Apple evangelism
Fra : Niels

Dato : 02-02-10 14:43

Jeg må desværre erkende, at mine Apple trosbekendelser begynder at
vakle. Jeg har ellers "solgt" mange Mac's til venner og bekendte.

Senest har jeg lavet et site i iWeb, men jeg kunne på ingen måde
greje, hvor jeg skulle sætte ftp-parametrene ved upload til server.
Det er normalt en helt triviel opgave under rullemenuen "Files", men i
iWeb skal man helst tvinges til at tegne et - alt for dyrt - MobileMe
abonnement.

Efter min mening er også den nye iPad et invalideret produkt, fordi
det ikke er udstyret med et styresystem, som tillader brug af
almindelige programmer. Det kan heller ikke vise Flash-sider og det
kan kun afvikle ét program ad gangen.

Apple var engang lidt "alternativ", men nu hersker virksomhedens
grådighed tilsyneladende som den gør hos Microsoft.

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-02-10 22:58

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> [...]
> Det er normalt en helt triviel opgave under rullemenuen "Files", men i
> iWeb skal man helst tvinges til at tegne et - alt for dyrt - MobileMe

Du kan exportere dit iWeb til en mappe på disken og så bruge et (gratis)
ftp program til at upoade.

> [...]
> det ikke er udstyret med et styresystem, som tillader brug af
> almindelige programmer. Det kan heller ikke vise Flash-sider og det

Og du kan ikke dømme det ude i den store sammenhæng før markedet og
forbrugerne har talt ...

> Apple var engang lidt "alternativ", men nu hersker virksomhedens
> grådighed tilsyneladende som den gør hos Microsoft.

Du tager fejl .. Apple har aldrig været et velgørende firma og har
aldrig gjort ting udelukkende for at gøre deres brugere glade. Apple er
i sidste ende ejet af aktionærerne og ledelsen har pligt til at gøre
hvad de kan for at gøre aktierne attraktive.

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-02-10 05:45

> Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

<snip>

> [...]
> i sidste ende ejet af aktionærerne og ledelsen har pligt til at gøre
> hvad de kan for at gøre aktierne attraktive.

Niels! De, der poster i denne NG er næsten alle aktionærer i Apple.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Morten Lind

Dato : 03-02-10 18:45

> <snip>

> Niels! De, der poster i denne NG er næsten alle aktionærer i Apple.

Og havde jeg haft Dronningens Mønt i 1998, havde jeg også været det.

M.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-02-10 20:35

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Og havde jeg haft Dronningens Mønt i 1998, havde jeg også været det.

Du har vel en konto hos ATP? -en pensionskasse? -kapital og/eller
ratepension med puljeinvest?

De ligger alle sammen inde med Apple aktier.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-10 02:58

> Du har vel en konto hos ATP? -en pensionskasse? -kapital og/eller
> ratepension med puljeinvest?
>
> De ligger alle sammen inde med Apple aktier.

Nåeh ja - det havde jeg s´gu´ ikke overvejet.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-10 07:44

> Nåeh ja - det havde jeg s´gu´ ikke overvejet.
>
> M.

og klyngebomber ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-10 16:19

> og klyngebomber ...
>
> /thomas

Ja, noget dæmrer.....og tobak, våbenindustri og andre uhyggelige ting -
jeg tror, jeg forbliver i min barnetro og lader være med at blande mig.

M., der "kun" har ATP, arbejdsmarkedspension og efterløn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-02-10 23:08

Niels skrev:

> Efter min mening er også den nye iPad et invalideret produkt, fordi
> det ikke er udstyret med et styresystem, som tillader brug af
> almindelige programmer. Det kan heller ikke vise Flash-sider og det

Det er jo en definition af "almindelige programmer". Der er 185.000 at
vælge imellem i App Store allerede.

Er det Word du savner? Eller bare dine PC-programmer? Eller hur?

Fra : Martin

Dato : 03-02-10 00:03

On 02-02-2010 23:07, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er jo en definition af "almindelige programmer". Der er 185.000 at
> vælge imellem i App Store allerede.
>
> Er det Word du savner? Eller bare dine PC-programmer? Eller hur?

Jeg savner muligheden for textmate eller lign. så man kunne bruge den
til noget fornuftigt aka udvikling :)

SSH/SVN adgang så man kan arbejde i toget og uploade til en server.

Det eneste jeg umiddelbart kan se fordelen i den er "se et flot billede
og halvstort billede" alt andet kan jeg også på en ipod touch/iphone.
og den er altså for stor til at være en telefon.

Nææ, som jeg hele tiden har sagt, og gerne siger igen - så vil jeg have
den med osx/osx lite

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 00:16

Martin skrev:

> Jeg savner muligheden for textmate eller lign. så man kunne bruge den
> til noget fornuftigt aka udvikling :)
>
> SSH/SVN adgang så man kan arbejde i toget og uploade til en server.

Du har ikke brug for en iPad. Du har brug for en bærbar :)

(eller en Android

Fra : Martin

Dato : 03-02-10 13:08

On 03-02-2010 00:16, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du har ikke brug for en iPad. Du har brug for en bærbar :)

Det var netop her jeg havde håbet af iPad ville gå ind og erstatte (hvis
den havde været med OSX istedet for iPhoneOS, så ville jeg have bestilt
en med det samme, for så havde den netop ramt mine forventninger)

> (eller en Android

Ja, så lige en anmeldelse af Android 2.1 (Nexus One), og det ser godt
nok lækkert (især forskellen fra 1.5 (HTC Hero) og til 2.1)

Men grunden til at det ikke bliver Nexus One er at den er møg grim, men
hvis der kommer en lækker "design" telefon med Android 2.x så er jeg sku
nok solgt.

PS
JA, design synes jeg er en vigtig ting på en mobil :)

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 03-02-10 15:14

On 03-02-2010 13:08, Martin wrote:

> [...]
>
> Men grunden til at det ikke bliver Nexus One er at den er møg grim, men
> hvis der kommer en lækker "design" telefon med Android 2.x så er jeg sku

Den virker ellers rigtig lækker og i god kvalitet når man holder den, så
jeg ville ikke dømme den ude så hurtigt.

mvh
Jesper \

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-10 01:24

Hej,

> Jeg savner muligheden for textmate eller lign. så man kunne bruge den
> til noget fornuftigt aka udvikling :)

Så må du bare bede Allan Odgaard om at lave en iPad version af TextMate?

Alternativt bruge en anden editor. Der findes flere teksteditorer til
iPhone, så der kommer sikkert en masse til iPad.

> SSH/SVN adgang så man kan arbejde i toget og uploade til en server.

Der findes både SSH og SVN klienter til iPhone - disse vil direkte virke
på iPad - men der vil helt sikkert være nogen som laver iPad versioner
af dem tilpasset den større skærm.

> Nææ, som jeg hele tiden har sagt, og gerne siger igen - så vil jeg
> have den med osx/osx lite

Styresystemet er OS X.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Martin

Dato : 03-02-10 13:18

On 03-02-2010 01:24, Jens Kristian Søgaard wrote:
> Hej,

> Så må du bare bede Allan Odgaard om at lave en iPad version af TextMate?

Det var selvfølgelig en mulighed, men problemet med iPhoneOS er netop
det med skriverettighederne, at man kun må skrive filer i sit eget
program, eller hvordan det nu lige præcist er.

> [...]
>
> Der findes både SSH og SVN klienter til iPhone - disse vil direkte virke
> på iPad - men der vil helt sikkert være nogen som laver iPad versioner

Jeps det gør der, men skriverettighederne igen - så skal du smidt
SSH/SVN/FTP access direkte ind i tekst programmet.

Hvis man altså ikke vil/kan/gider jailbreake sig.

> Styresystemet er OS X.

Nej, iPhoneOS 3.1 (og højst sandsynligt 3.2 når iPadden rammer markedet)

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 13:49

Martin <maa@scandesigns.invalid> wrote:

> Nej, iPhoneOS 3.1 (og højst sandsynligt 3.2 når iPadden rammer markedet)

iPhone OS /er/ OS X, og iPad kører iPhone OS 3.2.

Og iPhone OS multitasker, selv om 3. parts programmer ikke må køre i
baggrunden. Men det er da muligt at de får lov til det med OS 4.0, med
en specifik tilladelse til den enkelte applikation i Indstillinger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin

Dato : 03-02-10 19:13

On 03-02-2010 13:49, Per Rønne wrote:

> iPhone OS /er/ OS X, og iPad kører iPhone OS 3.2.

Altså iPhoneOS og OSX er bygget op om et linux kerne, men hvis man sådan
kigger lidt på hvordan fil systemet ligger (ssh på iphone og terminal på
osx) så ligger tingene vidt forskellige steder.

> Og iPhone OS multitasker, selv om 3. parts programmer ikke må køre i
> baggrunden. Men det er da muligt at de får lov til det med OS 4.0, med
> en specifik tilladelse til den enkelte applikation i Indstillinger.

