Bygge NAS vs. købe færdig vare ?
Fra : Bo Andersen

Dato : 07-02-10 09:46

Hej.
Jeg har i forvejen en 4bay QNAP, men den bliver hastigt for lille (Langsom)

Derfor ville jeg gerne have nogle råd hvis jeg skal bygge en NAS selv ?
Mine krav er:
-Høj overførselshastighed
-RAID5 (Eller bedre)
-Hot swap
- GBit LAN
- 8 drev.

-Jeg forstiller mig et bundkort med onboard GBit og VGA.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=446398

-En Core2Duo, (Finder nok en brugt)
-2x1 GB Dual channel RAM (Har i forvejen)

-RAID controller. PCI-e x4 128MB cache, 8 SATA-II
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=406270

Regnede med at køre noget Windos på maskinen.
Måske kan jeg narre en ven til at lave noget Linux på den, men
så skal jeg ringe hver gang der er noget galt....

Alternativt har jeg kig på en 6bay QNAP.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=487140

Kan måske spare 2000,- men det er måske dumt.
QNAP er fix og færdig, leverer god performance, bruger sikkert mindre strøm
Dog kun 6 bay!

Hvad gør en klog ?
-Bo Andersen-

Fra : mig-selv

Dato : 07-02-10 12:35

Bo Andersen skrev:
> Hvad gør en klog ?

Jeg ville forsøge mig med en freeNAS(
http://www.hjemme-nas.dk/byg-selv-nas/freenas-lav-din-egen-nas) hvor du
vil opleve at dine krav til processor er vildt overkill. Test den evt
først som en virtuel maskine. Du vil blive positivt overrasket.

Venligst

Mcwm

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-02-10 13:26

> Regnede med at køre noget Windos på maskinen.

Det er en Linux-verden du er på vej ind i.

> Måske kan jeg narre en ven
> til at lave noget Linux på den, men så skal jeg ringe hver gang der er
> noget galt....

Nja.. du kan vel lære nogle nye tricks?

Så svært er det altså heller ikke... Vil faktisk sige Windows er sværere
da det slet ikke er bygget til den slags opgaver. Nu bliver jeg nok
haglet ned af en masse hardcore-Windows-fanboys

> Alternativt har jeg kig på en 6bay QNAP.
> http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=487140

Det ville være mit bud.

Selv har jeg en hjemmebygget NAS baseret på Ubuntu Server LTS, men i min
søgen efter noget mere plug'n'play har jeg kig på QNAP's løsninger - de
er altså superfede.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : mig-selv

Dato : 07-02-10 13:33

Martin [6000] skrev:
> Så svært er det altså heller ikke... Vil faktisk sige Windows er sværere
> da det slet ikke er bygget til den slags opgaver. Nu bliver jeg nok
> haglet ned af en masse hardcore-Windows-fanboys

Sværere vil jeg ikke sige, men komplet uegenet

"hardcore-Windows-fanboy" der ikke hagler dig ned.

Venligst

Mcwm

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-02-10 13:47

> Sværere vil jeg ikke sige, men komplet uegenet

Jeg forsøgte at være diplomatisk

WHS gør jo et ihærdigt forsøg på at kapre kunder fra Linux-segmentet.

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-02-10 14:11

> 4x4 til terræn F1 til motorvej

Lige præcis

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-02-10 14:14

Bo Andersen wrote:

> Hvad gør en klog ?

Analyserer sine behov. Jeg har valgt en home server i stedet for en NAS,
men det er primært på grund af fleksibilitet. Jeg ønsker et system hvor
jeg kan installere og konfigurere lige præcis de services som jeg ønsker.

(derfor kører serveren ikke Windows, men det er en anden diskussion).

--
Jesper Lund

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-02-10 14:49

Bo Andersen <nyhedsgrupper@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Derfor ville jeg gerne have nogle råd hvis jeg skal bygge en NAS selv ?

Byg den selv.

En "konsum NAS" vil typisk ha' en svag CPU, minimal RAM, benytte et
gratis OS (Linux) og langsom hastighed på LAN sammen med Windows
maskiner.

Denne har som standard plads til 9 drev: 5 * 3 1/2" (interne) og 4 * 5
1/4" (med bezel).

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/swerver2.jpg

Den kan bootes over LAN med WOL.

Et sådant billigt kabinet har typisk plads til et antal 5 1/4" skuffer,
som hver vil kunne rumme en 3 1/2" HDD med mulighed for hotswap. Denne
har 4, men de er set med flere.

Du kan så vælge et MB der understøtter dine krav.

Køn er den ikke, men den skal heller ikke ses. Fordelen er, at du får en
fleksibel løsning, modsat en "konsum NAS" der er et lukket system.

<snip>

> Regnede med at køre noget Windos på maskinen.

Benyt XP Pro. Så har du mulighed for at fjernstyre den over LAN som
"hovedløs" server ved hja af Remote Desktop Connection. RDC klienter
findes til mange OS foruden Windows.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-02-10 17:03

> Og en dag vokser du dig også stor... og kører BSD... hæhæ

Der startede jeg såmend... kom igen hehe.

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-02-10 18:28

> Klokke stabilt, har en FreeBSD 6.2 der blev installeret ved release og
> ikke været genstartet siden. Dejligt værktøj

Helt enig. Det er sq et herligt system..

Jeg er bare aldrig helt blevet gode venner med det, som jeg er blevet med
Linux.