muligvis lidt OT, javascript hjælp ønskes.~
Fra : Danjel

Dato : 25-01-10 07:01

Hejsa allesammen.

Jeg har et problem her:
http://www.printlight.dk/bestil-bizcard.php

Hvis der er en af jer venlige sjæle der har lyst til at kigge lidt,
vil i så kontakte mig ?
Gerne offlist, hvis i mener det er OT.

Hvis det er mere aktuelt, så kan en anbefaling på en god javascript
mail-liste også være velkommen

De venligste hilsener
Danjel

Fra : Martin

Dato : 25-01-10 15:35

On 25-01-2010 15:00, Danjel wrote:

muligvis lidt OT, javascript hjælp ønskes....
Så spørg det rigtige sted
dk.edb.internet.webdesign.clientside

> Hejsa allesammen.
>
> Jeg har et problem her:

Hvad er problemet, jeg har ikke tid til at gennemgå et site for at finde
en fejl..

Beskriv, beskriv, beskriv og så detaljeret så muligt...

> http://www.printlight.dk/bestil-bizcard.php
>
> Hvis der er en af jer venlige sjæle der har lyst til at kigge lidt,
> vil i så kontakte mig ?

Du må følge med her...

Fra : Leif Neland

Dato : 25-01-10 15:37

Danjel wrote:
> [...]
> http://www.printlight.dk/bestil-bizcard.php
>
> Hvis der er en af jer venlige sjæle der har lyst til at kigge lidt,

Hvad er problemet?

Leif

Fra : Danjel

Dato : 25-01-10 08:26

> Hvad er problemet?
Der er et felt der hedder "antal navne"
Nedenunder er der et par felter, navn, variant, oplag.
Det var så meningen at når man indtastede f.eks. 3 i "antal navne" så
skulle siden selv lave 3 linier med navn, variant, oplag.
pt er antallet hardcoded.

Mit næste problem bliver en sammentælling af kr/ører

Jeg har faktiske forsøgt at løse det med php, men jeg synes det bliver
noget klovn, med at hente siden igen hele tiden....

Hvis der ikke lige kommer et guldkorn fra jer, så flytter jeg tråden
over i foreslåede forum

/Danjel

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-01-10 22:00

Danjel wrote:

> [...]
> Det var så meningen at når man indtastede f.eks. 3 i "antal navne" så
> skulle siden selv lave 3 linier med navn, variant, oplag.

Du kan lave det med jQuery.

Indsæt følgende, fx i <head> sektionen på din side:

<script type="text/javascript"
src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.4/jquery.min.js">

<script type="text/javascript">

$(document).ready(function() {
$antal = $("input[name='biznames']")
$antal.removeAttr("onchange")
$antal.change(function () {
$firstName=$("input[name='navn1']").attr("name","name")
$tr = $firstName.parent().parent()
$("form tr").has("td input[name^='navn']").remove()
for(i=this.value; i>1; i--) {

$tr.clone().insertAfter($tr).find("input").first().attr("name","navn"+i)
}
$firstName.attr("name","navn1")
})
});

</script>
Bemærkninger:

1. Der er ingen delte linjer. Hvis nogle knækker i din
nyhedsgruppelæser, skal de samles.

2. Denne jQuery "klistrer" sig fast på din nuværende kode uden du
egentligt behøver ændre noget. Fx fjerner den den eksisterende onChange
handler i antal-feltet. Det kunne laves lidt pænere hvis man lavede lidt
om i html'en, fx brugte nogle CSS klasser og id'er.

3. Desuden trækker koden direkte på Google; du bør downloade jQuery
filen og lægge den på din egen server!

Hilsen
Martin

Fra : N/A

Dato : 26-01-10 17:03

Fra : Birger Sørensen

Dato : 25-01-10 17:38

Danjel skrev den 25-01-2010:
> [...]
> vil i så kontakte mig ?
> Gerne offlist, hvis i mener det er OT.
>
> Hvis det er mere aktuelt, så kan en anbefaling på en god javascript

Ikke muligvis - spørgsmålet hører til i
dk.edb.internet.webdesign.clientside

Men: der er 51 valideringsfejl på siden, som - IMHO - i sin helhed er
noget rod (kildekoden), og de bør rettes. Og dem af dem du ikke selv
kan finde ud af, kan du nok få hjælp til i
dk.edb.internet.webdesign.html
så det bør du gøre først.
Der er masser at tage fat på, og bestemt ingen grund til at vente til
der er mere...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : N/A

