Apple fremlægger sin nye tablet PC onsdag ~
Fra : Lyrik

Dato : 26-01-10 08:22

Netaviserne og net-media har indtil nu lagt nyheder og andet stof ud
på nettet gratis. Håbet har været at trække reklamekroner til deres
sites og holde kontakten med potentielle kunder til deres "produkter".
Det har stort set været et flop! De har ikke fået meget ud af det,
økonomisk.

Her kommer Apple tablet-PC ind i billedet. Apple ventes at strikke
samme koncept sammen for nyheder som de har strikket sammen for musik!
Det vil sige ind i iTunes-folden og købe avisabonnementer og andre
online nyheder!

Nu har Apple det princip at mediet byder noget til salg, men selve
kundekontakten foregår mellem Apple og kunden. Mediet får ZIIIP!!! at
vide om kunden, undtagen måske kundens navn. Steve hylder privatlivets
fred.
Medierne vil gerne være på Apple Store, men de ville så gerne vide alt
om kunden, idet IT mediet egner sig for målgruppe-reklame. Altså når
en 23 årig kvinde ser på læbestift og en 85 årig mand gør det samme,
så er det kvinden der skal forfølges med salg på bedding.
Men Steve giver dem ikke de personlige oplysninger,-og han bruger dem
indtil nu heller ikke selv! De er kunder på hans-premisser!
Så nu ryster og bæver hele mediebranchen og venter på onsdag som små
børn venter på juleaften!

Det bliver spændende at se hvad der sker!

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-01-10 16:28

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> børn venter på juleaften!
>
> Det bliver spændende at se hvad der sker!

det ville være rart med et link ... ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 12:39

> det ville være rart med et link ... ?

Det samme kan ses på iphoneguide.dk - hvor man også kan se at det sker
19:00 dansk tid.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-10 13:11

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det samme kan ses på iphoneguide.dk - hvor man også kan se at det sker
> 19:00 dansk tid.

ja .. og ? .. tidspunktet lå fast da invitationerne gik ud i sidste uge

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 14:24

> ja .. og ? .. tidspunktet lå fast da invitationerne gik ud i sidste uge

Derfor kunne der jo godt være nogle der ville prøve at finde en
streaming af eventet - jeg kender ikke til et sådant.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-10 14:39

> Derfor kunne der jo godt være nogle der ville prøve at finde en
> streaming af eventet - jeg kender ikke til et sådant.

Der vil være liveopatering fra bla. Macworld og Ars Technica ... det er
ved at være mange år siden Apple har lavet live streaming af slige
events. Der kommer en podcast/stream version bagefter ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 16:09

> Der vil være liveopatering fra bla. Macworld og Ars Technica ... det er
> ved at være mange år siden Apple har lavet live streaming af slige
> events. Der kommer en podcast/stream version bagefter ...

Jamen, jeg har da så fundet stedet:

<http://www.macworld.com/article/145805/2010/01/apple_event.html>

Og sætter en reminder i min iPhone til 19:00 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-01-10 17:01

Thomas von Hassel skrev:

> Der vil være liveopatering fra bla. Macworld og Ars Technica ... det er
> ved at være mange år siden Apple har lavet live streaming af slige
> events. Der kommer en podcast/stream version bagefter ...

De har vel bare indset at SÅ sjovt er det heller ikke at streame live
(selvom det er guld rent reklamemæssigt - se hvad Mac kan).

Jeg regner da med at have et vindue åbent.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-10 17:04

> De har vel bare indset at SÅ sjovt er det heller ikke at streame live
> (selvom det er guld rent reklamemæssigt - se hvad Mac kan).
>
> Jeg regner da med at have et vindue åbent.

der er disproportionalt dyrt at holde en "rigtig" live stream i luften i
forhold til at bare at køre den ud som f.eks. podcast bagefter ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-01-10 17:13

Thomas von Hassel skrev:

> der er disproportionalt dyrt at holde en "rigtig" live stream i luften i
> forhold til at bare at køre den ud som f.eks. podcast bagefter ..

Her i Århus afholder DHL et årligt stafetløb med et massivt
deltagerantal, og som naturligvis demonstrerer på en elegant måde at de
sagtens kan håndtere logistikken med en masse "pakker".

Tilsvarende kunne Apple let gøre det som demonstration af at de altså
har styr på teknologien der skal til. Det gør de så ikke - de har nok
skiftet fokus.

