Vi får ny kat !
Fra : Peter Østrup Madsen

Dato : 03-08-01 21:14

Hej alle !

Om ca. 4 uger får vi en lille ny kattekilling...
Da det er første gang vi skal have kat, vil jeg gerne have svar på nogle
spørgsmål:

Hvor gammel skal killingen være før den må tages fra moderen ?
(Den vi får vil om 4 uger være 9 uger gammel)

Skal sådan en kat have nogle vacciner hos dyrlægen ?

Skal man gå til dyrelægen regelmæssigt eller kun hvis den bliver syg ?

Udover kattebakke, mad og kradsebræt - hvad skal man så have til sådan en ?

Håber nogle kan give mig nogle gode svar !

På forhånd tak !

Venlig hilsen
Peter Østrup Madsen

Fra : Kirstine

Dato : 03-08-01 21:29

In article <lCDa7.1630$xn.126918@news010.worldonline.dk>,
peter@MINUSSPAMdolk.dk says...
> [...]
> spørgsmål:
>
> Hvor gammel skal killingen være før den må tages fra moderen ?
> (Den vi får vil om 4 uger være 9 uger gammel)

Killingen skal helst have lov til at blive hos mor, til den er 12 uger
gammel. Så I burde nok vente lidt længere, før I henter Jeres nye
familiemedlem

> Skal sådan en kat have nogle vacciner hos dyrlægen ?

Jeps - første gang, når den er cirka 12 uger og så igen 4 uger efter.
Derefter skal den vaccineres 1 gang om året.

> Skal man gå til dyrelægen regelmæssigt eller kun hvis den bliver syg ?

I skal afsted 1 gang om året til revaccination - og nogle gange kan det
også være en idé med tandrens.

> Udover kattebakke, mad og kradsebræt - hvad skal man så have til sådan en ?

Tjah....lidt legetøj er jo aldrig af vejen. Vi havde - og har - stor
glæde af en bordtennisbold, som både Tabasco og Julius synes er det
vildeste hit. Og så har vi lavet en kasse til dem...ikke sådan en fancy,
dyr model fra en forretning - det er bare en stor frugtkasse, som vi
foret med puder og et tæppe. Den elsker de også.

Har I tænkt på, hvilket foder I vil give Jeres lille mis? Det bedste er
at give dem eksemplevis Hill's, Eukanuba...hmm..der er sikkert flere
navne, men kan ikke lige komme på dem. Jeg vil i hvert fald fraråde at
fodre udelukkende med Whiskas, da det har et uhensigtsmæssigt højt
indhold af magnesium, som på længere sigt kan give katten problemer med
nyre og urinvej.

Og så lige et sidste spørgsmål - skal missen være inde eller udekat?

> Håber nogle kan give mig nogle gode svar !

No worries - du er havnet på det absolutte samlingssted for viden om
katte

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Peter Østrup Madsen

Dato : 03-08-01 21:43

> Killingen skal helst have lov til at blive hos mor, til den er 12 uger
> gammel. Så I burde nok vente lidt længere, før I henter Jeres nye
> familiemedlem

Ok, så siger jeg det lige videre til ejeren - vores nabo !
Vi er regeltmæssigt inde hos naboen og kigge til de 2 kattekillinger. Er det
ikke meget godt den kommer til at kende os inden vi "tager" den ?

> [...]
> Derefter skal den vaccineres 1 gang om året.
>
> I skal afsted 1 gang om året til revaccination - og nogle gange kan det

Det lyder også rimeligt. Det lyder heller ikke som om det er ret dyrt (eller
tager jeg fejl ?)
Hvad er det for vacciner ? mod hvad ?

> [...]
> dyr model fra en forretning - det er bare en stor frugtkasse, som vi
> foret med puder og et tæppe. Den elsker de også.

Altså en kasse den kan sove i ?
En dyrehandler har vel tonsvis af legetøj til sådan en kunne jeg forestille
mig...

> [...]
> fodre udelukkende med Whiskas, da det har et uhensigtsmæssigt højt
> indhold af magnesium, som på længere sigt kan give katten problemer med

Vi havde tænkt os noget af det kattemad man kan få i Aldi (ligger lige ved
siden af). Det koster jo meget mindre end de dyre mærkevarer. Er det ikke
omtrent lige så godt som det andet ?

