Sende mails fra iphone
Fra : Marianne

Dato : 05-02-10 13:14

Hej

Jeg har brug for at kunne sende max. 5 mails fra Norge. Jeg har Mail på min
(gamle) ibook og noget lignende på min nye iphone. Men desværre ikke noget
mobilt net.

Humlen er, at jeg skal kunne vedhæfte en fil til mailen, og det kan man vist
ikke i iphone?

Kan man på en eller anden måde bruge sin iphone som modem, sådan at jeg kan
bruge ibook'en til at maile fra? Jeg gad godt ikke at skulle ud og købe
mobilnet bare for 5 mails.

mvh
marianne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-02-10 13:17

Marianne skrev:
> [...]
> bruge ibook'en til at maile fra? Jeg gad godt ikke at skulle ud og købe

Prøv at gå ind i Indstillinger på iPhonen, vælge punktet Generelt, vælg
punktet Netværk, og slå Internetdeling til.

Sæt herefter din iPhone til din iBook med USB-kablet og se om ikke der
sker noget :)

Fra : Marianne

Dato : 05-02-10 14:12

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> punktet Netværk, og slå Internetdeling til.
>
> Sæt herefter din iPhone til din iBook med USB-kablet og se om ikke der

Ohh - det lyder lovende, men ...

Under 'netværk' er der flere muligheder. Øverst 'Slå 3G til' - det må være
det, der er 'Internetdeling'? Men der er også andre muligheder:

Mobildatanetværk --> APN - wensp - dette aner jeg ikke hvad er, men
umiddelbart forstår jeg det som en 'mellemstation' mellem mobilnettet og
mig. Bla ligger mms-beskeder her?

Data-roaming --> Det er noget med net-dækning, ikke? Det er i udgangspunktet
slået fra

VPN - ???

Wi-Fi - forstår jeg som det, der peget på min eget, trådløse net herhjemme,
ikke?

Hvis jeg slår netværk til, som du siger, risikerer jeg så, at min iphone
bruger telefonforbindelsen i stedet for det alm. netværk, når jeg fx
opdaterer min mail hjemme, hvor der er alm trådløst net? Det vil jeg jo
ikke, for det bliver vel dyrere?

(Jeg blander sikkert tingene sammen, men det er lidt 'kinesisk' for mig)

Tak for din hjælp

mvh
Marianne

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-10 14:22

Marianne <mjanneh@gmail.com> wrote:

> [...]
> ikke, for det bliver vel dyrere?
>
> (Jeg blander sikkert tingene sammen, men det er lidt 'kinesisk' for mig)

Mellem "Data Roaming" og "VPN" skulle der gerne være en der hedder
"Internet Deling" (eller Tethering på engelsk ... det er den du skal slå
til

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-02-10 14:23

Marianne skrev:

> [...]
> mig. Bla ligger mms-beskeder her?
>
> Data-roaming --> Det er noget med net-dækning, ikke? Det er i udgangspunktet

Det lyder som om du har en ældre iPhone end jeg har, eller rettere
softwaren på den er ikke ny nok. Internetdeling kom først med i sommers
- måske kan din iPhone opgraderes til den version. Det ved jeg ikke ret
meget om.

Du kan se det præcise modelnummer med bitte små bogstaver bag på
telefonen. Min er en A1303.

> [...]
> bruger telefonforbindelsen i stedet for det alm. netværk, når jeg fx
> opdaterer min mail hjemme, hvor der er alm trådløst net? Det vil jeg jo

Det tror jeg ikke.

Så vidt jeg ved bruger iPhonen altid et WiFi-net når det er der.

Fra : Marianne

Dato : 05-02-10 15:05

> [...]
> meget om.
>
> Du kan se det præcise modelnummer med bitte små bogstaver bag på

Det er min også - en A1303.

Mon ikke min bare er 'customized' til 3?

> Det tror jeg ikke.
>
> Så vidt jeg ved bruger iPhonen altid et WiFi-net når det er der.

OK. Så er der ikke noget at være nervøs for.

Jeg prøver

mvh
Marianne

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 05-02-10 15:34

On 05-02-2010 15:05, Marianne wrote:

> Det er min også - en A1303.
>
> Mon ikke min bare er 'customized' til 3?

Det mener jeg ikke de gør med iPhones.
Men er den købt hos 3 ?
Internetdeling fungerer umiddelbart kun hos de udbydere der sælger
iPhonen, dvs. 3, Telia og Telenor.

mvh
Jesper \

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-10 15:48

Hej,

> Internetdeling fungerer umiddelbart kun hos de udbydere der sælger
> iPhonen, dvs. 3, Telia og Telenor.

Det er en gammel information. I dag virker det også hos de andre udbydere.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-10 15:52

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Det er en gammel information. I dag virker det også hos de andre udbydere.

bare ikke i USA .. for én gangs skyld har vi noget de ikke har :)

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-10 00:42

On 2010-02-05 15:48:24 +0100, Jens Kristian Søgaard said:

> Hej,

> Det er en gammel information. I dag virker det også hos de andre udbydere.

Ja, hvis man opdaterer operatør indstillingerne.
/Jhp

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 08-02-10 08:12

On 06-02-2010 00:42, JHP wrote:

> Ja, hvis man opdaterer operatør indstillingerne.
> /Jhp

Som ikke er en "bare-lige" øvelse, mine forsøg er fejlet indtil videre.

---

mvh
Jesper \

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-10 09:38

Hej,

> Som ikke er en "bare-lige" øvelse, mine forsøg er fejlet indtil videre.

I baserer jeg begge på, som sagt, gammel information.

Det er ret nemt at få det til at virke i dag. Fx kan du se hvordan det
gøres med Telmore her:

http://image.telmore.dk/guides_dk/apple/iphone3g/.svn/text-base/tethering.pdf.svn-base

Man skal helt grundlæggende bare indtaste APN og evt.
brugernavn/adgangskode og så trykke på knappen, der slår internetdeling til.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 08-02-10 11:45

On 08-02-2010 09:38, Jens Kristian Søgaard wrote:
> [...]
>

> Man skal helt grundlæggende bare indtaste APN og evt.
> brugernavn/adgangskode og så trykke på knappen, der slår internetdeling

Ahh, den vigtigste del står øverst - kræver 3.1.3 - den har jeg ikke
lige fået på endnu
Tak.

Jesper \

Fra : Marianne

Dato : 05-02-10 15:53

> Det mener jeg ikke de gør med iPhones.
> Men er den købt hos 3 ?

Åh nej, det er den jo ikke. Den er købt hos Call me

> Internetdeling fungerer umiddelbart kun hos de udbydere der sælger
> iPhonen, dvs. 3, Telia og Telenor.

Under operatør står der telia

mvh
Marianne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-02-10 16:41

Marianne skrev:

> Åh nej, det er den jo ikke. Den er købt hos Call me

> Under operatør står der telia

Kan du ikke bare snige dig hen til et hotspot i Norgesland og så sende
fra din iBook der?

Der er jo både hoteller og tankstationer selv deroppe nordpå :)

Fra : Marianne

Dato : 05-02-10 17:15

> Kan du ikke bare snige dig hen til et hotspot i Norgesland og så sende fra
> din iBook der?
>
> Der er jo både hoteller og tankstationer selv deroppe nordpå :)

Joeh .. det kan jeg da. Godt nok er der 10-12 km til det nærmeste, men det
er selvfølgelig en ide.

mvh
Marianne

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-10 17:21

> Joeh .. det kan jeg da. Godt nok er der 10-12 km til det nærmeste, men det
> er selvfølgelig en ide.

hvis der ikke er kabler kan man jo bruge brevduer:

<http://www.faqs.org/rfcs/rfc1149.html>

/thomas