Fra : Lyrik

Dato : 26-01-10 08:52

On 26 Jan., 16:27, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> det ville være rart med et link ... ?
>
> /thomas
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Du kan begynde her Thomas:
http://www.nytimes.com/2010/01/26/technology/26apple.html?ref=todayspaper

Hilsen
jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-01-10 17:09

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Du kan begynde her Thomas:
> http://www.nytimes.com/2010/01/26/technology/26apple.html?ref=todayspaper

tak .. men den her artikel har nøjagtig det samme problem som alle andre
"Apple tablet" historier: de gætter og pontifikerer, men får det ved
første øjekast til at fremstå som om det er facts ... men der er ingen
facts .. ikke hvad angår nøjagtigt hvad Apple bringer på gaden i morgen.
Der er sikkert noget af det der er rigtigt nok ... især de generele
betratninger mht. medie markedet ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-01-10 17:51

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> facts .. ikke hvad angår nøjagtigt hvad Apple bringer på gaden i morgen.
> Der er sikkert noget af det der er rigtigt nok ... især de generele

Du har åbenbart ikke en særlig god hukommelse, Thomas. - Hvis du
havde det, ville du også kunne huske, at de rygter, der er kommet omk.
en AppleTablet inden for de sidste 3-4 måneder, er blevet mere og mere
konkretiserede på trods af, at du siger, det er generelle vendinger, NYT
bruger.

- Men hvis du nu kan gå i arkivet på din indre harddisk og finde frem
til perioden ca. 20.03.1998 til 15.06.1998, så vil du se, at det er
præcis den samme udvikling i rygter, som da rygterne om iMac'en begyndte
at svirre rundt omkring. - Hvad skete? - Steve Jobs gik til pressen d.
15.06.1998 og offentliggjorde lanceringen af iMac G3/233mhz i helt nyt
design, og samtidig lavede han det kup, at man kunne forudbestille
maskinen. D. 08.08.1998 var der alene hos det daværende CompUSA (en del
af nuværende RadioShack, verdens største detailkæde) bestilt 255.000
eksemplarer!

Og hvis du spoler lidt frem i 'arkivet', vil du igen se, at rygterne
omkring lanceringen af iphone begyndte på præcis samme måde... - Så hvis
Hr. Jobs ellers skal følge sin hidtidige kurs, må der snart komme et
eller andet banebrydende fra Apple.

- At jeg så personligt hellere så en ikke-låst Apple eReader med
talesyntese til at tage konkurrencen op med Amazons, er en helt anden
snak...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-01-10 18:13

> [...]
>
> - At jeg så personligt hellere så en ikke-låst Apple eReader med
> talesyntese til at tage konkurrencen op med Amazons, er en helt anden

Jeg anfægter vist heller ikke at Apple kommer med et eller andet
fantasisk ... det jeg opponerer imod (og det er ikke kun mig) at mange
fremskriver rygter og gætværk til at være fakta ... og faktisk går så
langt som at afskrive produktet som en fiasko .. eller det modsatte ..
endnu inden Hr. Jobs har været på scenen og fremvist vidunderet.

Og NYT artiklen er langt fra det værste eksempel ..

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-01-10 18:17

> er blevet mere og mere
> konkretiserede på trods af, at du siger, det er generelle vendinger, NYT
> bruger.

Jeg snakker om det de siger ang. medie markedet at de gerne vil lave
digital distribution uden at det nødvendigvis skal være i form af
konventionelle website ... og gerne mod betaling ... ikke om hvad Apple
har i støbeskeen. Den artikel havde været rigtig god hvis du havde ladet
være med at gætte på Apple's specifikke rolle ..

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-10 23:06

On 2010-01-26 18:16:45 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> har i støbeskeen. Den artikel havde været rigtig god hvis du havde ladet
> være med at gætte på Apple's specifikke rolle ..

har lige læst i anden forbindelse at apple den sidste måned har sat
turbo på deres "forlangen" at US TV show sættes ned i pris, så apple
kan sælge dem til 1 dollar stykket ( "Nyheden" blev ikke kædet sammen
med den kommende (?!) tablet/dims)
Men det ser ud til at apple er friske på/ parate til at sælge nogle
flere tv shows, og tjene nogle penge på det..
I følge den nyhed jeg ref til, er Tv stationerne kede af at sætte
prisen ned, da det ( i følge dem) var det som satte gang i den
"digitale musik revolution"..
På bekostning af "album salg", hvilket siden har betydet af musik
industrien ikke tjener så mange penge mere !?

Skulle de to historier have noget som helst med hinanden at gøre, kunne
man ( vælge ) at udlede at den nye dims kan spille TV shows !?
nå men pyt, jeg køber nok en alligevel..

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-01-10 23:17

<ecozyz> wrote:

> [...]
>
> Skulle de to historier have noget som helst med hinanden at gøre, kunne
> man ( vælge ) at udlede at den nye dims kan spille TV shows !?

Apple har siden de først lancerede iLife slået på Mac'en og derefter
iPod'en som "center of your digital life" ... så det er nærliggende at
tro at entunicorn tablet device gerne skal kunne gøre det samme ...

