MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
En Netbook og Linux???
Fra : Henrik 8600

Dato : 27-01-10 22:26

Vores datter har en netbook vi gerne vil prøve at køre Linux på.

Men der er et par spørgsmål angående det.

1. Hvordan får man Windows XP tilbage hvis Linux ikke er tilfredsstillende?

2. Hvilken Linux distribution kan anbefales? Det er en Packard Bell (Acer i
forklædning.)

3. Er der andre måder at installere Linux på end fra en eksternt dvd / cdrom
drev? Eks. fra en usb memorystick???

4. Andet der skal tages højde for???

Henrik

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 27-01-10 22:35

Henrik 8600 skrev:

>1. Hvordan får man Windows XP tilbage hvis Linux ikke er tilfredsstillende?

Hvad står der i brugervejledningen ?

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Carl Drud

Dato : 27-01-10 22:50

"Henrik 8600" <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> 1. Hvordan får man Windows XP tilbage hvis Linux ikke er tilfredsstillende?
>
> 2. Hvilken Linux distribution kan anbefales? Det er en Packard Bell

Ubuntu i Netbook Remix version.

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download-netbook

Eller Linux Mint (bygget over Ubuntu). Meget lækker brugerflade.

http://www.linuxmint.com/download.php

http://www.linuxmint.com/screenshots.php

> 3. Er der andre måder at installere Linux på end fra en eksternt dvd /
> cdrom drev? Eks. fra en usb memorystick???

Ja USB memory stick. Download:

http://unetbootin.sourceforge.net/

download iso, brug ovenståend program, vælg den downloadede iso og
kontroller at USB drev er det korrekte og den laver en bootable USB
memorystick.

De to ovenstående distributioner lader dig prøve at køre som "Live CD"
uden at installere så kan du se hvordan det er inden installation.

--
Carl

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-01-10 23:20

Henrik 8600 wrote:

> 1. Hvordan får man Windows XP tilbage hvis Linux ikke er
> tilfredsstillende?

Lav en image kopi af harddisken. Du kan bruge Norton Ghost, Acronis True
Image (begge payware) eller Clonezilla (fri software). Du skal have en
ekstern USB harddisk hvor kopien kan placeres.

> 2. Hvilken Linux distribution kan anbefales? Det er en Packard Bell
> (Acer i forklædning.)

Ubuntu Newbook Remix (UNR).

> 3. Er der andre måder at installere Linux på end fra en eksternt dvd /
> cdrom drev? Eks. fra en usb memorystick???

Brug USB stick. Der er en guide på Ubuntu webside. Faktisk fylder UNR
mere end 700 Mb (1 CD).

> 4. Andet der skal tages højde for???

Du mister lysten til at køre Windows på dine andre maskiner

--
Jesper Lund

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 28-01-10 10:04

"Henrik 8600" <> skrev i meddelelsen ...
> 1. Hvordan får man Windows XP tilbage hvis Linux ikke er
> tilfredsstillende?> 2. Hvilken Linux distribution kan anbefales? Det er en
> Packard Bell (Acer i forklædning.)

Hvis der findes et værktøj der kan hive en installations cd ud af PB eller
hvis
der er leveret cd'er med kan denne side bruges til at lave en USBpind der
kan
bootes på og installeres fra. Jeg har ikke selv prøvet endnu.
http://wintoflash.com/home/en/

mvh
Henning

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-01-10 18:52

"Henrik 8600" <> skrev i en meddelelse
> 2. Hvilken Linux distribution kan anbefales? Det er en Packard Bell
> (Acer i forklædning.)
> Henrik

Kig/spørg evt i news:dk.edb.system.unix hvor Linux hører hjemme

Det er formentlig der Linux-eksperterne holder til.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard