Rokkevinge
Fra : Jens Bruun

Dato : 01-02-10 17:18

Jeg er kommet hjem med en rokkevinge i dag. Jeg aner ikke, hvad jeg skal få
ud af den. Hurtig hjælp søges altså. Der er også friske kammuslinger i
indkøbsnettet, hvis det spiller nogen rolle...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 01-02-10 17:26

Hej Jens

> Jeg er kommet hjem med en rokkevinge i dag. Jeg aner ikke, hvad jeg
> skal få ud af den. Hurtig hjælp søges altså. Der er også friske
> kammuslinger i indkøbsnettet, hvis det spiller nogen rolle...

Rokkevingen aner jeg ikke noget om, måske der skal koges
en suppe på den. Men kammuslingerne skal på en pande sammen
med meget fintsnittede porre og gulerødder, husk ikke at
stege dem for meget.

--
Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-02-10 18:01

On Mon, 1 Feb 2010 17:18:06 +0100
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Jeg er kommet hjem med en rokkevinge i dag. Jeg aner ikke, hvad jeg
> skal få ud af den. Hurtig hjælp søges altså. Der er også friske
> kammuslinger i indkøbsnettet, hvis det spiller nogen rolle...

Rokkevinge kan fileteres som andre fisk og så steges/bages/dampes efter
behov og lyst.

kan se at jeg engang har bookmarked denne opskrift, så måske det var
noget:
http://www.spisbedre.dk/opskrift/view.xml?id=102d

kim schulz

Fra : Gamle

Dato : 01-02-10 18:08

Jens Bruun wrote:
> Jeg er kommet hjem med en rokkevinge i dag. Jeg aner ikke, hvad jeg
> skal få ud af den. Hurtig hjælp søges altså. Der er også friske
> kammuslinger i indkøbsnettet, hvis det spiller nogen rolle...

Her var lige een med bl.a. blåmuslinger
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=2242

Mvh.
Torben

Fra : Bisse

Dato : 01-02-10 18:44

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> få ud af den. Hurtig hjælp søges altså. Der er også friske kammuslinger i
> indkøbsnettet, hvis det spiller nogen rolle...

http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/fisk/hajfisk.php

- til inspiration.

Er slet ikke misundelig :) Har fået rokkevinge serveret en gang til en
fiskebuffet, og det var så lækkert!

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-02-10 20:09

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
QI2dnSNfjeRcY_vWnZ2dnUVZ7qCdnZ2d@giganews.com

Det gik op i hat og briller, så jeg måtte improvisere.

Da jeg pakkede vingen ud, lugtede jeg ammoniak. Så var gode råd dyre. Jeg
skyllede vingen under koldt vand, og tog mig en grundig "snuser" overalt på
vingen bagefter. Fisk skal bare være frisk. Nå, jeg kunne lokalisere lugten
til hulrummet, hvor indvoldene havde siddet - og kun dér. Jeg skar det
yderste af finne-kanten af, fik den med lidt besvær pelset på begge sider,
og skar så det yderste stykke af hulrummet fra. Derefter kunne jeg intet
lugte, og kødet så i øvrigt frisk og indbydende ud, så tilberedes og spises
skulle vingen.

Jeg endte med at dele vingen i to og smide den i et ildfast fad. Så
grovhakkede jeg, hvad jeg lige kunne finde i grøntsagsskuffen, og smed det
ovenpå fisken. Det blev til galanga (thailandsk ingefær) og og citrongræs.
Jeg turde ikke bruge chili og hvidløg. Dertil en stor håndfuld persille i
mindre duske, og toppet op med smørklatter, salt og peber. En halv flaske
hvidvin over dyret, staniol over, og i ovnen ved 200 grader i 25 minutter.

Jeg biksede en grov mos sammen af kartofler, sellerirod, revet parmigiano,
et par æggeblommer, et skvært fløde, en stor klat smør og lidt salt, peber
og revet muskatnød.

Det fungerede fint. Fisken var ganske vidunderlig. Lys, mør, saftig og med
den fineste smag, som jeg ikke helt kan definere. Måske henad helleflynder?
Ingen ben og kun brusk, der var lige til at fjerne (det er jo en hajfisk).
Fisken ok komplementeret af mosen. Jeg er glad for, jeg ikke smed hvidløg og
chili over fisken. Havde jeg haft tiden til det, havde jeg brugt al den gode
væde fra fadet til en sauce af én eller anden slags, men det må blive næste
gang.

Det er med sikkerhed ikke sidste gang, jeg køber rokkevinge med hjem! Kan
anbefales.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.