Men indhold kræver jo at producenterne er med på den. Og Apple vil gerne
kontrollere hele "pakken" ... inkl. prisen, og der har TV stationerne jo
stillet sig på bagbenene tidligere .. så meget at NBC trak sig helt ud i
et år .. men kom kravlende tilbage igen. LIgenu koster et afsnit ca $3
.... det er PEANUTS ... og hvis du preorder en hel season er det endnu
billigere ... jeg tror ikke det kommer meget længere ned ... til gengæld
skal vi have det danmark snart ...

> nå men pyt, jeg køber nok en alligevel..

at købe en dims uden at have en god grund er .... åndsvagt ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 13:09

> at købe en dims uden at have en god grund er .... åndsvagt ...

Jep. Jeg har brug for en ebogs-læser, der godt må kunne noget andet, så
en slags iPod Touch med en 10" skærm ville passe mig glimrende. Og den
måtte gerne have en usb-port til iPhone, så man ad den vej kunne få
3G-adgang.

Andre har andre behov, og jeg lægger mærke til at Apple har fået
varemærkebeskyttet iTablet, iSlate og iPad. Det kunne måske tænkes at vi
for op til tre forskellige »tablets« med forskellige specifikationer og
prislag, og nogle med abonnement?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-10 13:12

> [...]
> varemærkebeskyttet iTablet, iSlate og iPad. Det kunne måske tænkes at vi
> for op til tre forskellige »tablets« med forskellige specifikationer og

nej .. Apple har for vane at patentere så meget som muligt .. også
selvom de ikke bruger det ... de sikrer bare at andre ikke bruger
navnet.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 14:24

> nej .. Apple har for vane at patentere så meget som muligt .. også
> selvom de ikke bruger det ... de sikrer bare at andre ikke bruger
> navnet.

Nu skrev jeg »op til«, og faktisk har vi da haft to forskellige iPhone
OS linier. Med og uden telefondel: iPod Touch og iPhone.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-10 13:13

> [...]

> en slags iPod Touch med en 10" skærm ville passe mig glimrende. Og den
> måtte gerne have en usb-port til iPhone, så man ad den vej kunne få

hvorfor ikke bare indbygget HSDPA ... husk Steve kan ikke lide knapper
og ledninger .. så dimsen skal kunne stå alene ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 14:24

> hvorfor ikke bare indbygget HSDPA ... husk Steve kan ikke lide knapper
> og ledninger .. så dimsen skal kunne stå alene ...

Når man bruger iPhone som 3G modem kan man både tilkoble dem gennem
kabel, og gennem Bluetooth. Jeg er næppe den eneste der foretrækker den
første metode, men dog er glad for den anden når kablet er glemt.

Jeg har i hvert fald den forestilling at kablet er hurtigere, mere
stabilt og sluger mindre strøm fra batteriet. Jeg kører i øvrigt med
Bluetooth slået fra ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-10 14:39

> [...]
>
> Jeg har i hvert fald den forestilling at kablet er hurtigere, mere
> stabilt og sluger mindre strøm fra batteriet. Jeg kører i øvrigt med

jeg gentrager mig selv .. igen .. dimsen giver kun mening hvis den har
inbygget 3G/HSDPA ... det er meningen at folk som ikke har en iPhone i
forvejen af forskellige årsdager også kan købe den her og være på.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 15:39

> jeg gentrager mig selv .. igen .. dimsen giver kun mening hvis den har
> inbygget 3G/HSDPA ... det er meningen at folk som ikke har en iPhone i
> forvejen af forskellige årsdager også kan købe den her og være på.

Dimsen ude 3G/HSDPA giver udmærket mening ikke mindst for dem af os der
i forvejen har en iPhone, men som til forskellige formål har brug for en
skærm i bogside-størrelse. Ikke mindst som ebogslæser.

Til det formål er en iPhones skærm alt, alt for lille, og en MacBook
alt, alt for uhandy. Det er da også let at finde henvisninger til noget
sådant på nettet, på de sædvanlige rygte-sider.

For at sige det personligt: en iTablet forsynet med 3G har ikke min
interesse. Jeg er ganske simpelt ikke interesseret i et ekstra
abonnement - i forvejen bruger jeg også min iPhone som 3G modem til min
MacBook, når jeg er »ude af huset«.

Så sådan en dims giver udmærket mening - men næppe for alle »segmenter«.
Alene derfor kunne det være smart at have mere end en type ude, med
forskel som mellem iPod Touch og iPhone.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-10 15:46

> [...]
> Alene derfor kunne det være smart at have mere end en type ude, med
> forskel som mellem iPod Touch og iPhone.

Ikke i starten ... Apple kan godt lide at starte med ét produkt, én
målgruppe og så bygge ud derfra.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 16:39

> Ikke i starten ... Apple kan godt lide at starte med ét produkt, én
> målgruppe og så bygge ud derfra.

Muligt, men jeg vil næppe være en »early adopter«. Jeg ved at den på
sigt bliver bedre, og jeg ønsker først at dens gennemslagskraft på også
det danske bog- og pressemarked.

Men personligt tror jeg at papirbogen og papiravisen vil være stendød -
bortset fra som et nichemarked. Hvilken »dims« der vil sjere vil tiden
vise - men de rygter der er ude siger at de ebøger der allerede er ude
til iPhone, uden problemer også vil kunne læses på en iTablet. I hvert
fald med opdateringen til iPhone OS 4.0.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-10 16:44

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Muligt, men jeg vil næppe være en »early adopter«. Jeg ved at den på
> sigt bliver bedre, og jeg ønsker først at dens gennemslagskraft på også
> det danske bog- og pressemarked.

mit gæt er at den slet ikke kommer til salg i europa i første omgang ..
måske til sommer...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 17:39

> mit gæt er at den slet ikke kommer til salg i europa i første omgang ..
> måske til sommer...

Mit gæt er nogenlunde det samme; muligvis slet ikke i år. Amerikanerne
var da også alene om at købe 1. generations iPhone, som jeg med det
samme kunne se ikke var noget for mig.

Intet 3G, ingen tredieparts applikationer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-01-10 16:59

Thomas von Hassel skrev:

> jeg gentrager mig selv .. igen .. dimsen giver kun mening hvis den har
> inbygget 3G/HSDPA ... det er meningen at folk som ikke har en iPhone i
> forvejen af forskellige årsdager også kan købe den her og være på.

Enig. Tror en iPhone med 10-12" skærm til tasken og ikke lommen vil
være et kæmpehit.

Ingen ledninger!

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 17:39

> Enig. Tror en iPhone med 10-12" skærm til tasken og ikke lommen vil
> være et kæmpehit.
>
> Ingen ledninger!

Den skal helst kunne være i inderlommen på en blazer, og den vil på
ingen måde kunne erstatte en MacBook til at skrive på. Som når man til
møder tager noter eller referater.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-01-10 18:52

Per Rønne skrev:

> Den skal helst kunne være i inderlommen på en blazer, og den vil på
> ingen måde kunne erstatte en MacBook til at skrive på. Som når man til
> møder tager noter eller referater.

Du forveksler endnu engang dine egne behov med den målgruppe Apple har
udset sig.

Eksempelvis tror jeg ikke Apple betragtede ordbogsudbuddet som afgørende
for iPhone-successen.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 19:09

> Du forveksler endnu engang dine egne behov med den målgruppe Apple har
> udset sig.

Jeg synes nu ellers at det forhold har været betydeligt mere fremme for
andre her i gruppen; der har endda været en der mente at uden 3G var den
meningsløs.

Og så ved jeg ikke hvordan du vil bruge en iTablet [med tastatur à la
iPhone] til at tage noter eller referater med.

En god del vil ikke være interesseret i en dims, man nødvendigvis skal
have i en taske. Men noget mere handy som ebogs-læser.

Det viser blot at der kan være behov for mere end en model, en iTablet,
en iSlate og en iPad ?

> Eksempelvis tror jeg ikke Apple betragtede ordbogsudbuddet som afgørende
> for iPhone-successen.

Næh, men for mig er det altså væsentligt at redskabet kan bruges
seriøst.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 19:39

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> En god del vil ikke være interesseret i en dims, man nødvendigvis skal
> have i en taske. Men noget mere handy som ebogs-læser.

Jeg glemte at nævne ting der har været fælles for rygterne. En skærm der
diagonalt er 10-11", svarende til knap tre skærme i højden og i bredden
på en iPhone / iPod Touch. Og et apparat der kører iPhone OS 4.0 [med
multitasking og sync svarende til hvad der kendes på Sneleopard, også op
til MobileMe / MS Exchange Server 2007], et OS der også kommer til at
køre på iPhone 3G og 3GS, men ikke den oprindelige iPhone.

Et sådant apparat kan uden videre køre de eksisterende applikationer i
AppStore, inklusive en bunke ebøger.

Og det kan uden problemer være i netop en inderlomme på en blazer.

Husk så på at det helst ikke skal konkurrere med hverken iPhone [som kan
hænge i bæltet eller ligge i en bukselomme] eller en MacBook [som kræver
en taske]. Der vil være et tastatur som på iPhone, som man med lidt
besvær kan taste ting ind på, med 2-finger sytemet, men intet
sammenlignet med en MacBook, hvor man kan bruge sin 10-finger
blindskrift.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 27-01-10 19:43

> [...]
> køre på iPhone 3G og 3GS, men ikke den oprindelige iPhone.
>
> Et sådant apparat kan uden videre køre de eksisterende applikationer i

Den kører apps fra App Store. Og den er ca 10".

