CBX 750F '87 eller CB500 '97?
Fra : Jakob

Dato : 29-01-10 14:48

Kære motorcyklister,

Jeg går og overvejer hvilken maskine, der skal være min første, og har
kigget lidt på de her maskiner.
Jeg er vild med Honda, så det skal det nok være, men er der nogle
erfarne honda-førere, der har et godt bud på sådan noget som benzin-
økonomi og hvor mange km der er i motoren på de forskellige modeller?

Planen er at drøne sydover til sommer, Spanien og nordafrika og bare
få et ordentligt eventyr.

Jeg har nok 25.000 kr til motorcykel og for det har jeg fundet et par
modeller:

CBX750F fra '87 med 42.000 km på uret - den ser sej ud, og 750 cc er
jo nok sjovere end 500.
Er det komplet umuligt at skaffe rejsetasker til sådan en gammel sag?
Slubrer sådan en gammel rækker 4'er alt for meget benzin i sig?

CB 500 fra '97 med 66.000 km - den lærte jeg at køre på, også en
dejlig maskine, synes jeg. meget stille og rolig, men stabil, og ville
egentlig være fin nok til at tulle igennem Europa på. Sej nok, sådan
set.

Any thoughts?

Fra : Armand

Dato : 29-01-10 23:35

Jakob skrev:

> CB 500 fra '97 - dejlig maskine, synes jeg. meget stille og rolig, men
> stabil, og ville egentlig være fin nok til at tulle igennem Europa på.
> Sej nok, sådan set.
>
> Any thoughts?

Kun ca. de samme.
500'eren kán godt klare Europa på langs og mere til!
- Den er lidt enklere at få bagage-holdere monteret på!
- Den har en bedre kørestilling til de uforudseelige situationer der
venter dig på dén tur!
- Og skulle du tilte undervejs er der ikke så meget plastik der flækker
og splintrer!

Og så er CBX'en en one-off model der skulle fylde tomrummet mellem de
floppende VF-motoreriserede modeller og den bydende nødvendigt
velkonstruerede VFR, hvorfor der ikke er særligt mange referencer for
dens pålidelighed - Og så er den jo også en kende gammel, hvor 500'eren
er en motorcykel som ethvert Honda-værksted i hele Europa har set og
ikke mindst kan skaffe reservedele til!

--
Armand.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 30-01-10 08:47

Jakob skrev:
> [...]
> dejlig maskine, synes jeg. meget stille og rolig, men stabil, og ville
> egentlig være fin nok til at tulle igennem Europa på. Sej nok, sådan

Jeg kender ikke ret meget til de to modeller, men jeg ville aldrig tage
på så lang en tur på en cykel fra 87.
Jeg vil tro du kan få store problemer med at skaffe reservedele til den
lige så snart du har krydset grænsen til Tyskland.
Sydpå skifter de cyklerne ud langt oftere på grund af helt andre priser
end dem vi har her i DK.
Honda CB 500 er nok langt mere udbredt og dermed sikkert også lette at
få dele til. Samtidig er den kun 2 cylindret og dermed næppe så
kompliceret at lave service og rep. på.
Hilsen Mathias

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 30-01-10 06:08

On 30 Jan., 08:46, "Matthias H. Matthiessen" <matthies...@dioder.dk>
wrote:

> [...]
> Honda CB 500 er nok langt mere udbredt og dermed sikkert også lette at
> få dele til. Samtidig er den kun 2 cylindret og dermed næppe så

Intet problem med en CBX750f mht reservedele, heller ikke i Tyskland.
Men er den ordentligt serviceret hjemmefra, så får man ikke brug for
nogle reservedele. Maskinen er stabil og driftsikker.

Jeg ville snuppe en CB500. Har haft en CBX750, og nej, den er ikke
sjovere end en CB500. Det er en typisk dansk mistforståelse, at større
motor er sjovere og bedre. CBX'en er tung gennem sving, og meget
gammeldags i sin opførsel. Med CB500 for du en moderne MC der også er
sjov i sving.

/
Jesper

Fra : Richard

Dato : 30-01-10 06:33

wrote:

> Jeg kender ikke ret meget til de to modeller, men jeg ville aldrig tage
> på så lang en tur på en cykel fra 87.

Efter en 8.000km-tur i USA paa min '85 VF1100S kan jeg kun vaere
uenig! Ingen mekaniske problemer, ihvertfald ingen der skyldtes alder.
Cyklen var selv sagt blevet velserviceret forinde, og det er
naturligvis en forudsaetning, som Jesper ogsaa er inde paa ;-(

> Jeg vil tro du kan få store problemer med at skaffe reservedele til den
> lige så snart du har krydset grænsen til Tyskland.