> Og så lige et sidste spørgsmål - skal missen være inde eller udekat?

Det skal være en inde kat - Vi bor på 2. sal....

> No worries - du er havnet på det absolutte samlingssted for viden om
> katte

Tak - det regnede jeg også med !

Peter

Fra : Kirstine

Dato : 03-08-01 22:10

In article <k1Ea7.1640$xn.128556@news010.worldonline.dk>,
> [...]
> Vi er regeltmæssigt inde hos naboen og kigge til de 2 kattekillinger. Er det
> ikke meget godt den kommer til at kende os inden vi "tager" den ?

Jeg synes, at det er rigtigt godt, at I besøger missen allerede nu
den er vant til Jeres stemmer, lugt og sådan, når den skal flytte ind hos
Jer.

> Det lyder også rimeligt. Det lyder heller ikke som om det er ret dyrt (eller
> tager jeg fejl ?)

*kigge-rode-rave i de gamle regninger fra dyrlægen* Vi gav omkring 550,-
....det var så for to styks sprælske killinger, der både blev vaccineret
og fik et generelt tjek. Så det er ikke så galt. Revaccinationen 4
uger senere kostede kun 200,- for begge to.

Noget helt andet er, at I jo også skal overvej neutralisering. Er det en
han eller hun mis, I har forelsket Jer i? Vi gav 780,- for at få Julius
kastreret *og* øremærket - jeg vil klart anbefale, at I får øremærket
katten.

> Hvad er det for vacciner ? mod hvad ?

Hmmm...det er mod katte aids, katteinfluenza...mener også det er noget
med leukæmi, men det er jeg ikke så sikker på.

> Altså en kasse den kan sove i ?

Ja - selvom det sikkert lige så ofte vil vælge fodenden af sengen,
tastaturet eller sofahjørnet Men det er meget godt at have et sted,
som kun er kattens.

> En dyrehandler har vel tonsvis af legetøj til sådan en kunne jeg forestille
> mig...

Jeps - og meget af det koster jo en bondegård. Men meget af det er også
fint, hvis man lige tænker over, hvad katten skal bruge det til. Jeg
klipper for eksempel altid de små plasticøjne af de pelsmus, som især
Julius elsker - for han flår de små øjne af, og så sluger han dem. Og det
er jeg ikke helt overbevist om er sundt. Men en dyrehandler er et godt
sted at shoppe

For øvrigt kan jeg kun være med på Fie's idé om et klatremiljø fra Likita
Import. Vi har selv netop anskaffet os et sådant - kattene elsker det
simpelthen!

> Vi havde tænkt os noget af det kattemad man kan få i Aldi (ligger lige ved
> siden af). Det koster jo meget mindre end de dyre mærkevarer. Er det ikke
> omtrent lige så godt som det andet ?

Nej - som Fie også er inde på, så er supermarked mad altså ikke så godt.
Og i længden er det også dyrere at fodre med. Vi giver vores Hills
Prescription W7D, fordi de har en tendens til at blive småfede - vi køber
en sæk på 5 kilo mad til 234,- hos dyrlægen, og den holder cirka 6 uger.
Det vil sige, at misserne hjemme hos os ialt spiser for godt 5,50 om
dagen. Prøv at læse på en af dåserne nede Fra Aldi, hvor meget de
anbefaler at give katten pr dag. Og så læs samtidigt varedeklarationen.

> Det skal være en inde kat - Vi bor på 2. sal....

Ligesom vores så Så kunne det nok være en idé at lave noget
kattesikring til vinduerne, så I kan lufte ud, uden at kattene kan flade
ud.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Peter Østrup Madsen

Dato : 04-08-01 00:20

"Kirstine" <minipip@mail.dk> wrote in message

> Jeg synes, at det er rigtigt godt, at I besøger missen allerede nu
> den er vant til Jeres stemmer, lugt og sådan, når den skal flytte ind hos
> Jer.

Ja det er jo lige det !

> [...]
> og fik et generelt tjek. Så det er ikke så galt. Revaccinationen 4
> uger senere kostede kun 200,- for begge to.

Nårh, ikke mere - jeg troede det var dyrere...

> [...]
> han eller hun mis, I har forelsket Jer i? Vi gav 780,- for at få Julius
> kastreret *og* øremærket - jeg vil klart anbefale, at I får øremærket

Det er en hun-mis som vi skal have - Jeg har iøvrigt lagt et billede ud på
min hjemmeside hvis i vil se hvor sød den er !

Linket er: http://www.cyberfm.dk/mis/mis.jpg (fylder 124 Kb)

Jeg tror også det er en god idé at få den steraliseret & øremærket...

> Hmmm...det er mod katte aids, katteinfluenza...mener også det er noget
> med leukæmi, men det er jeg ikke så sikker på.

Ok, en masse altså !

> For øvrigt kan jeg kun være med på Fie's idé om et klatremiljø fra Likita
> Import. Vi har selv netop anskaffet os et sådant - kattene elsker det
> simpelthen!

De ser godt nok avanceret ud de klatretårne !

> [...]
> dagen. Prøv at læse på en af dåserne nede Fra Aldi, hvor meget de
> anbefaler at give katten pr dag. Og så læs samtidigt varedeklarationen.

Det vil sige jeg skal droppe Aldi og købe noget hos dyrlægen/dyrehandleren i
stedet....

> Ligesom vores så Så kunne det nok være en idé at lave noget
> kattesikring til vinduerne, så I kan lufte ud, uden at kattene kan flade
> ud.

He he - vi har lige fået nye vinduer i mandags, og de er super-duper
børne/katte sikret !

Noget helt andet er, at ud fra det jeg kan læse her i gruppen, så anbefaler
de fleste at man anskaffer sig 2 katte i stedet for kun en. Så kan de
beskæftige hinanden.
Hvad sker der hvis vi i det første stykke tid kun har én, og på et senere
tidspunkt måske anskaffer sig nr. 2 ?
Nogle gode kommentarer til det ?

Vh
Peter

Fra : Kirstine

Dato : 04-08-01 00:30

In article <ckGa7.1119$PZ4.118048@news000.worldonline.dk>,
peter@MINUSSPAMdolk.dk says...

> "Kirstine" <minipip@mail.dk> wrote in message

> Det er en hun-mis som vi skal have - Jeg har iøvrigt lagt et billede ud på
> min hjemmeside hvis i vil se hvor sød den er !

Den er sq da for nuttet ) ...hvor er det underligt, mine to kæmpe
klumper pels engang var lige så små og kære...nu er de bare store og kære
*G*

> Jeg tror også det er en god idé at få den steraliseret & øremærket...

Helt sikkert.

> De ser godt nok avanceret ud de klatretårne !

*hehe* Min ikke alt for fingernemme kæreste fik vores samlet på 20
minutter...det er et gulv-til-loft på 2.77 m. Så det kan du da med
garanti snildt klare

> Det vil sige jeg skal droppe Aldi og købe noget hos dyrlægen/dyrehandleren i
> stedet....

Det vil jeg i hvert fald helt sikkert anbefale, at du gør.

> He he - vi har lige fået nye vinduer i mandags, og de er super-duper
> børne/katte sikret !

Det lyder jo herligt *S*

> [...]
> beskæftige hinanden.
> Hvad sker der hvis vi i det første stykke tid kun har én, og på et senere

Vi fik to fra starten af - det var egentligt ikke helt meningen, men de
var jo ikke til at stå for, og så skulle Julius og tabasco aflives, hvis
ikke de fik et hjem, der turde binde an med de små skravl, så vi var ikke
i tvivl. Og der er ingen tvivl om, at de altid har haft enorm glæde af
hinanden.

Jeg ved, at der er flere, der skriver herinde, der har spurgt om det
samme, som du gør her, og jeg ved, at der findes flere herinde, der
sidder med en masse gode erfaringer på dette område

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Peter Østrup Madsen

Dato : 05-08-01 20:40

Ny status !

Vi har nu bestemt os at vi skal have 2 katte !

Vores nabo har dog kun én kat de vil af med - hvor finder jeg så kat nr. 2
henne ?

Peter

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 05-08-01 21:01

Hej Peter

Der er masser af katte(killinger) på de forskellige internater.
Prøv der *S*

Hilsen
Joan

Fra : Eva Schmidt

Dato : 05-08-01 21:01

God beslutning!!

Er der ikke er internat i nærheden af, hvor I bor? De plejer at have mange
killinger på denne tid.

Held og lykke med søgningen!

mvh Eva

Fra : Trine

Dato : 05-08-01 21:25

Hej

Nu ved jeg ikke hvor du bor henne, men alle dyreinternaterne (dyrenes
beskyttelse, kattens værn, Inges kattehjem) bugner af
killinger/ungkatte...eller er der jo den blå avis .....her er et par links
du måske kan bruge...:
http://www.dba.dk/

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/

http://www.gulgratis.dk/rubrik.pl?id=377&kategoriid=7

http://www.annoncemarkedet.dk/

Pøj pøj

/Trine

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 04-08-01 08:40

> Det vil sige jeg skal droppe Aldi og købe noget hos
> dyrlægen/dyrehandleren i stedet....

Aldis kattegrus er den klumpende slags, så det behøver du ikke slæbe så
langt.
Min gamle mis vil desværre ikke sætte sig i det. Hun er vanedyr og vil
KUN benytte den gammeldaws slags.
Ellers ville jeg bruge den slags der ligner spånepiller.

--
Ghita Cecilie

Fra : Trine

Dato : 04-08-01 10:07

Hende kan jeg godt forstå at i er faldet for...hun er dejlig

Fra : Ern Yoka

Dato : 04-08-01 15:55

Hvor ER den bare søøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøød
Husk at lægge flere billeder op efterhånden, vi elsker kattebilleder herinde
*S*

Hilsen
Lisbeth

http://cutiecats.tripod.com

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-08-01 02:37

d. 03/08/01 23:09 skrev Kirstine på minipip@mail.dk i artiklen
MPG.15d53190eba188a4989726@news.inet.tele.dk:

> Hmmm...det er mod katte aids, katteinfluenza...mener også det er noget
> med leukæmi, men det er jeg ikke så sikker på.

Øhm - undskyld Kristine, men jeg tror altså ikke det er muligt at vaccinere
mod FAIDS - desværre.
Det plejer at være en blanding mod influenza, kattesyge og clamydia vores
har fået + en sprøjte mod orm for en sikkerhedsskyld. Man kan også vaccinere
mod leukæmi og rabies, hvis det er relevant.
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Kirstine

Dato : 04-08-01 09:15

In article <B7911D9E.F9C%ann_rudbeck@mac.com>, ann_rudbeck@mac.com
says...
> [...]
> har fået + en sprøjte mod orm for en sikkerhedsskyld. Man kan også vaccinere
> mod leukæmi og rabies, hvis det er relevant.

Hej Ann

Sad også og kiggede længe på den og syntes, at det lød forkert..tak for
rettelsen.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Fie & Christian

Dato : 03-08-01 21:37

> Hej alle !

Hej Peter

> [...]
> spørgsmål:
>
> Hvor gammel skal killingen være før den må tages fra moderen ?
> (Den vi får vil om 4 uger være 9 uger gammel)

Som du kan læse i tråden "Min erfaring" og i mange andre tråde her, er der
en smule uenighed om den bedste alder at fjerne killingen fra kattemoderen,
men som hovedregel skal killingen være 12 uger gammel.........du _kan_ få
adfærds-problemer med en killing, som er fjernet for tidligt fra moderen
(taler af bitter erfaring). Hvis der ikke er mulighed for at vente med at få
katten yderligere 3-4 uger, skulle I måske overveje at få jeres lille
kattekilling sammen med en bror eller søster (hvis det er muligt). De elsker
at have hinanden, det er ikke ekstra arbejde for jer (tværtimod) og de vil
have hinanden, når I ikke er hjemme (mindre dårlig samvittighed). Men
vigtigst af alt : de lærer at være katte sammen, dvs udvikler deres
færdigheder meget bedre sammen.

> Skal sådan en kat have nogle vacciner hos dyrlægen ?

Jep, den skal have den første som 10 uger gammel og den næste som 14 uger
gammel (husker jeg rigtigt?). Denne vaccination skal gentages hvert år.
Ligeledes ville en ormekur være god at give samtidig og regelmæssigt, hvis
katten(e) skal være udekatte.

> Skal man gå til dyrelægen regelmæssigt eller kun hvis den bliver syg ?