" A half inch thin. Weighs just 1.5 pounds. Thinner and lighter than any
netbook. 9.7 inch IPS display. Super high quality using IPS technology so
you get great angle of view. Full capacitive multi-touch. 1GHz Apple A4
chip. Most advanced chip they've ever done; processor, graphics, I/O, and
everything in one chip. 16GB, 32GB, or 64GB of flash solid state storage."

- Mikael

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 20:01

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> everything in one chip. 16GB, 32GB, or 64GB of flash solid state storage."

Lyder pragtfuldt. Intet om 3G? Som jeg nu heller ikke efterlyser, især
ikke da det ville kræve ekstra abonnement.

Og så passer den perfekt i en blazer-inderlomme.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-01-10 20:09

Per Rønne wrote:

> Lyder pragtfuldt. Intet om 3G? Som jeg nu heller ikke efterlyser, især
> ikke da det ville kræve ekstra abonnement.
>
> Og så passer den perfekt i en blazer-inderlomme.

1,5kg i inderlommen?!?

- Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 20:41

> 1,5kg i inderlommen?!?

1,5 'pounds'. Svarende til 680 gram - mindre end halvdelen af hvad du
nævner.

<http://www.wolframalpha.com/input/?i=1.5%20pounds%20in%20kg&t=macw01>

Skulle også passe ind i inderlommen på en almindelig skindjakke.

Og kommer i 3*2 versioner, på 16, 32 og 64 GB, og med og uden 3G. I
Danmark skulle den mindste version komme til at koste en 3.200 inklusive
moms, men vi får se.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-01-10 21:40

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> Og kommer i 3*2 versioner, på 16, 32 og 64 GB, og med og uden 3G. I
> Danmark skulle den mindste version komme til at koste en 3.200 inklusive

Den vil nok bedre passe i en sidelomme på en blazer end i inderlommen.
9,7" skærm er faktisk A5 i fuld bredde. Så tager man proportionerne med
i betragtning, ligner den mere den mellemstore 'PP Planer' systemplanner...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 22:30

> Den vil nok bedre passe i en sidelomme på en blazer end i inderlommen.
> 9,7" skærm er faktisk A5 i fuld bredde. Så tager man proportionerne med
> i betragtning, ligner den mere den mellemstore 'PP Planer' systemplanner...

Man skal se på bredden, og den viser sig så at være 19 cm, og 1,3 cm i
dybden. Det er nok også for meget for en sidelomme.

<http://www.apple.com/ipad/specs/>

Men selv med de ulemper er den et godt køb. Især som boglæser. Langt
bedre end Kindle.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-01-10 21:55

Per Rønne wrote:

> 1,5 'pounds'. Svarende til 680 gram - mindre end halvdelen af hvad du
> nævner.

Doh. Min fejl. Jeg tænkte i danske pund.

> Skulle også passe ind i inderlommen på en almindelig skindjakke.

Den måler altså 24*18cm - det er pænt meget til en inderlomme.

- Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 22:30

> Doh. Min fejl. Jeg tænkte i danske pund.

> Den måler altså 24*18cm - det er pænt meget til en inderlomme.

Ja, og ser du på specifikationerne er bredden hele 19 cm. I praksis
udelukker det en del brug - ja, jeg er gammel spejder .

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-01-10 21:35

Peter Farsinsen wrote:

> 1,5kg i inderlommen?!?

1,5 pund = ca. 750 gram... - Og jeg vil da nok lige sige, at det skal
være en stor inderlomme med en 9,7" skærm.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 22:09

> 1,5 pund = ca. 750 gram...

680.

> - Og jeg vil da nok lige sige, at det skal
> være en stor inderlomme med en 9,7" skærm.

Formatet er ikke helt som på en iPhone, den er lidt bredere men til
gengæld ikke så høj. Det ser dog ud til at det svarer meget godt til en
almindelig, indbundet bog, men så dog kun 1,2 cm tyk.

Jeg prøved at veje et par sådanne bøger, og vægten svarer til en bog på
en 4 cm's tykkelse. Og en bog med en tykkelse på godt 2 cm kan jeg med
lidt besvær godt få ned i en blazer-inderlomme [har lige prøvet], mens
det er lidt sværere i skindjakken. Men iPad'en er jo så ikke 2,5 cm tyk,
men kun 2,2 cm ... så det skal nok gå ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-01-10 20:17

Per Rønne wrote:
> Lyder pragtfuldt. Intet om 3G? Som jeg nu heller ikke efterlyser, især
> ikke da det ville kræve ekstra abonnement.

“This is a real benefit. Now, I’d like to talk about wireless
networking. Every iPad has the latest and greatest WiFi. But we’re going
to have models with 3G built in as well.”

Fra:
http://live.gdgt.com/2010/01/27/live-apple-come-see-our-latest-creation-tablet-event-coverage/

- Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 21:09

> "This is a real benefit. Now, I'd like to talk about wireless
> networking. Every iPad has the latest and greatest WiFi. But we're going
> to have models with 3G built in as well."

Den skulle forbindes til Mac eller Win gennem usb, men betyder det at
den får en usb-port så man kan bruge sin iPhone som 3G-modem?

Ellers må man vel gå over bluetooth ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-10 21:13

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Den skulle forbindes til Mac eller Win gennem usb, men betyder det at
> den får en usb-port så man kan bruge sin iPhone som 3G-modem?

nej .. den har en 30pin dock connector port ... ligesom iPhone/iPod

> Ellers må man vel gå over bluetooth ...

ingen "thethering" ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-01-10 20:54

Per Rønne skrev:

> Lyder pragtfuldt. Intet om 3G? Som jeg nu heller ikke efterlyser, især
> ikke da det ville kræve ekstra abonnement.
>
> Og så passer den perfekt i en blazer-inderlomme.

10" skærm? Næppe :)

Specs: http://www.apple.com/ipad/specs/

Bemærk docken med tastatur som jeg savnede til iPhonen.

Jeg tror den kommer til at sælge som varmt brød!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-10 21:13

> Bemærk docken med tastatur som jeg savnede til iPhonen.

og mulighed for at bruge bluetooth tastatuart ..
/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-01-10 21:32

Thomas von Hassel skrev:

> og mulighed for at bruge bluetooth tastatuart ..

Øh, på iPhonen eller iPad'en?

Jeg er lidt spændt på at se om det ender med at man kan bruge den som
udviklingsapparat, eller om det er ren sofamodel?

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-10 21:34

Hej,

> Øh, på iPhonen eller iPad'en?

Det kan man på iPad står der.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-01-10 21:57

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Øh, på iPhonen eller iPad'en?

Ville være rigtig fint, hvis det røg tilbage til iPhonen også. Må jo
betyde at de har kastet timer efter at udvikle mere på deres Bluetooth
stack.

> Jeg er lidt spændt på at se om det ender med at man kan bruge den som
> udviklingsapparat, eller om det er ren sofamodel?

Ren sofamodel tror jeg. Der ser stadig ikke ud til at være adgang til
filsystemet, så den har alle de begrænsninger, der er nederen ved iPhone.

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-10 22:02

Hej,

> Ville være rigtig fint, hvis det røg tilbage til iPhonen også. Må jo
> betyde at de har kastet timer efter at udvikle mere på deres Bluetooth
> stack.

Jeg tror nu ikke det er udviklingstiden der er problemet - jeg tror bare
ikke det er det, de vil med iPhone. Du kan downloade understøttelse for
bluetooth tastaturer globalt, hvis du har jailbreaked telefonen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-01-10 22:04

Peter Farsinsen skrev:

> Ville være rigtig fint, hvis det røg tilbage til iPhonen også. Må jo
> betyde at de har kastet timer efter at udvikle mere på deres Bluetooth
> stack.

Tror ikke på det. Det er produktdifferentiering.

> Ren sofamodel tror jeg. Der ser stadig ikke ud til at være adgang til
> filsystemet, så den har alle de begrænsninger, der er nederen ved iPhone.

Det har du vel fra applikationerne. Nå, pyt, lad os se hvad dommen
bliver når den kommer ud blandt de hårde kritikere.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-01-10 22:04

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> 10" skærm? Næppe :)
>
> Specs: http://www.apple.com/ipad/specs/
>
> Bemærk docken med tastatur som jeg savnede til iPhonen.
>
> Jeg tror den kommer til at sælge som varmt brød!

Det tror jeg også! - Og tilsyneladende SpeechRecognition kompatibel via
VoicOver, - men desværre - endnu - ikke dansk brugerflade og dermed
heller ikke mulighed for dansk talegenkendelse.... hm...gad vide, om den
vil understøtte dansk/norsk tegnsæt...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 22:39

> [...]
> VoicOver, - men desværre - endnu - ikke dansk brugerflade og dermed
> heller ikke mulighed for dansk talegenkendelse.... hm...gad vide, om den

Det gør den nok, men ikke engang understøttelse af dansk tastatur med æ,
ø og å er der.

Men ok, det kom der jo også først med iPhone OS 3.0 til iPhone, så det
er nok kun et tidsspørgsmål. Og så var der ikke noget om det kommende
iPhone OS 4.0.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 22:30

> 10" skærm? Næppe :)

Irrelevant, da det er diagonalen på skærmen.

