Aprilia Mana 850
Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 31-01-10 12:43

Hej.

Er der nogen af de ærede skribenter der har haft fornøjelsen? af at prøve en
Aprilia Mana 850, sad lige og kedsomheds surfede på youtube og faldt over
nogle klip af omtalte model, det må jo lige være sagen for folk der kunne
tænke sig en scooter!... der ikke ligner en scooter og som kører som en mc,
er bare lidt nysgerrig, og hvis der er nogen der har prøvet den må de meget
gerne give et pip

--
Mvh.
Dennis Pedersen ( juuhuu..... hvor er der meget sne hvis man dog bare

Fra : Armand

Dato : 31-01-10 16:07

Dennis Hellan Pedersen skrev:
> [...]
> som kører som en mc, er bare lidt nysgerrig, og hvis der er nogen der
> har prøvet den må de meget gerne give et pip

Hep!

Jeg har haft fornøjelsen i små 20 minutters tid.
Sjov ting, der tydeligvis er en mellemting (á vario-gear med faste
trin)i forsøget på at vænne folk til variogear på motorcykler, derved at
de mange gear ligger så tæt og skifter uden fart-tab så man nærmest ikke
ænser dem under automat-drift.

Der er placeret gearskiftere ved hver styrende, ligesom der stadig er en
gearpedal, og automatikken lader sig gerne 'overrule' af chaufførens
gearvalg, hvilket er yderst praktisk ved f.eks. motorbremsning hen mod
rundkørsel, hvor man ofte gerne vil være i passende gear til
acceleration ud af rundkørslen, ligesom at motorbremsningen vil virke
for svag for mange i dén situation - Problemløsning: Jok
(refleksmæssigt?) et par gange på gearpedalen under motorbremsningen til
rette motorbremsning/omdrejningstal er opnået.
Endelig kan man vælge selv at styre sagerne, men som ved
triptronic/lign. (har selv kun prøvet en kort tur med DSG) kan man jo
ligesågodt vælge sports-programmet frem for selv at pine omdrejninger ud
af dyret før gearskifte. Som sikkert også ved ovennævnte bil-gearkasser
skifter gearkassen alligevel ved over-omdrejninger hvis man i manuel
program glemmer at skifte selv, og det er dét der får mig til at se
'flertrins-varioen' som et forsøg på at belære Mana-købere om at de
ligesågodt kan købe en 100% vario (om den kommer!?) næste gang eftersom
de alligevel aldrig brugte den manuelle mulighed!

Geden har ingen koblingsgreb, hvilket under testen forstyrrede lidt når
man refleksmæssigt forsøgte at trække koblingen i.f.b.m. fod-gearskifte
(faktisk slår man et lille slag p.g.a. kroppen er vant til at kompensere
for energien i koblingsarbejdet og derfor overkompenserer ved den
manglende kobling ), men det er vel kun et spørgsmål om kort
tilvænning.

Den har hånd/parkerings -bremse (placeret på venstre side af motoren) af
hensyn til risiko for indlagt gear ved opstart, og er IMO forøvrigt
meget lidt køn fra venstre side p.g.a. multigear-potten!

Just my 5 cent!

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 31-01-10 19:02

> [...]
> hensyn til risiko for indlagt gear ved opstart, og er IMO forøvrigt meget
> lidt køn fra venstre side p.g.a. multigear-potten!

Hej.

Hemmm...... troede at multigear tingen var et luftfilter!.... lidt ligesom
på div. choppere/cruiser... nu da den normale tank er et lille bagagerum.

Takker for beskrivelsen om de forskellige ting/modes ,men hvordan syntes du
at den kørte, håbløs langsom, rimeligt kvik, eller andet ?

I mc-revy'en 2008, har de opgivet tiden 0-100 til 3.9 sek. og topfarten til
210 km/t, syntes at det er "hurtigt"af en maskine der har "automatgear" og
vejer 190 kg. tør, og har en forholdsvis beskeden effekt på 76 hk .....

Den kostede i 2008 159.999, kr så det er jo billigt at de sælger den lige i
øjeblikket for 99.999,- inkl. fuldt taskesæt og touring vindskærm!

http://aprilia.dk/

Det er godt nok en fin informativ side Aprilia har fået banket sammen der !
:-/

--
Mvh.
Dennis Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-10 19:38

On Sun, 31 Jan 2010 19:02:29 +0100, Dennis Hellan Pedersen wrote:

> Den kostede i 2008 159.999, kr så det er jo billigt at de sælger den lige i
> øjeblikket for 99.999,- inkl. fuldt taskesæt og touring vindskærm!

