Mystisk opkald.
Fra : Bjarne K.

Dato : 30-01-10 23:03

Håber ikke det er alt for OT, men jeg kan ikke lige finde en mere passende
gruppe (henvis mig gerne)

Jeg har modtaget et par opkald på min mobil, hvor jeg ikke har nået at tage
telefonen.

Numret der ringes fra er +38050681xxxx

Jeg har søgt på country codes, men ikke kunnet finde et land med code 38.
Tilgengæld er +380 tilsyneladende Ukraine.

Jeg kender (så vidt jeg ved) ingen personer i Ukraine, så enter er det mig,
der læser ovenstående nummer forkert, eller er det vitterligt nogen i
Ukraine, der nu 2 gange har forsøgt at ringe til mig ?

Bjarne K.

Fra : Christen Fihl

Dato : 30-01-10 23:23

> Jeg har søgt på country codes, men ikke kunnet finde et land med code 38.
> Tilgengæld er +380 tilsyneladende Ukraine.
Lyder korrekt
Finland er +358, så det rimer godt..

Der finde både 1 og 2 og 3 cifrede landekoder, +1 er USA og deromkring.

Jeg ville ikke ringe tilbage, de kan vel bare ringe igen, nogle numre er jo
overtakseret, og der kan tjenes godt på at bare 10% ringer tilbage på
sådanne mystiske opkald.
Men det kan evt være en fax, der er tstet forkert ind, så prøver den nogle
gange før den opgiver.

Christen

Fra : Bjarne K.

Dato : 31-01-10 12:15

"Christen Fihl" <look_at_HSPascal.fihl.net@nospam.plz> wrote in message

> Jeg ville ikke ringe tilbage, de kan vel bare ringe igen, nogle numre er
> jo overtakseret, og der kan tjenes godt på at bare 10% ringer tilbage på
> sådanne mystiske opkald.

Jeg ringer nu heller ikke tilbage.

> Men det kan evt være en fax, der er tstet forkert ind, så prøver den nogle
> gange før den opgiver.

Nu var der en dag imellem de to opkald, så hvis det er en fax, er det nok en
af ældre russisk design

Tak for input

Bjarne K.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-10 00:00

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i meddelelsen
> [...]
> mig, der læser ovenstående nummer forkert, eller er det vitterligt nogen i
> Ukraine, der nu 2 gange har forsøgt at ringe til mig ?

Formegentligt er det en scam, hvor opringeren prøver at få dig til at ringe
tilbage på et overtakseret nummer.
Dvs. ringer du tilbage, bliver dit abb. flået for et større beløb.
Jeg har selv været udsat for blive ringet op, og så få lagt på i samme
sekund, jeg svarer. Det var også udenlandske numre.
Jeg var i det mindste klog nok til at ignorere de missede opkald, da jeg
havde hørt om fælden.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 31-01-10 12:27

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> sekund, jeg svarer. Det var også udenlandske numre.
> Jeg var i det mindste klog nok til at ignorere de missede opkald, da jeg

Jeg regner med at det er noget i den stil.

Måske jeg skulle prøve at tage telefonen, hvis de ringer igen, og så bare
lade som om jeg ikke kan høre noget.

Rent faktisk fandt jeg numret på denne side.
http://www.ukrphonesearch.com.ua/state.php?search=38-050-681 (ligner noget
degulesider agtigt)

Det står den under noget, som google translater, oversætter til

"Rooms phones" , hvad det så end betyder.

Bjarne K.

Fra : Leif Neland

Dato : 02-02-10 08:59

Den 31-01-2010 12:26, Bjarne K. skrev:

> "Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> wrote in message
>>

> Jeg regner med at det er noget i den stil.
>
> Måske jeg skulle prøve at tage telefonen, hvis de ringer igen, og så
> bare lade som om jeg ikke kan høre noget.

Eller ofre en tokrone i en telefonboks, hvis du ikke kan styre din
nysgerrighed. Så er tabet da begrænset.

Jeg mener der er spærret for opkald til overtakserede numre fra
telefonbokse. Ellers vil jeg da ringe til Danmarks Indsamlingen fra alle
de bokse, jeg kan komme i nærheden af

Leif

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 02-02-10 09:34

> Jeg mener der er spærret for opkald til overtakserede numre fra
> telefonbokse. Ellers vil jeg da ringe til Danmarks Indsamlingen fra alle
> de bokse, jeg kan komme i nærheden af

Hvor mange telefonbokse kommer du lige forbi i din hverdag ? - her i det
mørke jylland er de godt nok sjældne.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Chano Andersen

Dato : 05-02-10 21:36

Den 30-01-2010 23:59, Frodo Nifinger skrev:
> Formegentligt er det en scam, hvor opringeren prøver at få dig til at
> ringe tilbage på et overtakseret nummer.

Hvis landekoden er en almindelig landekode så håber jeg sandelig ikke
det kan lade sig gøre, for det vil være umuligt at gennemskue. De
tilfælde jeg har hørt, har været satellit telefoners "landekoder", som
dog koster kassen. Der er også en landekode for overtakserede tjenester,
mener den hedder +900. Men umiddelbart er der IKKE mulighed for at ringe
internationalt til overtakserede tjenester i andre lande.

I det aktuelle tilfælde er der i følge de data jeg kan finde, tale om en
mobil i Ukraine (Område koden 50 er mobiler)

Det vil sige at man i værste fald bliver takseret for et kald til en
mobil i Ukraine.

- Chano Andersen

Fra : Christen Fihl

Dato : 05-02-10 22:46

> Det vil sige at man i værste fald bliver takseret for et kald til en mobil
> i Ukraine.

Det kan blive dyrt nok.
Det er vel frit for alle (der kan finde ud af det, også i Danmark fx) at
lave et telefonselskab, og så fakturere for de samtaler der bringes ind i
nettet.
Vi brugte nogle tusinder på at nogen ringede via vores lokal central til en
række numre i Costa Rica, eller deromkring. Korte "samtaler", men dyr
minuttakst.

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-02-10 11:57

Den 05-02-2010 22:46, Christen Fihl skrev:

> Det kan blive dyrt nok.

Naturligvis kan det det... TDC tager 6 kr. per minut for den fornøjelse,
mens et ikke særligt tilfældigt IP selskab tager 1,25 kr. per minut...

> Det er vel frit for alle (der kan finde ud af det, også i Danmark fx) at
> lave et telefonselskab, og så fakturere for de samtaler der bringes ind i
> nettet.

Det kommer an på hva' du mener med "fakturere for de samtaler der
bringes ind i nettet". Hvis du mener at fakturere kunderne for de
samtaler de fører til andre, så ja, men hvis du mener fakturere andre
udbydere/operatørere for de samtaler de aflevere, så er der vist nogle
ret stramme regler for hvad prisen må være.

- Chano Andersen

Fra : Christen Fihl

Dato : 06-02-10 14:51

> samtaler de fører til andre, så ja, men hvis du mener fakturere andre
> udbydere/operatørere for de samtaler de aflevere, så er der vist nogle ret
> stramme regler for hvad prisen må være.

Ja, det sidste.
Jeg kender ikke stramme regler. Og slet ikke hvad de kan/må i resten af
verden.

Fra : Chano Andersen

Dato : 07-02-10 02:07

Den 06-02-2010 14:50, Christen Fihl skrev:
> Ja, det sidste.
> Jeg kender ikke stramme regler. Og slet ikke hvad de kan/må i resten af
> verden.

Der er regler der sætter en maks pris for interconnect mellem danske
udbydere, og der er også nogle regler i den retning på EU niveau. Det
betyder at i hvert fald danske udbydere er i stramme tøjler.

Desuden er der regler om at man skal advares hvis man ringer til
betalingstjenester, f.eks. vores hjemlige 90x numre. Internationale kald
til overtakserede numre mener jeg faktisk slet ikke er muligt, men
indrømmet, jeg har ikke prøvet.

Jeg har dog endnu til gode at se et teleselskab der har en prisliste for
internationale betalingsnumre, jeg har f.eks. ikke set den hos TDC
wholesale, hvor der ellers er alle de priser de charger for interconnect
og transit.

- Chano Andersen