Man kommer jo automatisk til dyrlægen 1 gang om året for at få vaccinationer
(guderne skal vide at jeg har været der flere gange end 1 gang om året!).
Men ellers er det en god tommelfinger-regel, at hvis katten opfører sig
anerledes, så ringer man lige til dyrlægen og tjekker det med ham/hende. De
er vant til alle slags spørgsmål En helt fantastisk bog til at pejle sig
ind på problemer med katten, sygdomme eller adfærdsændringer er Politikens
Kattebog. Det er den bedste investering, når man anskaffer sig en kat. Et
lille hint : køb dén i stedet for en dyr seng/hule til katten(e)-katte
ligger aldrig hvor du gerne vil have det alligevel

> Udover kattebakke, mad og kradsebræt - hvad skal man så have til sådan en
?

Et godt klumpende grus til kattebakken, eks. Super Carino, Biokat ell.lign.
Madskål i et andet materiale end plastik (noget med at der kan sidde for
mange bakterier i en plastikskål), et kvalitets-foder, eks. Hills, Specifik,
Iams, Eukanuba (hvis du kan købe det i et supermarked, er det som hovedregel
ikke pengene værd!). Noget godt legetøj (spørg evt. killingens nuværende
ejer, hvad den har haft at lege med, så du kan "efterligne"). Men en pind
med fjer i enden, plejer at være en vinde, ligesom små bordtennisbolde og
stofmus med katteurt i (fås alt sammen hos dyrehandleren).
Hvis din kat(te) skal være indekatte, så overvej at anskaffe dig et
kradsetræ, som går fra gulv til loft (kig evt. på www.likita.dk ), det giver
mere plads til katten(e) i højden.

> Håber nogle kan give mig nogle gode svar !

Håber du kunne bruge det, og ellers kan jeg som sagt anbefale Politikens
Kattebog, dén vil ikke fortryde at have købt et øjeblik

Hilsen
Fie

Fra : Jette & Leif

Dato : 03-08-01 21:49

> Hej alle !
>
> Om ca. 4 uger får vi en lille ny kattekilling...

tillykke med den lille ny

> Da det er første gang vi skal have kat, vil jeg gerne have svar på nogle
> spørgsmål:
>
> Hvor gammel skal killingen være før den må tages fra moderen ?
> (Den vi får vil om 4 uger være 9 uger gammel)

den skal helst være mindst 12 uger inden i henter den

> Skal sådan en kat have nogle vacciner hos dyrlægen ?

Ja den skal have 2 vacinationer med 1 mdr. i mellem dem og det kan gøres fra
ca 12 ugers alderen ifølge netdyredokteren
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/kat.html

> Skal man gå til dyrelægen regelmæssigt eller kun hvis den bliver syg ?

til det vil jeg sige det er ens egen samvitighed der afgør det spørgsmål, vi
har kun gået til dyrlæge med vores katte, har 4 katte tilbage nu, når de er
/ var syge

> Udover kattebakke, mad og kradsebræt - hvad skal man så have til sådan en
?

hvis det skal være en alene kat skal den også have legetøj, evt. mus og en
ting som bordtennis bolde er også et fantastisk legetøj, som den kan
beskæftige sig med når den er alene

> Håber nogle kan give mig nogle gode svar !
>
> På forhånd tak !
>
> Venlig hilsen
> Peter Østrup Madsen

Med kattevenlig hilsen Leif

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 03-08-01 21:46

> [...]
>
> Om ca. 4 uger får vi en lille ny kattekilling...
> Da det er første gang vi skal have kat, vil jeg gerne have svar på

<> rigtig hjertelig til lykke med det nye familiemedlem .. men kunne I
ikke for kattens skyld .. og i sidste instans jeres egen skyld vente
ikke 4 men 7 uger med at få den .. for det er faktisk 12 uger en
killing mindst skal være før den må tages fra sin mor....

> Skal sådan en kat have nogle vacciner hos dyrlægen ?

Ja der er vaccinationer en kat skal have .... men så snart I har fået
katten synes jeg I skal tage den med til dyrlægen og lige få den givet
et sundhedstjek og snakke med ham om både vaccination, ormekur osv osv
....samt mærkning af katten hvilket jeg synes er vigtigt uanset om det
bliver en inde eller en udekat I får ... og spørg lige når I henter
missen om hun måske er vaccineret første gang og i så fald hvornår ..
får så skal I jo bare have den 2. vaccination en måned efter ... spørg
ligeledes om det lille pus har fået ormekur og hvornår den sidst har
fået det ...