Dato : 25-01-10 22:00

Fra : Danjel

Dato : 26-01-10 08:12

> [...]
> <script type="text/javascript"
> src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.4/jquery.min.js">
>
> <script type="text/javascript">
>
> $(document).ready(function() {
>    $antal = $("input[name='biznames']")
>    $antal.removeAttr("onchange")
>      $antal.change(function () {
>        $firstName=$("input[name='navn1']").attr("name","name")
>        $tr = $firstName.parent().parent()
>        $("form tr").has("td input[name^='navn']").remove()
>        for(i=this.value; i>1; i--) {
>
> $tr.clone().insertAfter($tr).find("input").first().attr("name","navn"+i)

1000 tak, virker perfekt....
Kigger lige på hjemmesiden så jeg også kan forstå hvorfor

Mine sidste spørgsmål klarer jeg på det foreslåede forum

Undskyld "rodet", men jeg er 100% selvlært, og dette site er det
første seriøse jeg har lavet.
Da jeg begyndte var der 1 million ting jeg ikke vidste noget om (nu er
der kun 999.995 tilbage ), men man bliver jo heldigvis klogere.
Jeg er ved at rydde op i koden, men det tager lang tid

1000 tak for hjælpen og tålmodigheden
/Danjel

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-01-10 17:03

Danjel wrote:

> 1000 tak, virker perfekt....
> Kigger lige på hjemmesiden så jeg også kan forstå hvorfor

Jeg vil medgive at det kan virke lidt overvældende!

JQuery er et "write less, do more" bibliotek som kan gøre en hulens
masse ting på samme linje.

Koden kunne være lidt lettere hvis html'en var skrevet til den, som den
er nu er den beregnet til at klistre sig fast på den eksisterende side
uden ændringer.

Kig på jquery.com hvis du vil vide mere

Martin

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 26-01-10 17:23

Martin Larsen wrote:
> Kig på jquery.com hvis du vil vide mere

Hørt! ;)

- Peter

Fra : Danjel

Dato : 08-02-10 09:12

> [...]
>        for(i=this.value; i>1; i--) {
>
> $tr.clone().insertAfter($tr).find("input").first().attr("name","navn"+i)

10000 tak for hjælpen.
Det virker super, har bare en lille ting tilbage...
Jeg kan ikke få den til at regne sammen, jeg har (tror jeg) fundet ud
af at den laver navn1, navn2 o.s.v. men ikke tilsvarende numre for de
andre felter.

Jeg har forespurgt mig på "clientside" men uden held..
Jeg har fået flere forslag, men ikke nogen som jeg har været dygtig
nok til at få glæde af
Jeg har ikke kunnet gennemskue hele koden, så jeg kan desværre ikke
selv få den til at nummerere de øvrige felter, og ingen på
"clientside" har kommenteret koden.
Mit sidste håb ligge nu hos Martin, som jo kender koden, eller en af
jer andre.

Jeg har læst og læst for at forstå koden, men jeg har desværre ikke
klaret det hele, og delen jeg ikke har kunnet fikse, er selvfølgelig
delen med numrerne...

Mit sidste alternativ er at starte forfra med en anden løsning, men
ingen andre ser så lovende ud

Mange håbefulde hilsener
Danjel

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-02-10 21:49

Danjel wrote:

> Mit sidste alternativ er at starte forfra med en anden løsning, men
> ingen andre ser så lovende ud

Nåeh, det var ikke særlig pænt sagt

Jeg har lavet en lille mockup ud fra mit eksempel i clientside:
<http://w-o-p-r.dk/test/priser.html>

Her kan du se hvordan man kloner rækken med udfyldelse af de korrekte navne
og id'er til senere brug.

Samtidig sætter jeg antal til disabled, så man undgår rod med evt. senere
ændringer.

Der er ikke nogen prisneregning, men hvis du fortæller hvordan den skal
foregå, er der sikkert nogen der kan hjælpe dig (i .clientside),
men jeg vil foreslå dig at lave et lille eksempel til at arbejde på, for din
nuværende side er lidt uoverskuelig.

Stig Johansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-02-10 20:17

Danjel wrote:

> Jeg kan ikke få den til at regne sammen, jeg har (tror jeg) fundet ud
> af at den laver navn1, navn2 o.s.v. men ikke tilsvarende numre for de
> andre felter.

Er det blot priskolonnen som skal regnes sammen? Eller er prisfeltet et
resultat af de øvrige felter i rækken, sådan at hvis variant eller
opslaf ændres, så ændres prisen også?

Martin

Fra : Danjel

Dato : 08-02-10 14:47

On Feb 8, 9:48 pm, Stig Johansen <wopr...@gmail.com> wrote:

> N eh, det var ikke s rlig p nt sagt
No offense
Den primære grund til at det ikke så lovende ud var jo nok min
manglende viden, så da Martin lavede en sjat kode, som jeg bare kunne
copy-paste, og få noget der virkede, så virkede det meget lovende for
newbie som mig.
Dit nye eksempel ser også rigtig godt ud, jeg kigger på det i morgen,
hvor jeg sikkert er mere vågen

> Jeg har lavet en lille mockup ud fra mit eksempel i clientside:
> <http://w-o-p-r.dk/test/priser.html>
wopr?? det lyder lidt wargames-agtigt

> Her kan du se hvordan man kloner r kken med udfyldelse af de korrekte navne
> og id'er til senere brug.
ser rigtig godt ud....

> Samtidig s tter jeg antal til disabled, s man undg r rod med evt. senere
> ndringer.
Det overejer jeg, må eksperimentere med hvad der passer mig bedst....

> Der er ikke nogen prisneregning, men hvis du fort ller hvordan den skal
> foreg , er der sikkert nogen der kan hj lpe dig (i .clientside),
> men jeg vil foresl dig at lave et lille eksempel til at arbejde p , for din
> nuv rende side er lidt uoverskuelig.
Jeg forsøger selv først, jeg har en stump kode der regner, så skal jeg
"bare" have den til at tage flere linier, det var der lidt hjælp til
på clientside (by you ....)

1000 tak for tålmodigheden.

/Danjel

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-02-10 03:44

Danjel wrote:

> wopr?? det lyder lidt wargames-agtigt

Det er skam også inspiration fra wargames

> Det overejer jeg, må eksperimentere med hvad der passer mig bedst....

Jeg har udvidet eksemplet, så det ikke ukritisk tilføjer linier, men
justerer op og ned afhængig af det tidligere antal.

Samtidig udkommenterede jeg den linie, der disabler antallet.

Så har du noget at eksperimentere med.

Men du skal nok indføje et eller andet tjek på at antal >0 og mindre end xx.

Stig Johansen

Fra : Danjel

Dato : 09-02-10 14:59

On Feb 9, 8:17 pm, Martin Larsen <martin+spamfree+lar...@bigfoot.com>
wrote:

> Er det blot priskolonnen som skal regnes sammen? Eller er prisfeltet et
> resultat af de øvrige felter i rækken, sådan at hvis variant eller
> opslaf ændres, så ændres prisen også?
Prisfeltet regnes sammen linie for linie.
Prisen er afhængig af oplaget og varianten (prflg).

Derefter regnes det hele sammen, det udgør:
Alle prisfelterne
Et tillæg for opstart (prstart)
Hvis subtotal er for lille (mindre end "minamt"): Tillæg for fragt/
ekspedition. (hanfee)
Resultatet vises i "grandtotal"

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-02-10 06:56

Danjel wrote:

> [...]
> Alle prisfelterne
> Et tillæg for opstart (prstart)
> Hvis subtotal er for lille (mindre end "minamt"): Tillæg for fragt/

Umiddelbart vil jeg mene, at du først skal have løst dit problem med at
klone linierne.

Din nuværende løsning duer ikke rigtig, for prøv f.eks. at angive 3 linier,
og udfyld disse, og derefter ret det til 4 - hvad sker der så?

Du har først på et sent tidspunkt meldt ud at du er 'newbie', så jeg har
tilladt mig at udvide mit eksempel med en prisberegning.

(Der er kun tallene, og ikke formattering).

Samtidig har jeg sat prisfelterne til disabled, det det (IMO) ikke giver
mening at kunne rette i disse.

Jeg har lagt en slat CSS inbd for at få dem til at se ens ud.

