Krabbeklør
Fra : Aksel

Dato : 02-02-10 14:14

Jeg plejer hvert år at købe 20 -30 kilo krabbeklør direkte fra båden. I år
har det ikke været muligt p.g.a. vejr og vind.
Jeg har et par gange siddet Hvide Sande og ventet på "bid" - forgæves. Har
også været en tur til Nr.Vorupør og til Stenbjerg - ligeledes forgæves.
Så købte jeg forsøgsvis godt 1 kilo hos Metro. De blev smidt ud efter
hjemkomsten, da de lugtede råddent.

Kiloprisen hos en fiskehandler ligger fra kr. 110 - 135, og så er man langt
fra sikker på kvaliteten. Fra båden koster de under det halve, men også her
kan kvaliteten svinge efter, hvor længe de har ligget nede i lasten.

Vores abstinenser p.g.a. manglende klør er efterhånden ved at være
altdominerende. Hvordan får vi fat i nogle klør af god kvalitet - og til
rimelig pris?
Mvh
Aksel

Fra : smileymax

Dato : 03-02-10 09:57

Aksel wrote:
> [...]
>
> Vores abstinenser p.g.a. manglende klør er efterhånden ved at være
> altdominerende. Hvordan får vi fat i nogle klør af god kvalitet - og til

Ikke for at pisse på dig, men her (Thailand) vrimler det med
krabber, den brune med de fede klør og den med lange tynde
blå klør.. Jeg plejer at få dem i det de kalder currypowder
sauce, og det er en stor favorit, men hvordan tilbereder du
dine, lidt forandring ville være rart. -max-

Fra : Aksel

Dato : 03-02-10 13:00

"smileymax" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sauce, og det er en stor favorit, men hvordan tilbereder du
> dine, lidt forandring ville være rart. -max-

Hej Max!
Jeg misunder dig ikke dine krabber. Jeg kan nemlig ikke li´ andre end de
taskekrabber, der lever i vores friske, kolde vand. Det samme gælder iøvrigt
for rejer. Forrige sommer prøvede vi nogle, fanget ud for Vancouver Island -
også fra koldt vand, men en helt anden slags krabber. Man ville kun anvende
ben og de lange tynde klør - og kassere kroppen. Jeg protesterede og fik
min vilje igennem, men det var bestemt ikke nogen succes, for der var
simpelthen ingen "mad" i selve "kassen".

Jeg renser og koger krabberne i rigeligt vand - tilsat god portion salt,
laurbærblade og en stor skvat eddike. Efter 15 - 20 minutter tages de op og
skylles i flere gange koldt vand til afkøling, fyldes i poser og deponeres i
dybfryseren. Det er lige ud ad landevejen, og krabberne holder sig
glimrende flere måneder i fryseren. Når vi er så heldige at få nogle hele
krabber, spiser vi dem relativt hurtigt. De store, fyldige klør smager
pragtfuldt, men endnu bedre er det at løfte "låget" på selve "kassen", og
nyde det lidt ubestemmelige, men lækre indhold der er lige under.

Dertil spiser vi ofte ristet brød, hjemmelavet mayonnaise, kølig, tør fransk
hvidvin - eller endog en gang i mellem i stedet en duggende, kølig snaps.

Uha, jeg bliver igen helt lækkersulten - og håber, at vi snart får fat i en
ny portion.

Mvh
Aksel

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-10 14:43

> Uha, jeg bliver igen helt lækkersulten - og håber, at vi snart får fat i
> en ny portion.

Åh sidder og venter på u7 - så skal vi en tur til Fanø. Vi skal have lidt
muslinger og bakskuld - mums.

Krabber har jeg ikke fået siden jeg var i Nr. Vorupør for over 10 år siden.
Fra Christians knægts båd, men dem hos (nu afdøde) Laurits var nu også fine.

/karsten