Mere brok...:-)
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-10 21:49

Mere brok...

"...iPad, huh? I could say plenty about the name, but I will let others
work that angle. I have no idea if it will be a hit or not, but I think
the level of hype surrounding this product was ridiculous. It was never
going to live up to the high expectations people had for this device. It
makes me laugh when I read pundits declaring the iPad a failure when
almost no one has seen it, let alone used it. Can we at least wait until
it ships before we declare it a failure? M.Person"*)

http://www.nytimes.com/2010/01/29/technology/29name.html?em

*) Vores PR manager hos Nisus Software.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-10 21:59

Erik Richard Sørensen skrev:
> [...]
>
> *) Vores PR manager hos Nisus Software.

"Can we at least wait until it ships before we declare it a failure?"

Så må du jo vente indtil da...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-10 22:10

> [...]
> almost no one has seen it, let alone used it. Can we at least wait until
> it ships before we declare it a failure? M.Person"*)

hvoror lytter du så ikke til hvad han siger?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-10 22:13

> Mere brok...

..... over folks, pundits og diverse personers reaktioner .. ikke over
selve dimsen ..

/rgomas

Fra : jagge

Dato : 30-01-10 00:01

> [...]
> almost no one has seen it, let alone used it. Can we at least wait until
> it ships before we declare it a failure? M.Person"*)

Hvorfor egentlig ? det er da ret tydeligt hvad det er for et produkt.

mVh

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-10 00:10

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Hvorfor egentlig ? det er da ret tydeligt hvad det er for et produkt.

det svarer til at enmelde en bil på baggrund af brochuren ... det er da
kun fair også at tage en prøvetur inden man fælder dom ? Eller lade en
anden hvis dømmekraft man stoler på gøre det ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-10 01:48

> det svarer til at enmelde en bil på baggrund af brochuren ... det er da
> kun fair også at tage en prøvetur inden man fælder dom ? Eller lade en
> anden hvis dømmekraft man stoler på gøre det ?

Her er lidt mere "hands on" fra i onsdags:

<http://db.tidbits.com/article/10960>

og nu bliver dr. monster nok også glad som den store TidBITS fan han her
;)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-02-10 22:29

> Her er lidt mere "hands on" fra i onsdags:
>
> <http://db.tidbits.com/article/10960>
>
> og nu bliver dr. monster nok også glad som den store TidBITS fan han her
> ;)

Jeg har faktisk svigtet TidBITS lidt i lang tid pga. tidnød, men nu har
jeg fået en TidBITS læser på min iPhone. Det er alle tiders. Så kan jeg
læse TidBITS, så snart jeg har en ledig stund. Det er jo noget af det
smarte ved en iPhone. Man har den altid på sig, så man behøver ikke kede
sig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-02-10 23:32

Henrik Münster skrev:

> smarte ved en iPhone. Man har den altid på sig, så man behøver ikke kede
> sig.

Har du egentligt tænkt over om en iPhone kunne bruges til
röngtenbilledkiggeri?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-02-10 23:40

> Har du egentligt tænkt over om en iPhone kunne bruges til
> röngtenbilledkiggeri?

Der var da mindst et App som blev vist til en eller anden iPhone
"keynote" som netop kunne bruges til f.eks. medical imaging ... kan bare
ikke huske hvad det hed.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-02-10 23:45

Thomas von Hassel skrev:

> Der var da mindst et App som blev vist til en eller anden iPhone
> "keynote" som netop kunne bruges til f.eks. medical imaging ... kan bare
> ikke huske hvad det hed.