Suk! Den tankdækselplacering ødelægger enhver touringdrøm
Her har de sgu' da tænkt med røven

> http://aprilia.dk/
>
> Det er godt nok en fin informativ side Aprilia har fået banket sammen der !
> :-/

Stortset lige så ringe som aprilia.com :-| som også kun fungerer i lige den
browser.......

Orla Pedersen, som ellers indtil nu var pro mana
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Fra : Armand

Dato : 31-01-10 20:55

Orla Pedersen skrev:

> Suk! Den tankdækselplacering ødelægger enhver touringdrøm
> Her har de sgu' da tænkt med røven

Gamle ungkarl!
Den er da ideel i tilfælde af familie-touring - Når fruen alligevel er
steget af for at gå på toilettet og rette på make-up'en

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 31-01-10 23:01

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:1eq0wmrev6hws.5xsnb5v3cjfz.dlg@40tude.net...

> Suk! Den tankdækselplacering ødelægger enhver touringdrøm
> Her har de sgu' da tænkt med røven

Hej Orla.

Er ikke lige med ?, mener du at det er fordi at man ikke kan have bagage
fastspændt til bagsædet, eller ?

Personlig syntes jeg at det er ret smart med bagage rum i "tanken"

--
Mvh.
Dennis Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-10 17:36

On Sun, 31 Jan 2010 23:00:52 +0100, Dennis Hellan Pedersen wrote:

> [...]
>

> Hej Orla.
>

> Er ikke lige med ?, mener du at det er fordi at man ikke kan have bagage

Det er netop problemet, hvor skal telt, og liggeunderlag være. Og det er jo
rent pjat af Aprilia, F800 viser jo hvordan at det skal gøres, mon ikke at
de samler den sideløbende ?

> Personlig syntes jeg at det er ret smart med bagage rum i "tanken"

Absolut, men teltet går nok ikke deri

Orla Pedersen

Fra : Armand

Dato : 31-01-10 20:53

Dennis Hellan Pedersen skrev:

> Takker for beskrivelsen om de forskellige ting/modes ,men hvordan syntes
> du at den kørte, håbløs langsom, rimeligt kvik, eller andet ?

Jeg ved af erfaring (Vestervangs 90hk's Fazer vs. Grevy's CBR600 F4) at
oretsiddende kørestilling uden kåbe snyder både omkring accelerationen
og farten, men motoren er godt levende og rykker let fra land (var ikke
på (tysk) motorvej med den), og den oprette kørestilling gør den meget
letkørt.
Noget siger mig at Mette fra klubben nedsagde den p.g.a. "off-road'er
siddehøjde" :-/ Prøv at surfe dig til sædehøjden, hvis den umiddelbart
synes høj er der nok noget om det, selvom det ikke generede min 30"
benlængde tilstrækkeligt til at jeg husker dén detalje!

Ellers er det bare at komme ud og prøve den når solen kommer engang -
Aprilia er vilde med at folk får prøvekørt den!

> [...]
> til 210 km/t, syntes at det er "hurtigt"af en maskine der har
> "automatgear" og vejer 190 kg. tør, og har en forholdsvis beskeden

Omkring accelerationen, så indeholder den en vis DSG-effekt omkring
gearskiftene, så accelerationen burde være forholdsvis god :-/

> Den kostede i 2008 159.999, kr så det er jo billigt at de sælger den
> lige i øjeblikket for 99.999,- inkl. fuldt taskesæt og touring vindskærm!

= à den tidlige model uden ABS!

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 31-01-10 23:15

> [...]
> farten, men motoren er godt levende og rykker let fra land (var ikke på
> (tysk) motorvej med den), og den oprette kørestilling gør den meget

Det kan der måske være noget om, når BMW'en får lidt gas skal man også læne
sig fremover .... og kan deraf måske komme til at tro den er hurtig

> [...]
> synes høj er der nok noget om det, selvom det ikke generede min 30"
> benlængde tilstrækkeligt til at jeg husker dén detalje!

sædehøjde er i mc-revy 2008 opgivet til 800mm, ved ikke om det et højt, er
selv vandt til 840mm, som er laveste på bimse

> Ellers er det bare at komme ud og prøve den når solen kommer engang -
> Aprilia er vilde med at folk får prøvekørt den!

