dato : 10-02-10 06:34

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> tegn. Selvfølgelig genereret lokalt, og ikke på en eller andet webside
> som tilbyder at lave en tilfældig passphrase til dig.

Jeg gør næsten som du skriver. Jeg bruger dog et løsen jeg kan huske og
altså ikke 63 tilfældigt genererede tegn.

I øvrigt lavede jeg i sin tid sammen med en anden 2. dels
datalogistuderende et projekt om sikkerhed. Maksimal sikkerhed giver
ikke maksimal sikkerhed fordi komplicerede løsener der hyppigt skifter
får kontorfolket til at have koderne i en udtræksskuffe på skrivebordet
.... ikke alle installationer kræver sikkerhed som var det mod afsendelse
af de amerikanske atom-raketter mod Rusland ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk