Pulled Pork..
Fra : J.K.A

Dato : 01-02-10 18:58

Hej

Jeg mangler en opskrift på pulled pork, en opskrift hvor man tager en
nakkefilet (tror jeg) og griller den i nogle timer. Helt hvor mange timer er
jeg ikke klar over samt jeg er heller ikke klar over hvad for en dryrub der
skal bruges, det er selvfølgelig individuel hvad der bruges til sidst
nævente men jeg er åben for forslag...

På forhånd mange tak for hjælpen

J.K.A

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-02-10 19:41

On Mon, 1 Feb 2010 18:58:18 +0100
"J.K.A" <hejjkaxelsen@live.dk> wrote:

> [...]
> for en dryrub der skal bruges, det er selvfølgelig individuel hvad
> der bruges til sidst nævente men jeg er åben for forslag...

Pulled pork er som du siger en nakkefilet (eller hel svineskulder) som
grilles ved lav temperatur (100-110C) i 10+ timer - evt. med en lidt
højere temperatur mod enden af grilltiden.
Den lave temperatur er vigtig for det er denne der gør at kødet holder
sig saftigt og stadig bliver ekstremt mørt.
Når jeg laver det, så tager det typisk 16timer men jeg har både været
ude for at det har taget 10 og 25timer så det varierer meget alt efter
kødstykke, fedtmamorering osv. Kødet er klar når kernetemperatur er
94-96C.
Rub kan du lave af mange ting. jeg bruger som grund-rub en blanding af
paprika, salt, farin, løgpulver, hvidløgspulver, hvid peber og cayenne
peber. Herfra kan man så tone den i den retning man gerne vil have.
Rub kødet minimum et par timer i forvejen og gerne 12+ timer inden den
ryger på grillen.

På grillen må den ikke få direkte varme for så brænder rub-overfladen
og kødet bliver hårdt og kedeligt.

Sprøjt evt. med æblejuice (jeg bruger sådan en blomsterforstøver, men
det kan også dubbes på med en pensel) ca hver time for at holde
overfladen saftigt.

Når kødet er klar, så skal det gerne være så mørt at du kan trække det
fra hinanden uden problemer (deraf navnet). Brug to gafler til at dele
kødet i "trevler" og tilsæt evt. mere rub eller bbq sauce til kødet
inden servering. Det er klart bedst når det lige er blevet trukket da
noget af saftigheden damper af. Rester kan genopvarmes ved at hælde
lidt æblejuice over kødet og varme det i ovn/microovn.

Serveres typisk i burgerbolle med coleslaw og vinegar sauce (f.eks.
æblecider eddike, sukker, salt, chiliflager).

velbekomme
Kim Schulz

Fra : Tine

Dato : 01-02-10 19:57

"J.K.A" <hejjkaxelsen@live.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> der skal bruges, det er selvfølgelig individuel hvad der bruges til sidst

Jeg har tilberedt pulled pork et par gange med inspiration fra følgende
opskrifter:
http://allrecipes.com/Search/Recipes.aspx?WithTerm=Pulled%20pork

Da jeg ikke har en slow cooker, lader jeg kødet koge i en tykbundet gryde i
9-10 timer over det mindste blus (gas).

Hilsen
Tine