Sludder, det er jo i D og F, CBXerne koerte om noget...

> Honda CB 500 er nok langt mere udbredt og dermed sikkert også lette at
> få dele til. Samtidig er den kun 2 cylindret og dermed næppe så
> kompliceret at lave service og rep. på.

Her er jeg til gengaeld enig; uden kendskab til den aeldre cykels
mekaniske stand ville jeg ogsaa vaelge en nyere cykel af mere udbredt
model som CBen. Men ikke alene pga alder og cylindertal

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 30-01-10 06:39

On 30 Jan., 14:08, Jesper Pedersen <ti...@vip.cybercity.dk> wrote:

> Har haft en CBX750, og nej, den er ikke
> sjovere end en CB500. Det er en typisk dansk mistforståelse, at større
> motor er sjovere og bedre. CBX'en er tung gennem sving, og meget
> gammeldags i sin opførsel.

Jesper, proevede du at montere daek som fx BT45 og forbedre
affjedringen? Begge kan forbedre egenskaberne i sving ganske
betydeligt, ved jeg fra mine VF-Ser. Isaer aktuelle radialdaek som
Avon Storm/Azaro-ST og endnu bedre Metzeler Z6/Z2 goer en maerkbar
forskel IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 30-01-10 06:56

On 29 Jan., 22:47, Jakob <jakob.skaan...@gmail.com> wrote:

> Jeg er vild med Honda, så det skal det nok være, men er der nogle
> erfarne honda-førere, der har et godt bud på sådan noget som benzin-
> økonomi og hvor mange km der er i motoren på de forskellige modeller?

Ikke noget at klandre paa din preference, finder du ingen test online,
kan du nok regne med 14-18 km/l for CBXen og 16-20 for CBen til
langturskoersel.

Motorens levetid afhaenger i uhyggelig grad af servicering og
behandling, hvor isaer CBXens hydrauliske ventilloeftere er foelsom
for ren olie, dvs korrekt olie og filter skiftet til de foreskrevne
tider. Men begge har vel langt over 100kkm i sig foer overhaling af
cylindre og top, naar blot de bliver passet ordentligt.

> Planen er at drøne sydover til sommer, Spanien og nordafrika og bare
> få et ordentligt eventyr.

Ja men det kan da blive en fed tur - omend lidt varm maaske...

> Jeg har nok 25.000 kr til motorcykel og for det har jeg fundet et par
> modeller:

Hvis det beloeb skal daekke forsvarligt toej og hjelm (sikkert
6-8kkr), stoerre service (let det samme beloeb) foruden cyklen, saa...

> Er det komplet umuligt at skaffe rejsetasker til sådan en gammel sag?

Naeh, du skal blot finde fx en Givi rack og vaere forberedt paa at
lave de monteringsdele, du maatte mangle i Givis Universal kit.

> Any thoughts?

Er voldsomt bange for at dit budget er for knebent. Men vaelg den
simplest opbyggede cykel, du bedst kender servicehistorie og pasning
paa, og som giver dig plads nok. Er du ikke for stor og tung kunne en
CB450S eller XBR500 maaske ogsaa bruges, nu du er sporet ind paa
Honda

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 31-01-10 02:48

On 30 Jan., 14:38, Richard <rpaderich...@netscape.net> wrote:

> [...]
> betydeligt, ved jeg fra mine VF-Ser. Isaer aktuelle radialdaek som
> Avon Storm/Azaro-ST og endnu bedre Metzeler Z6/Z2 goer en maerkbar

Nej, så længe havde jeg den ikke. Men uanset dæk og optimeret
affjedring, så er det stadig en MC med lang akselafstand (relativt) og
højt tyngdepunkt. På en snoet landevej er den træg.
BT45 er jeg nu ikke fan af. Har dem på XBR'en. Ikke specielt gode.

/
Jesper

Fra : Richard

Dato : 01-02-10 13:32

Hej Jesper,

On 31 Jan., 10:48, Jesper Pedersen <ti...@vip.cybercity.dk> wrote:

> Nej, så længe havde jeg den ikke. Men uanset dæk og optimeret
> affjedring, så er det stadig en MC med lang akselafstand (relativt) og
> højt tyngdepunkt. På en snoet landevej er den træg.

Ja, men min erfaring er netop, at dækkene kan ændre på det. Det kan jo
komme an på en prøve til sommer, hvis kalenderne så endelig kunne
passe

> BT45 er jeg nu ikke fan af. Har dem på XBR'en. Ikke specielt gode.

Interessant, BT45 er klart det bedst anbefalede dæk til XBR (og GB500)
på det tyske XBR Phorum; har du valgt de hårde V-ratede?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK