Ipad, fed form, tyndt indhold..
Fra : jagge

Dato : 28-01-10 20:41

Hey

Når jeg nu ser den Ipad er det med ret blandede følelser. Først var jeg
meget begejstret, igen et fedt banebrydende produkt. Stærk ebogs reader
etc et spændende produkt..

Men nu har jeg kigget lidt nærmere på specs, og det bevirker at
interessen er kølnet noget. En sådan dims ville for mig være oplagt som
erstatning for den bærbare jeg har på skødet lidt nu. En kaffebords
maskine, cafelæse dims, mail, web etc, der er bare for store huller i
specs.

1). Ingen flash..... det er nærmest en skandale. Den er rettet mod
webbrug, det er i mine øjne nærmest latterligt og gør den inderligt
ligegyldig.

2) ingen multitasking. Seriøst..... ??? Det virker grotesk at de på en
side soler sig i at den skulle være kraftfuld, men så skal den ikke
multitaske... Det gør den ret ligegyldig som den maskine man kan have
liggende og holde sig forbundet til omverdenen med. Sociale netværks
programmer er ret ligegyldige uden multitasking.

3) Ingen almindelige programmer ?? Apple udbygger en i mine øjne meget
uheldig udvikling hvor de vil bestemme hvordan du skal bruge produktet.
Jeg kan se for mig at pages, keynote etc bliver eneste programpakke, så
kan man jo få folk over på dem på den måde, jeg siger nej tak.

Jeg synes det er alt for tydeligt at det er en stor iphone. De
begrænsninger der er irreterende og utidsvarende på en Iphone er helt
uholdbare i et produkt der prøver at sælge sig som revolutionerende. Jeg
synes det er blevet for meget form og for lidt inhold.

Hvad synes i ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 20:50

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> 1). Ingen flash..... det er nærmest en skandale. Den er rettet mod
> webbrug, det er i mine øjne nærmest latterligt og gør den inderligt

jeg forstår din pointe ... men Apple har åbenbart besluttet at slaget om
Flash vs. HTML5 skal slåes på iPhone/iPad ... bare se både youtube og
Vimeo er på vej med html5 video løsninger ...

> [...]
> liggende og holde sig forbundet til omverdenen med. Sociale netværks
> programmer er ret ligegyldige uden multitasking.

Det er stadig en relativt lille skærm .. så du vil i alle tilfælde have
det du arbejder i op i fuldskærm. Når du skifter mellem programmerne så
husker de jo "state" ... altså de kommer tilbage ligesom du forlod dem
.... så der kan jeg ikke se problemet.

Og socaiel netværksprogrammer kan jo ligesom på iPhone fortælle dig ting
via Notificaion frameworks .. jeg ser det ikke som det store problem.

> 3) Ingen almindelige programmer ??

nej .. du skal jo stadig have en mac ...

> [...]
> Jeg kan se for mig at pages, keynote etc bliver eneste programpakke, så
> kan man jo få folk over på dem på den måde, jeg siger nej tak.

Enhver udvikler kan jo lave lave en "office" pakke og smide på Appstore

> [...]
> uholdbare i et produkt der prøver at sælge sig som revolutionerende. Jeg
> synes det er blevet for meget form og for lidt inhold.

Jeg kan ikke selv se mig som målgruppe ... der er jeg nok for meget
power user .. men min bedre halvdel kunne bruge den f.eks. på de daglige
togture hvor en macbook(pro) vil være for klodset at sidde med ... til
mail, ebøger, websurfer m.m.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-10 22:19

> Når du skifter mellem programmerne så husker de jo "state" ... altså de
> kommer tilbage ligesom du forlod dem

Ikke nødvendigvis. Det er op til programmøren hvad der skal ske, og om
brugeren skal kunne sætte nogle indstillinger som ændrer på hvad der
skal ske.

> Enhver udvikler kan jo lave lave en "office" pakke og smide på Appstore

Jeg har allerede Documents to Go på min iPhone, og i realiteten er det
MS Office idet den skaber og editerer Word, Excel og Powerpoint-filer,
og synkroniserer dem til en mappe på ens Mac eller Win, hvor de uden
problemer bruges af Word, Excel og Powerpoint ... forvent af firmaet bag
hurtigt får den skåret til, så applikationen bliver universel, og
anvendelig på såven iPad som iPod Touch / iPhone.

> [...]
> power user .. men min bedre halvdel kunne bruge den f.eks. på de daglige
> togture hvor en macbook(pro) vil være for klodset at sidde med ... til

Netop sådant et sted er den på sin plads - og så naturligvis som
sengekammerat .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 22:26

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ikke nødvendigvis. Det er op til programmøren hvad der skal ske, og om
> brugeren skal kunne sætte nogle indstillinger som ændrer på hvad der
> skal ske.

korerkt .. men det står i guidelines at det er "preffered" at App'en
gemmer state så brugeren ikke bliver kastet tilbage til 0 hver gang han
går ud af programmet ..

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 29-01-10 16:01

Den 28/01/10 22.18, Per Rønne skrev:
> [...]
> hurtigt får den skåret til, så applikationen bliver universel, og
> anvendelig på såven iPad som iPod Touch / iPhone.

Jeg kende lidt til DtG fra min tidligere Windows Mobile. Hvilken version
af programmet har du?

Jeg har en CD/DVD oversigt i et Excel-regneark, som jeg gerne vil have
over på min iPhone. Med mindre, at der er en bedre løsning til dette.

--

Kent

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 16:32

KentBM <kentmagnussenF_JERN@gmail.com> wrote:

> Jeg kende lidt til DtG fra min tidligere Windows Mobile. Hvilken version
> af programmet har du?

Den mindste af de to du kan se her:

<http://www.dataviz.com/products/documentstogo/iphone/>

Når det er den mindste er det fordi det var den eneste man kunne få, da
jeg købte den, og det fremgår at de arbejder på en betalt opgradering
til Documents To Go Premium, så man ikke skal betale hele prisen.

> Jeg har en CD/DVD oversigt i et Excel-regneark, som jeg gerne vil have
> over på min iPhone. Med mindre, at der er en bedre løsning til dette.

Det letteste er så at købe Documents To Go [Premium] og etablere WiFi
forbindelse. Du skal bruge et program til din Mac eller Win [kan
downloades gratis fra ovenstående link], og det skal køre mens
synkronisering finder sted. Filer i mapper udpeget af denne
desktopapplikation synkroniseres derefter ...

Nu kender jeg ikke din databasebaggrund, men almindelige brugere ville
kunne lide Bento, som findes både til Mac og iPhone, og som også
synkroniseres de to imellem. Men under alle omstændigheder vil det vel
være godt med 'Excel' på sin telefon - som så også vil komme på iPad.
Regn med at Dataviz er gået i gang med at tilrette deres applikationer
til at kunne køre 'universelt'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : KentBM

Dato : 29-01-10 17:16

Den 29/01/10 16.32, Per Rønne skrev:

> Den mindste af de to du kan se her:
>
> <http://www.dataviz.com/products/documentstogo/iphone/>
Den dyreste version koster kr. 89 i iTunes Store og kr. 59 for den
billigste. Så det er ikke så galt.

> [...]
> være godt med 'Excel' på sin telefon - som så også vil komme på iPad.
> Regn med at Dataviz er gået i gang med at tilrette deres applikationer
Bento 3 ser jo utrolig nem ud. Selvom det så er kr. 300 i stedet for de
kr. 89 for Documents to Go.