Mere om det rent praktisk giver mening. Kontrast, navigation, og alt
det der.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-02-10 00:37

> Mere om det rent praktisk giver mening. Kontrast, navigation, og alt
> det der.

iPhone kan jo ikke ligefrem tage billeder, selv om der findes en App,
der illuderer det. Så kan man bilde sine venner ind, at man tager et
røntgenbillede af sin hånd.
Billeformatet indenfor medicin og røntgen er defineret i en
standard, der hedder Dicom. Der findes en open source Dicom-reader til
Mac OS X, der hedder Osirix. Den findes også i en version til iPhone.
Jeg har den dog ikke, da den koster kr. 119,- (forklar mig lige det der
med open source igen). Jeg har den til min Mac, da den er gratis, men
jeg har ikke rigtig noget at bruge den til. Jeg kan jo ikke sådan bare
lige få billeder ud af afdelingens netværk. Og kunne jeg endelig det, så
jeg kunne se på dem og beskrive dem på min Mac, så skulle de jo tilbage
igen med min beskrivelse, så den også kommer på afdelingens netværk og
bliver lagret på serveren
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-10 00:54

> Den findes også i en version til iPhone.
> Jeg har den dog ikke, da den koster kr. 119,- (forklar mig lige det der
> med open source igen).

Det kommer lidt an på under hvilken licens den er distribueret. I Osirix
tilfælde er det GNU GPL. Det betyder kort sagt at du kan sælge
softwaren, f.eks. gennem App Store, men at alle stadig skal have adgang
til kildekoden så de hvis de havde lyst selv kan compile deres egen
kopi ... eller ændre den ... osv.

Se mere her:

<http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html>

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-10 01:02

> [...]
> softwaren, f.eks. gennem App Store, men at alle stadig skal have adgang
> til kildekoden så de hvis de havde lyst selv kan compile deres egen

og

http://www.gnu.org/philosophy/selling.html

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-02-10 01:04

> [...]
> softwaren, f.eks. gennem App Store, men at alle stadig skal have adgang
> til kildekoden så de hvis de havde lyst selv kan compile deres egen

Tak. Jeg tænkte nok, der var nogle spidsfindigheder. Jeg har i hvert
fald ikke brug for Osirix til iPhone på nuværende tidspunkt, så jeg vil
ikke købe den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-10 01:09

> Tak. Jeg tænkte nok, der var nogle spidsfindigheder. Jeg har i hvert
> fald ikke brug for Osirix til iPhone på nuværende tidspunkt, så jeg vil
> ikke købe den.

Er der ikke krav til den skærm du skal se på billedet på ? ... jeg ved
f.eks. hvad EIZO RadiForce skærme koster ... og det er ikke småpenge ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-02-10 18:52

> Er der ikke krav til den skærm du skal se på billedet på ? ... jeg ved
> f.eks. hvad EIZO RadiForce skærme koster ... og det er ikke småpenge ..

Fortæl mig om det. Jeg vil tro, vi har mindt 50 af dem på afdelingen. Og
de er fem år gamle, så de skal nok snart skiftes. Alle skærmene på
arbejdet bliver jævnligt målt og kontrolleret, så de opfylder visse krav
til lysstyrke osv.
Jeg må tilstå, jeg ikke aner, om der er nogle krav til
hjemmearbejdspladser, hvor en røntgenlæge sidder hjemme og ser på
billeder. Det har ikke været aktuelt for mig, så jeg har ikke undersøgt
det. Der er efterhånden mange, der har arbejdsstationer derhjemme, og
jeg mener ikke, de bliver kontrolleret specielt. Måske er tanken, at
lægen har ansvaret for det, han laver, og derfor har han pligt til at
bruge velegnet udstyr.
For et par år siden var der faktisk en, der skrev en
videnskabelig artikel, hvor han sammenlignede en almindelig Dell 23"
skærm, som dengang var en ret god skærm til hjemmebrug, med nogle af de
meget dyre, specielle røntgen-skærme. Hans konklusion var faktisk, at
han kunne se nøjagtig det samme på Dell-skærmen.
Jeg har også hørt om offentlige sygehuse, hvor røntgenlægerne
har fået en almindelig bærbar computer med hjem. Så kan de f.eks. se
ct-skanninger af hovedet hjemme, så de slipper for at tage ind på
sygehuset midt om natten. Strengt taget stiller ct-skanninger heller
ikke de store krav til opløsning. Det er meget værre med fingre eller
mammografi.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-02-10 13:09

Henrik Münster skrev:

> Tak. Jeg tænkte nok, der var nogle spidsfindigheder. Jeg har i hvert
> fald ikke brug for Osirix til iPhone på nuværende tidspunkt, så jeg vil
> ikke købe den.

