Blu-Ray
Fra : emjeppesen

Dato : 31-01-10 23:03

Der sidder en Blu ray brænder i min PC.
Blu_ray medier kan vist indeholde 25 GB eller 50GB data.
Kan sådanne skiver overhovedet læses i andet end min PC ?

Hvad kan jeg bruge Blu_ray til i praksis?

Hilsen emj

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-02-10 00:43

emjeppesen wrote:

> Der sidder en Blu ray brænder i min PC. Blu_ray medier kan vist
> indeholde 25 GB eller 50GB data. Kan sådanne skiver overhovedet læses i
> andet end min PC ?

Andre PC'ere med BD drev og BD afspillere (hvis du skriver et format, som
de kan læse; for eksempel fra en BD ISO fil altså et image af en Blu-Ray
disc efter at du har fjerner krypteringen).

--
Jesper Lund

Fra : emjeppesen

Dato : 01-02-10 02:11

Jesper Lund skrev:

>Andre PC'ere med BD drev og BD afspillere (hvis du skriver et format, som
>de kan læse; for eksempel fra en BD ISO fil altså et image af en Blu-Ray
>disc efter at du har fjerner krypteringen).

OK, tak
Det lyder ikke som det mest anvendelige i denne verden

Hilsen emj

Fra : jk

Dato : 01-02-10 06:45

On Mon, 01 Feb 2010 02:10:46 +0100, emjeppesen <emj@> wrote:

>OK, tak
>Det lyder ikke som det mest anvendelige i denne verden

Det er bagud kompatibelt med CD og DVD. Kan brænde CD, DVD og BD. Det
er det helt rigtige !

mvh

John

Fra : emjeppesen

Dato : 01-02-10 07:33

jk skrev:

>Det er bagud kompatibelt med CD og DVD. Kan brænde CD, DVD og BD. Det
>er det helt rigtige !

Jeg ved godt, den kan brænde CD og DVD, men var interesseret i om jeg
kunne brænde en BD-skive, som kan ses på andet end min PC.

Hilsen emj

Fra : Rado

Dato : 01-02-10 09:51

On Mon, 01 Feb 2010 07:33:21 +0100, emjeppesen <emj@> wrote:

>Jeg ved godt, den kan brænde CD og DVD, men var interesseret i om jeg
>kunne brænde en BD-skive, som kan ses på andet end min PC.

Jeg kan dårligt forestille mig der ikke findes software der kan lave
video og musik skiver der kan afspilles på en Blu-Ray afspiller.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : emjeppesen

Dato : 01-02-10 10:09

Rado skrev:

>Jeg kan dårligt forestille mig der ikke findes software der kan lave
>video og musik skiver der kan afspilles på en Blu-Ray afspiller.

Jamen Blu-ray brænderen kan da brænde alle slags skiver (DVD. CD), som
kan afspilles på diverse afspillere.
Det jeg var interesseret i var, hvad blu-ray skiverne (25GB) kan
afspilles på. De kan næppe afspilles på TV med en almindelig
DVDafspiller.

Hilsen emj

Fra : Rado

Dato : 01-02-10 11:19

On Mon, 01 Feb 2010 10:08:33 +0100, emjeppesen <emj@> wrote:

> [...]
>Det jeg var interesseret i var, hvad blu-ray skiverne (25GB) kan
>afspilles på. De kan næppe afspilles på TV med en almindelig

Nej så ville det jo være en Blu-Ray afspiller. Man laver ikke en DVD
afspiller der også kan afspille Blu-Ray, man laver en Blu-Ray
afspiller der også kan afspille DVD.

Fra : emjeppesen

Dato : 01-02-10 12:33

Rado skrev:

>Nej så ville det jo være en Blu-Ray afspiller. Man laver ikke en DVD
>afspiller der også kan afspille Blu-Ray, man laver en Blu-Ray
>afspiller der også kan afspille DVD.

OK
Stiller det nogle bestemte krav til TV, at man anvender en Blu-ray
afspiller der?

Hilsen emj

Fra : jk

Dato : 01-02-10 15:36

On Mon, 01 Feb 2010 12:32:47 +0100, emjeppesen <emj@> wrote:

>OK
>Stiller det nogle bestemte krav til TV, at man anvender en Blu-ray
>afspiller der?