Der kræves vist ingen database kendskab, men jeg har tidligere
programmeret op i mod DB2 på main-frame. Til gengæld har jeg aldrig
brugt Pc til andet en lidt let tekstbehandling og lidt regneark. Og så
selvfølgelig surf.

I øvrigt har jeg skippet MS Office og installeret OpenOffice i stedet
for, da jeg ikke længere har behov for Outlook.

--

Kent

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 17:49

KentBM <kentmagnussenF_JERN@gmail.com> wrote:

> Den dyreste version koster kr. 89 i iTunes Store og kr. 59 for den
> billigste. Så det er ikke så galt.

Næh, og den facilitet synes jeg altid man kan få brug for.

> [...]
>
> I øvrigt har jeg skippet MS Office og installeret OpenOffice i stedet
> for, da jeg ikke længere har behov for Outlook.

Outlook? Hvis du kan køre outlook kan du slet ikke køre Bento som kun
kører på mac og iPhone. Outlook findes nemlig slet ikke til mac - endnu.
Til Office 2010 Mac Edition bliver Entourage nemlig endelig udskiftet
med en rigtig Outlook.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : KentBM

Dato : 29-01-10 20:31

Den 29/01/10 17.48, Per Rønne skrev:
> [...]
> kører på mac og iPhone. Outlook findes nemlig slet ikke til mac - endnu.
> Til Office 2010 Mac Edition bliver Entourage nemlig endelig udskiftet
Da min HTC Kaiser gik i stykker købte jeg en iPhone. Og skiftede fra
Windows XP og Outlook over til OS X med Adressebog og iCal.

Og da jeg samtidig købte en Windows 7 Family Pack og installerede på min
gamle XP-maskine og min Vista bærbare, valgte jeg at skrotte MS Office
helt og bruge OO i stedet for.

Jeg bruger i øvrigt også tekstbehandling og regneark så lidt, at jeg
ikke vil investere i MS Office for Mac hvad enten der er med Entourage
eller Outlook.

--

Kent

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 20:35

> [...]

> Jeg bruger i øvrigt også tekstbehandling og regneark så lidt, at jeg
> ikke vil investere i MS Office for Mac hvad enten der er med Entourage

Jeg har brugt MS Office siden Word var Word 4, det vil sige i de sidste
20 år. Jeg ser ingen grund til at skifte. Men om jeg vil opgradere fra
min nuværende Office 2008 til Office 2010 afhænger i høj grad af
indholdet af Outlook.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Steen

Dato : 28-01-10 22:06

On 2010-01-28 20:41:14 +0100, jagge said:

> Hvad synes i ??

Ikke noget der står øverst på min ønskeliste...men jeg køber nok én alligevel

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 22:22

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Ikke noget der står øverst på min ønskeliste...men jeg køber nok én alligevel

køber 2 ... som digtale fotorammer ..

/thomas

Fra : Esben

Dato : 29-01-10 12:02

> køber 2 ... som digtale fotorammer ..

Og tænder damers cigaretter med 500-sedler?

(Kunne ikke dy mig)

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 28-01-10 22:18

jagge wrote:

> Hvad synes i ??

Jeg er heller ikke ubetinget begejstret. Det som plager mig, udover det
du allerede nævner, er i rækkefølge:

- Lukket platform. OS X ville havde været langt bedre.
- Ingen USB stik
- Ingen plads til et hukommelseskort (SD eller tilsvarende)
- Skærmopløsningen kunne være bedre
- Ingen GPS
- Den sædvanlige overpris på alt andet end den skrabede model
- Intet kamera
- Ingen telefonfunktion

Det altoverskyggende problem er efter min mening, at det er en stor
iPodTouch og ikke en MacBook uden tastatur og touchpad.

Jeg har ikke en iPhone fordi jeg ikke vil være i spændetrøje og af samme
grund køber jeg næppe en iPad, så skal den i hvert fald være billig.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 22:26

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> Jeg er heller ikke ubetinget begejstret. Det som plager mig, udover det
> du allerede nævner, er i rækkefølge:
>
> - Lukket platform. OS X ville havde været langt bedre.
> - Ingen USB stik

til ?

> - Ingen plads til et hukommelseskort (SD eller tilsvarende)

til ?

> - Skærmopløsningen kunne være bedre
> - Ingen GPS

der er GPS ...

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 28-01-10 22:39

Thomas von Hassel wrote:

> til ?

Forbinde den til et kamera, en usb stick...

> til ?

Til få eksempelvis billeder fra et kamera.

> der er GPS ...

Kun i udgaven med 3G. Det er måske der det er sjovest, men bestemt ikke
kun der.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 22:42

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> Forbinde den til et kamera, en usb stick...

> Til få eksempelvis billeder fra et kamera.

Du kan fået et iPad Camera Connection Kit med 2 dock connector dimser
.... en til usb og en til SD kort ...

> Kun i udgaven med 3G. Det er måske der det er sjovest, men bestemt ikke
> kun der.

det er nok det der er tænkt ...

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 28-01-10 23:35

Thomas von Hassel wrote:

> Du kan fået et iPad Camera Connection Kit med 2 dock connector dimser
> ... en til usb og en til SD kort ...

Ja, men hvor smart er det og skulle holde styr på en dims. Ikke særligt
elegant når nu iPad'en er så oplagt som tilbehør til et kamera.

Udover at kunne koble diverse ting på med USB havde det været praktisk
at iPad'en så kunne oplades via USB.

Jeg ser frem til en version 2, men det vil givet stadig være uden et
åbent OS og understøttelse af eksempelvis Flash.

I øvrigt så har jeg spottet et andet problem i specs. Der er pt. ikke
understøttelse af nogen nordiske sprog, hverken ordbog eller
tastaturmæssigt.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 23:39

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> Ja, men hvor smart er det og skulle holde styr på en dims. Ikke særligt
> elegant når nu iPad'en er så oplagt som tilbehør til et kamera.

fordi det ikke er dens hovedformål ...

> Udover at kunne koble diverse ting på med USB havde det været praktisk
> at iPad'en så kunne oplades via USB.

det kan de jo ....dockconnecter ->usb kabel fungerer som oplader når
den er sat til en USB strøm dims eller til en computer ...

> Jeg ser frem til en version 2, men det vil givet stadig være uden et
> åbent OS og understøttelse af eksempelvis Flash.

korrekt ..

> I øvrigt så har jeg spottet et andet problem i specs. Der er pt. ikke
> understøttelse af nogen nordiske sprog, hverken ordbog eller
> tastaturmæssigt.

det er jo relaivt nærliggende at tro at det kommer .. allersenest når
der lavet aftale med de danske teleselskaber ...

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 29-01-10 00:41

Thomas von Hassel wrote:

> fordi det ikke er dens hovedformål ...

Jeg ved godt, at hovedformålet er den skal bruges til at bøger, film,
aviser osv. hos Appel. Men du må erkende at hvis ikke billeder er en
vigtig biting, så havde Jobs vel ikke brugt så meget tid på den del og
derfor virker det fjollet med irritationsmomenter af den type.

> det kan de jo ....dockconnecter ->usb kabel fungerer som oplader når
> den er sat til en USB strøm dims eller til en computer ...

Kæmpe forskel. Nu skal man huske en dims, der endda skal købes ekstra.
Hvis man læser tilbehørsbeskrivelserne meget strengt, er der endda tale
om en dims til USB, en anden dims til SD og en tredie til USB opladning.