OpenSource går på at kildeteksten til et program er åbent så du - i
tilfælde af at have behov for rettelser - _selv_ kan genoversætte en ny
version af programmet, med dine rettelser i.

Det går ikke på at ting er gratis. Det er bare ofte en følgevirkning af
at alle kan bygge programmerne, så man kan snuppe en version der ikke
bliver taget penge for. I Linux-verdenen er de fleste distributioner
efterhånden gratis at bruge, men har man brug for konkret, målrettet,
kvalificeret hjælp, så er det dét der koster.

Det er lidt som at udgive en opskriftsbog og åbne en restaurant (for nu
at skamløst hugge ESR's eksempel).

Det er iøvrigt også et spørgsmål om iPhone-versionen er Open Source.
Det kræver man står på hovedet i deres distribution og ser efter.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-10 15:20

> [...]
>
> Det er iøvrigt også et spørgsmål om iPhone-versionen er Open Source.
> Det kræver man står på hovedet i deres distribution og ser efter.

største problem med Open Souce ... og især FSF .. er at hvis man læser
det de skriver så ligner det mere en sekt eller kult, hvor alt andet,
som ikke er GPL er det onde.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-10 01:24

Thomas von Hassel skrev:

> største problem med Open Souce ... og især FSF .. er at hvis man læser
> det de skriver så ligner det mere en sekt eller kult, hvor alt andet,
> som ikke er GPL er det onde.

FSF og GNU har klart et markedsføringsproblem, selvom sagen er sund.
Som udvikler er jeg meget enig på det principielle plan, men på vegne af
dem der giver mig min løn er jeg nødt til at sige at til vores produkter
er GPL-kode uanvendeligt.

Open Source begrebet blev opfundet som en mere spiselig version af Free
Software, som i USA har en kedelig snert af kommunisme som de ikke er
ret glade for. Det har efterhånden vist sig at man kan leve af åben
kode ved at sælge support, og så er det ikke så uspiseligt mere på de
bonede gulve.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-02-10 01:59

> [...]
> Som udvikler er jeg meget enig på det principielle plan, men på vegne af
> dem der giver mig min løn er jeg nødt til at sige at til vores produkter

nej ... så er BSD license mere sympatisk ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-02-10 11:21

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> softwaren, f.eks. gennem App Store, men at alle stadig skal have adgang
> til kildekoden så de hvis de havde lyst selv kan compile deres egen

De skriver iøvrigt at man IKKE må bruge den til medicinske formål, men
kun for sjov. De skal nok ikke have patientforeningen på halsen.

Lige med hensyn til iPhone er der et stort skridt fra at gå fra at have
en version på sin computer der kan køre i emulatoren til noget på App
Store. Man skal købe en licens (så man får en digital underskrift på
programmet) og det skal godkendes og bøvl og bøvl og bøvl. Det vil de
så åbenbart godt have penge for.

Spørgsmålet er om iPhoneversionen er open source?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-10 11:31

> De skriver iøvrigt at man IKKE må bruge den til medicinske formål, men
> kun for sjov. De skal nok ikke have patientforeningen på halsen.

som sagt, jeg haft lidt med EIZO at gøre tidligere og de laver også
monitorer til f.eks. MR og X-ray diagonstik ... og de koster _boksen_

> [...]
> så åbenbart godt have penge for.
>
> Spørgsmålet er om iPhoneversionen er open source?

ja .. fordi du kan hente den komplette kildekode, Xcode project osv. og
lave din egen udgave ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-02-10 22:45

Thomas von Hassel skrev:

> ja .. fordi du kan hente den komplette kildekode, Xcode project osv. og
> lave din egen udgave ...

Det må vist komme an på en prøve. Jeg ville blive meget overrasket hvis
det ekstra kode også var under GPL.

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-10 03:42

Hej,

> Det må vist komme an på en prøve. Jeg ville blive meget overrasket hvis
> det ekstra kode også var under GPL.

Jeg bryder lige ind, da jeg syntes diskussionen her var underlig,
eftersom jeg ikke fandt din skepsis omkring tilstedeværelse af source
kode sammenhængende med Thomas' beskrivelse af softwaren som værende
under GPL-licens.

