Elektronisk Lægejournal ??
Fra : Fam Højrup

Dato : 03-02-10 23:42

De fleste lægejournaler findes jo i dag elektronisk som det kaldes.
Hvis jeg forstår ordet elektronisk rigtig, menes blot alt lægens
arkiver/dokumenter mm på mig blot er indskrevet og skannet.
Så ved evt lægeskift sendes blot en mappe indeholdende alle mine og lægens
oplysninger.
Er systemet der bruges i Danmark specielt ? En filformat etc ? Og kræver det
man måske har et "læge program" installeret.
Ved ikke om et sådan software eksistere eller hvad det hedder.?
Eller er det hele blot Word/txt/pdf og jpg filer som man umiddelbar selv vil
kunne se og læse uden at have et slags dertil brugt lægeprogram installeret
?

Mvh M Højrup

Fra : Peter

Dato : 04-02-10 15:26

"Fam Højrup" <invalid@email.adress> skrev i en meddelelse
> [...]
> Eller er det hele blot Word/txt/pdf og jpg filer som man umiddelbar selv
> vil kunne se og læse uden at have et slags dertil brugt lægeprogram

At der er tale om en elektronisk lægejournal, vil blot sige, at lægelige
oplysninger om dig, opbevares på en computer.
Fil formater varierer meget, så meget, at de enkelte hospitaler i mange
tilfælde ikke engang kan snakke sammen. Ja selv på det samme hospital, kan
det volde problemer de forskellige afdelinger imellem.
Jeg mener at de oplysninger din nuværende læge har om dig, er hans ejendom,
og kun overdrages til en ny læge, efter aftale, og i nogle tilfælde mod
betaling.
Læg mærke til, at jeg skrev "jeg mener" for jeg kender ikke juraen bag, så
jeg kan meget vel tage fejl.
Du kan muligvis få adgang til din lægejournal, eller de dele, de vil lade
dig se, gennem www.borger.dk . Igen må jeg påpege, at jeg aldrig har prøvet.

Peter

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 07-02-10 00:22

Peter skrev:

> [...]
> jeg kan meget vel tage fejl.
> Du kan muligvis få adgang til din lægejournal, eller de dele, de vil lade

Det er korrekt. En journal tilhører den læge der har skrevet den.
Skifter man læge eller flytter, så overflyttes journalen ikke automatisk
for en læge må ikke videregive oplysninger om sine patienter til andre.
Skal man derfor have en kopi af sin journal sendt til en ny læge, så
skal man i princippet selv bede om at få kopien udleveret og så er man
selv ansvarlig for hvad man gør ved kopien og hvor man ønsker at
deponere den.

Lægers pligt til at gemme journaler, f.eks. i tilfælde af at de lukker
deres konsultation ned eller hvis de pensioneres, er 5 år.

Hilsen Jesper