Selv når vi antager man kan nøjes med en dims til USB inkl. opladning er
der alligevel stor forskel på at skulle huske og medbringe dem, når man
tænker på at hvis man bare kunne bruge USB direkte så er den slags
tilgængelig i snart sagt ethvert hus i den moderne verden.

> det er jo relaivt nærliggende at tro at det kommer .. allersenest når
> der lavet aftale med de danske teleselskaber ...

Enig. Det betyder bare man skal tænke sig om inden man køber en iPad med
hjem fra USA. Det er lidt noget andet med OS X.

Mvh
Bruno

Fra : Martin

Dato : 29-01-10 02:38

On 29-01-2010 00:41, Bruno, Copenhagen - Denmark wrote:

> Enig. Det betyder bare man skal tænke sig om inden man køber en iPad med
> hjem fra USA. Det er lidt noget andet med OS X.

Det er jo bare en simpel opdatering af iPhoneOS, og den update kommer
nok så snart iPad kommer på markedet.

Men jeg ville personligt ikke have noget problem med at hive den hjem
fra usa af... hvis jeg ellers kunne se et sted hvor jeg ville kunne
bruge den... havde så meget håbet på at den var bygget på en lite
version af OSX :/

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 06:49

Martin <martin@aarhof.invalid> wrote:

> havde så meget håbet på at den var bygget på en lite
> version af OSX :/

Er det da ikke det den er? iPhone OS er i sig selv MacOS X 'inden i',
med visse begrænsninger, og med et andet GUI.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : KentBM

Dato : 29-01-10 15:03

Den 29/01/10 00.41, Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:
> [...]
> tænker på at hvis man bare kunne bruge USB direkte så er den slags
> tilgængelig i snart sagt ethvert hus i den moderne verden.
Der skulle være en 30 pins connector til opladning osv. Er det ikke et
standard iPod stik? Og så kan en hvilken som helst USB-lader bruges. Og
det er vel ikke så forskelligt fra alle andre USB-enheder.

Og det er vel meget normalt for en iPod, at du selv skal købe en
USB-lader. Jeg var faktisk forundret over, at der fulgte en oplader med
min iPhone.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-10 15:11

KentBM <kentmagnussenF_JERN@gmail.com> wrote:

> Der skulle være en 30 pins connector til opladning osv. Er det ikke et
> standard iPod stik?

jo, nemlig .

> [...]
>
> Og det er vel meget normalt for en iPod, at du selv skal købe en
> USB-lader. Jeg var faktisk forundret over, at der fulgte en oplader med

fordi det er vigtigt at du altid kan lade din telefon ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-10 00:44

Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:

> Ja, men hvor smart er det og skulle holde styr på en dims. Ikke særligt
> elegant når nu iPad'en er så oplagt som tilbehør til et kamera.

Problemet er nok at USB-dimser trækker strøm fra moderskibet, og det er
de nok ikke glade for (ikke godt for batteritiden).

Min opfattelse er at dimsene skal i en dock, ikke direkte i iPad'ens stik.

> Udover at kunne koble diverse ting på med USB havde det været praktisk
> at iPad'en så kunne oplades via USB.

Det kan den muligvis også. Jeg har ikke set noget hverken be- eller
afkræfte det.

> [...]
>
> I øvrigt så har jeg spottet et andet problem i specs. Der er pt. ikke
> understøttelse af nogen nordiske sprog, hverken ordbog eller

Mon ikke det kommer. Det tager jo sin tid at komme ud i alle krogene,
og den kommer jo først til Danmark til sommer.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 06:49

> Det kan den muligvis også. Jeg har ikke set noget hverken be- eller
> afkræfte det.

Det kan den. Den bruger samme kabel som man får med til iPhone, og som
man så kan vælge at slutte til en dims i stikkontakten, eller til
usb-stikket i en datamat eller usb-hub.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-10 00:26

Thomas von Hassel wrote:

> Du kan fået et iPad Camera Connection Kit med 2 dock connector dimser
> ... en til usb og en til SD kort ...

Og hvad hjælper det, hvis man har den med sig? Intet!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-10 00:31

> Og hvad hjælper det, hvis man har den med sig? Intet!

den sætning forstår jeg ikke ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-10 01:23

Thomas von Hassel wrote:

> den sætning forstår jeg ikke ...

Dock kræver alm. 230v qua, at det også er oplader, og camera kit kræver
dock-tilslutning. Så har du den med i marken sammen med div.
kameraudstyr i rygsækken og lige vil overføre billeder... - Ups! - det
kan man ikke...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-10 06:09

Hej,

> [...]
> dock-tilslutning. Så har du den med i marken sammen med div.
> kameraudstyr i rygsækken og lige vil overføre billeder... - Ups! - det

Igen: Du har misforstået tingene.

Dock kræver IKKE 230v.
Camerakit kræver IKKE tilslutning til en dock.

Du bliver forvirret af, at der er et såkaldt "dock connector"-stik på en
iPad. Det er det samme stik du finder på en iPhone eller iPod. Det
betyder ikke at man skal have fat i en dock eller 230V eller lign.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-10 00:31

Hej,

> Og hvad hjælper det, hvis man har den med sig? Intet!

Det kunne være rart hvis man brugte sin sunde fornuft inden man postede.

Naturligvis virker et camera connection kit ikke, hvis det ligger
derhjemme i skuffen. Det gør et USB-kabel heller ikke. Ejheller har
SD-kort denne magiske egenskab.

Hvis du kigger efter vil du kunne se at sådan et camera connection kit
rent faktisk kan sidde i dock-connectoren mere eller mindre permanent.
Man kan altså sagtens tage dimsen med sig med SD-læseren siddende i.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 06:49

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> rent faktisk kan sidde i dock-connectoren mere eller mindre permanent.
> Man kan altså sagtens tage dimsen med sig med SD-læseren siddende i.

Apple lægger ud med en særlig 'taske' til iPad; mon ikke den vil have en
lomme til sådanne kabler?

Hvis ikke så er der i hvert fald en bunke andre tasker på vej, som nok
skal sørge for at manglen biver afhjulpet. Og nok også med et rum til et
digitalt kamera. Selv om man nok ville foretrække at have et sådant i
bæltet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-10 23:03

Bruno, Copenhagen - Denmark wrote:

> Jeg er heller ikke ubetinget begejstret. Det som plager mig, udover det
> du allerede nævner, er i rækkefølge:
>
> - Lukket platform. OS X ville havde været langt bedre.

Gerne en "Mac OS X Mobile" ala Windows Mobile...

> - Ingen USB stik

Ville være bedre med et MiniFirewire 800.

> - Ingen plads til et hukommelseskort (SD eller tilsvarende)

Enig, et kortslot ville være en fordel.

> - Skærmopløsningen kunne være bedre

Det vil du få svært ved på en 9,7", hvis prisen også skal holdes
nogenlunde nede.

> - Ingen GPS

?? - Det står der da ellers noget om på Apples hjemmeside

"Assisted GPS (Wi-Fi + 3G model)"
<http://www.apple.com/ipad/specs/>

> - Den sædvanlige overpris på alt andet end den skrabede model

Nja, knap så meget som tidligere...

> - Intet kamera
> - Ingen telefonfunktion

Enig! Det, sammen med totalt manglende SR understøttelse i e-reader
delen er en kæmpe brøler fra Apples side...!

> Det altoverskyggende problem er efter min mening, at det er en stor
> iPodTouch og ikke en MacBook uden tastatur og touchpad.