Jeg har undersøgt sagen. Osirix er ikke licensieret under GPL, men
derimod under LGPL, hvilket jo gør en stor forskel.

Jeg har downloadet den offentlige sourcekode og kan sige, at der ikke
medfølger sourcekode til iPhone-app'en.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-10 17:51

Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]
>
> Jeg har undersøgt sagen. Osirix er ikke licensieret under GPL, men
> derimod under LGPL, hvilket jo gør en stor forskel.

En hel del. Men mest for dem der gerne vil strikke det sammen med andre
programer.

> Jeg har downloadet den offentlige sourcekode og kan sige, at der ikke
> medfølger sourcekode til iPhone-app'en.

Tænkte det nok :) Han vil genre tjene en skilling.

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-10 22:04

Hej,

> En hel del. Men mest for dem der gerne vil strikke det sammen med andre
> programer.

Hvilket jo netop er det der sker ifbm. iPhone app...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-10 22:10

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Hvilket jo netop er det der sker ifbm. iPhone app...

Hvis det er ham der har lavet Osirix der har lavet iPhoneprogrammet, må
han jo selv om hvad han gør med sin kode.

Hvis det er nogen andre, er jeg enig med dig i at LGPL/GPL forskellen er
yderst vigtig. Lidt trist.

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-10 22:45

Hej,

> Hvis det er ham der har lavet Osirix der har lavet iPhoneprogrammet, må
> han jo selv om hvad han gør med sin kode.

Du bliver ved med at skrive om "ham" der har lavet det... men det er jo
ikke een person - og så er tingene ikke så simple.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-10 23:17

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Du bliver ved med at skrive om "ham" der har lavet det... men det er jo
> ikke een person - og så er tingene ikke så simple.

Ok, de er to.

"OsiriX project started in 2003 in California, USA. This software is
conceived and developed by Dr. Antoine Rosset, with the help of Joris
Heuberger, a computer scientist. They currently work in Geneva,
Switzerland. Dr Antoine Rosset is a radiologist, specialized in MRI and
CT, working in LaTour Hospital."

Men du har ret, der er flere commitere.

http://www.ohloh.net/p/OsiriX/contributors

selvom Antoine Rosset står for 80% af commits.

Men dejligt at se at computere kan bruges til noget fornuftigt og ikke
bare alt det der pjat :)

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-10 23:36

Hej,

> Ok, de er to.

Nej, de er mange. De kalder sig også "osirix team". Selvom der er to der
har fået ideen til softwaren oprindeligt, fungerer copyright jo ikke sådan.

> selvom Antoine Rosset står for 80% af commits.

Det er jo ikke så interessant i denne sammenhæng. Den person som sælger
iPhone app'en står for under 10% af commits.

Derudover kan man jo heller ikke rigtigt bruge commits til så meget, da
det er en ekstremt upræcis måleenhed. Kigger man på linjer istedet, kan
man se at sælgeren kun har committet 6,5% af de linjer, som Antoine
Rosset har. Det er dog en lige så ringe måleenhed.

I øvrigt ved vi jo ikke, om der foregår en eller anden form for
overskudsdeling vedr. iPhone-salget. Tilsvarende er der jo også
kommercielt salg af 64-bit versionen af Mac-programmet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-01-10 00:56

jagge wrote:

> Hvorfor egentlig ? det er da ret tydeligt hvad det er for et produkt.

Jeg tænker nu mest på de 'indsigelser', der gøres mod navnet og ikke så
meget det, Martin skriver.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-01-10 08:15

jagge skrev:

> Hvorfor egentlig ? det er da ret tydeligt hvad det er for et produkt.

Bemærkede godt du var meget hurtig til at danne dig en mening.

Men hvorfor ikke vente til du faktisk har prøvet den selv førend du
afsiger din endelige dom?

Ville du fx have kunnet vurdere din iPhone retfærdigt førend du havde
prøvet at bruge den?

Fra : J.K.Arning

Dato : 30-01-10 09:37

On 2010-01-30 08:14:57 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen said:

> [...]
> afsiger din endelige dom?
>
> Ville du fx have kunnet vurdere din iPhone retfærdigt førend du havde

Det er da underordnet hvad Jagge og andre mener om et produkt, det er
nu engang kun dem selv de afskærer fra nogle oplevelser når de er så
hurtige på aftrækkeren.

Vær overbærende med den type mennesker, så længe de ikke er decideret
til fare for andre så lad dem syde i deres forudfattede meninger.

Fra : jagge

Dato : 30-01-10 11:34

rtige på aftrækkeren.

> Vær overbærende med den type mennesker, så længe de ikke er decideret
> til fare for andre så lad dem syde i deres forudfattede meninger.

Ja vi kan jo bare glæde os over at vi er istand til at forstå noget ved
at læse om det, se specifikationerne og derefter ræssonere.

Det er ikke alle typer af mennesker der nødvendigvis behøver at røre
ved en varm kogeplade for rigtigt at forstå at den er varm. Det kors må
du bære selv.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : jagge

Dato : 30-01-10 11:42

> Bemærkede godt du var meget hurtig til at danne dig en mening.
>
> Men hvorfor ikke vente til du faktisk har prøvet den selv førend du
> afsiger din endelige dom?

Jeg har ikke afsagt nogen endelig dom. Jeg er ikke da helt sikker på at
det er et übercool legetøj, derfor er det jo endnu mere ærgeligt at
Apple viderefører tåbeligheder som begrænser anvendeligheden.

> Ville du fx have kunnet vurdere din iPhone retfærdigt førend du havde
> prøvet at bruge den?

En god pointe. Der er ting ved den jeg bruger mere en forventet og er
gladere for end forventet. MEN der er også mangler som jeg faktisk
nedtonede i min iver på at få dette fede stykke teknologi, og som
faktisk blivere mere og mere irreterende. Disse mangler som er blevet
tydeligere ved længere tids brug gør da også at jeg vil checke android
ud ret kraftigt når Iphonen er for gammel.

Det bringer mig til den næste pointe som Jesper Arning overser. Denne
Ipad slægter jo Iphonen MEGET på. Det er samme grundliggende OS,
applikationerne er stort set de samme og brugerfladen er grundlæggende
ens. Klart der er elementer der er tilpasset den større skærm og der vil
komme flere. Det nære slægtskab betyder dog at mange af de erfaringer
jeg har med Iphonen vil være direkte relevante for Ipad, heriblandt de
påtrængende mangler.

Så ja jeg føler faktisk jeg har et rigtigt godt udgangspunkt for at
komme med en forhåndsmening om produktet, selvom jeg da helt
forudsigeligt vil blive wauw begejstret når jeg prøver en.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-01-10 12:07

jagge skrev:

> [...]
> tydeligere ved længere tids brug gør da også at jeg vil checke android
> ud ret kraftigt når Iphonen er for gammel.

Jeg tror at det springende punkt er at Apple ikke sælger en computer,
men en brugsgenstand (som bare kan en del). Tænk en brødrister - du
bliver ikke sur over at den ikke kan koge æg, eller optage fjernsyn, vel?

Personligt har jeg også været småirriteret over der var nogen ting jeg
forventede den kunne, fordi det var en lommecomputer, men så overvejede
jeg hvad jeg egentligt _brugte_ og havde _brug_ for. Ikke hvad jeg
kunne tænke mig at have brug for, men hvad jeg faktisk havde brug for.

Og da nåede jeg frem til at det egentligt dækkede meget godt. De valg
Apple har truffet mht at skære fra, passer mig ok. Jeg er dog ved at
have opdaget at det er irriterende at der er ting man ikke må over 3G,
og at der er nogen applikationer der glemmer hvor man er når man
skifter. Det er dog alt sammen i småtingsafdelingen - jeg synes Safari
kører godt og Mail kører godt med Gmail, og det er det vigtigste for mig.

> [...]
> komme flere. Det nære slægtskab betyder dog at mange af de erfaringer
> jeg har med Iphonen vil være direkte relevante for Ipad, heriblandt de

Jamen, det korte af det lange er vel så bare at du har behov som de ikke
opfylder og derfor skal bruge noget andet? Lidt som med biler

> Så ja jeg føler faktisk jeg har et rigtigt godt udgangspunkt for at
> komme med en forhåndsmening om produktet, selvom jeg da helt
> forudsigeligt vil blive wauw begejstret når jeg prøver en.

Naturligvis synes du det Jeg overvejer selv hvordan det vil passe
ind i min hverdag med en iPad, og jeg er heller ikke overbevist om at
den passer til mig endnu, men med et godt interface til EyeTV kunne det
let være afgørende. Med iPhone kom det da den kunne optage video, som
jeg har været meget glad for.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-10 12:23

> Jeg tror at det springende punkt er at Apple ikke sælger en computer,
> men en brugsgenstand (som bare kan en del). Tænk en brødrister - du
> bliver ikke sur over at den ikke kan koge æg, eller optage fjernsyn, vel?

Det var én et sted der beskrev dimsen som "... a computing device for
all those that don't need a computer"

/thomas

Fra : jagge

Dato : 30-01-10 14:38

> Jeg tror at det springende punkt er at Apple ikke sælger en computer,
> men en brugsgenstand (som bare kan en del). Tænk en brødrister - du
> bliver ikke sur over at den ikke kan koge æg, eller optage fjernsyn, vel?

Det kan du have ret i. Jeg opfatter det som en computer, med alt hvad
det burde medføre af flexibilitet, det kan du have en pointe.

MEN analogien holder altså ikke helt. Hvis jeg køber en dims til at koge
æg så vil jeg forvente at den kan lave alle typer af æg, blødkogt,
hårdkogt, mellemkogt, skamkogt etc.

Det er en væssentlig anke at det i mine øjne er grotesk at lancere en
selvproklameret super browser platform der ikke understøtter en udbredt
standard. Her taler vi et af de områder som Apple selv proklamerer er
kernen af produktet. På andre områder kan du da have helt ret i din
beskrivelse.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-01-10 14:44

jagge skrev:

> Det kan du have ret i. Jeg opfatter det som en computer, med alt hvad
> det burde medføre af flexibilitet, det kan du have en pointe.

Og det er det ikke...

> [...]
> standard. Her taler vi et af de områder som Apple selv proklamerer er
> kernen af produktet. På andre områder kan du da have helt ret i din

Jeg går ud fra at fråden om munden skyldes Flash?

Det er da lidt irriterende at der ikke er Flash, men er det meget mere
end det? 99% af flashting er irriterende reklamer og dem savner jeg
ikke. Hvilke Flashting er det du savner? Helt konkret, ikke generelt
armvifteri?

Fra : jagge

Dato : 30-01-10 17:00

> [...]
> end det? 99% af flashting er irriterende reklamer og dem savner jeg
> ikke. Hvilke Flashting er det du savner? Helt konkret, ikke generelt

Jeg er skam helt rolig. Jeg synes ikke det er bedre at Apple udelader
flash end at MS stopper MS produkter og wmf ned i halsen på deres
brugere.

Manglen på flash betyder da at der er en del indhold man ikke kan se på
nettet. Jeg arbejder en del med video og flash er bare standarden til
video på nettet, ergo for en som mig vil det være en stor mangel.

Men multitask er også en stor mangel. En sofa browser burde være stærk
til kommunikation. En ting jeg har opdaget ved iphonen er at de sociale
programmer, chat etc ikke funger godt uden multitask. Skype er et godt
eksempel. For mig er den type programmer en væssentlig del ved web.
Mangel på fremadrettet webcam er også væssentlig i den sammenhæng.

Men ok hvis man ser det som en god ebogs læser så er den da fed, men så
er prisen også alt for høj. Den høje pris skulle trækkes af det andet.

Men ok det er min mening og nu har jeg luftet den :0)

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-01-10 17:59

jagge skrev:

> Manglen på flash betyder da at der er en del indhold man ikke kan se på
> nettet. Jeg arbejder en del med video og flash er bare standarden til
> video på nettet, ergo for en som mig vil det være en stor mangel.

Her gik jeg lige og troede at Flashvideo var yt, og at alle var skiftet
til h264 MPEG-4. Det foretrækker jeg personligt, da jeg alt andet lige
hellere selv vil foretrække at vælge mit afspilleprogram istedet for de
- ofte yderst - elendige afspilleprogrammer som ligger syltet ind på
forskellige websider.