Jup, det er helt sikkert den skal prøves, er lidt spændt på det gear,
normalt bryder jeg mig ikke om CVT gear, men jeg har kun erfaringen med det
fra 45 knallert ..

> Omkring accelerationen, så indeholder den en vis DSG-effekt omkring
> gearskiftene, så accelerationen burde være forholdsvis god :-/

Vi har selv en SEAT Altea med DSG og der kan man jo høre og se på
omdrejningstælleren at der bliver skiftet gear
på de klip på youtube syntes jeg at det er svært at høre om motoren går lidt
ned i omd. ved gearskift, og der er jo ingen omd. tæller!

> = à den tidlige model uden ABS!

Ja ved det godt, men med ABS bliver den IMO, meget - eller i hvert fald for
dyr, den kunne være interessant, men kun til prisen på de 100K

--
Mvh.
Dennis Pedersen

Fra : Armand

Dato : 01-02-10 00:03

> [...]
>
> Det kan der måske være noget om, når BMW'en får lidt gas skal man også
> læne sig fremover .... og kan deraf måske komme til at tro den er

Jes' Fazer skiftede jeg refleksmæssigt gear på længe inden redline, og
det til trods for at den kun måtte trække (var det?) et par tusinde
rpm's mindre end F4'eren - Så stor virkning havde det at man 'hængte i
styret' under acceleration

> sædehøjde er i mc-revy 2008 opgivet til 800mm, ved ikke om det et højt,
> er selv vandt til 840mm, som er laveste på bimse

Opret kørestilling kompenserer efter mine erfaringer for omkring 20mm
sædehøjde, og som sagt så var det heller ikke noget jég bemærkede så jeg
husker det særskilt.
Men Mette har måske nok endnu kortere ben end jeg, og er måske også en
kende mere nervøs overfor et fremmed køretøj :-/

> [...]
> på de klip på youtube syntes jeg at det er svært at høre om motoren går
> lidt ned i omd. ved gearskift, og der er jo ingen omd. tæller!

Jeg erindrer lige: Den har en 'count-down' shift-lampe á (s.v.j.h.) to
gule og en rød lampe, hvilket sikkert dækker de sidste 500rpm før redline!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 01-02-10 11:37

> = à den tidlige model uden ABS!

Og så burde den have kardan eller v-belt istedet for kæde ... Hvis man først
er gået på "kompromis" med gearkassen så vil det da være en mindre kæphest
at sluge hvis den heller ikke havde en ubeskyttet kæde til baghjulet ....

Min næste mc (og bil) må gerne have en fuldautomatisk transmission. Og gerne
så vedligeholdesfrit som muligt. Ikke at en kæde kræver meget vedligehold -
man kan jo blot montere en kædesmærer, men er tiden ikke ved at løbe fra
sådanne total-loss smørresystemer. Det sviner og olien lander jo uforbrændt
i naturen (spil)

Godt nok har jeg fået plads i garagen - har kun super tenereen tilbage - men
selv til 100kkr er jeg end ikke fristet for alvor ...

Nu har jeg jo lidt erfaring med vario på en "mc". Det blev trods alt til
65000km på leonardoen (traditionel scooter kilrems vario der virker simpelt
at øge gearingen med omdrejningerne) og nu har jeg kørt 18000km i smart'en
med skifterobot på en manuel gearkasse.

Ingen tvivl om at jeg gerne vil have en automatisk transmission til de mange
km i bymæssig bebyggelse - Men så snart man er på landevej er det lidt
ligemeget ... Men hvor en vario kan reagerer temmeligt hurtigt på skiftende
forhold så er en en skifterobot ret sløv (Og umanerlig sløv i smarten)
medmindre det kombineres med dobbeltkobling som vw DSG.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 01-02-10 11:54

> Hep!
>
> Jeg har haft fornøjelsen i små 20 minutters tid.

Hej Kim.

Jeg fandt også din test af den (18 sep. 2008) via google

Som jeg også kommenterede den gang!....

--
Mvh.
Dennis Pedersen

Fra : jim

Dato : 09-02-10 04:00

> http://aprilia.dk/
>
> Det er godt nok en fin informativ side Aprilia har fået banket sammen der !
> :-/

Jeg kan nu godt lide den der linie i bunden af siden: "Glæder så længe
lages haves"

I et mc-blad læste jeg en test hvor de havde Mana'en oppe imod Hondas
underlige automat-mc-scooter-flyder.

Find det evt. på biblioteket.
/jim