> Skal man gå til dyrelægen regelmæssigt eller kun hvis den bliver syg
?

Tja når den er kommet over de to første vaccinationer som den skal
have med 1 måneds mellemrum ... så er der den årlige vaccination som
skal klares og derudover behøver man ikke at besøge dyrlægen med
mindre katten virker sløj eller direkte syg .. dyrlægen er dog altid
god at have som rådgiver .. og telefonsamtale med dyrlægen koster kun
telefonregningen ... og jo lige en ting til .. hvis ikke det er en
racekat og den ikke skal bruges til avl synes jeg I for kattens og
jeres egen skyld skal få den kastreret så I i al fald ikke er skyld i
at der kommer flere katte på det i forvejen overfyldte kattemarked

> Udover kattebakke, mad og kradsebræt - hvad skal man så have til
sådan en ?

Jo lidt legetøj vil den blive glad for (hos en dyrhandel vil I se det
vrimler med valgmuligheder for legetøj til katte.... men ellers er et
stykke papir krøllet sammen med en bommuldssnor om udmærket legetøj
.... og så jo en god kvalitetstørfoder ... men snak lige med dem I har
købt killingen hos så I ved hvad den er vant til at få ... og få evt.
noget af det mad med, så der bliver lavet et gradvis foderskift ..
hvor I i begyndelsen giver mest af det den er vant til at få og så
gradvist giver mere og mere af det I ønsker at fodre den med ... et
hvert forderskifte bør nemlig foregå gradvist da missen ellers kan få
maveproblemer ... og det er der jo ingen grund til!

Nå andre i gruppen har sikkert meget at tilføje så jeg slutter med
endnu en gang at ønske held og lykke med det lille dyr ...

Goeweekendhils fra Ami

Fra : Fie & Christian

Dato : 04-08-01 06:54

Hej Ami

> [...]
> ikke 4 men 7 uger med at få den .. for det er faktisk 12 uger en
> killing mindst skal være før den må tages fra sin mor....

Sådan som jeg forstod det , er killingen 9 uger om 4 uger, så jeg mente, at
man skulle vente de planlagte 4 uger og så yderligere 3 uger

Hilsen
Fie

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 03-08-01 22:05

Hej Peter!

Peter Østrup Madsen skrev i meddelelsen ...
>Hej alle !

Allerførst: Tillykke med den lille ny og velkommen i gruppen.

Jeg er ikke en af de mest erfarne her, men eftersom jeg efterhånden har læst
mange af de erfarnes svar til andre "begyndere", + en hel del af Politikens
Kattebog, vil jeg prøve at svare på dine spørgsmål:

> [...]
>spørgsmål:
>
>Hvor gammel skal killingen være før den må tages fra moderen ?
>(Den vi får vil om 4 uger være 9 uger gammel)

Politikens Kattebog anbefaler ca. 12 uger som den bedste at anskaffe killing
i, og de fleste herinde (hvoraf mange selv er opdrættere) anbefaler, at
killingen er _minimum_ 12 uger, inden den flytter hjemmefra, da den så er
opdraget færdig af mormis. Selvom mormis måke allerede er begyndt at afvise
killingerne, får de stadig værdifulde erfaringer, bl.a. ved at lege sammen.

>Skal sådan en kat have nogle vacciner hos dyrlægen ?

Ja, absolut! Standard/minimum er vaccination mod kattesyge og
katteinfluenza. 1. vaccination foretages senest i 3-måneders alderen, 2.
vaccination 3-4 uger efter den første, og revaccination foretages derefter
en gang årligt.
Derudover vil det være godt med en ormekur - snak med dyrlægen.

>Skal man gå til dyrelægen regelmæssigt eller kun hvis den bliver syg ?

Det er en god ide at kombinere den årlige revaccination med et generelt
helbredscheck af katten - det gør de fleste dyrlæger vist også - når man
alligevel er der.
Om det er nødvendigt ellers, hvis katten ikke er syg (eller har orm), ville
jeg umiddelbart ikke mene (det er dog muligt, nogle af de andre her i
gruppen har anden mening, det ved jeg ikke).

>Udover kattebakke, mad og kradsebræt - hvad skal man så have til sådan en ?