Enig!

> Jeg har ikke en iPhone fordi jeg ikke vil være i spændetrøje og af samme
> grund køber jeg næppe en iPad, så skal den i hvert fald være billig.

Tja, næppe her heller... Jeg havde håbet, at de for en gangs skyld siden
iMac'en i 1998 var kommet med et fuldt færdigt koncept til _alle_!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-10 23:06

> Gerne en "Mac OS X Mobile" ala Windows Mobile...

oh gud fader bevaremig nej ... har du _set_ eller _brugt_ winmobile
fornyligt ? .. det er hvad man ender med hvis man prøver at overføre
desktop metaforer til en lille skærm ...

> Ville være bedre med et MiniFirewire 800.

*blink*

> Enig, et kortslot ville være en fordel.

de fleste vil ikke bruge det til noget ...

> Enig! Det, sammen med totalt manglende SR understøttelse i e-reader
> delen er en kæmpe brøler fra Apples side...!

det kan være de vil vente til stormen har æagt sig efter at Amazon kom
på dybt vand mht Kindle og text2speach ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-10 00:47

Thomas von Hassel wrote:

> oh gud fader bevaremig nej ... har du _set_ eller _brugt_ winmobile
> fornyligt ?

Ja da. - Jeg har det på den ene af mine mobiltelefoner... -
Indrømmet, det er bøvlet at finde ud af, men med lidt øvelse, går det da.

> .. det er hvad man ender med hvis man prøver at overføre
> desktop metaforer til en lille skærm ...

Jeg skrev jo ikke, det skal være WinMobile. Det skal selvfølgelig være
en version af OS X, der er fuldstændig tilpasset til brug på PDA/mobiler.

> *blink*

100 megabyte pr. sek. er stadig ca. 60% mere end USB 2.0HS. Allerhelst
så jeg, at Apple havde taget skridtet fuldt ud og sat et FW3200 port i...

> de fleste vil ikke bruge det til noget ...

Hm, det er jeg nu ikke så sikker på. - Du skrev noget om en 'fotoramme'
i et andet indlæg. Så det kunne jo være, at nogle ville bruge den i
marken istedet for en fotobank. - Samtidig ville det give en gevaldig
udvidelse mht. lagerkapacitet, nu, hvor 64gb og 128gb SDHC kort er ved
at komme ned i priser, der er til at købe for hvide mennesker.

> det kan være de vil vente til stormen har æagt sig efter at Amazon kom
> på dybt vand mht Kindle og text2speach ..

Muligt... Jeg /HAR/ hørt Kindles såkaldte TTS... Og hvis jeg skal sige
min ærlige mening, så er det noget af det værste, jeg nogensinde har
hørt.! - Sagt på en anden måde, - så vil jeg hellere høre på Lotte
Heise for fuld udblæsning i 2 timer end høre på Kindles TTS i 2 minutter!

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 06:49

> Jeg skrev jo ikke, det skal være WinMobile. Det skal selvfølgelig være
> en version af OS X, der er fuldstændig tilpasset til brug på PDA/mobiler.

I og med at iPhone OS 'indvendigt' /er/ OS X så er det jo det vi har
fået ... lad dig endelig ikke narre af den grafiske brugergrænseflade.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-10 14:38

Per Rønne wrote:

> I og med at iPhone OS 'indvendigt' /er/ OS X så er det jo det vi har
> fået ... lad dig endelig ikke narre af den grafiske brugergrænseflade.

Det gør jeg skam heller ikke. - Men hvis det var en 'forklædt' OS X,
ville det også være muligt at installere ganske almindelige
softwarepakker, hvilket det ikke er... - iPhone OS arkitekturen er en
'låst' arkitektur, man ikke uden videre kan omgå.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-10 14:41

> [...]
> softwarepakker, hvilket det ikke er... - iPhone OS arkitekturen er en
> 'låst' arkitektur, man ikke uden videre kan omgå.

Hvis du havde sat dig ind i f.eks. Jailbreak af iPhone OS ville du vide
at det _er_ en OS X der kører når du piller skallen af .. men du har ret
i at det er et låst system for den alm. bruger .. hvilket er en _god_
ting ..

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-10 17:03

Hej,

> Det gør jeg skam heller ikke. - Men hvis det var en 'forklædt' OS X,

Du behøver ikke sige "hvis"... Per har skam ret.

Fra : jagge

Dato : 29-01-10 09:19

> oh gud fader bevaremig nej ... har du _set_ eller _brugt_ winmobile
> fornyligt ? .. det er hvad man ender med hvis man prøver at overføre
> desktop metaforer til en lille skærm ...

Det er vel bare fordi du ikke er i målgruppen :0).

MVH

Jakob

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 29-01-10 09:45

On 29-01-2010 09:19, jagge wrote:

> Det er vel bare fordi du ikke er i målgruppen :0).

Det er der "ingen" der er ;)
Forstået som at Windows Mobile er noget skrammel og grundlæggende uegnet
som telefoniapparat !

mvh
Jesper \

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 10:49

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> Forstået som at Windows Mobile er noget skrammel og grundlæggende uegnet
> som telefoniapparat !

Jeg har da set en sådan; den så ud som noget der var egnet til Teknisk
Museum.

Ejeren /havde/ købt en iPhone ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 29-01-10 12:50

On 29-01-2010 10:48, Per Rønne wrote:

> Jeg har da set en sådan; den så ud som noget der var egnet til Teknisk
> Museum.

Jamen, de /findes/ faktisk, men de er stadig håbløse...

> Ejeren /havde/ købt en iPhone ...

Majet bedre ;)

mvh
Jesper \

Fra : KentBM

Dato : 29-01-10 15:19

Den 29/01/10 09.44, Jesper Hartoft skrev:
> Det er der "ingen" der er ;)
> Forstået som at Windows Mobile er noget skrammel og grundlæggende uegnet
> som telefoniapparat !
Jeg brugte min Windows Mobile på samme måde som min iPhone. Mest til alt
andet end telefon.

WM største ulempe er total mange op opdateringer til din telefon. Den
version, som er på telefonen ved køb, er den du skal leve med.

Til gengæld er kalenderen i WM en lettere udgave af Outlook og ikke et
amatør produkt som iCal. Jeg har lagt 3 aftaler om dagen ind i iCal for
8 uger med gentagelser. En aftale i Outlook kan lave med genvejstaster
på ca. et halvt minut. I medens en aftale i iCal tager omkring 3
minutter med heftig brug af mus. Sikken noget l..t.

--

Kent

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 15:49

> [...]

> på ca. et halvt minut. I medens en aftale i iCal tager omkring 3
> minutter med heftig brug af mus. Sikken noget l..t.

I den næste udgave af MS Office til Mac, Office 2010, er Entourage
erstattet med Outlook. Outlook bruger naturligvis de indbyggede Sync
Services i Sneleoparden, så dine kalenderoplysninger ryger dermed
automatisk videre til iCal på din iPhone og iPad.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 29-01-10 15:49

> [...]

> på ca. et halvt minut. I medens en aftale i iCal tager omkring 3
> minutter med heftig brug af mus. Sikken noget l..t.

Du har helt ret. jeg håber i HØJ grad at der kommer notes med over i den
nye udgave af iphone OS. Ellers er det for dumt.

jeg mangler dagligt en funktion hvor jeg kan lave en todo med et
telefonopkald til en kontakt valgt i mit kartotek med tilhørende alarm
og note. Dette skulle bare kunne knaldes ind i iphonen på 20 sek. Det er
grotesk at man ikke kan det.

Hygge

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 06:49

> Det vil du få svært ved på en 9,7", hvis prisen også skal holdes
> nogenlunde nede.

Skærmopløsningen er lidt lavere [ppi] på en iPad end på en iPhone [kig
på Apples specifikationer]. Havde man fulgt iPhones specifikationer
ville man kunne have fået en lidt mindre enhed - jeg er ikke klar over i
hvilket omfang det vil påvirke læseoplevelsen. Med ebøger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-10 14:34

Per Rønne wrote:

> [...]
> ville man kunne have fået en lidt mindre enhed - jeg er ikke klar over i
> hvilket omfang det vil påvirke læseoplevelsen. Med ebøger.

Som jeg læser iPhone specs, svarer skærmens opl. til ca. 1200x900 på en
15" std. skærm. Der er faktisk ret stor forskel på 1200x900 og så
1024x768 på fx. en 15" skærm. - Det vil svare ca. til, at du sætter en
12p skrift ned til 10,5p.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 29-01-10 09:10

On 28-01-2010 23:02, Erik Richard Sørensen wrote:

> Tja, næppe her heller... Jeg havde håbet, at de for en gangs skyld siden
> iMac'en i 1998 var kommet med et fuldt færdigt koncept til _alle_!

Det er jo alligevel lodret umuligt med de forskellige ønsker og
brugsområder "alle" har, så det er utopi at ønske det.

mvh
Jesper \

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-10 15:26

Jesper Hartoft wrote:

> Det er jo alligevel lodret umuligt med de forskellige ønsker og
> brugsområder "alle" har, så det er utopi at ønske det.

Utopi? - måske, men det er trods alt et potentielt kundegrundlag på +100
millioner brugere, de kan gå glip af - måske helt op til ca. 400
millioner, når man tager de ordblinde med. - Desuden ville Apple have
haft muligheden for én gang for alle at bryde Amazons e-bogs monopolstatus.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 29-01-10 16:10

On 29-01-2010 15:26, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> millioner, når man tager de ordblinde med. - Desuden ville Apple have
> haft muligheden for én gang for alle at bryde Amazons e-bogs monopolstatus.

Se, nu begrænsede du jo dig jo fra "alle" til et mere snævert publikum
og det er jo en helt anden snak....
Om understøttelse af synshandicappede og/eller ordblinde er et
interessant marked for Apple, vil jeg ikke være dommer for.

mvh
Jesper \

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-10 16:24

Jesper Hartoft wrote:

> Se, nu begrænsede du jo dig jo fra "alle" til et mere snævert publikum
> og det er jo en helt anden snak....

Nej, tværtimod så udvider jeg netop brugerkredsen. Det er Apple, der qua
deres mangelende implementation, begrænser brugerkredsen.

> Om understøttelse af synshandicappede og/eller ordblinde er et
> interessant marked for Apple, vil jeg ikke være dommer for.

Apple har altid været kendt for at lave færdige løsninger, der kunne
bruges af alle - inkl. synshandicappede out-of-the-box. - Hvorfor tror
du egentlig, jeg valgte Apple i sin tid? - Det var ihvertfald ikke pga.
hverken navn eller pris, men pga. det, der fulgte med som std., når man
købte en computer. Forstørrelse fulgte med, SR/TTS kunne hentes gratis
hos forhandleren, Language Kits kunne hentes delvis gratis hos
forhandler. - Havde jeg valgt Windows, ville det koste mig ca. 40.000kr.
ekstra til både forstørrelse og talesyntese....

mvh. Erik Richard

Fra : KentBM

Dato : 29-01-10 15:30

Den 28/01/10 23.02, Erik Richard Sørensen skrev:
> Det vil du få svært ved på en 9,7", hvis prisen også skal holdes
> nogenlunde nede.
En HTC HD2 har en opløsning på 480 x 800 på en 4,2" skærm. Når nu Apple
laver en stor iPod Touch med 3G dataforbindelse, så kunne Apple have
lavet den en mindre størrelse. Eller have undgået den grimme sorte kant
og brugt en skærmstørrelse som de øvrige fabrikanter af Netbook er
flyttet over til. Altså omkring 11" og 1366 x 768, som jeg formoder er
en standard størrelse og derfor vel ikke speciel dyr.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-10 15:36

KentBM <kentmagnussenF_JERN@gmail.com> wrote:

> Eller have undgået den grimme sorte kant

du ved godt hvad den sorte kant er til for ik' ?

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 29-01-10 15:43

Den 29/01/10 15.36, Thomas von Hassel skrev:

> du ved godt hvad den sorte kant er til for ik' ?
Den nederste har en knap, men ud over det kan jeg ikke se nogen grund
til, at den skal grim/stor. Det ligner jo en billig fotoramme fra Aldi.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-10 15:58

KentBM <kentmagnussenF_JERN@gmail.com> wrote:

> Den nederste har en knap, men ud over det kan jeg ikke se nogen grund
> til, at den skal grim/stor. Det ligner jo en billig fotoramme fra Aldi.

det er så du kan holde den uden at spærre skærmen med dine fingre ...

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 29-01-10 16:16

Den 29/01/10 15.58, Thomas von Hassel skrev:
> det er så du kan holde den uden at spærre skærmen med dine fingre ...
Nu har jeg korte, men fede fingre, hvilket jo er ligegyldigt, da iPaden
står i sin iPad Case

Bemærk, hvor lidt sort kant der går til iPad Case.

http://www.apple.com/dk/ipad/specs/ nederst

--

Kent

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 16:14

KentBM <kentmagnussenF_JERN@gmail.com> wrote:

> Den nederste har en knap, men ud over det kan jeg ikke se nogen grund
> til, at den skal grim/stor. Det ligner jo en billig fotoramme fra Aldi.

Den er beregnet til at det er der du kan sætte dine beskidte fingre.

Sætter du dem inde på den trykfølsomme skærm sker der jo noget ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-10 16:52

Thomas von Hassel skrev:

> du ved godt hvad den sorte kant er til for ik' ?

Tror såmænd bare ikke de kan lave glasskærmen HELT stor nok endnu til
den størrelse Steve vil have. Alle de andre argumenter er bare
efterrationaliseringer :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-10 02:24

> Tror såmænd bare ikke de kan lave glasskærmen HELT stor nok endnu til
> den størrelse Steve vil have. Alle de andre argumenter er bare
> efterrationaliseringer :)

Det har jeg også tænkt lidt, men Per Rønne har jo ret i, at det ikke
ville være smart, hvis man skulle have fingrene på en trykfølsom skærm.
Der er nødt til at være en kant, så man ikke rører det trykfølsomme
område.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-01-10 08:10

Henrik Münster skrev:

> [...]
> ville være smart, hvis man skulle have fingrene på en trykfølsom skærm.
> Der er nødt til at være en kant, så man ikke rører det trykfølsomme

Det kan den da bare være ligeglad med hvis det er.

Nå, lad os se. Jeg spår der om føje år kommer en hvor glasset fylder
det hele.

Det er jo iøvrigt meget tydeligt - jvf udviklingen af Apples pegeplader
på Mac - at de har satset benhårdt på det her med at få styr på den
teknologi (bare brug _FIRE_ fingre), og nu kan man så lave det i A5 format.

Har du iøvrigt den der nyeste mus? Er den indkøb værd?