Det er kun Quick&Dirty, så se bort fra udseendet af tabellen, men koncentrer
om indholdet.

URL'en er den samme:

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-02-10 09:59

Stig Johansen wrote:

> Umiddelbart vil jeg mene, at du først skal have løst dit problem med at
> klone linierne.

Det er korrekt, det var ment som et eksempel til at bygge videre på. Det
troede vi vist alle sammen

> Din nuværende løsning duer ikke rigtig, for prøv f.eks. at angive 3
linier,
> og udfyld disse, og derefter ret det til 4 - hvad sker der så?

Det løses ved at nulstille værdierne i forbindelse med kloningnen.

Erstat denne linje:

$tr.clone().insertAfter($tr).find("input").first().attr("name","navn"+i)

med følgende:

$tr.clone().insertAfter($tr).find("input").val("").each(function() {
this.name = this.name.replace(/([a-z]+)\d*/i,"$1") + i
})

Min kode er i princippet unødigt kompliceret fordi den er beregnet til
at klistre på den eksiterende html. Fx kaldes første række navn1 osv. så
der er noget kode som fjerner tallene så den fortsatte nummerering
bliver korrekt. Her ville jeg jo nok foretrække fx at undlade nummeret i
første linje så de klonede linjer blot skulle have et nummeret
*tilføjet*. Ja, i det hele taget ville jeg have gjort det hele lidt
anderledes

Årsagen til at jeg foreslår jQuery selv for et så simpelt script, er min
erfaring med Javascript på et professionelt plan: Det der starter med
noget simpelt bliver lynhurtigt mere kompliceret, så begynder der at
opstå kompatibilitetsproblemer, og man ærgrer sig over at man ikke bare
lavede det i jQuery.

Dog vil jeg sige til "dit forsvar", at for en newbie er det måske bedre
at få en forståelse af javascript så man har bare en lille ide om hvad
der foregår under motorhjelmen

Martin

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-02-10 13:25

Martin Larsen wrote:

> [...]
> at klistre på den eksiterende html. Fx kaldes første række navn1 osv. så
> der er noget kode som fjerner tallene så den fortsatte nummerering

Lad os ikke starte en religionskrig, for du higer til jquery -fred være med
det.

> [...]
> noget simpelt bliver lynhurtigt mere kompliceret, så begynder der at
> opstå kompatibilitetsproblemer, og man ærgrer sig over at man ikke bare

Du må meget gerne uddybe hvordan du kunne forestille dig at løse nærværende
opgave vha jquery.

Det er jo ikke bare at klone linierne, men at sørge for navngivning på
_alle_ subnodes.

> Dog vil jeg sige til "dit forsvar", at for en newbie er det måske bedre
> at få en forståelse af javascript så man har bare en lille ide om hvad
> der foregår under motorhjelmen

Jeg ved ikke hvem du taler til her, men kom gerne med et forslag til hvordan
opgaven kunne løses vha. jquery

Stig Johansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-02-10 14:11

Stig Johansen wrote:

> Det er jo ikke bare at klone linierne, men at sørge for navngivning på
> _alle_ subnodes.

Det gjorde jeg faktisk i det indlæg du citerer (men jeg nævnte det ikke):

$tr.clone().insertAfter($tr).find("input").val("").each(function() {
this.name = this.name.replace(/([a-z]+)\d*/i,"$1") + i
})

Der sker overordnet to ting her:

1. Den klonede række bliver nulstillet mht. værdierne : val("")

2. Alle navnene nummereres fortløbende: navn1, vari1, qty1 osv.

> men kom gerne med et forslag til hvordan
> opgaven kunne løses vha. jquery

Hvad er formlen for variant + opslag = pris ?

Det synes jeg ikke lige fremgår af tråden.

Martin

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-02-10 15:58

Martin Larsen wrote:

> Hvad er formlen for variant + opslag = pris ?
>
> Det synes jeg ikke lige fremgår af tråden.

Fra Danjels post 9/2, 22:58
> Prisfeltet regnes sammen linie for linie.

pris1=qty1*prisen
pris2=qty2*prisen
osv.

Men bortset fra det, så er det ikke særligt brugervenligt at slette allerede
indtastede data, og derefter klone første linie.

Ret f.eks. fra 3 til 4 linier _efter_ at have udfyldt de første 3 linier.

Stig Johansen

Fra : Danjel

Dato : 10-02-10 01:42

> Umiddelbart vil jeg mene, at du først skal have løst dit problem med at
> klone linierne.
Enig...

> Din nuværende løsning duer ikke rigtig, for prøv f.eks. at angive 3 linier,
> og udfyld disse, og derefter ret det til 4 - hvad sker der så?
Den tilføjer en ekstra tom linie, sådan som jeg havde håbet på, bruger
firefox, er det anderledes på f.eks. IE??

> Du har først på et sent tidspunkt meldt ud at du er 'newbie', så jeg har
> tilladt mig at udvide mit eksempel med en prisberegning.
Jeg kaldte faktisk mig selv for "temmelig grøn" i en af de første
posts, godt nok på clientside, men det er tilsyneladende de samme
venlige mennesker

> (Der er kun tallene, og ikke formattering).
Helt OK

> Samtidig har jeg sat prisfelterne til disabled, det det (IMO) ikke giver
> mening at kunne rette i disse.
Lyder fint, havde selv fundet en tabindex="99", men dette lyder da
endnu bedre...

> Jeg har lagt en slat CSS inbd for at få dem til at se ens ud.
>
> Det er kun Quick&Dirty, så se bort fra udseendet af tabellen, men koncentrer
> om indholdet.
Det kan jeg sagtens, det ser ud til at virke intet mindre end perfekt,
vil prøve at få det flyttet over på min egen side...

De mest taknemmelige hilsener
Danjel

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-02-10 13:45

Danjel wrote:

> Den tilføjer en ekstra tom linie, sådan som jeg havde håbet på, bruger
> firefox, er det anderledes på f.eks. IE??

Ja, hvis linien er tom, men prøv nu at sætte den til 3 linier og udfyld
disse, og derefter finde ud af, du ville have 4 linier.

Martins løsning sletter skidtet, og kloner den første linie, så linie 2+3
bliver fjernet, og erstattet med 3 nye linier, som er klon af linie 1 (med
indhold).

Han tager ikke højde for allerede eksisterende linier, men sletter brutalt
alt, og kloner linie 1 (ukritisk).

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-02-10 16:25

"Danjel" <danjel@jungersen.dk> wrote in message
> Det kan jeg sagtens, det ser ud til at virke intet mindre end perfekt,
> vil prøve at få det flyttet over på min egen side...

Kiggede tilfældigvis forbi.
Denne her linie duer ikke:
var prisprstk = document.getElementById('prflg').value - 0;

for på det tidspunkt den bliver kaldt, eksisterer 'prflg' ikke.
Enten skal du udskrive værdien vha. php, eller lægge den i en onload (når
dokumentet er færdigt).

Jeg tog en kopi af din side, og gemte den, og rettede prisen til 47.11, så
du kan se det virke:
http://w-o-p-r.dk/test/bestil-bizcard.php.html

Jeg har også fjernet referencen til jquery:
<script type="text/javascript"
src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.4/jquery.min.js">
</script>

da det ikke er brugbart i denne sammenhæng.

Jeg vil foreslå at du koncentrerer dig om at finde den rette pris til senere
beregning.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Danjel

Dato : 10-02-10 08:52

> [...]
>
> $tr.clone().insertAfter($tr).find("input").val("").each(function() {
>    this.name = this.name.replace(/([a-z]+)\d*/i,"$1") + i

Nu har jeg eksperimenteret en del, og det jeg kommer længst med er
lidt en blanding.
Lige nu sidder jeg og kæmper med at den nye kode (ovenfor) virker fint
1. gang, efterfølgende ændringer af feltet "biznames" forøger antallet
af linier.
Nummereringen, går også i kludder når der ændres 2. gang.

Jeg tror at jeg har fået styr på resten

/Danjel

Fra : Danjel

Dato : 10-02-10 13:56

> Hvad er formlen for variant + opslag = pris ?
>
> Det synes jeg ikke lige fremgår af tråden.

formler er således:
oplag (qty) * prflg = tot ( for hver linie )
Linierne lægges sammen og deril lægges prstart
Hvis vi nu er under minamt tillægges hanfee.

Jeg piller hele tiden, men pt er det den function der starter på linie
108, calcbizcard()

Danjel