1) Altid adgang til frisk vand.
2) Med hensyn til foder anbefaler de fleste herinde at man anskaffer et godt
fuldfoder, f.eks. Hill's eller Eukanuba - altså foder, som købes hos
dyrlæge eller dyrhandler, der skulle være noget bedre end det, man kan få i
supermarkedet (når jeg skriver "skulle være", er det fordi, det ikke er min
egen erfaring, men hvad folk her på ng'en siger - desuden sagde den
opdrætter, vi fik vores første kat fra, for et år siden, at da hun begyndte
at fodre med Iams i stedet for supermarkedets, kunne man se det ved at de
fik en synligt smukkere pels).
3) Evt. kattegræs/kattemalt for at modvirke hårboller - men det er der andre
her, der ved mere om end jeg.

>Håber nogle kan give mig nogle gode svar !

Håber du kunne bruge mine til noget . Endnu engang velkommen - og held og
lykke med den lille ny!

Med venlig hilsen

Birgitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 03-08-01 22:26

Hej Peter

> [...]
> spørgsmål:
>
> Hvor gammel skal killingen være før den må tages fra moderen ?
> (Den vi får vil om 4 uger være 9 uger gammel)

Den skal være mindst 12 uger, det er godt I besøger den, så den kender jer

> Skal sådan en kat have nogle vacciner hos dyrlægen ?

Indekatte skal vaccineres mod kattesyge og -influenza. Udekatte kan også
vaccineres mod katteklamydia og leukemi.

> Skal man gå til dyrelægen regelmæssigt eller kun hvis den bliver syg ?

Den skal have et årligt check samtidig med den revaccineres. Når den bliver
8 år er det en god ide med et check hvert ½ år.

> Udover kattebakke, mad og kradsebræt - hvad skal man så have til sådan en
?

Kattegrus og madskåle. Kradsebrædtet må ikke være for lavt, skal helst være
min. 1 meter. Jeg vil dog anbefale et klatremiljø fås til ca. ½ pris hos
www.likita.dk

En transportkasse er et must. Den kan bruges som hule/seng til hverdag. Køb
en af slagfast plastik.

Maden skal være et kvalitetsfoder, jeg fodrer mine katte med Hill's for 2,5
kr, pr. dag pr. kat. Det er langt billigere end du kan gøre det med Aldis og
sundere for katten.

Til at begynde med skal du fodre med det samme som den er vant til og så
langsomt skifte over til det du vil fodre med.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Katrine

Dato : 04-08-01 09:32

Hej

> Udover kattebakke, mad og kradsebræt - hvad skal man så have til sådan
en ?

Som der er blevet nævnt er det godt med en transport kasse. Jeg har min
kasse stående i stuen og når kattene går der ind, må de ikke forstyrres
- Det er deres helle. Mine katte er derfor tryg ved kassen og når jeg
tager den frem går de selv ind i den, jeg har derfor ingen problemer med
at transportere dem.

Legetøj kan købes over alt, men mine katte er nu godt tilfredse med
paprør fra wc-papir/køkkenrulle, kork-proppe fra vin flasker, en valnød
har også været et stort hit, små mus fra dyrehandlen (3 for 20 kr.),
kaninskind (med fejl 15 kr. pr. stk), stykker af minkskind/minkhaler
(fra venner), en pind med en snor med en mus i er et totalt hit både for
kattene og kæresten. En lille bold, som der kan fyldes mad i er også en
god ting. Jeg har selvfølgelig også købt små bolde med klokker i - De
ligger nu gemt væk i en kasse, jeg bliver tosset af at høre på dem især
om natten. :)

Et kradsetræ er også en god ting. Et klatretræ har min kæreste lavet af
en høj pæl med kokos gulvtæppe omkring. Den står på en fod og er sat
fast i vægen. Øverst sidder er par hylder også sat fast i vægen. Det
fylder ikke meget i en lejlighed.

En negleklipper er også en god ting at have, når det nu er indekat.

Jeg fik først en kat og efter en måned fik jeg en til, som selskab.
Sammenføringen gik godt, men min erfaring siger mig at det er ligeså
nemt at få to fra starten. To katte er nemmere end en og kræver ikke at
du hele tiden står for underholdning.

> Håber nogle kan give mig nogle gode svar !

Jeg har prøvet, håber at du kan bruge noget af det.

Held og lykke
Katrine, Blip og Josefine

http://www.kandu.dk/