YouTube har lavet en der fungerer helt hæderligt, men alle de andre, suk
suk.

> [...]
> eksempel. For mig er den type programmer en væssentlig del ved web.
> Mangel på fremadrettet webcam er også væssentlig i den sammenhæng.

Det kan du have en pointe i. Nu er der forhåbentligt så stor skærmplads
at man kan få lov til at have fx aktive ikoner eller noget der får en
fjerdedel af skærmen (og så fire programmer samtidig fx).

Man har lov at håbe :)

> Men ok hvis man ser det som en god ebogs læser så er den da fed, men så
> er prisen også alt for høj. Den høje pris skulle trækkes af det andet.

Skal du læse en bog skal du jo heller ikke hele tiden forstyrres

Men er konklusionen ikke at du skal have en android med en MEGET stor skærm?

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-10 18:09

Hej,

> Her gik jeg lige og troede at Flashvideo var yt, og at alle var skiftet
> til h264 MPEG-4.

Nu kan Flash jo fint afspille h.264 video. Det, du snakker om er vel
<video>-tag'et i HTML5 eller alternativt at man selv skal åbne et
videoafspillerprogram. Bemærk dog, at det <video>-tag'et ikke automatisk
medfører at klienten kan forstå h.264 video. Fx vil en Firefox jo helst
have Ogg Theora video, hvilket jo er en rigtig god idé.

Fra : Franz Berliner

Dato : 07-02-10 14:29

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> medfører at klienten kan forstå h.264 video. Fx vil en Firefox jo helst
> have Ogg Theora video, hvilket jo er en rigtig god idé.

Ja, især hvis billedkavliteten kunne blive lidt bedre.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : jagge

Dato : 30-01-10 23:49

> Men er konklusionen ikke at du skal have en android med en MEGET stor skærm?

Jo lur mig om det ikke er noget der kommer meget snart efter ipad ? Det
ville jo være helt oplagt.

Det er mere åben standard, smid en ion processor i den og et tilpasset
Android system, det ville være spændende.

Det er da oplagt for HTC at kaste sig over sådan en og undgå at Apple
får det samme forspring som de fik med Iphonen.

Og det må man så give Apple at det bare tit er dem der starter festen
:0), så alt er ikke negativt.

MVH

Jakob

Fra : Franz Berliner

Dato : 07-02-10 14:31

> Jo lur mig om det ikke er noget der kommer meget snart efter ipad ? Det
> ville jo være helt oplagt.

Den er vist lige blevet annonceret. Kan ikke lige finde linket, men Dell
har også en mini tablet med Android på trapperne så vidt jeg husker.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Christian Lynbech

Dato : 01-02-10 20:20

> "...Can we at least wait until it ships before we declare it a
> failure? M.Person"

Så sandt som det er sagt.

Personligt tror jeg det vigtigste der skete i tirsdags ikke var iPad'en
men derimod SDK'en.

Men man kan ikke så godt release et SDK uden også at løfte sløret for
hvad maskinen egentligt er for noget, og da slet ikke med det hysteri
der havde bygget sig op.

Hvis det engang viser sig at Apple skubbede et halvfærdigt produkt ud af
døren for at få stoppet rygte-møllen vil jeg ikke være særligt
overrasket (selvom jeg nu ikke lige tror det var det der skete).

------------------------+-----------------------------------------------------
Christian Lynbech | christian #\@ defun #\. dk
------------------------+-----------------------------------------------------
Hit the philistines three times over the head with the Elisp reference manual.
- petonic@hal.com (Michael A. Petonic)

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 01-02-10 22:02

On 2010-02-01 20:19:47 +0100, Christian Lynbech said:

> [...]
> døren for at få stoppet rygte-møllen vil jeg ikke være særligt
> overrasket (selvom jeg nu ikke lige tror det var det der skete).

De presenterer den såpass lenge før den er tilgjengelig ettersom den
skal godkjennes av FCC i USA. Slik at de selv kan bestemme når
detaljene om den skal bli kjent.