Ja.
En Blueray afspiller har ikke scart. Hdmi interface er det
naturligste.
Derudover bør TV'et jo være mindst HD-ready eller fuld HD (1920 x 1080
pixels).
Hvis dit TV kun er 32" er der ikke videre meget vundet ved blueray
frem for DVD. Man skal op i 40-50" for at få glæde af det.

Hvis vi nu skal vende tilbage til din PC:
Der er flere måder, du kan forbinde PC med TV på. For blueray kan det
enten være med VGA/DVI kabel eller med HDMI. HDMI kablet overfører
også lyden (ialfald for ATI udgaver af grafikkort med HDMI-out), hvor
VGA/DVI skal have et lydkabel trukket separat fra line-out på lydkort
til line-in på TV.

Man skal vare sig lidt for 1. generations blueray afspillere, der
tager en krig om at finde ud af, om de ser en dvd eller blueray eller
hvad. Jeg kan f.eks. anbefale de nye fra samsung. De handles
internationalt som multiregion, noget der ellers er sjældent for den
type afspillere.

http://www.globalcomputer.com/applications/searchtools/item-details.asp?EdpNo=5398164&pagenumber=2&RSort=1&csid=ITD&recordsPerPage=5&body=#ReviewStart

regionfri til overpris:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230406011942

mvh

John

Fra : emjeppesen

Dato : 01-02-10 17:48

jk skrev:

> [...]
>naturligste.
>Derudover bør TV'et jo være mindst HD-ready eller fuld HD (1920 x 1080

OK, det har vi ikke. Vi har slet ikke fladskærm, men en Loewe Aventus
med 5-6 år på bagen. Glimrende billedkvalitet, så den står ikke til
udskiftning.

>Hvis dit TV kun er 32" er der ikke videre meget vundet ved blueray
>frem for DVD. Man skal op i 40-50" for at få glæde af det.

Det har vi så heller ikke

> [...]
>også lyden (ialfald for ATI udgaver af grafikkort med HDMI-out), hvor
>VGA/DVI skal have et lydkabel trukket separat fra line-out på lydkort

OK, jeg har faktisk kabelforbundet med TV, men det funker ikke mere.
Mit TV har en indbygget VGA (640x480), men mit skærmkort på PC kan
ikke komme længere ned end til 800x600.
Ellers har jeg kunnet se det samme på TV, som jeg kunne vise på min
PC.
Det er sgu ikke nemt at følge med så al teknik kører på nyeste gear
alle steder i hytten

> [...]
>hvad. Jeg kan f.eks. anbefale de nye fra samsung. De handles
>internationalt som multiregion, noget der ellers er sjældent for den

Tak for info. Jeg glemmer alt om at få fuld udbytte af min nye
maskodont-PC og dens Blu-ray.

Hilsen emj

Fra : Kenneth

Dato : 01-02-10 20:06

jk wrote:
> [...]
> Hvis dit TV kun er 32" er der ikke videre meget vundet ved
> blueray frem for DVD. Man skal op i 40-50" for at få glæde af

Mht. billedkvalitet så ja.. men der er vel også lydsiden at tænke
på.

Med Venlig Hilsen
Kenneth

Fra : Rado

Dato : 01-02-10 17:42

On Mon, 01 Feb 2010 12:32:47 +0100, emjeppesen <emj@> wrote:

>OK
>Stiller det nogle bestemte krav til TV, at man anvender en Blu-ray
>afspiller der?

Du kan sikkert få nogle gode svar folk på alle dine spørgsmål her:

http://forum.recordere.dk/forum_topics.asp?FID=47&title=bluray-og-hd-dvd-afspillere

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-02-10 22:12

jk wrote:

> En Blueray afspiller har ikke scart. Hdmi interface er det naturligste.
> Derudover bør TV'et jo være mindst HD-ready eller fuld HD (1920 x 1080
> pixels).

Der findes dog enkelte modeller med S-video udgang (og flere med
composite udgang), men det er ved at forsvinde blandt BD afspillere.

--
Jesper Lund