Romkugler
Fra : Max

Dato : 01-02-10 15:38

Hej

Nogen der har en god opskrift på den brune masse
man bruger til romkugler, træstammer, studeneterbrød
og så vidre. Gerne en opskrift der ikke er for klistret og
gerne lavet på basis af lagkagebunder.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-02-10 19:47

In news:4b66e738$0$36579$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> typed:
> [...]
> man bruger til romkugler, træstammer, studeneterbrød
> og så vidre. Gerne en opskrift der ikke er for klistret og

Hej Max.

Jeg fandt lige én på nettet som lyder rigtig god, og så er basis mørke
lagkagebunde. Bagerens romkugler er lavet med rester af wienerbrød og
tørkager, men det det har vi andre jo ikke sådan lige ved hånden.

Jeg har ikke selv prøvet denne opskrift, men den bliver ihvertfald gemt og
afprøvet i nær fremtid. Jeg er også vild med romkugler.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-02-10 19:53

In news:4b672181$0$277$14726298@news.sunsite.dk,
Tove Krieger <missminimiv@invalid.dk> typed:
> [...]
>
> Jeg har ikke selv prøvet denne opskrift, men den bliver ihvertfald
> gemt og afprøvet i nær fremtid. Jeg er også vild med romkugler.

Og her kommer så opskriften - undskyld jeg glemte den vist.

http://www.minemadopskrifter.dk/view_recipe.php?id=19&page=romkugler

Fra : Max

Dato : 03-02-10 17:02

Hej Tove

> Jeg fandt lige én på nettet som lyder rigtig god, og så er basis mørke
> lagkagebunde. Bagerens romkugler er lavet med rester af wienerbrød og
> tørkager, men det det har vi andre jo ikke sådan lige ved hånden.

Jeg arbejdede hos en bager i nogle år som ung, og der brugte
vi kun det afskårne fra lagkagebunder til fyld i romkugledejen,
derfor min efterlysning af netop den type.

> Jeg har ikke selv prøvet denne opskrift, men den bliver ihvertfald
> gemt og afprøvet i nær fremtid. Jeg er også vild med romkugler.

Jeg tror også at jeg vil prøve den.

Tak for hjælpen.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-02-10 18:16

In news:4b699df3$0$36560$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
> [...]
> vi kun det afskårne fra lagkagebunder til fyld i romkugledejen,
> derfor min efterlysning af netop den type.

Selv tak.

Jeg undrer mig dog lidt. Der står i opskriften at man skal riste mandler på
en tør pande, men ikke noget om at de skal findeles bagefter inden de kommes
i dejen, hvilket jeg da går ud fra som givet at de skal.

Min mand blev udlært som bager for mange år siden, og han påstår med et
grin, at hvis jeg vidste hvad bageren blander i studenterbrødene og
romkuglerne, så rørte jeg dem aldrig igen. Jeg tror bare han tager gas på
mig.

Fra : Max

Dato : 03-02-10 19:05

Hej Tove

> [...]
> mandler på en tør pande, men ikke noget om at de skal findeles
> bagefter inden de kommes i dejen, hvilket jeg da går ud fra som givet

Ja, de bliver lidt store at finde i en romkugle. Men nu skal man jo
kun opfatte opskrifter som ledetråde, så hvis man vil, ja så hakker
man mandlerne. Jeg kunne da også sagtens forestille mig at bruge
valnødder eller pecannødder istedet for mandler.

> [...]
> et grin, at hvis jeg vidste hvad bageren blander i studenterbrødene og
> romkuglerne, så rørte jeg dem aldrig igen. Jeg tror bare han tager

Nu tror jeg også der er forskel på bagere, jeg har også mødt svin der
kaldte sig bagere i min tid. Det sted hvor jeg var, var chefen en
gudsbenådet
konditor og hans produkter blev lavet med høj standard, så der blev der
ikke blandet mærkelige ting i.

--
Mvh Max

Fra : Michael 'silver'

Dato : 08-02-10 16:41

> [...]
> grin, at hvis jeg vidste hvad bageren blander i studenterbrødene og
> romkuglerne, så rørte jeg dem aldrig igen. Jeg tror bare han tager gas på

Fik engang et stunderbrød med et elastik i, ret så mærkværdigt :).

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-02-10 18:42

In news:004b67ae$0$2337$c3e8da3@news.astraweb.com,
Michael 'silver' <dsl469016@vip.cybercity.dk> typed:

> Fik engang et stunderbrød med et elastik i, ret så mærkværdigt :).

Det kan skam også forekomme i andet bagerbrød. Jeg fik et stykke wienerbrød
engang med en kakerlak indbagt i bunden, og nej det var ikke en halv
kakerlak lige som vittigheden med ormen i æblet.

Fra : RHjorth

Dato : 03-02-10 08:43

> Nogen der har en god opskrift p den brune masse
> man bruger til romkugler, tr stammer, studeneterbr d
> og s vidre. Gerne en opskrift der ikke er for klistret og
> gerne lavet p basis af lagkagebunder.

Kagerester & kakao (eller chokoladekage)
solbærsyltetøj
romessens

overtrykkes med god chokolade :)