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-10 22:36

> Det kan den da bare være ligeglad med hvis det er.

Det kan den da ikke. Den reagerer jo på tryk. Hvis man rører ved den
trykfølsomme skærm, så sker der jo noget. Andre ulemper er, at fingrene
vil dække for skærmen, og der vil komme fingeraftryk på skærmen. OK, det
gør der jo også, når man trykker på skærmen.

> Nå, lad os se. Jeg spår der om føje år kommer en hvor glasset fylder
> det hele.

Det er jo ikke til at vide. Jeg kan dog ikke undgå at bemærke, at det
LED Cinema Display, jeg sidder foran nu, også har en sort kant. Det har
iMac vist også. Man skulle tro, der også var en eller anden teknisk
grund til det.

> [...]
> teknologi (bare brug _FIRE_ fingre), og nu kan man så lave det i A5 format.
>
> Har du iøvrigt den der nyeste mus? Er den indkøb værd?

Min søn har den. Jeg har lige været oppe at "låne" den for at prøve den
for din skyld. Jeg har selv en trådløs Mighty Mouse, og strengt taget er
den ikke videre god. Jeg kan ikke finde den på Apple Store mere. Der er
kun versionen med ledning, og den hedder bare Apple Mouse. Det største
problem er, at den ikke peger særligt præcist. Ofte tøver den ved mindre
bevægelser. Automatisk bevæger man så musen lidt mere, og pludselig
hopper markøren forbi det sted, man ønskede. Det lille rullehjul bliver
jævnligt generet af et støvkorn, går jeg ud fra, og nægter at køre i en
eller flere retninger. Så skal man motionere det rent. Den er også ret
følsom for underlaget. Hvis en musemåtte er slidt for blank, kan den
ikke køre. OK, det kan der være logik i, men musene henne på mit arbejde
kan køre på alting.
Magic Mouse, som jeg altså ikke har vildt meget erfaring med,
virker meget mere præcis i bevægelserne, og det er jo det vigtigste.
Funktionen med at scrolle med fingrene fungerer også fint, og der er
ikke noget hjul, der kan stoppe med at virke pga. snavs. Til gengæld
savner jeg 3. og 4 museknap. Jeg har vænnet mig til at åbne Dashboard
ved at trykke ovenpå rullehjulet og at se alle vinduer i Exposé, når jeg
klemmer om musen. Det kan man ikke med Magic Mouse, men det er jo bare
en vanesag.
Om den er pengene værd at svært at sige. For en fanboy som mig
er den nok, men er man mere objektiv, er den nok ikke. Den koster kr.
549,-, og det er altså mange penge for en mus. I pc-verdenen er de langt
billigere. Jeg synes også, en mus med ledning er langt mere pålidelig.
Det går meget godt efter seneste opdatering af Mac OS X, men tidligere
havde jeg store problemer med, at Bluetooth-forbindelsen blev meget
ustabil, når Time Machine lavede backup til vores Time Capsule. Det har
heldigvis hjulpet med seneste opdatering af Mac OS X, men musen hakker
stadig lidt under opdatering. De virker ikke så udtalt med den nye Magic
Mouse, og som nævnt er den meget mere præcis end den gamle mus.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-01-10 22:44

Henrik Münster skrev:

> [...]
> vil dække for skærmen, og der vil komme fingeraftryk på skærmen. OK, det
> gør der jo også, når man trykker på skærmen.

Der er jo ikke nogen der SIGER at den SKAL gøre noget når man rører et
givent sted. Den kan bare være ligeglad :)

Der er fx ikke ret meget kant på iPhonen.

> [...]
> LED Cinema Display, jeg sidder foran nu, også har en sort kant. Det har
> iMac vist også. Man skulle tro, der også var en eller anden teknisk

Tjoh. Det må der være nogen der ved noget om. Jeg gør ikke.

> [...]
> følsom for underlaget. Hvis en musemåtte er slidt for blank, kan den
> ikke køre. OK, det kan der være logik i, men musene henne på mit arbejde

Pænt af dig at lade din nysgerrighed kanalisere af mine spørgsmål :D
Det lille rullehjul er den kugle ovenpå? Jeg er nået til at mit liv er
for kort til mekaniske mus, så det er derfor jeg er så interesseret i
den der flytbare pegeplade som jeg tror det er.

> [...]

> stadig lidt under opdatering. De virker ikke så udtalt med den nye Magic
> Mouse, og som nævnt er den meget mere præcis end den gamle mus.

Tak for tilbagemelding. Jeg synes også det er mange penge, men man kan
til gengæld også sige at musen kan noget ingen andre kan. Apple har
altså tag på det der med at lave pegeplader i sjove former og figurer.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-10 23:17

> Der er fx ikke ret meget kant på iPhonen.

nemlig .. fordi du kan holde den "in the palm of your hand" .. det kan
du svært med en iPod

(/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-10 23:51

> nemlig .. fordi du kan holde den "in the palm of your hand" .. det kan
> du svært med en iPod
----
iPad!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-10 00:09

> ----
> iPad!

DAMINT! ... det er vist ikke sidste gang ... muscle memory ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-01-10 23:55

Thomas von Hassel wrote:

> nemlig .. fordi du kan holde den "in the palm of your hand" .. det kan
> du svært med en iPod

iPhone, iPod Touch, iPad... Det er egentlig lige meget. Rent
designmæssigt synes jeg, de tre er noget af det mest stilrene inden for
moderne elektronisk gadget udstyr, der nogensinde er blevet lanceret. -
Og det siger jeg, selvom jeg ikke selv rent praktisk vil kunne bruge det...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-10 23:51

> Tak for tilbagemelding. Jeg synes også det er mange penge, men man kan
> til gengæld også sige at musen kan noget ingen andre kan. Apple har
> altså tag på det der med at lave pegeplader i sjove former og figurer.

Personligt kan jeg godt lide den. Den er langt bedre end den gamle mus,
men som sagt er den heller ikke videre god. Pegepladen fungerer rigtig
fint til at scrolle, så vidt jeg kan bedømme det efter at have brugt den
en aften. Den er dyr, men trods alt ikke mere, end jeg i hvert fald godt
kunne finde på at købe den. På mange måder er den jo også unik, og den
virker meget mere solid, end Apples andre mus. Jeg har bare ikke lige
fået taget mig sammen til at købe den. Jeg er vist alligevel blevet lidt
nærig, hver gang jeg har været lige ved at købe den. Nogle gange skal
man jo være lidt fornuftig og ikke bare købe løs, bare fordi noget er
smart.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-01-10 23:35

> Jeg havde håbet, at de for en gangs skyld siden
> iMac'en i 1998 var kommet med et fuldt færdigt koncept til _alle_!

IMac´en var hverken fuldt færdig eller til ALLE. Jeg har aldrig overvejet en
iMac, da den ikke dækker mine behov.

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-10 00:00

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> IMac´en var hverken fuldt færdig eller til ALLE. Jeg har aldrig overvejet en
> iMac, da den ikke dækker mine behov.

Måske, men du ville stadig kunne bruge den til _alt_, såsnart du havde
sat den til en stikkontakt....

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-10 23:59

Hej,

> Måske, men du ville stadig kunne bruge den til _alt_, såsnart du havde
> sat den til en stikkontakt....

Sålænge man definerer alt relativt snævert.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-10 00:08

Jens Kristian Søgaard wrote:

> Sålænge man definerer alt relativt snævert.

