Fremstilling af ost
Fra : aapo

Dato : 26-01-10 09:44

Jeg laver ost på hobbyplan og savner nogen ad dele udfordringer og/
eller erfaringer med.

Findes der nogen her, der ligesom jeg laver ost selv?

Hilsen aapo

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-01-10 19:34

aapo wrote:

> Findes der nogen her, der ligesom jeg laver ost selv?

For tiden kniber det med at få tid, men jeg skal snart igang med en
produktion af feta. Det bliver altid kanongodt.

Jeg har ostesættet fra hjemmeproduktion.dk, dog ikke til faste oste. Har
lavet feta, brie, blåskimmel mm. men min favorit er nu fetaen!

Jeg vil meget gerne dele erfaringen, men jeg får nok ikke tid før i det
tidliger forår.

Fjern +spamfree+ i min mailadresse hvis du vil skrive direkte.

Hilsen
Martin

Fra : N Dude

Dato : 26-01-10 20:18

aapo wrote.:

> Findes der nogen her, der ligesom jeg laver ost selv?

Det er jo ikke rigtig ost, men jeg koger ind i mellem mascarpone, men efter
min fryser er gået kaput er det ikke så tit det sker, selv om venner og
bekendte gerne vil aftage en stor del. Jeg gider bare ikke bruge tid på det,
når jeg ikke selv kan gemme det.

Fra : Max

Dato : 26-01-10 21:30

Hej N Dude

> Det er jo ikke rigtig ost, men jeg koger ind i mellem mascarpone, men

Kunne man luske den opskrift ud af dig ?

--
Mvh Max

Fra : N Dude

Dato : 27-01-10 23:34

Max wrote.:

> Kunne man luske den opskrift ud af dig ?

Ja, det er meget nemt, jeg har ikke selv lavet den, men fundet den på
nettet. Sog efter "make mascarpone" eller måske også how to. Så dukker der
en hjemmeside op, som er lavet af en amerikansk biolog. Han er vistnok
professor på et universitet. Det er den fremgangsmåde jeg bruger. Jeg bruger
bare udelukkende piskefløde. Jeg bruge så vinsyre, men man kan også bruge
citronsyre. Husk at have plads i køleskabet, og brug viskestykker UDEN
parfume i sæben og uden skylldmiddel.

Fra : Max

Dato : 28-01-10 15:33

Hej N Dude

> [...]
> vinsyre, men man kan også bruge citronsyre. Husk at have plads i
> køleskabet, og brug viskestykker UDEN parfume i sæben og uden

Jeg bruger samme metode, også med vinsyre (bruges som økologisk
bagepulver) og piskefløde. Bruger stort kaffefilter istedet for
viskestykke
og har et ekstra køleskab i garagen :)

Ps: Citronsyre syntes jeg smager for meget igennem.

--
Mvh Max

Fra : aapo

Dato : 27-01-10 05:32

On 26 Jan., 19:33, Martin Larsen <martin+spamfree+lar...@bigfoot.com>
wrote:

> [...]
> tidliger forår.
>
> Fjern +spamfree+ i min mailadresse hvis du vil skrive direkte.

Hej Martin.

Det er ikke altid let, at nå det hele. Jeg har også lavet både hvid og
blåskimmel, men også feta og fastost
Jeg fik en presse, en rund form og en rigtig osstebog sidste sommer.
Den første fastost blev rigtig god, men den næste blev tør og meget
salt.

Jeg har ledt med lys og lygte efter noget om luftfugtighed og guderne
var med mig. Min datter fandt en mega tyk osteguide i Føtex, den
forærede hun mig her i år og i den har jeg fundet bla. noget om
luftfugtighed.

Min feta er også bare blevet et hit, jeg har lagt den i en saltlage
med brændenælde, det smager kanon.
Flødeost laver jeg ofte, det er også godt.
Jeg er så heldig, at have en jersey kobesætning hvor jeg kan købe
mælken, det er jo super.

Hilsen Aase

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-01-10 14:40

Hej Aase

> [...]
> var med mig. Min datter fandt en mega tyk osteguide i Føtex, den
> forærede hun mig her i år og i den har jeg fundet bla. noget om

Ja, luftfugtigheden er et problem. Det er svært at styre. Det var også
svært at finde et passende køligt sted til skimmelostene. Fetaen laver
jeg ved stuetemperatur, så det er let nok

> Min feta er også bare blevet et hit, jeg har lagt den i en saltlage
> med brændenælde, det smager kanon.

Lyder godt. Jeg putter det gerne i olie med friske krydderurter og
masser af hvidløg. Urter og hvidløg skolder jeg for at undgå problemer
med anaerobe bakterier.

> Flødeost laver jeg ofte, det er også godt.
> Jeg er så heldig, at have en jersey kobesætning hvor jeg kan købe
> mælken, det er jo super.

Bare det var mig! Men det bliver fint nok med økologisk mæl fra
supermarkedet.

Har du prøvet at lave feta af fåre- eller gedemælk? Det kunne jeg godt
tænke mig, men det er ikke lige til at skaffe.

Hilsen
Martin

Fra : N/A

Dato : 27-01-10 20:00

Fra : N/A

Dato : 27-01-10 14:40

Fra : aapo

Dato : 27-01-10 11:56

On 27 Jan., 14:40, Martin Larsen <martin+spamfree+lar...@bigfoot.com>
wrote:
> [...]
>
> Har du prøvet at lave feta af fåre- eller gedemælk? Det kunne jeg godt
> tænke mig, men det er ikke lige til at skaffe.