> Specs: http://www.apple.com/ipad/specs/

Som derimod har de relevante oplysninger om højde, bredde og dybde. Med
en bredde på 19 cm kan dog klart ikke være i en jakkelomme, så den vil
naturligt høre hjemme i tasken på ryggen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-10 00:09

Per Rønne skrev:

> Som derimod har de relevante oplysninger om højde, bredde og dybde. Med
> en bredde på 19 cm kan dog klart ikke være i en jakkelomme, så den vil
> naturligt høre hjemme i tasken på ryggen.

Eller attachémappen...

Jeg troede iøvrigt ikke du ville have den, hvis den ikke kunne være i en
bukselomme? Nåhva, man har lov at skifte mening :)

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-10 00:28

> Eller attachémappen...

Ja, hvis man gerne vil have ødelagt sin ryg. Men ok, som københavner
kører jeg på cykel, når jeg ikke tager den kollektive trafik. Jeg har
ikke engang forsøgt at tage et kørekort; hvad skulle jeg dog bruge det
til?

> Jeg troede iøvrigt ikke du ville have den, hvis den ikke kunne være i en
> bukselomme?

Jeg har aldrig talt om nogen »bukselomme« i anden forbindelse end
iPhone.

> Nåhva, man har lov at skifte mening :)

Jeg øjnede en mulighed for at have den i en jakkelomme, men blev stærkt
i tvivl da jeg så omfanget. Formatet er ikke som en iPhone, men mere som
en bog, og med kun lille forskel mellem portrait og landscape.

Bøger har jeg alligel i tasken når jeg læser dem i bus eller tog, og
fordelen ved en iPad er væsentligst at kunne have en større bogsamling
for en billig penge, som ikke fylder alverdens. Ja, i dag er min
lejlighed på det nærmeste tapetseret med bøger ...

For mig vil en iPad altså primært være en ebogslæser, der er langt bedre
end Kindle, og som ikke har nogen bindinger. Kindle-bøger kan kun
indkøbes fra Amazon, en iPad vil kunne bruge enhver pdf-fil - ja, der
findes allerede andre ebogs-programmer i AppStore end Apples egen nye
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-01-10 01:13

> [...]
> kører jeg på cykel, når jeg ikke tager den kollektive trafik. Jeg har
> ikke engang forsøgt at tage et kørekort; hvad skulle jeg dog bruge det

Som i New York? Ih hvor vi gunger...

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-10 01:49

> Som i New York? Ih hvor vi gunger...

Ja, jeg ved at de andre er jyder, der finder bilen et must. Men
afstandene i København er altså rimeligt små, og selv om den kollektive
trafik er bedre end i Jylland er det tit hurtigere at tage cyklen end at
køre i bus, eller sågar bil ... især i myldretiden overhaler vi biler og
busser på stribe.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-10 10:49

Per Rønne skrev:

> Ja, hvis man gerne vil have ødelagt sin ryg. Men ok, som københavner

Man behøver ikke få ødelagt sin ryg af en mappe. Det kræver så
naturligvis at man har løbende frasætningsmulighed, men alt andet lige
er sådan en pænere end en aldrende Fjällräv.

> kører jeg på cykel, når jeg ikke tager den kollektive trafik. Jeg har
> ikke engang forsøgt at tage et kørekort; hvad skulle jeg dog bruge det
> til?

Du skal bare prise dig lykkelig at der er så mange mennesker der hvor du
bor, at kollektiv trafik kan betale sig. Det er nemlig en dyr
fornøjelse at have bil.

> Jeg har aldrig talt om nogen »bukselomme« i anden forbindelse end
> iPhone.

Nåh, så har du nok bare nævnt det nogen gange, og jeg har ikke luret at
det kun var i dén forbindelse.

> Jeg øjnede en mulighed for at have den i en jakkelomme, men blev stærkt
> i tvivl da jeg så omfanget. Formatet er ikke som en iPhone, men mere som
> en bog, og med kun lille forskel mellem portrait og landscape.

Så må du have en ny jakke, med nogen ordentlige lommer.

Som jeg ser det, er dimsen klart oplagt til at have på sofabordet, ikke
så meget til at drøne rundt med.

> [...]
> indkøbes fra Amazon, en iPad vil kunne bruge enhver pdf-fil - ja, der
> findes allerede andre ebogs-programmer i AppStore end Apples egen nye

Jeg ser meget frem til at høre om dens ebogsfaciliteter kan leve op til
dine høje krav.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-10 11:49

> Man behøver ikke få ødelagt sin ryg af en mappe. Det kræver så
> naturligvis at man har løbende frasætningsmulighed, men alt andet lige
> er sådan en pænere end en aldrende Fjällräv.

Jeg bruger så ikke en »aldrende Fjälräv«.

> Du skal bare prise dig lykkelig at der er så mange mennesker der hvor du
> bor, at kollektiv trafik kan betale sig. Det er nemlig en dyr
> fornøjelse at have bil.

Ja, til gengæld koster boliger meget mere i København end i Jylland.

> Så må du have en ny jakke, med nogen ordentlige lommer.

Det tvivler jeg på ...

> Som jeg ser det, er dimsen klart oplagt til at have på sofabordet, ikke
> så meget til at drøne rundt med.

Jeg ville snarere sige sengebordet ... men også til at have med når man
skal have noget lekture med på turen.

> Jeg ser meget frem til at høre om dens ebogsfaciliteter kan leve op til
> dine høje krav.

Apples egen ebogslæserapplikation er ikke hele historien om. AppStore
vrimler allerede med ebøger og ebogslæsere, som vel at mærke umiddelbart
kan bruges på en iPad [muligvis med en opdatering hvis en pixel ikke
skal fylde 2*2 pixler], og de kræver naturligvis ikke at man købe dem på
Apples BookStore. Og hele Projekt Gutenberg er i forvejen tilgængelig.

Derudover findes der skam også en Kindle-applikation, så Kindle-ebøger,
indkøbt på Amazon, kan allerede læses direkte. Og hvis du spørge om
Amazon ikke vil anlægge retssag mod firmaet bag denne
Kindle-applikation, så kan jeg sige klart nej. Det er nemlig Amazon der
har lavet den. Kindle for iPhone er en gratis applikation, og de skriver
selv: - ja, det må du selv slå op i iTunes, da man ikke kan kopere
teksten ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-01-10 19:43

Per Rønne skrev:

> Næh, men for mig er det altså væsentligt at redskabet kan bruges
> seriøst.

Det tror jeg gælder alle. Pointen var bare at din definition af
"seriøs" er ret personligt, og at du ikke rigtigt lader til at høre
efter når andre siger at deres behov ikke er de samme som dine.

Følger iøvrigt med i annonceringen live. Hvis Steven Jobs kan skrive på
iPad'en i sofaen, tror du så også du kan?

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 20:01

> [...]
> efter når andre siger at deres behov ikke er de samme som dine.
>
> Følger iøvrigt med i annonceringen live.

Hvor gør du det? Jeg har kun kunnet komme på MacWorld som er en slags
interaktiv blog. Sidste kommentar 10.02.

> Hvis Steven Jobs kan skrive på iPad'en i sofaen, tror du så også du kan?

Jeg kan skrive på min iPhone i sofaen. Jeg ville bare ikke bruge den til
længere skrivning, som referat- eller notattagning i større omfang. Dér
hører MacBook'en hjemme.

Men den hedder altså iPad ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-10 18:21

On 2010-01-26 23:17:14 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> skal vi have det danmark snart ...

> at købe en dims uden at have en god grund er .... åndsvagt ...

enig, det ville være herligt hvis vi her i landet kunne købe de serier,
som vores lokale stationer endnu ikke har sendt, og som producenten
derfor ikke har fået solgt i dette område.. ganske som DVDerne og Blu
Ray versionerne heller ikke er nået til butikkerne)

Og bare rolig, jeg har masser at bruge den nye ( lovede ) tablet til...
den er tænkt til at afløse en halvskadet touch..
Der dog omvendt blot bliver udskiftet med en ny, hvis den nye apple
dims ikke dur til mine behov..

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 27-01-10 13:28

On 27 Jan., 21:12, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> ingen "thethering" ..

Hvor er den info ? , det er det eneste der gør jeg kunne se lyset i
den, at jeg kunne gå på nettet med den via iphone.

// Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 22:09

Kim Jørgensen <kimjodder@gmail.com> wrote:

> Hvor er den info ? , det er det eneste der gør jeg kunne se lyset i
> den, at jeg kunne gå på nettet med den via iphone.

Ja, jeg må også spørge om hvorfor der ikke skulle være mulighed for at
kunne på nette via iPhone. Eller hvor der står at den har samme port som
en iPhone, og ikke eksempelvis en usb, evt ved sided af.

Man køber dem i øvrigt uden nogen som helst binding til 'carriers' ...
og da heller ikke 3G modellen har telefonfunktionalitet kan selv
amerikanerne vælge nogenlunde frit. Ingen GSM.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-10 22:26

Hej,

> Eller hvor der står at den har samme port som
> en iPhone, og ikke eksempelvis en usb, evt ved sided af.

Det står på apples hjemmeside... de må vel vide det.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-10 22:30

> [...]

> kunne på nette via iPhone. Eller hvor der står at den har samme port som
> en iPhone, og ikke eksempelvis en usb, evt ved sided af.

Specifikationerne siger 'ingen usb-port', men der er altså stadig
bluetooth, og der står intet om at gå på nettet med en iPhone 3G[S].

Derudover er det vel ikke teknisk umuligt at lave et kabel med passende
'ender'.