Jeg definerer ikke snævert. - Jeg definerer ud fra, at selvom du er
normalt seende, svagtseende eller blind, vil du kunne bruge fx. en iMac,
PowerBook, MacBook/Pro eller en hvilken som helst anden Apple computer
uden at skulle tænke på ekstra dimser. /Det/ kan du ikke med en iPad.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-10 00:32

Hej,

> [...]
> normalt seende, svagtseende eller blind, vil du kunne bruge fx. en iMac,
> PowerBook, MacBook/Pro eller en hvilken som helst anden Apple computer

Jeg må indrømme, at du ikke giver meget mening. Nogen gange bøjer du
sproget på de mystiske måder.

Du siger, at hvis en computer kan bruges af svagtseende eller blinde, så
kan den bruges til _alt_. Det giver ikke mening for mig.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-10 15:12

> [...]
>
> Du siger, at hvis en computer kan bruges af svagtseende eller blinde, så
> kan den bruges til _alt_. Det giver ikke mening for mig.

Jeg er ked af at måtte sige det, Jens Kristian, men det er præcis den
samme diskriminerende argumentation, som både private og offentlige
arbejdsgivere bruger, når de ikke vil ansætte fx. en blind eller
svagtseende. - "...Der skal alt for meget specielt til, hvis vi skal
ansætte en blind/svagtseende..." - Og når man så påviser over for dem,
at det hele kan klares med en Apple Macintosh computer uden ekstra
udstyr, - så kommer det i langt de fleste tilfælde lige så prompte, -
"...Nej, vi vil ikke have Mac her i firmaet".

I såkaldt 'normale' råber og skriger - ihvertfald politisk set - hele
tiden op om, at vi handicappede også skal være med til at yde noget til
samfundet, men når vi så står og tilbyder en kompetent arbejdskraft, så
bliver vi ganske enkelt kylet ud som det skidt, vi jo i jeres øjene
egentlig er!

Normalt plejer jeg ikke at blande handicappolitik ind i gruppen her, når
bortset fra, at der har været nogle, der har langet ud efter en bestmet
læsehæmmet gruppe, nemlig de ordblinde. Men jeg er ved at have fået nok
af jeres forbandede pes om, at det er så og så 'dejligt' med, at den
eller den dims er så og så vidunderlig, og så har mnan ikke lov til at
kritisere hverken jeres mening eller tilgang til eller forståelse af, at
produktet måske godt kunne være lavet bare lige en anelse anderledes, så
den også vil være brugbar for en målgruppe, som I dybest set ser ned på.

Og så kommer du/I med jeres pladderhumanistiske ih så forstående "...Jeg
forstår ikke helt", "...Er du nu helt sikker?", "...Kan du ikke liiiige
skrive / forklare det bare lidt nærmere"... - Og det mindste I er
utilfredse med eller uenige i, slår I ned hurtigere end en tårnfalks dyk
efter bytte, - og så bliver man jordet! - Og vover man bare at svare
igen med et eneste lille 'piv', så kommer den store forhammer frem...!

Hvordan tror du egentlig, det føles som både højt uddannet med gode
relationer og sociale forhold hele tiden at få sådan noget smidt i
synet? - Tror du egentlig, det er sjovt? - Tror du egentlig, at vi som
handicappede bruger flere år end 'normale' til at gennemføre et eller
andet studium/uddannelse bare skal være til pynt, holde kæft og så
ellers bare se ynkværdige ud? - Tror du, det er særlig sjovt at søge
flere hundrede stillinger i en tid, hvor der er/var mangel på
arbejdskraft, så hele tiden blot få at vide "Dur ikke! Dig har vi ikke
brug for. Du vil komme til at koste os alt for meget"?

Jeg véd, der sidder en hel del handicappede Mac brugere ude omkring, der
ganske enkelt ikke tør melde sig til og bruge gruppen her, fordi de er
bange for at blive sjoflet til og gjort nar ad, hvis de kommer med
spørgsmål eller indlæg, der har relation til deres brug af en computer -
her en Mac computer. Du/vi/i tager bedre imod en 'stakkels Windows
bruger', der endelig 'har set lyset' og droppet det der kætterske
Microshit værk og vendt hjem til folden.... - Men de er jo selvfølgelig
heller ikke handicappede - altså bortset fra, at de kun har været
uvidende, - og det er jo ikke et handicap, blot mangel på indsigt eller
viden.

Hvorfor i alverden har blinde og svagtseende eller folk med mere udtalte
fysiske handicaps ikke have lov til at bruge den moderne teknik, - når
det nu er muligt enten direkte eller med nogle ganske få tilpasninger
som fx. forstørrelse, talesyntese, talegenkendelse eller padcontrol,
(kender ikke det danske ord for det at styre en computer via en slags
joystick)?

Og så er vi tilbage igen ved udgangspunktet... Apple lancerer et helt
splinternyt og på adskillige områder - et virkeligt revolutionerende
produkt, der udover at være brugbar for den 'normale', ville kunne
bruges af mere end 400 millioner syns- og læsehæmmede... Man - jeg og
efterhånden mange andre - kritiserer og vurderer produktet til at være
stort set lig nul på det område, fordi det mangler lige præcis de sidste
2%, der gør, at det ikke bare er godt, men vil være virkelig genial til
også at kunne bruges af den gruppe - og vel at mærke, uden at det går ud
over jer 'normales' brug af produktet.

Så får man blot at vide, at "Du véd jo ikke noget om det endnu"...
Javel, men jeg kan altså godt læse indenad... Nå nej, - det kan jeg jo
heller ikke iflg. din definition, - men det kan jeg nu altså godt
alligevel. - Produktet - her iPad - er ganske enkelt ubrugeligt for
handicappede! - Nå nej, det er jo en meget 'snæver' forståelse...
Forståelse af hvad? - Design? - Muligheder? - Brugervenlighed? -
Udbygningsmulighed?

Og så tillader jeg mig at sammenligne med iMac'en... Du milde himmel...
Det skulle jeg så åbenbart ikke have gjort, for straks kom høgene igen
med deres 'overfald på den stakkels uvidende mus'. - "Jeg forstår ikke
din sammenligning" og mere af samme skuffe. Men stadig er iMac'en set i
forhold til, hvad en computer kunne gøre i 1998 noget nær 'the perfect
match', hvilket en iPad ikke er!

Hvis Steve Jobs og de to andre af Apples topfolk, jeg aldrig kan huske
navnene på (dem med de spanskklingende navne) havde gjort det samme, som
de gjorde i 1998 og brugt dem af os, der mere eller mindre var med i
iMac projektet, kunne Apple virkelig have lavet det 'ultimate state of
the art brand' inden for den næste generations måde at bruge det at læse
en bog, avis, ugeblad eller magasin på og samtidig gjort det mulig for
_alle_ - uanset handicap eller ikke - at bruge produktet.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-10 15:49

> [...]
> 2%, der gør, at det ikke bare er godt, men vil være virkelig genial til
> også at kunne bruges af den gruppe - og vel at mærke, uden at det går ud

For at sige det kort: iPad er ikke et færdigt produkt, og er det næppe
heller når der bliver åbnet for salget om to måneder.

Og her er det især softwaren jeg henviser til. iPhone OS 3.2 har ikke
engang dansk tastaturlayout, selv om det naturligvis vil være med når
4.0 er ude senere på året. Ja, antallet af ikoner på en iPad svarer til
antallet af ikonr på en iPhone, og vel at mærke i samme størrelse. Jeg
kunne godt forestille mig det blive erstattet af valgfri, glidende
størrelse, og tilsvarende flere eller færre ikoner per side.