Det ved jeg skam godt, jeg har heller aldrig brokket mig over
"manglende" multitasking. Telefon, beskeder og et 3. program (kan ikke
lige huske hvad det er) kører i baggrunden altid, "top" i ssh viser
dette glimragende

Jeg har da også haft et eller andet multitasking jailbreak halløjsa
kørerende, men da jeg aldrig er logget på skype/msn/netradio på min
iphone, så blev det hurtigt fjernet igen.

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-10 19:16

Hej,

> Altså iPhoneOS og OSX er bygget op om et linux kerne, men hvis man sådan

Det er noget vrøvl. Hverken OS X eller iPhoneOS er bygget op om en Linux
kerne.

Fra : Martin

Dato : 03-02-10 19:25

On 03-02-2010 19:16, Jens Kristian Søgaard wrote:
> Hej,

> Det er noget vrøvl. Hverken OS X eller iPhoneOS er bygget op om en Linux
> kerne.

Undskyld... unix kerne
En god blanding af *BSD, selvfølgelig med en masse eget udviklet, men
"stamtræet" er nu altså unix kerne.

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-10 19:35

Hej,

> Undskyld... unix kerne
> En god blanding af *BSD, selvfølgelig med en masse eget udviklet, men
> "stamtræet" er nu altså unix kerne.

Nej, du tager igen fejl, desværre.

Fra : KentBM

Dato : 03-02-10 21:30

Den 03/02/10 19.34, Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Nej, du tager igen fejl, desværre.

Klippet fra http://en.wikipedia.org/wiki/OS_X

Mac OS X, whose "X" represents the Roman numeral for "10" and is a
prominent part of its brand identity, is a Unix-based operating
system,[5] built on technologies developed at NeXT between the second
half of the 1980s and Apple's purchase of the company in late 1996. Its
sixth release Mac OS X v10.5 "Leopard" gained UNIX 03 certification
while running on Intel processors

--

Kent

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-10 21:36

Hej,

> [...]
> and Apple's purchase of the company in late 1996. Its sixth release
> Mac OS X v10.5 "Leopard" gained UNIX 03 certification while running

Her er et eksempel på, at man skal være opmærksom, når man bruger Wikipedia.

Der er nemlig forskel på om et styresystem er en Unix-kerne - eller om
det er et "Unix" eller "Unix-certificeret" system.

Jeg kan afsløre at Mac OS X benytter en kerne kaldet XNU. Det er kort
for "X is Not Unix". Det giver vel også et vist indblik i, hvad
udviklerne mener om den sag.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 21:45

Jens Kristian Søgaard skrev:

> Der er nemlig forskel på om et styresystem er en Unix-kerne - eller om
> det er et "Unix" eller "Unix-certificeret" system.

Jep. Det ene er om det kommer fra AT&T kildetekst (svjh) og det andet
om det _opfører_ sig som det skal set fra Unixprogrammers synspunkt.

Linux er fx heller ikke en Unix-kerne.

> Jeg kan afsløre at Mac OS X benytter en kerne kaldet XNU. Det er kort
> for "X is Not Unix". Det giver vel også et vist indblik i, hvad
> udviklerne mener om den sag.

Og har i hvertfald tidligere været en MACH kerne med en masse FreeBSD
drivere.

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-10 21:48

Hej,

> Og har i hvertfald tidligere været en MACH kerne med en masse FreeBSD
> drivere.

Det er en udbredt misforståelse, men ikke desto mindre forkert.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 23:12

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Det er en udbredt misforståelse, men ikke desto mindre forkert.

Korreks mig gerne. Wikipedia angiver det som en "Hybrid kernel based on
the Mach microkernel" - jeg har aldrig hørt det omtalt som andet - og
Jordan Hubbard blev hyret fra FreeBSD projektet af Apple til at lave
Unix-ting.

Hvad er det så?

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-10 23:32

Hej,

> [...]
> the Mach microkernel" - jeg har aldrig hørt det omtalt som andet - og
> Jordan Hubbard blev hyret fra FreeBSD projektet af Apple til at lave

Det var nu egenligt mest den sidste del af sætningen, jeg opponerede imod.

Det er rigtigt nok at kernen har rødder i Mach-verdenen (ikke MACH, da
det er en IT-virksomhed som ikke har noget med sagen at gøre). Der er
dog langt fra tale om at det er en Mach-kerne, hvor man så har lagt
noget andet "ovenpå" eller "udenom" (afhængigt af, hvordan man ser på
mikrokerner).

Man kan også sige at en del af diskussionen går på, hvad der egenligt
udgør kernen - da den oprindelige spørger begynder at snakke om Debian,
placering af programmer i filsystemet, osv., som jeg jo ikke ville
betegne som værende en del af kernen. En hel præcis definition er nok
svær at nå enighed blandt fagfolk om - men man vil være enige om at
førnævnte ikke har noget med sagen at gøre. Er kernen den del af
systemet som kører i kernel-mode? - eller er det det første, blivende
(dvs. bootloaderen udelukkes) programlag som udføres? - osv.

I forhold til Mach eller ikke-Mach kan man sige at XNU adskiller sig fra
Mach på mange måder. Man kan dog stadig se "Mach-ting" der skinner
igennem helt ud til brugeren - prøv eksempelvis at start en standard top
på Snow Leopard. Nogle af de ting som er "Mach" er fx måden flertrådning
laves på, styringen af hukommelsen (dette kan dog være lidt misvisende
eftersom BSD-systemerne også har overtaget Mach-måden at gøre det på) -
samt forskelligt andet. Det bliver en for lang smøre at detaljere det
hele - men eksempelvis kan et Mac OS X program godt bruge Mach IPC
(altså kommunikation mellem programmer) - men der er dog også IPC som vi
kender det fra Un*x-systemerne, hvilket nok er mere populært i praksis.

Noget af det som så er helt anderledes fra Mach er at hardwaredrivere
laves på en helt anden måde, samt at der er et kæmpe BSD-subsystem.
BSD-subsystemet er selvfølgelig den del der gør, at systemet kan blive
UNIX-certificeret og folk kan forledes til at tro at det er "en UNIX".
Det er dog ikke meget mere "UNIX" end fx en Windows-maskine med Interix.
Så kan man jo selvfølgelig sige at jamen, det er jo bare en Mach med et
BSD-subsystem lagt ovenpå - men her er den store forskel at man på et
Mach system fint kan have subsystems ala dette, men de ville køre i
user-space. I XNU kører BSD-subsystemet i kernel-space, hvilket er en
væsentlig forskel på mange planer.

Endeligt omkring den sidste del af din sætning vedr. FreeBSD drivere -
så er det næsten lige før man kan sige, at det eneste som ikke kommer
fra FreeBSD er driverne

Drivere på Mac OS X er hverken opbygget som i FreeBSD eller i Mach.
Derimod har Apple sit helt særegne framework (I/O Kit) - hvor man
programmerer driverne i et objekt-orienteret sprog, hvilket jo lyder
meget tiltalende. Sjovt nok er der _ikke_ tale om Objective-C, men en
variant af C++.

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-10 00:37

Hej,

> Mach system fint kan have subsystems ala dette, men de ville køre i
> user-space. I XNU kører BSD-subsystemet i kernel-space, hvilket er en
> væsentlig forskel på mange planer.

For en sikkerheds skyld, hvis der nu skulle sidde purister derude.
Ovenstående er naturligvis en simplificering da kernelspace/userspace på
XNU handler om diverse kombinationer af CPU-mode og adresserum.

Fra : KentBM

Dato : 03-02-10 21:55

Den 03/02/10 21.45, Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Og har i hvertfald tidligere været en MACH kerne med en masse FreeBSD
> drivere.

Ja, ja. Jeg slog en gang mere op i Wiki.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mach_%28kernel%29

Så jeg ser, hvad du mener. Hvis ellers, at det er til at stole på

--

Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 23:13

KentBM skrev:

> Ja, ja. Jeg slog en gang mere op i Wiki.
> http://en.wikipedia.org/wiki/Mach_%28kernel%29
>
> Så jeg ser, hvad du mener. Hvis ellers, at det er til at stole på

Nu siger Jens Kristian at jeg løber med rygter, så jeg er spændt på at
høre hvad den RIGTIGE historie er :)

Fra : KentBM

Dato : 03-02-10 23:21

On 03-02-2010 23:12, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nu siger Jens Kristian at jeg løber med rygter, så jeg er spændt på at
> høre hvad den RIGTIGE historie er :)

Ja. Det så jeg. Jeg må indrømme, at det vist går over mit hoved.

--

Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 23:47

KentBM skrev:

> Ja. Det så jeg. Jeg må indrømme, at det vist går over mit hoved.

Det skal du ikke tage så tungt - det sker indimellem at der går
værkstedssnak i det og så kommer Morten LInd fra sit værksted og siger
at vi skal tale så dem på HANS værksted kan følge med.

Jeg tror jeg ville have samme fornemmelse hos min mekaniker.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 19:37

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Det er noget vrøvl. Hverken OS X eller iPhoneOS er bygget op om en Linux
> kerne.

Der er vist nogle der tror at UNIX er en slags Linux ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-10 14:47

Hej,

> Det var selvfølgelig en mulighed, men problemet med iPhoneOS er netop
> det med skriverettighederne, at man kun må skrive filer i sit eget
> program, eller hvordan det nu lige præcist er.

Det er jo så netop det, der er ændret på med iPad så vidt jeg har
forstået. Der er en fælles "mappe", som man kan tilgå på tværs af apps.

> Hvis man altså ikke vil/kan/gider jailbreake sig.

Og det vil jeg gerne.

> Nej, iPhoneOS 3.1 (og højst sandsynligt 3.2 når iPadden rammer markedet)

Styresystemet i det man kalder "iPhoneOS" er OS X.

Fra : Martin

Dato : 03-02-10 19:15

On 03-02-2010 14:46, Jens Kristian Søgaard wrote:
> Hej,

> Det er jo så netop det, der er ændret på med iPad så vidt jeg har
> forstået. Der er en fælles "mappe", som man kan tilgå på tværs af apps.

Se... DET er helt nyt i min viden :)
Det må man da lige have tjekket op på

> Og det vil jeg gerne.

også mig hehe...
Hvis ellers geohot eller dev team finder et sniger hul :)

> Styresystemet i det man kalder "iPhoneOS" er OS X.

OSX, iPhoneOS er bygget op omkring samme linux kerne, men applikationer
fx. ligger 2 vidt forskellige steder i filsystemet.

Så kan man jo også sige at iPhoneOS er Debian :)

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 19:37

Martin <martin@aarhof.invalid> wrote:

> OSX, iPhoneOS er bygget op omkring samme linux kerne, men applikationer
> fx. ligger 2 vidt forskellige steder i filsystemet.
>
> Så kan man jo også sige at iPhoneOS er Debian :)

Nej. OS X nemlig ikke bygget op omkring en Linux-kerne ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 03-02-10 14:04

> Så må du bare bede Allan Odgaard om at lave en iPad version af TextMate?

Ssssh! Han skal ha' ro til at lave TM2. Du skal ikke prakke ham folk på
nakken, så han mister koncentrationen.

- Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 09:19

Martin <maa@scandesigns.invalid> wrote:

> Jeg savner muligheden for textmate eller lign. så man kunne bruge den
> til noget fornuftigt aka udvikling :)

En tablet er ikke beregnet til udvikling. En tavle er beregnet til at
sidde i sofaen eller kupéen og læse avis eller en bog. Og så checke
mails og kalender - og have sit fotoalbum i.

En tavle erstatter nemlig hverken en laptop eller en smartphone [som man
altid har på sig].

Men derimod tyder meget på at der snart kommer en iPad med indbygget
kamera i fronten, til iChat og lignende. Og at man vil kunne bruge dem i
mødelokalerne, til notitser, især med tastatur-docken. Ja, jeg har lidt
mistro til software-tastaturet til længere indtastninger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin

Dato : 03-02-10 13:14

On 03-02-2010 09:19, Per Rønne wrote:

> En tablet er ikke beregnet til udvikling. En tavle er beregnet til at
> sidde i sofaen eller kupéen og læse avis eller en bog. Og så checke
> mails og kalender - og have sit fotoalbum i.

Det er jeg skam godt klar over, men hvis den havde OSX som styresystem,
så ville man netop ikke blive sat ind i den krog, og man ville kunne
bruge den til mere end netop at sidde i sofaen

> En tavle erstatter nemlig hverken en laptop eller en smartphone [som man
> altid har på sig].

Tja, tjoo
Ordentlig voice control og trådløs højtaler/mikrofon og +- knapper, så
ville man kunne have den nede i tasken (eller som til Grammy, have den i
inderlommen) og bruge den som telefon.

Men som iPad er i 1g, så erstatter den nemlig ingenting, og det er netop
her jeg ser _mit_ problem - at sidde med en macbook eller en tablet i
sofaen, er for mig hip som hap...

> [...]
> mødelokalerne, til notitser, især med tastatur-docken. Ja, jeg har lidt
> mistro til software-tastaturet til længere indtastninger.

Tastatur docken, den er intet mindre end genial, og lige netop da denne
blev vist ved keynoten, der hoppede jeg da også i stilhed af glæde, den
kunne jeg da gerne tænke mig til min iphone :)

Kameraet, så må man da håbe der også kommer en ordentlig blitz med, for
ellers så synes jeg bare at mobil kameraer ikke kan noget, og slet ikke
i Danmark hvor vi kun har sol et par timer om dagen :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-02-10 13:21

> [...]

> så ville man netop ikke blive sat ind i den krog, og man ville kunne
> bruge den til mere end netop at sidde i sofaen

det er jo der Apple vil have dig til at købe en MacBook (pro/air) ...

/thomas

Fra : Martin

Dato : 03-02-10 13:56

On 03-02-2010 13:21, Thomas von Hassel wrote:

> det er jo der Apple vil have dig til at købe en MacBook (pro/air) ...

Det er jeg altså ikke sikker på, hvis man sådan kigger lidt på
statistikkerne, så har macbooks et pænt marked efterhånden, og dem som
ikke har en macbook er nok dem som
1: synes den er for dyr (går efter de billigere maskiner)
2: ikke kan lide designet
3: dem som bare ikke kan lide apple produkter
4: dem som ikke har taget sig sammen til skiftet endnu

Sådan ca.

Og der er jeg altså ikke i nogle af de grupper må jeg sige, og jeg har
en macbook, dog ikke en air, som jeg synes mere det er et "se hvad vi
kan, og vi gør det" - yderst lækkert produkt, men helt uden for min
rækkevidde (ligesom med iPad i nuværende form)

Har også haft ipods lige siden mini, ville da gerne have haft en
classic, men det havde jeg ikke råd til dengang.

Mini 1g, Nano 3g (fatboy), touch, 3GS
og jeg har været lykkelig for alle produkter :)

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 13:49

> [...]

> så ville man netop ikke blive sat ind i den krog, og man ville kunne
> bruge den til mere end netop at sidde i sofaen

Havde den været som du ønskede dig ville det jo blot have været en
dårlig MacBook.

> Tja, tjoo
> Ordentlig voice control og trådløs højtaler/mikrofon og +- knapper, så
> ville man kunne have den nede i tasken (eller som til Grammy, have den i
> inderlommen) og bruge den som telefon.

Kan man da ikke allerede det? Husk på Skype.

> Men som iPad er i 1g, så erstatter den nemlig ingenting, og det er netop
> her jeg ser _mit_ problem - at sidde med en macbook eller en tablet i
> sofaen, er for mig hip som hap...

Den forskel er så helt essentiel for mig.

> Tastatur docken, den er intet mindre end genial, og lige netop da denne
> blev vist ved keynoten, der hoppede jeg da også i stilhed af glæde, den
> kunne jeg da gerne tænke mig til min iphone :)

En iPhone er altså ikke beregnet til at skrive doktorafhandlinger på ...

> Kameraet, så må man da håbe der også kommer en ordentlig blitz med, for
> ellers så synes jeg bare at mobil kameraer ikke kan noget, og slet ikke
> i Danmark hvor vi kun har sol et par timer om dagen :)

Men så tænk på hvor meget en sådan blitz tærer på batteriet ... brug et
særskilt digitalt kamera i stedet. Det gør jeg for det meste.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 17:01

Per Rønne skrev:

> Men så tænk på hvor meget en sådan blitz tærer på batteriet ... brug et
> særskilt digitalt kamera i stedet. Det gør jeg for det meste.

Nu har du jo også mange bukselommer at have tingene i.

Personligt synes jeg det er helt fantastisk at have _EN_ dims der gør
det "godt nok" til mig.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 17:49

> Nu har du jo også mange bukselommer at have tingene i.

Nu har jeg så et etui til den som sættes fast i bælte eller
bukselinning.

> Personligt synes jeg det er helt fantastisk at have _EN_ dims der gør
> det "godt nok" til mig.

Til foto findes de vist ikke endnu. Men min iPhone 3G's foto er da godt
nok til at tage billeder til adressebogen, og i øvrigt når man [som det
for det meste er tilfældet] ikke har fået sit digitalkamera med.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 18:01

Per Rønne skrev:

> Nu har jeg så et etui til den som sættes fast i bælte eller
> bukselinning.

Gider da ikke have etuier der skal pilles til og fra og ud af bælter og
ind igen. Det er da noget bøvl.

> Til foto findes de vist ikke endnu. Men min iPhone 3G's foto er da godt
> nok til at tage billeder til adressebogen, og i øvrigt når man [som det
> for det meste er tilfældet] ikke har fået sit digitalkamera med.

Naturligvis er det ikke et superavanceret spejlreflekskamera med det
hele, men til mit brug er det fint.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-10 17:32

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> nok til at tage billeder til adressebogen, og i øvrigt når man [som det
> for det meste er tilfældet] ikke har fået sit digitalkamera med.

Hmm...har du en iPhone 3 GS, eller bruger du udenlandsk
ejefaldsapostrof?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-10 18:49

> Hmm...har du en iPhone 3 GS, eller bruger du udenlandsk
> ejefaldsapostrof?

Jeg brugte netop genitivapostrof for at gøre det lettere for læseren at
kunne diskriminere mellem GS og Gs ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-10 18:59

> Jeg brugte netop genitivapostrof for at gøre det lettere for læseren at
> kunne diskriminere mellem GS og Gs ...

OK - det er til at forstå - jeg ku´ da heller ikke forstå det

M.

Fra : Martin

Dato : 03-02-10 19:20

On 03-02-2010 17:01, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Personligt synes jeg det er helt fantastisk at have _EN_ dims der gør
> det "godt nok" til mig.

Præcis det jeg også godt kunne tænke mig.

For mig er iPad en overflødig dims, som en macbook/iphone gør bedre, og
den ville ikke kunne erstatte en af disse ting.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 19:49

Martin <martin@aarhof.invalid> wrote:

> Præcis det jeg også godt kunne tænke mig.
>
> For mig er iPad en overflødig dims, som en macbook/iphone gør bedre, og
> den ville ikke kunne erstatte en af disse ting.

Jeg gad godt se dig hygge dig i sengen, læsende Asimovs Foundation-serie
på enten din MacBook eller din iPhone ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 03-02-10 20:36

Per Rønne wrote:

> Jeg gad godt se dig hygge dig i sengen, læsende Asimovs Foundation-serie
> på enten din MacBook eller din iPhone ...

Lummer type...

Personligt synes jeg iPhone er fin at læse på. Ved godt, du ikke er enig.

- Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 21:05

Per Rønne skrev:

> Jeg gad godt se dig hygge dig i sengen, læsende Asimovs Foundation-serie
> på enten din MacBook eller din iPhone ...

Bøger er stadig bedst på papir. Synes jeg. Men det skal nok komme.

Min erfaring indtil videre med O'REillys Safari bogbutik er at det er
nemt men ikke lige så godt at læse på en skærm. Det skal blive meget
bedre før det slår en bog.

(og Stiftelsen-bøgerne er iøvrigt ikke særlig gode, de første er skrevet
af en ikke særlig erfaren forfatter, og de sidste er skrevet af en
erfaren forfatter der har solgt et meget stort antal ord)

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-10 21:10

Hej,

> (og Stiftelsen-bøgerne er iøvrigt ikke særlig gode, de første er skrevet

Jeg vil tillade mig at være uenig (i hvert fald når det gælder de første 3).

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 21:25

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Jeg vil tillade mig at være uenig (i hvert fald når det gælder de første
> 3).

Fint med mig :)

Skal vi så bashe Dan Browne i stedet? OOOH NSA har en _18_ cpu
maskine, NØØRJ hvor går det bare meget hurtigere!!!!!

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-10 21:26

Hej,

> Skal vi så bashe Dan Browne i stedet? OOOH NSA har en _18_ cpu
> maskine, NØØRJ hvor går det bare meget hurtigere!!!!!

Der vil jeg gerne være med! - Det er på niveau med Tor Nørretranders,
når det er værst.

Kan vi måske blive enige om at Charles Stross holder et rimeligt niveau?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 21:38

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Der vil jeg gerne være med! - Det er på niveau med Tor Nørretranders,
> når det er værst.

Tor Nørretranders er bedst til at formidle andres forskning. Det synes
jeg til gengæld han er helt hæderlig til.

> Kan vi måske blive enige om at Charles Stross holder et rimeligt niveau?

Ham kender jeg ikke. Men jeg har læst Peter Høeg og det stykke i
Smillas fornemmelse for sne hvor han snakker om edb, der har han styr på
sagerne. Det er dog længe siden jeg har læst den, så jeg kan huske forkert.

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-10 22:24

Hej,

> Tor Nørretranders er bedst til at formidle andres forskning. Det synes
> jeg til gengæld han er helt hæderlig til.

Jeg har set grelle eksempler i tidens løb mener jeg dog

> Ham kender jeg ikke.

Prøv det!

Tag fx "The Atrocity Archives". Det er noget så sjældent som en science
fiction spionthriller med en systemadministrator i hovedrollen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 23:15

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Jeg har set grelle eksempler i tidens løb mener jeg dog

Så har det været at han har filosoferet selv, i stedet for bare at
rapportere. Det kan godt blive sært. Men hva, så bliver man jo bare
udfordret :)

> Prøv det!
>
> Tag fx "The Atrocity Archives". Det er noget så sjældent som en science
> fiction spionthriller med en systemadministrator i hovedrollen.

Det lyder ret kedeligt - forlader hovedpersonen overhovedet sit kontor?

Men jeg må skrive det på listen. Jeg har dog nogen Terry Pratchett
bøger jeg skal have læst først, så det bliver nok ikke i år.

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-10 23:41

Hej,

> Det lyder ret kedeligt - forlader hovedpersonen overhovedet sit kontor?

Oh jo! - Og der er skam også både nazister og matematikere med. Det kan
kun blive godt.

> Men jeg må skrive det på listen. Jeg har dog nogen Terry Pratchett
> bøger jeg skal have læst først, så det bliver nok ikke i år.

Du begår en stor fejl! Produktionen er jo stoppet - så nu gælder det om
at strække eventuelle ulæste bøger så længe som overhovedet muligt. Fx
kun læse en hvert 5. år (afhængigt af, hvor længe du regner med at leve).

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-02-10 00:02

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Oh jo! - Og der er skam også både nazister og matematikere med. Det kan
> kun blive godt.

Ingen ingeniører? "Oh, no, we are in the hands of engineers!"

Gider ikke nazister, de er altid bare onde og sår'n.

> Du begår en stor fejl! Produktionen er jo stoppet - så nu gælder det om
> at strække eventuelle ulæste bøger så længe som overhovedet muligt. Fx
> kun læse en hvert 5. år (afhængigt af, hvor længe du regner med at leve).

Jeg vidste godt han var syg, men jeg kan se det går stærkere end jeg
troede. Det er jeg da virkelig ked af :(

Men jeg kan så sige at jeg sparede på dem, og nu vil spare endnu mere.

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-10 00:10

Hej,

> Ingen ingeniører? "Oh, no, we are in the hands of engineers!"

Tæller software engineers?

> Gider ikke nazister, de er altid bare onde og sår'n.

Prøv nu bare - det kan jo være du bliver overrasket!

> Jeg vidste godt han var syg, men jeg kan se det går stærkere end jeg
> troede. Det er jeg da virkelig ked af :(

Ja, det er ikke ligefrem det bedste at lide af, når man er forfatter.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-10 17:47

> [...]

> Tag fx "The Atrocity Archives". Det er noget så sjældent som en science
> fiction spionthriller med en systemadministrator i hovedrollen.

Så har i Jan Kjærstad til gode - prøv Homo Falsus....syret ...

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 22:49

> Tor Nørretranders er bedst til at formidle andres forskning. Det synes
> jeg til gengæld han er helt hæderlig til.

Dermed siger du jo at han rent faktisk selv har begået forskning? Mig
bekendt er han selvlært videnskabsjournalist og -forfatter. Han har
aldrig bedrevet forskning.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 23:17

Per Rønne skrev:

> Dermed siger du jo at han rent faktisk selv har begået forskning? Mig
> bekendt er han selvlært videnskabsjournalist og -forfatter. Han har
> aldrig bedrevet forskning.

Nej, det siger jeg ikke. Det ligner ikke dig at fejllæse så grundigt.

Jeg siger at han er bedst til at formidle andres forskning. Dette taget
i sammenligning med hvad han ellers får griflet ned af sære sager, som
er det eneste jeg kender til manden.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 23:31

> [...]
>
> Jeg siger at han er bedst til at formidle andres forskning. Dette taget
> i sammenligning med hvad han ellers får griflet ned af sære sager, som

OK; så er vi enige.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 22:49

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Jeg vil tillade mig at være uenig (i hvert fald når det gælder de første 3).

Med dig er jeg her helt enig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 21:03

Martin skrev:

> Præcis det jeg også godt kunne tænke mig.

Tjah, det skal nok komme. Jeg har ventet på de her "hav din computer i
lommen og sæt den i en dock når du er ved et skrivebord" de sidste 15
år, og nu er de her omsider (næsten).

(Og nej, en LILLE lomme :) )

> For mig er iPad en overflødig dims, som en macbook/iphone gør bedre, og
> den ville ikke kunne erstatte en af disse ting.

Så venter du bare et par år mere. Du brokker dig jo heller ikke over at
B&O er kommet med et nyt fjernsyn, vel?

Fra : Martin

Dato : 04-02-10 11:58

On 03-02-2010 21:03, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Tjah, det skal nok komme. Jeg har ventet på de her "hav din computer i
> lommen og sæt den i en dock når du er ved et skrivebord" de sidste 15
> år, og nu er de her omsider (næsten).

Og lige præcist det (næsten) er bare ikke godt nok til mig.

> (Og nej, en LILLE lomme :) )

> Så venter du bare et par år mere. Du brokker dig jo heller ikke over at
> B&O er kommet med et nyt fjernsyn, vel?

Nej da, men det kan jo netop erstatte mit fjernsyn :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-02-10 18:01

Martin skrev:

> Og lige præcist det (næsten) er bare ikke godt nok til mig.

Og så må du vente noget længere... Giv tid, giv tid.

Eller køb en Android :D

> Nej da, men det kan jo netop erstatte mit fjernsyn :)

Og? Det kan den her sikkert også, hvis man fodrer den rigtigt.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 02-02-10 23:36

On 2010-02-02 22:43:13 +0100, Niels said:

> [...]
> Det er normalt en helt triviel opgave under rullemenuen "Files", men i
> iWeb skal man helst tvinges til at tegne et - alt for dyrt - MobileMe

I min iWeb kan jeg klikke på 'Site' i sidebar. Der kan jeg velge mellom
å publisere til Mobile Me, FTP Server eller en Local Folder.

Fra : Niels

Dato : 02-02-10 16:17

> Du kan exportere dit iWeb til en mappe på disken og så bruge et (gratis)
> ftp program til at upoade.

Og hvorfor skal det være så besværligt?

> Og du kan ikke dømme det ude i den store sammenhæng før markedet og
> forbrugerne har talt ...

Jo, jeg danner min egen mening.

--
Niels

Fra : jagge

Dato : 03-02-10 00:22

> Og hvorfor skal det være så besværligt?

Fordi Apple vil have at du skal betale for den lette løsning.

MVH

Jakob

Fra : jagge

Dato : 03-02-10 00:21

> Apple var engang lidt "alternativ", men nu hersker virksomhedens
> grådighed tilsyneladende som den gør hos Microsoft.

UHA UHA det må du ikke sige..... shysss

Men ja du har ret. Apple er absolut lige så slem som MS til at pakke
sine produkter ind i monopoler og særaftaler.

Apple er absolut lige så lukket som MS. Det er en kendsgerning.

Men de laver da et fedt styresystem og til tider fede programmer.

MVH

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-10 01:03

jagge wrote:

> UHA UHA det må du ikke sige..... shysss
>
> Men ja du har ret. Apple er absolut lige så slem som MS til at pakke
> sine produkter ind i monopoler og særaftaler.
>
> Apple er absolut lige så lukket som MS. Det er en kendsgerning.

Tildels ja, men da stadig på et antalsmæssigt 'lavere plan' - endnu...

> Men de laver da et fedt styresystem og til tider fede programmer.

Og de har da helt klart sat nye standarder for computerdesign, som nu
næsten alle andre ihærdigt forsøger at efterligne...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-02-10 07:57

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> UHA UHA det må du ikke sige..... shysss
>
> Men ja du har ret. Apple er absolut lige så slem som MS til at pakke
> sine produkter ind i monopoler og særaftaler.
>
> Apple er absolut lige så lukket som MS. Det er en kendsgerning.

Umiddelbart ville jeg synes du var typen der sprang på linux så hurtigt
som muligt.

En af grundene til at mange vælger Mac er jo netop at der er gjort et
stykke arbejde for dem så de ikke skal tænke helt så meget over hvordan
lortet virker, og bare "arbejde" eller gøre det de nu vil. I iPhone og
iPad er den filosofi kørt helt ud til kanten ... hvis man synes det er
for restriktivt eller ikke kan lide den måde at Apple gør ting på ...
her er et meget nemt våben: lad være med at købe produktet. Der er
masser af mere eller mindre brugbare alternativer.

Man kan ikke altid få i pose og sæk ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 08:05

Thomas von Hassel skrev:

> Umiddelbart ville jeg synes du var typen der sprang på linux så hurtigt
> som muligt.

Jeg kan anbefale Ubuntu. Den er altså rar at arbejde med.

Fra : jagge

Dato : 03-02-10 09:02

> Umiddelbart ville jeg synes du var typen der sprang på linux så hurtigt
> som muligt.

Du har faktisk ret. Jeg har kørt Ubuntu som også anbefales før. MEN jeg
har brug for visse programmer til mac så der er ikke helt frit valg.

Men jeg synes også det er en ny tendens hos Apple der rigtigt er
eksploderet efter Ipod kom på banen. Den er yderligere accelereret med
Iphone, vil nok få momentum med Ipad og så videre.

Jeg synes det er en skam, men det er udviklingen. Jeg springer nok fra
platformen når de i mere udbredt grad vil bringe "konceptet" ind på
deres computere også. De er jo begyndt med mobile me. Hvis meget mere af
systemets funktionalitet bliver tilkøbsydelser på abonnements basis så
er jeg helt sikkert skredet.

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-10 14:33

Hej Jakob,

> deres computere også. De er jo begyndt med mobile me. Hvis meget mere af
> systemets funktionalitet bliver tilkøbsydelser på abonnements basis så
> er jeg helt sikkert skredet.

Her skal man nok lige have med at Mobile Me i essensen bare er .Mac med
et nyt navn. Selvfølgelig har funktionaliteten også ændret sig hver gang
der er kommet nye versioner - men det var også en abonnementsbaseret
tjeneste, da det hed .Mac. Det er altså noget Apple har tilbudt siden
2002 - og ikke ligefrem noget nyt, de er begyndt med fornyligt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-02-10 14:38

> [...]

> tjeneste, da det hed .Mac. Det er altså noget Apple har tilbudt siden
> 2002 - og ikke ligefrem noget nyt, de er begyndt med fornyligt.

og jeg kan ikke lige komme på hvilken funktionalitet du ikke kan
efterligner/erstatte med andre services ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 15:14

> og jeg kan ikke lige komme på hvilken funktionalitet du ikke kan
> efterligner/erstatte med andre services ...

Meget af det har vi faktisk her:

<http://www.dandomain.dk/produkter/hostedexchange-priser.html>

hvis der vel at mærke ses på Hosted Exchange Komplet.

Nå, ja, og så skal hjemmesiden vel også lige med:

<http://www.dandomain.dk/produkter/mailhotel-oversigt.html>

Er det ikke 20 GB vi har til rådighed på vores MobileMe? Prøv at lægge
mærke til hvor meget der er til rådighed her ... men så syncer den da
også tasks ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-02-10 05:45

> [...]

> Senest har jeg lavet et site i iWeb, men jeg kunne på ingen måde
> greje, hvor jeg skulle sætte ftp-parametrene ved upload til server.

Vælg Finder -> menuen Go (eller Command + K) og skrive

ftp://username:password@hostname/

i adressefektet. Tryk Return.

Virker osse i Windows Explorer.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-02-10 07:48

> Vælg Finder -> menuen Go (eller Command + K) og skrive
>
> ftp://username:password@hostname/
>
> i adressefektet. Tryk Return.

nix ... ftp i Finder er kun "read only"*

/thomas

* og det er en af de ting der undrer mig ...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-02-10 18:20

> nix ... ftp i Finder er kun "read only"*
>
> /thomas
>

> * og det er en af de ting der undrer mig ...

Hmm! Du har ret.

Med Windows benytter Explorer (Stifinder på Dansk) Internet Explorer.
Jeg har prøvet med Safari, med skrive "adressen" ind på adresselinien,
men så starter Finder bare og Safari står der bare med blank
adresseline. Så det er omvendt i OS X.

Mit gæt indtil videre er, at det skyldes at denne FTP server
(users.cybercity.dk) ikke understøtter RAW FTP kommandoer. Det ka' man
se ved at bede om hjælp når man er opkoblet.

F.eks så kræver EMC Retrospect på Mac RAW kommandoer med FTP.

Jeg prøver igen med Cerberus FTP server. Den seneste version jeg har
benytte understøttede faktisk RAW kommandoer. Nu (pr 3. februar) er der
kommet en opdatering, så jeg må lige hente den og installere den på min
LAN filserver.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-02-10 19:27

On 2010-02-03 18:20:11 +0100, Axel Hammerschmidt said:

> Mit gæt indtil videre er, at det skyldes at denne FTP server
> (users.cybercity.dk) ikke understøtter RAW FTP kommandoer. Det ka' man
> se ved at bede om hjælp når man er opkoblet.

Den hedder users.telenor.dk nu - men det er måske den samme med flere navne?

Jeg havde problemer med at uoloade indtil jeg skiftede adressen ud til
telenor - og med samme brugernavn og password som hos cybercity.

(FireFTP - plugin til Firefox.)

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-02-10 20:35

fKurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg havde problemer med at uoloade indtil jeg skiftede adressen ud til
> telenor - og med samme brugernavn og password som hos cybercity.

Ja, men det er en FTP klient - bare som plug-in. Cybercity som adresse
virker stadig. Jeg både forbinde og oploade med Stifinder (Internet
Explorer).

Man må da håbe de beholder "cybercity.dk". Jeg har masser af link på
forskellige debat blogs dertil.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-10 04:13

> [...]
> Explorer).
>
> Man må da håbe de beholder "cybercity.dk". Jeg har masser af link på

Mon ikke - jeg får da stadig post til ...@city.dk, uden at have dem som
udbyder.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-10 04:23

> nix ... ftp i Finder er kun "read only"*
>
> /thomas
>

> * og det er en af de ting der undrer mig ...

Jeg uploader(træk & slip) direkte til iDisk - det er vel også en slags
Finder?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-10 08:44

> Jeg uploader(træk & slip) direkte til iDisk - det er vel også en slags
> Finder?

Jo.. men det er heller ikke FTP .. det er WebDAV ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-10 15:16

> Jo.. men det er heller ikke FTP .. det er WebDAV ...
>
> /thomas

Godt så Så er WebDAV ganske glimrende

M.

Fra : Jon

Dato : 03-02-10 06:26

> [...]

> Det er normalt en helt triviel opgave under rullemenuen "Files", men i
> iWeb skal man helst tvinges til at tegne et - alt for dyrt - MobileMe

I prinsippet svært enkelt:

"Publish to folder"
Upload deretter folder m/files via ftp/sftp til host of choice.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 03-02-10 08:27

> [...]

> Det er normalt en helt triviel opgave under rullemenuen "Files", men i
> iWeb skal man helst tvinges til at tegne et - alt for dyrt - MobileMe

Easy iWeb Publisher
http://www.plyxim.com/free/

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-02-10 08:34

> Jeg kan anbefale Ubuntu. Den er altså rar at arbejde med.

Hep! En Macbook Pro måtte lade livet for en alm. PC-bærbar med Ubuntu.

Det er bestemt ikke samme brugeroplevelse, men nøj hvor det kører godt.
Det er ikke samme plug'n'play, men det vidste jeg og det generer mig
ikke. Nu hvor der er tweaket lidt så virker alt som det skal.

http://dl.dropbox.com/u/4229677/screenshot_002.jpeg

Et eller andet sted er det nu rart ikke at være bundet af licenser og
kunne gøre som man vil... men jeg falder nok alligevel for patten næste
gang og køber en Macbook Pro - dens hardware og finish findes altså ikke
overgået andre steder...

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 03-02-10 11:18

Martin [6000] wrote:

> http://dl.dropbox.com/u/4229677/screenshot_002.jpeg

Uff! Jeg skulle lige til at svare på Thorbjørns indlæg, da jeg så dit
screenshot.

Default tema i Ubuntu er virkelig min største anke (ja, ja jeg ved det
kan ændres og at det er en 'lille' ting) ved systemet. Jeg HADER de
brune nuancer og fatter ikke, hvorfor distributionen ikke har et lækkert
indbydende tema.

Al min terminal-kærlighed kastes over Ubuntu, så jeg kender systemet ret
godt, men en ud-af-boksen-desktop kommer jeg ikke til at køre foreløbelig.

- Peter

Fra : jagge

Dato : 03-02-10 11:23

> Al min terminal-kærlighed kastes over Ubuntu, så jeg kender systemet ret
> godt, men en ud-af-boksen-desktop kommer jeg ikke til at køre foreløbelig.

Ja det er lidt sjovt. Det visuelle betyder uendeligt meget. Jeg er også
overbevist om at Linux ville være mere udbredt hvis de fik nogen til at
lave en übercool brugerflade.

Sådan er det bare.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-02-10 11:38

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Linux ville være mere udbredt hvis de fik nogen til at
> lave en übercool brugerflade.

Det er ikke så meget et spm. om teknik men om filosfi/ledelse. De fleste
open source projekter mangler en ledelse som kan skære skidt fra kanel
og lave en god GUI er hundesvært når end ikke udviklerne kan blive enige
om hvilken retning man skal gå.

/thomas

Fra : Martin

Dato : 03-02-10 13:37

On 03-02-2010 11:37, Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> open source projekter mangler en ledelse som kan skære skidt fra kanel
> og lave en god GUI er hundesvært når end ikke udviklerne kan blive enige

Derfor Ubuntu er blevet så populært som det nu engang er i desktop
verdenen, fordi de netop har en ledelse, og selvfølgelig lidt kroner-øre
til markedsføring.

Men helt enig, når jeg arbejder med linux så er det somreglen også kun i
server verdenen med ren terminal.

Som desktop har jeg flere gange prøvet ubuntu, men vender altid tilbage
til osx eller windows alt afhængig hvilken bærbar der blev brugt til at
lege tosset med :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 16:44

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> open source projekter mangler en ledelse som kan skære skidt fra kanel
> og lave en god GUI er hundesvært når end ikke udviklerne kan blive enige

Problemet er at når det drejer sig om teknik skal de nok blive enige,
men med hensyn til smag er der en millard _forskellige_ holdninger og
eftersom de fleste projekter bygger på frivillighed, er der sjældent en
skær-igennem-og-sådan-BLIVER-det-bare chef (for så skrider alle de
frivillige). Linus selv er en delvis undtagelse fordi han nyder så stor
respekt at folk lytter. Men respekten er opnået på faglig dygtigthed,
ikke fordi han er god til at sætte farver sammen.

Og så løser man problemerne med at give et flueben som giver de
muligheder man ikke kan blive enige om... og det løser ikke noget alligevel.

Nu hvor jeg tænker over det, er en af de typiske hovedanker mod netop
Gnome at de IKKE vil have det på den måde, men at de skærer igennem og
træffer valget. På samme måde som Apple gør, men ikke helt så drastisk.
Hvorfor ved jeg egentligt ikke, men det er nok derfor jeg foretrækker
en Gnome-baseret Linux.

Herudover kan man også bruge musen meget mindre end på Mac'en. Det er
egengtligt meget rart, men jeg er lidt ked af at de ødsler mere med
skærmpladsen med menuer og statuslinier pr vindue istedet for globatl.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 17:58

> Herudover kan man også bruge musen meget mindre end på Mac'en. Det er
> egengtligt meget rart

Og jeg opnår så det samme ved hjælp af QuicKeys ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 16:44

jagge skrev:

> Ja det er lidt sjovt. Det visuelle betyder uendeligt meget. Jeg er også
> overbevist om at Linux ville være mere udbredt hvis de fik nogen til at
> lave en übercool brugerflade.

Übercöölhed er som bekendt i øjnene der ser.

Personligt ville jeg få svip af det du har valgt til i dine skærmdumps

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-02-10 11:33

> [...]
> godt, men en ud-af-boksen-desktop kommer jeg ikke til at køre foreløbelig.

Jeg har ca. samme oplevelse. Jeg har masser af Ubuntu servere kørende
rundt omkring, og har da også prøvet at køre med Linux som desktop OS et
par gange ... men hver gang er jeg røget tilbage til mac fordi det
simpelt hen ikke arbejder imod mig..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-10 18:07

Martin [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> Det er ikke samme plug'n'play, men det vidste jeg og det generer mig
> ikke. Nu hvor der er tweaket lidt så virker alt som det skal.

iPad har ikke samme plug ´n´ play, men det ved du, så det generer dig
ikke - nu, hvor den er flygtet lidt, virker alt, som det skal

> http://dl.dropbox.com/u/4229677/screenshot_002.jpeg

Ih, du milde...kan du holde ud at se på det?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 04-02-10 18:19

Morten Lind skrev:

> iPad har ikke samme plug ´n´ play, men det ved du, så det generer dig
> ikke - nu, hvor den er flygtet lidt, virker alt, som det skal

> Ih, du milde...kan du holde ud at se på det?

Det er ikke så slemt når man har en masse åbne vinduer henover :D

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-10 18:22

> iPad har ikke samme plug ´n´ play, men det ved du, så det generer dig
> ikke - nu, hvor den er flygtet lidt, virker alt, som det skal

> Ih, du milde...kan du holde ud at se på det?

nej .. det er alt for meget information ... med mindre man arbejdet i et
NOC så er det slet ikke nødvendigt ...

/thomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-02-10 11:27

> [...]
>
> Default tema i Ubuntu er virkelig min største anke (ja, ja jeg ved det
> kan ændres og at det er en 'lille' ting) ved systemet.

Bemærk: Mit screenshot er _ikke_ default, men tværtimod tweaket da jeg
heller ikke bryder mig 100% om default.

> Al min terminal-kærlighed kastes over Ubuntu, så jeg kender systemet ret
> godt, men en ud-af-boksen-desktop kommer jeg ikke til at køre
> foreløbelig.

Men skal man også det? Altså ud af boksen. Styrken er jo netop at du kan
ændre det så det tilpasses lige præcis dig.

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-02-10 11:28

> Ja det er lidt sjovt. Det visuelle betyder uendeligt meget. Jeg er også
> overbevist om at Linux ville være mere udbredt hvis de fik nogen til at
> lave en übercool brugerflade.

Linux _har_ en übercool brugerflade. Der er mange forskellige af dem, så
vælg den du bedst kan lide

> Sådan er det bare.

Nemlig

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-02-10 11:30

> Bemærk: Mit screenshot er _ikke_ default, men tværtimod tweaket da jeg
> heller ikke bryder mig 100% om default.

Her er fx. min desktop-computer:
http://dl.dropbox.com/u/4229677/screenshot_001.jpeg

Uden den brune baggrund fra min laptop - men begge synes jeg er fede på
hver deres måde.

Egentlig skifter jeg baggrund flere gange om ugen næsten, så i morgen ser
det nok anderledes ud - dog holder jeg 100% fast i de sorte farver øverst
og nederst.

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-02-10 11:34

> [...]
> rundt omkring, og har da også prøvet at køre med Linux som desktop OS et
> par gange ... men hver gang er jeg røget tilbage til mac fordi det

Hvis OS X ikke arbejder imod dig, så er det fordi du stryger den med
hårene

Anyways, jeg har samme oplevelse på Mac også - det spiller bare. 100%.
MEN KUN så længe man bruger det som det er designet..

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-02-10 11:40

> [...]
>
> Anyways, jeg har samme oplevelse på Mac også - det spiller bare. 100%.
> MEN KUN så længe man bruger det som det er designet..

nu har jeg aldrig været fan af at customise mit system ret meget ... jeg
vil hellere bruge tiden på mere fornuftige ting ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 03-02-10 11:52

Thomas von Hassel wrote:

> nu har jeg aldrig været fan af at customise mit system ret meget ... jeg
> vil hellere bruge tiden på mere fornuftige ting ...

+1

- Peter

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-02-10 11:44

> nu har jeg aldrig været fan af at customise mit system ret meget ... jeg
> vil hellere bruge tiden på mere fornuftige ting ...

Hvad der er fornuftigt kan vi altid diskutere.

Men helt klart.. hvis du ikke gider dette så er en Mac 40 gange bedre for
dig

Mit problem er, at jeg ikke kan lade være med at customize.. og jeg
render på OS X ret tit hovedet mod muren fordi Steve har bestemt hvad jeg
må og ikke må og hvad jeg kan og ikke skal kunne.

Bevares.. så slem er OS X heller ikke... hvis det ikke var fordi Ubuntu
virkede 100% perfekt på min laptop, så havde jeg valgt en Macbook Pro med
det samme istedet for - prisen spiller ikke den primære rolle - det gør
brugeroplevelsen tilgengæld.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-02-10 11:51

> Hvad der er fornuftigt kan vi altid diskutere.

sålænge textwrangler, mail og eclipse virker er jeg glad ... og mit
baggrundsbillede er stadig det som kom med maskinen :)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 16:48

Thomas von Hassel skrev:

> sålænge textwrangler, mail og eclipse virker er jeg glad ... og mit
> baggrundsbillede er stadig det som kom med maskinen :)

Eclipse? Den Eclipse _jeg_ bruger? Hvornår i alverden er du blevet
Javadims?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-10 00:19

> Eclipse? Den Eclipse _jeg_ bruger? Hvornår i alverden er du blevet
> Javadims?

Nej for pokker, denne:

<http://www.eclipse.org/pdt/>

/thomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-02-10 12:01

> baggrundsbillede er stadig det som kom med maskinen :)

I rest my case

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 14:32

Martin [6000] skrev:

> I rest my case

Hvis baggrundsbilledet på skærmen er vigtigt, så laver du for lidt ;)

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 04-02-10 12:53

> Hvis baggrundsbilledet på skærmen er vigtigt, så laver du for lidt ;)

Ja, hvornår sidder man og kigger på skrivebordsbilleedet? Og hvorfor?

Jeg har ensfarvet blå (Aqua Dark Blue) - og har haft det på alle mine Macs
efter den første (Classic i 1990), med en enkelt undtagelse, hvor jeg brugte
ensfarvet grøn...

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-10 12:59

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> efter den første (Classic i 1990), med en enkelt undtagelse, hvor jeg brugte

Hvis det skal være helt rigtigt så skal baggrunden være #C0C0C0 ...

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 04-02-10 13:08

> Hvis det skal være helt rigtigt så skal baggrunden være #C0C0C0 ...

Hvordan laver jeg det om?

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-10 13:16

> Hvordan laver jeg det om?

laver en 25x25px billede i photoshop, sætter baggrunden til farven,
gemmern det som .png, vælger som baggrundsbillede

/thomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-02-10 12:07

> Det kan jeg skam godt se. Lad mig sige det på en anden måde - det ligner
> ik' ligefrem OS X, vel?! ;)

Ok jeg forstod det som at du troede det var standard. Jeg smed netop
screenshottet for at illustrere hvor flot Ubuntu kan se ud hvis man vil.
Jeg kan se nu at missionen failede hårdere end set hidtil

Og nej det ligner ikke OS X - og heldigvis! Jeg kan ikke fordrage det
"sølvlook" man tvinges til :-/

> Ja, det synes jeg. Hvis det skal være et reelt alternativ til Windows/OS
> X. Det er fint nok at du kan/gerne vil pille, men hvis jeg skal overtale
> mine forældre til at hoppe på noget 'mega snedigt open source' (i deres
> øjne 'gratis'), kan jeg altså ikke komme anstigende med en lortebrun
> brugergrænseflade.

Så er der Mint. Den er sq ret flot standard synes jeg.

Bortset fra det så er Karmic's default ikke nær så slem som prior.

Og så hjælper det også lidt på det at jeg ikke direkte hader brun.. men
jeg ved godt Ubuntu dagligt får tæsk for det rundt omkring på nettet..
Jeg sviner også sølvgrå biler til, men der må da være nogen som er glad
for farven siden de har valgt den - uden at bilen bliver ringere af den
grund.

Kort sagt: Jeg kunne ikke være mere ligeglad med hvordan deres farvevalg
er som standard - jeg ændrer det med garanti alligevel.

Jeg synes det er lidt for "nemt" at fravælge Ubuntu eller "svine"
systemet til blot pga. deres farvevalg..

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-02-10 12:25

> He he he. Smag og behag ;)

Hehe ja.

> Ja det ser ok ud, men er dog stadig lidt lammet af Gnome.

Hmm Gnome og OS X går da ellers ret meget hånd i hånd hvad angår måden
det er opbygget på synes jeg.

> Jeg har bestemt ikke fravalgt Ubuntu - bruger det bare uden in window
> manager ;) Jeg synes godt man må svine det for at have et grimt default
> theme.

Bestemt.

> 'Linux for the masses' er en fin og værdig mission, men man skal
> også tænke på, hvem modtageren er og hvad de gerne vil ha'. Jeg HADER
> personligt brunt og fatter simpelthen ikke, hvorfor Ubuntu ikke er
> rykket videre.

Jeg har hørt spæde rygter om, at de netop vil gøre dette. Men om det er
andet end rygter aner jeg ikke. Det er efterhånden også længe siden jeg
læste om det.

Men... noget må de da gøre rigtigt for de sidder med ca. 30% af verdens
Linux-brugere og den er evig populær.

Ang. forældre.. min mor kører default Ubuntu og min fader ligeså snart -
når jeg får taget mig sammen til at dobbelttjekke hans hardware.

Fra : David Blangstrup

Dato : 03-02-10 19:39

On 2010-02-02 22:43:13 +0100, Niels said:

> [...]
> Det er normalt en helt triviel opgave under rullemenuen "Files", men i
> iWeb skal man helst tvinges til at tegne et - alt for dyrt - MobileMe

Jeg gad ikke læse denne uendelige tråd til ende, der som sædvanligt ;)
er på vej ud i noget helt andet (jo, det er hyggeligt, men langt at
læse hvis man skal se, om nogen har svaret på dette) — men du skal
vælge 'sted' (dansk) eller 'site' og hvis du har '09, kan du vælge i en
rulleskakt mellem mobile me og ftp. Voila! Simpelt, ikke? ;) Og det
virker.
Du kan bare ikke få kommentarer og en anden ting, jeg ikke lige kan
huske nu, men hvis du vil have kommentarer, kan du installere et
kommentar-program, jeg heller ikke lige kan huske.
Så, spørg hellere først (her fx) og bash Apple bagefter. ;)
- David

> [...]
>
> Apple var engang lidt "alternativ", men nu hersker virksomhedens
> grådighed tilsyneladende som den gør hos Microsoft.

Hm...

