D-Sub eller DVI ?
Fra : Kim Schroeder

Dato : 28-01-10 00:41

Har en skærm Eizo L778 (6-7 år gammel) og et kort
Asus AH3650 (1 år gammelt).

Har indtil nu brugt alm. skærmkabel (D-Sub) mellem enhederne
(via en adapter på kortet i DVI stikket).

Er der forskel i kvaliteten af billedet alt efter om man bruger D-Sub eller DVI ?

Vil jeg få bedre kvalitet, hvis jeg skifter til DVI - DVI ?

Både kort og skærm har DVI-stik.

Spørger, da YouTube er begyndt at lægge filmtrailere ud i HD, og hvis
jeg vælger HD (2 forskellige kvaliteter) kører filmen som
et lysbilledshow, hvilket jeg formoder skyldes en begrænsning for D-Sub (?)

Håber en venlig sjæl kan hjælpe.

Kim

Fra : N Dude

Dato : 28-01-10 03:56

Kim Schroeder wrote.:

> Er der forskel i kvaliteten af billedet alt efter om man bruger D-Sub
> eller DVI ?

Ikke meget, dvi er måske en smule skarpere. Hvis ellers ens grafikkort har
nogle ordentlige konvertere, så skal man lede godt og grundigt efter en
forskel. Men mange billige grafikkort har billige møgkonvertere, og der er
der en tydelig forskel. Men Asus har normalt altid fornuftige konvertere.

> Vil jeg få bedre kvalitet, hvis jeg skifter til DVI - DVI ?

Næppe, men prøv dog, kablet koster ikke alverden.

> [...]
> jeg vælger HD (2 forskellige kvaliteter) kører filmen som
> et lysbilledshow, hvilket jeg formoder skyldes en begrænsning for

Overhovedet ikke. Det er enten din pc eller netforbindelse, som er for
langsom. Det har * INTET* ! med skærmen at gøre. Der er ingen som helst
begrænsning i d-sub i forhold til dvi.

HD kræver naturligvis en netforbindelse som kan levere den fornødne
båndbredde. Har man det, så er det sikkert din pc som ikke kan køre HD
video.

Fra : Kim Schroeder

Dato : 28-01-10 09:54

N Dude wrote:
[klip]

> [...]
>
> HD kræver naturligvis en netforbindelse som kan levere den fornødne
> båndbredde. Har man det, så er det sikkert din pc som ikke kan køre HD

Tak for svaret.

Vil det sige, at man kan køre HD gennem en d-sub forbindelse ?

Hvad er betingelsen for at ens pc kan køre HD Video ?

Kim
(Som for øvrigt har en 7 år gammel P4, 2 GHz)

Fra : N Dude

Dato : 28-01-10 11:02

Kim Schroeder wrote.:

> Vil det sige, at man kan køre HD gennem en d-sub forbindelse ?

Ja og XD og UHD og meget andet

Alle de opløsninger som grafikkort og skærm kan klare, det ryger lige
igennem stikket uden problemer. Det er jo analoge signaler, så det er
spænding og strøm, som ikke ser på, hvad opløsningen er.

> Hvad er betingelsen for at ens pc kan køre HD Video ?

Det kan man ikke sætte tal på, fordi der er mange faktorer, ram, cpu, disk,
osv osv.

> (Som for øvrigt har en 7 år gammel P4, 2 GHz)

Som sikkert er i underkanten. Jeg kender ikke Y.T HD, da jeg ikke har set
det, så jeg ved ikke hvilket format de bruger. Men jeg gætter på, at det er
flash og noget h.264

http://www.squidoo.com/youtubehd

Som afslører at det ikke er rigtig HD, men kun 1280x720p. Men husk, at du
skal nok have en netforbindelse som kan downloade med mindst 2mbit. Video er
1024kbit +232 lyd + noget fejlkorrektion, så den suger nok omkring 1,5 mbit
og det fordrer også en rimelig hurtig pc. Flash afspilleren+ IE lægger
beslag på mange kræfter.

Så afsted til Aldi..

Fra : Kim Schroeder

Dato : 28-01-10 11:15

N Dude wrote:
[klip]
> [...]
> suger nok omkring 1,5 mbit og det fordrer også en rimelig hurtig pc.
> Flash afspilleren+ IE lægger beslag på mange kræfter.

Min forbindelse er på 6,9 mbit.

Er konklusionen så, at det er pcén som er flaskehalsen ?
Jeg formoder, at både skærm og kort burde kunne følge med.

Kim

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-10 10:51

Kim Schroeder skrev:

> Spørger, da YouTube er begyndt at lægge filmtrailere ud i HD, og hvis
> jeg vælger HD (2 forskellige kvaliteter) kører filmen som
> et lysbilledshow, hvilket jeg formoder skyldes en begrænsning for D-Sub (?)

Hvis et lysbilledshow betyder kun få billeder pr sekund, er det din pc
der har tabt pusten.

Hvis det betyder det blinker, ved jeg det ikke :)

Fra : Kim Schroeder

Dato : 28-01-10 11:17

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
[klip]
> Hvis et lysbilledshow betyder kun få billeder pr sekund, er det din pc
> der har tabt pusten.
>
> Hvis det betyder det blinker, ved jeg det ikke :)

Få billeder pr. sec.

Kim

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-10 12:16

Kim Schroeder skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> [klip]

> Få billeder pr. sec.

Du har brug for en større CPU. 7 år er en høj alder for en pc.

Fra : Kim Schroeder

Dato : 28-01-10 22:25

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
[klip]
> Du har brug for en større CPU. 7 år er en høj alder for en pc.

Troede egentlig lidt at et nyt grafikkort kunne opveje den mangel..
Men cpuén har åbenbart mere at sige i den sag end et nok så hurtigt
grafikkort.

PS
Kørte lige cmd - systeminfo og datoen for installationen er
07-02-2002 ..så vi lægger lige et år til de syv.

Kim

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-10 17:18

Kim Schroeder skrev:
> [...]
>
> Troede egentlig lidt at et nyt grafikkort kunne opveje den mangel..
> Men cpuén har åbenbart mere at sige i den sag end et nok så hurtigt

Kun hvis dit grafikkort kan finde ud af at fortælle din Internet
Explorer at det kan hjælpe med at vise h264-film. Det tror jeg ikke der
er så mange der kan endnu.

Måske er der nogen der kan foreslå en dims så du ikke skal have ny cpu,
bundkort ram og det løse.

Fra : N Dude

Dato : 29-01-10 19:40

Kim Schroeder wrote.:

> Troede egentlig lidt at et nyt grafikkort kunne opveje den mangel..
> Men cpuén har åbenbart mere at sige i den sag end et nok så hurtigt
> grafikkort.

Foto og video er ren 2D og det hjælper et hurtigt grafikkort ikke på. Om du
så køber verdens hurtigste grafikkort, så hjælper det ikke en dyt. Det er
udelukkende en opgave for din CPU.

Fra : Kim Schroeder

Dato : 31-01-10 01:59

N Dude wrote:
> Foto og video er ren 2D og det hjælper et hurtigt grafikkort ikke på.
> Om du så køber verdens hurtigste grafikkort, så hjælper det ikke en
> dyt. Det er udelukkende en opgave for din CPU.

Ok - så blev jeg så klog.
I hvilke situationer har det så betydning, hvilket grafikkort som
sidder i maskinen ?

Kim

Fra : N Dude

Dato : 17-02-10 14:37

Kim Schroeder wrote.:

> Ok - så blev jeg så klog.
> I hvilke situationer har det så betydning, hvilket grafikkort som
> sidder i maskinen ?

3D, og spil samt avancerede videoprogrammer. Sidste kan bruge GPU til både
rendering og andet beregning, HVIS både program, OS, plugin, driver og
hardware er skrevet til formålet.