Et manglende frontkamera, som mange efterlyser, vil naturligvis ikke
kunne komme på plads ved en softwareopdatering, men jeg kunne da godt
forestille mig en sådan senere option, 'hypet' som en videofon, nu
naturligvis også med GMS. Personligt har jeg ikke brug for en sådan, men
der findes tydeligvis en kundekreds der efterspørger det.

Men generelt: Vent med din kritik til iPhone OS 4.0 er på gaden, og vent
så længselsfyldt et års tid, så kan du se hvad version 2 af iPad vil
indeholde.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 31-01-10 16:26

> - at bruge produktet.
>
> mvh. Erik Richard

Jeg håber, du bruger din energi & dit engagement ligeså meget i de
relevante organisationer, for det vil de værdsætte.

M.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-10 16:31

Hej,

> Jeg er ked af at måtte sige det, Jens Kristian, men det er præcis den
> samme diskriminerende argumentation, som både private og offentlige

Du vrøvler og klynker samtidigt med at du laver en række personlige
udfald mod mig som ikke har bund i virkeligheden. Jeg modtager gerne en
undskyldning.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-10 00:09

> Måske, men du ville stadig kunne bruge den til _alt_, såsnart du havde
> sat den til en stikkontakt....

da ikke hvis han har brug for at sætte f.eks. et KONA Black Magic kort i
.... så skal han hjave en Mac Pro istedet.... jeg tror pointen er "det
rigtige værktøj til den rigtige opgave" ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-10 00:22

Thomas von Hassel wrote:

> da ikke hvis han har brug for at sætte f.eks. et KONA Black Magic kort i
> ... så skal han hjave en Mac Pro istedet.... jeg tror pointen er "det
> rigtige værktøj til den rigtige opgave" ...

Ja, set i nutidens lys... men ikke dengang for nu snart 12 år siden. -
Du skal jo stadig huske på, hvilket udviklingstrin, computerteknologien
stod på dengang...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 01-02-10 22:05

> [...]

> du allerede nævner, er i rækkefølge:
>
> - Lukket platform. OS X ville havde været langt bedre.

Ikke til formålet: en tablet.

> - Ingen USB stik
> - Ingen plads til et hukommelseskort (SD eller tilsvarende)
> - Skærmopløsningen kunne være bedre

Ja, eller skærmen lidt mindre - det ville have gået ud på et, og måske
kunne man så have haft den i en jakkelomme.

> - Ingen GPS

Der er skam GPS, men kun på 3G modellen. 'Assisted' GPS for at få en
højere nøjagtighed på GPSen end ren GPS vil give. Ikke alene bruges
nemlig satellitsignalerne, iPad gør også brug af det indbyggede kompas,
og af nærliggende mobilmaster.

> - Den sædvanlige overpris på alt andet end den skrabede model
> - Intet kamera

Jeg går ud fra du tænker på webcam, der kan bruges i webkonferencer. Det
kunne tænkes at komme til næste år.

> - Ingen telefonfunktion

Ukorrekt, der er åbnet op for Skype. Bortset fra det - ville du virkelig
sætte en sådan tavle for øret?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-10 22:19

> [...]

> uholdbare i et produkt der prøver at sælge sig som revolutionerende. Jeg
> synes det er blevet for meget form og for lidt inhold.

Det er udelukkende fordi du kan betegne den som en stor iPhone [uden
telefon og kamera] - at jeg kan finde den interessant.

Havde det været en sædvanlig netbook ville jeg da ikke røre den med en
lillefinger; min MacBook ville da være klart bedre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-01-10 19:38

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Når jeg nu ser den Ipad er det med ret blandede følelser. Først var jeg
> meget begejstret, igen et fedt banebrydende produkt.

Der var een der skrev om navnet, at det leder tankerne hen på et
kvindelig hygiejne produkt.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-10 19:41

> Der var een der skrev om navnet, at det leder tankerne hen på et
> kvindelig hygiejne produkt.

ligesom ThinkPad ?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-01-10 19:49

> ligesom ThinkPad ?

IntimPad.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-10 20:06

> IendsntimPad.

ja min pointe var at der er så mange andre produkter der hedder noget
med *Pad at jeg ikke kan se at det skulle være mere morsomt når apple
kalder noget for *Pad

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-01-10 21:14

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> [...]
^^^^

Dit overfølsomhedsfilter?

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 20:19

> ligesom ThinkPad ?

Og NotePad. 'Pad' har mange betydninger på engelsk. Og de har tydeligvis
ønsket et navn der var noget i retning af 'iPod' ... guderne må vide
hvorfor.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-02-10 16:31

> [...]

> 'Pad' har mange betydninger på engelsk. Og de har tydeligvis
> ønsket et navn der var noget i retning af 'iPod' ... guderne må vide

Ja, f.eks vil Irere, med deres accent (måde at udtale) på engelsk, vil
ikke kunne høre forskel på iPod og iPad.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 29-01-10 21:39

Martin <martin@aarhof.invalid> writes:

> bruge den... havde så meget håbet på at den var bygget på en lite
> version af OSX :/

iPhone OS er teknisk set en light-udgave af OS X. Mente du, at den
skulle have Finder, mulighed for samtidig kørende programmer,
x86-kompatabilitet, kernel panics, roterende badebolde og hængede
processer?

Du kan jo prøve at hacke Mac OS X ind på en almindelig tablet PC, og
så se om det en holdbar oplevelse. Jeg tror, at brugergrænsefladen
skal tweakes noget, specielt hvis du skal have berøringsfølsom-skærm
konceptet til at virke.

Det er i øvrigt rigtig fedt at kunne pacificere en træt 3-årig på
bagsædet med en Anders And tegnefilm streamet fra YouTube på en
iPhone.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-10 01:17

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Det er i øvrigt rigtig fedt at kunne pacificere en træt 3-årig på
> bagsædet med en Anders And tegnefilm streamet fra YouTube på en
> iPhone.

Sjovt nok tænkte jeg det samme, da jeg så iPad. Jeg har en 10-årig, der
ofte låner min iPhone, når vi kører i bil netop til at se YouTube. En
iPad vil være endnu bedre til det formål.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Lynbech

Dato : 01-02-10 20:12

> - Ingen USB stik
> - Ingen plads til et hukommelseskort (SD eller tilsvarende)
> [...]

Det kan være et omkostnings issue, jvf følgende artikel:

http://www.guardian.co.uk/technology/blog/2010/jan/29/ipad-undercuts-taiwans-tablets

------------------------+-----------------------------------------------------
Christian Lynbech | christian #\@ defun #\. dk
------------------------+-----------------------------------------------------
Hit the philistines three times over the head with the Elisp reference manual.
- petonic@hal.com (Michael A. Petonic)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-02-10 20:30

Christian Lynbech <christian@defun.dk> wrote:

> Det kan være et omkostnings issue, jvf følgende artikel:
>

> http://www.guardian.co.uk/technology/blog/2010/jan/29/ipad-undercuts-taiwa
> ns-tablets

det er nok en del af en kompleks "kage" apple har bagt. Jeg sætter
stadig mine penge på at de er bevidste fravalg for at gøre produktet så
simpelt som overhovedet muligt

Hvorfor bygge f.eks. USB porte og kortlæser i produktet bare for at få
sine "biulletpoints" udfyldt ...

/thomas