> --
> Niels

- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-02-10 21:01

Jeg brugte http://ubuntusatanic.org/screenshots.php et stykke tid

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-02-10 21:46

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> writes:

> Nej, det skal være WINDOWSAGTIGT! GRØNT! BLÅT! og med røde krydser :D

Teletubbyland?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-02-10 22:26

> Det er fordi den er rar :) Den lever op til mottoet "Linux for human
> beings".

Hehe ja - den er faktisk rar for nu at bruge det udtryk

> Ikke en distribution fra nørder for nørder, men med målgruppen
> almindelige mennesker. Jeg kender faktisk nogen pensionister der kører
> Mandriva - de står for at skifte til Ubuntu.

Gode gamle Mandriva. De har altid en plads i mit hjerte, men med den
nuværende ledelse ved jeg ikke om jeg har lyst til at køre med... :-/
Ellers et pokkers godt system.

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-02-10 22:27

> Så du skal egentligt bare lave din egen pakke med din egen opsætning og
> få den listet ind i standarddistributionen. Så kan du bare køre
> "apt-get install martins-opsaetning" og så er du i luften :)

Tøhø.. det ville være blæret.

Men tror jeg nøjes med mit personlige install-script der på få minutter
tilpasser en default Ubuntu til præcis mine ønsker og behov mht udseende
og programmer.

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-02-10 22:27

> Når du så har en nyinstalleret maskine (din eller en andens) skal du
> bruge et par dage på at sætte alting op som du vil have det (og som
> ingen andre i hele verden har det).

Nja. På min egen skal jeg bruge få minutter. Se anden post desangående.

> Det er jeg blevet for gammel til. Pragmatismen siger man skal arbejde
> på en standardinstallationsopsætning - det bliver man gladest for i
> længden.

Hmm

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-02-10 22:28

> Hvis baggrundsbilledet på skærmen er vigtigt, så laver du for lidt ;)

Uden tvivl

Fra : Jesper

Dato : 03-02-10 22:40

> [...]

> Apple var engang lidt "alternativ", men nu hersker virksomhedens
> grådighed tilsyneladende som den gør hos Microsoft.

Du kan sagtens uploade til FTP via iWeb, se her:
http://www.apple.com/findouthow/web/#ftp

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-10 23:31

> Du kan sagtens uploade til FTP via iWeb, se her:
> http://www.apple.com/findouthow/web/#ftp

Ja, det er den anden vej der er lidt af et problem.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-02-10 00:21

> Så det godt. Så er spørgsmålet hvor lang tid du har brugt på at flikke
> det script sammen og hvor meget der knækker når der kommer nye
> versioner. Nå, dig om det - jeg er som sagt blevet for gammel til den
> slags.

Der er intet der knækker når der kommer nye versioner - det har jeg
pakkesystemet til at styre for mig.

Men kors hvor har jeg brugt lang tid på scriptet.. Jeg synes det er
sjovt at rode med.

> Jeg får snart en Windows 7 maskine. Jeg tror ikke jeg bliver så glad
> for den som for min Ubuntu :(

Jeg har lige fået min Win 7 Upgrade ind ad døren.. tror den skal afprøves
her omkring den 27 April hvor Ubuntu 10.04 LTS udkommer. Skal lige se
lidt nærmere på hvad det er for en "størrelse".

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-02-10 12:57

> Ja, hvornår sidder man og kigger på skrivebordsbilleedet? Og hvorfor?

Jeg sidder heller ikke og kigger på min bil når jeg kører i den, men
derfor må den gerne være pæn når jeg går forbi den.

Som I spørger "hvorfor" omkring fede baggrundsbilleder, så spørger jeg
"hvorfor køre default?".

Jeg kan, med fandens vold og magt, ikke sætte mig ind i det, ligeså lidt
som I åbenbart heller ikke kan den modsatte vej

> Jeg har ensfarvet blå (Aqua Dark Blue) - og har haft det på alle mine
> Macs efter den første (Classic i 1990), med en enkelt undtagelse, hvor
> jeg brugte ensfarvet grøn...

Jeg hviler min kuffert....

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-02-10 13:28

> laver en 25x25px billede i photoshop,

"Hvordan kommer jeg til Tyskland? Du hopper i din VW og kører sydover.."
Pis.. jeg har en Volvo - ØV nu kan jeg ikke komme til Tyskland.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-10 13:29

> "Hvordan kommer jeg til Tyskland? Du hopper i din VW og kører sydover.."
> Pis.. jeg har en Volvo - ØV nu kan jeg ikke komme til Tyskland.

eller ethvert andet billedredigerings program ... ok ?

:)

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-10 13:31

> eller ethvert andet billedredigerings program ... ok ?

bortset fra det så er den bedste måde at køre til tyskland på netop i en
VW ...

/thomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-02-10 13:33

> eller ethvert andet billedredigerings program ... ok ?

Jeg ved godt skoen måske klemte lidt på mig før, men ja det var der jeg
ville hen.

Photoshop er ikke, skal ikke og må aldrig blive lig med
billedebehandlingsprogram. Det er blot en af de mange programmer til
formålet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-10 13:38

> [...]
>
> Photoshop er ikke, skal ikke og må aldrig blive lig med
> billedebehandlingsprogram. Det er blot en af de mange programmer til

Det er "Xerox" og "Hover" effekten der slår igennem ....

/thomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-02-10 00:15

> Du skal huske at tilføje 'apt-get gimp' til dit script ;) Så vidt jeg
> har forstået ryger det ud i 10.4 - godt det samme, hvis du spørger mig.

Jeg er blevet helt vild med Gimp efter v. 2.6 kom på gaden.

Så ja den skal helt klart ind i scriptet Bibble Labs Pro 5 og Gimp er
hvad jeg bruger til min amatør fotohobby.

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-02-10 00:16

> Ih, du milde...kan du holde ud at se på det?

Holde ud? Jeg står hver dag og tripper på arbejdet for at komme hjem og
se på det.... Så det er da mildt sagt at jeg kan "holde det ud"

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-02-10 01:04

> nej .. det er alt for meget information ... med mindre man arbejdet i et
> NOC så er det slet ikke nødvendigt ...

Definer nødvendigt?

Groft set har jeg ikke brug for Gnome som miljø men kunne nøjes med
fluxbox.

Det er bestemt ikke for meget information til mig. Men hoooooooooooold nu
op - I har ikke samme smag/behov som mig så der er ikke noget at sige til
at I sidder med jeres default OS X wallpaper og fatter hat af det hele

Der er også folk der ryster på hovedet af at konen og jeg har brugt penge
på store alufælge til bilen for det er da sleeeet ikke nødvendigt.. siger
folkene mens de sidder i deres røvsyge biler med standard 14" stålfælg
disser folk med andre interesser og/eller behov.

Hrmpf :/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-10 08:46

> Definer nødvendigt?

Nå jeg mente bare alt det netværks status ude til højre .. :)

> [...]
> folkene mens de sidder i deres røvsyge biler med standard 14" stålfælg
> disser folk med andre interesser og/eller behov.

og jeg kender det godt ... var også konen der synes at de 16" der fulgte
med bilen som std. var få små så der røg 17" på istedet :)

/thomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-02-10 01:48

> Gad egentlig vide, hvornår de får sig taget sammen til at få færdiggjort
> en native OS X version... - Jeg har prøvet en meget tidlig alpha 3.0, og
> /det/ var ikke godt....!

OS X mangler _virkelig_ en native udgave. Jeg har tidligere udstødt alt
der skulle igennem X11. Jeg bryder mig ikke om den måde det hele kører
på. Jeg ved ikke hvordan de nye version kører deri dog.

Hvis man ikke bryder sig om Gimp og erfaringerne med det er begrænset til
OS X og til dels også Windows så forstår jeg det egentlig godt... men på
Linux virker den så helstøbt at det er en helt anden brugeroplevelse.

Gimp er IMHO en fantastisk pixeleditor. Men det er ikke Photoshop.. eller
Paintshop Pro.. eller noget andet. Ligesom OS X og Linux ikke er Windows
og omvendt.. det er jo ligesom hele formålet med andre "version" af et
program der skal udføre en given opgave. De skal jo ikke være ens for så
kunne man lige så godt lade være med at opfinde den dybe tallerken to
gange.

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-02-10 01:50

> Luksusdyr. twm er for purister der foretrækker Unix som fra før verden
> gik af lave!

Det er fra før min tid tror jeg...

> Vidste konen at hun havde behov for alufælge?

Ja det var hende der trak i mig for at få nogle på...

> Det næste bliver vel du siger det var på hendes Land Rover...

Ahh.. så godt "ved muffen" er vi dog heller ikke.. Men det er en af
mine drømmebiler dog! Sådan en Land Rover med hele svineriet..

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-02-10 10:30

> Nå jeg mente bare alt det netværks status ude til højre .. :)

Jeg er nørd med stort "N". Det er fredagsguf for sådan en som mig..