Hej igen Martin.
Nej, jeg kender ingen der har geder og får de malker heromkring, Jeg
kunne nok godt skaffe det hvis jeg gjorde mig umage, for jeg har været
fåreavler i 15 år selv.
Men jeg synes faktisk den bliver rigtig god af jerseymælk, som har en
fedtprocent på 6,25 og et protein på næsten 5.
Det giver en meget større ostemængde.

Jeg har fundet ud af, at fastost skal lagres ved 80% luftfugtighed og
blød ost ved 95, jeg har købt et hygrometer, så nu skal jeg igang i
morgen med en brie, glæder mig til ay se om jeg kan ramme
temperaturen.

Hilsen Aase
NB. Hvor i landet bor du, jeg bor i vestjylland

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-01-10 20:00

aapo wrote:

> [...]
> blød ost ved 95, jeg har købt et hygrometer, så nu skal jeg igang i
> morgen med en brie, glæder mig til ay se om jeg kan ramme

Det er let nok at måle fugtigheden, men hvordan regulerer du den?!

> NB. Hvor i landet bor du, jeg bor i vestjylland

På Amager, så det kan ikke være meget længere væk :)

Hilsen
Martin

Fra : aapo

Dato : 27-01-10 12:12

On 27 Jan., 19:59, Martin Larsen <martin+spamfree+lar...@bigfoot.com>
wrote:

> Det er let nok at måle fugtigheden, men hvordan regulerer du den?!

> På Amager, så det kan ikke være meget længere væk :)
>
> Hilsen
> Martin

Ja, se det skal jeg til at forsøge mig med, min kæreste vil lave et
kæøleskab om med en termostat, så jeg kan regulere temperatur,
luftfugtighed voil jeg prøve at regulere med vand i en skål og låg
over bakken.

Nu får vi se resultatet.

Ja, Amager det var langt væk, jeg har boet i Lyngby

Hilsen Aase

Fra : aapo

Dato : 28-01-10 03:00

On 27 Jan., 23:33, "N Dude" <inva...@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> bare udelukkende piskefløde. Jeg bruge så vinsyre, men man kan også bruge
> citronsyre. Husk at have plads i køleskabet, og brug viskestykker UDEN

Det lyder rigtig lækkert med din mascarpone, jeg elsker tiramisu som
er lavet af det.
Har aldrig prøvet at lave den selv, men laver tit flødeost, det må
være lidt det samme.

Hilsen aapo

Fra : N Dude

Dato : 28-01-10 11:32

aapo wrote.:

> Det lyder rigtig lækkert med din mascarpone, jeg elsker tiramisu som
> er lavet af det.

Det kan man også, men jeg bruger det til sauce i stedet for fløde. Det er
bare 1000 gange bedre og smager helt vildt godt i fx. svampesauce. Nå vallen
er væk får man en markan bedre smag. Men mascarpone er bare for dyrt at købe
til sauce. Det er over kr. 100,- pr kg i føtex...

> Har aldrig prøvet at lave den selv, men laver tit flødeost, det må
> være lidt det samme.

Det skal bare småsimre til det koagulerer og så i køleskabet.

Fra : smileymax

Dato : 28-01-10 11:58

N Dude wrote:

> [...]
> er væk får man en markan bedre smag. Men mascarpone er bare for dyrt at købe
> til sauce. Det er over kr. 100,- pr kg i føtex...

Og hvad blir prisen for den hjemmelavede?
-max-

Fra : N Dude

Dato : 07-02-10 15:27

smileymax wrote.:

> Og hvad blir prisen for den hjemmelavede?
> -max-

Langt under det halve. Man køber da bare piskefløde på tilbud.. Tabet er
slet ikke så stort som mange tror..

Endelig kan man jo også bruge vallen, jeg har dog aldrig gjort det.

Fra : Max

Dato : 28-01-10 15:28

Hej N Dude

> svampesauce. Nå vallen er væk får man en markan bedre smag. Men
> mascarpone er bare for dyrt at købe til sauce. Det er over kr. 100,-
> pr kg i føtex...

Koster 52 kr/kg i Lidl, det ligner vel prisen man kan lave det
selv til ?

--
Mvh Max

Fra : N Dude

Dato : 07-02-10 15:28

Max wrote.:

> Koster 52 kr/kg i Lidl, det ligner vel prisen man kan lave det
> selv til ?

Nemt og så er der hverken mælk eller skummetmælkspulver i..

Man får et 100% rent og evt økologisk produkt.

Fra : aapo

Dato : 28-01-10 04:34

On 28 Jan., 11:31, "N Dude" <inva...@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> til sauce. Det er over  kr. 100,-  pr kg i føtex...

> Det skal bare småsimre til det koagulerer og så i køleskabet.

Tak for tipset, det skal da prøves en dag........ Jeg har lige sat en
brieost igang.

Fra : RHjorth

Dato : 03-02-10 09:14

> Findes der nogen her, der ligesom jeg laver ost selv?

Det er sjældent jeg har tid, men har lavet hvidskimmel og blåskimmel

Sidst lavede jeg en mellemting mellem en gorgonzola og danablue, og
den var faktisk overraskende god.

Næste gang der er ferietid, er det ostetid for mig :)

/René